|
|
měřítko |
1/72 |
hodnocení |
výrobce |
Eduard |
8,5/10 |
katalogové číslo |
7083 |
počet dílů |
165 plast (rámečky A,B,C,E,F,G,H, nepoužije se
41 dílů), 13 čirých (rámeček D, nepoužije se 5
dílů), lepty, masky |
složitost |
cena |
450 Kč |
█ █ |
Smutná story o tom, jak si hloupě naběhl jeden recenzent
V pondělí 9. 7. 2012 jsem udělal stavební rychlorecenzi na zbrusu
novou stavebnici Messerschmittu Bf 110 E od mosteckého Eduardu ve
dvaasedmě pro Modelweb, kde jsem se pozastavil nad jednou linkou
paneláže nad klapkou křídla. V ní jsem uvedl že:
„Při prvním letmém pohledu jsem si všiml, že je spára
zalomená. Vždy jsem měl za to, že by klapka měla být přímá, nikoli
zalomená (v ploše) a měla by respektovat pomyslnou přímou linku od
křidélek směrem až k trupu. Opak je pravdou a o správnosti mne
utvrdily dobové snímky ve Vascově bibli na Bf 110 C/D/E.“
Detailně jsem si procházel množství dobových fotografií z různých
publikací a monografií a nabyl jsem přesvědčení, že je linka opravdu
zalomená. Na snímcích je totiž zřetelně vidět lom. Ve skutečnosti se
klapka částečně zasouvala do křídla. Klapka má půdorysný
lichoběžníkový tvar a při zasunutí do křídla je při půdorysném
pohledu její část viditelná. To je přesně ona inkriminovaná zalomená
spára na horní ploše křídla Bf 110.
Po vydání mého článku se na mne spustila vlna tvrdé kritiky na mou
recenzi, konkrétně na tvar této jedné linky v paneláži (vlastně na
dvě – na levé a na pravé polovině křídla po jedné). Pravda, reagoval
jsem stejnou mincí, tedy stejně agresívně, jak bylo na mne útočeno.
To je špatně, měl jsem spíše dělat mrtvého brouka a nenechat se
vyprovokovat. Mé znamení zvířetníku býk, se opět projevilo ve své
plné kráse :-D Zpětně mě to dost mrzí, protože si nemyslím, že bych
napsal tak zlý článek, jak je nyní prezentováno, ale to je teď už
asi jedno.
Abych si tedy ověřil mojí teorii, že je linka zalomená, našel jsem
si dle fotografií onen lom, zřetelně viditelný na fotografiích. Na
vrchní stranu křídla jsem si tedy namaloval bod lomu a k němu
protáhl tenkým fixem dle pravítka linku sledující spáru křidélek, až
k motorovému krytu. Poté jsem si udělal bod u trupu a odhadl dle
fotek, kde by měla patrně končit klapka v ploše křídla a od něj
protáhnul linku k naznačenému lomu. K mému velkému překvapení se
linka plynule napojila na již narýsovanou linku a vznikla plynulá,
naprosto rovná linka. Takže jsem si vyvrátil něco, co jsem si myslel
správně a tuto mou úvahu bohužel napsal do mé stavební recenze.
Pro mne je to jasné poučení do budoucna v tom, že zcela jistě příště
nebudu dělat stavební recenze na rychlost, když je to ta novinka,
ale že svůj článek nechám déle uzrát a nadále ještě budu pátrat v
knihách, které mám většinou k dispozici při tvorbě recenze.
Při detailním průzkumu problému s klapkou jsem ale narazil ještě na
jeden lehce odstranitelný problém. Tím je příliš široký výdech z
křídelního chladiče. Mezi tělesem zaplechování chladiče a
podvozkovou gondolou by měla být asi o 2 mm širší pevná část klapky.
Tahle drobnost mne praštila do očí teprve poté, kdy jsem nalezl
fotografii na „stodesítku“ postavenou do svíčky po nepodařeném
přistání pořízenou při pohledu zezadu.
„Sovy nejsou tím, čím se zdají být“, jinými slovy ne vždy se mohu
spolehnout na své oči. Svojí zbrklostí, nebo provozní slepotou jsem
přehlédl něco, co se zdálo být správně. Můj problém spočívá v tom,
že jsem si tuto skutečnost neověřil narýsováním na model.
Tudíž se tímto omlouvám všem poškozeným čtenářům i mým kritikům,
kterých bylo na můj vkus přespříliš s ohledem na to, že se jednalo
"jen" o polohu asi 10 mm paneláže... Díky za pochopení,
Kubrt
Jakub "Kubrt" Vilingr
|
|
|
|
viditelná úprava klapky, kterou je nutno na stavebnici
provést |
inkriminovaná fotografie, kde je vidět zmiňovaný zlom |
jiný pohled |
|
|
|
|
|
|
|
|
asi takto by měla být linie klapky naryta |
|
|
|
|
toto je nejpravděpodobnější průběh klapky |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|