domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   
měřítko 1/72 hodnocení
výrobce Eduard 8,5/10
katalogové číslo 7083
počet dílů 165 plast (rámečky A,B,C,E,F,G,H, nepoužije se
  41 dílů), 13 čirých (rámeček D, nepoužije se 5
  dílů), lepty, masky
složitost
cena 450 Kč █ █

Smutná story o tom, jak si hloupě naběhl jeden recenzent

V pondělí 9. 7. 2012 jsem udělal stavební rychlorecenzi na zbrusu novou stavebnici Messerschmittu Bf 110 E od mosteckého Eduardu ve dvaasedmě pro Modelweb, kde jsem se pozastavil nad jednou linkou paneláže nad klapkou křídla. V ní jsem uvedl že:

„Při prvním letmém pohledu jsem si všiml, že je spára zalomená. Vždy jsem měl za to, že by klapka měla být přímá, nikoli zalomená (v ploše) a měla by respektovat pomyslnou přímou linku od křidélek směrem až k trupu. Opak je pravdou a o správnosti mne utvrdily dobové snímky ve Vascově bibli na Bf 110 C/D/E.“

Detailně jsem si procházel množství dobových fotografií z různých publikací a monografií a nabyl jsem přesvědčení, že je linka opravdu zalomená. Na snímcích je totiž zřetelně vidět lom. Ve skutečnosti se klapka částečně zasouvala do křídla. Klapka má půdorysný lichoběžníkový tvar a při zasunutí do křídla je při půdorysném pohledu její část viditelná. To je přesně ona inkriminovaná zalomená spára na horní ploše křídla Bf 110.

Po vydání mého článku se na mne spustila vlna tvrdé kritiky na mou recenzi, konkrétně na tvar této jedné linky v paneláži (vlastně na dvě – na levé a na pravé polovině křídla po jedné). Pravda, reagoval jsem stejnou mincí, tedy stejně agresívně, jak bylo na mne útočeno. To je špatně, měl jsem spíše dělat mrtvého brouka a nenechat se vyprovokovat. Mé znamení zvířetníku býk, se opět projevilo ve své plné kráse :-D Zpětně mě to dost mrzí, protože si nemyslím, že bych napsal tak zlý článek, jak je nyní prezentováno, ale to je teď už asi jedno.
Abych si tedy ověřil mojí teorii, že je linka zalomená, našel jsem si dle fotografií onen lom, zřetelně viditelný na fotografiích. Na vrchní stranu křídla jsem si tedy namaloval bod lomu a k němu protáhl tenkým fixem dle pravítka linku sledující spáru křidélek, až k motorovému krytu. Poté jsem si udělal bod u trupu a odhadl dle fotek, kde by měla patrně končit klapka v ploše křídla a od něj protáhnul linku k naznačenému lomu. K mému velkému překvapení se linka plynule napojila na již narýsovanou linku a vznikla plynulá, naprosto rovná linka. Takže jsem si vyvrátil něco, co jsem si myslel správně a tuto mou úvahu bohužel napsal do mé stavební recenze.

Pro mne je to jasné poučení do budoucna v tom, že zcela jistě příště nebudu dělat stavební recenze na rychlost, když je to ta novinka, ale že svůj článek nechám déle uzrát a nadále ještě budu pátrat v knihách, které mám většinou k dispozici při tvorbě recenze.

Při detailním průzkumu problému s klapkou jsem ale narazil ještě na jeden lehce odstranitelný problém. Tím je příliš široký výdech z křídelního chladiče. Mezi tělesem zaplechování chladiče a podvozkovou gondolou by měla být asi o 2 mm širší pevná část klapky. Tahle drobnost mne praštila do očí teprve poté, kdy jsem nalezl fotografii na „stodesítku“ postavenou do svíčky po nepodařeném přistání pořízenou při pohledu zezadu.

„Sovy nejsou tím, čím se zdají být“, jinými slovy ne vždy se mohu spolehnout na své oči. Svojí zbrklostí, nebo provozní slepotou jsem přehlédl něco, co se zdálo být správně. Můj problém spočívá v tom, že jsem si tuto skutečnost neověřil narýsováním na model.

Tudíž se tímto omlouvám všem poškozeným čtenářům i mým kritikům, kterých bylo na můj vkus přespříliš s ohledem na to, že se jednalo "jen" o polohu asi 10 mm paneláže... Díky za pochopení, Kubrt


Jakub "Kubrt" Vilingr

článek na ModelWebu
Eduard Model Accessories
recenze Bf 110 E na Modelplacu
recenze Bf 110 E od Eduardu ve čtvrtce
galerie hotové Bf 110 E od Eduardu ve čtvrtce

 

viditelná úprava klapky, kterou je nutno na stavebnici provést inkriminovaná fotografie, kde je vidět zmiňovaný zlom jiný pohled  
      asi takto by měla být linie klapky naryta
     
toto je nejpravděpodobnější průběh klapky      

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)