|
|
měřítko |
1/72 |
hodnocení |
výrobce |
Eduard |
8,5/10 |
katalogové číslo |
7083 |
počet dílů |
165 plast (rámečky A,B,C,E,F,G,H, nepoužije se
41 dílů), 13 čirých (rámeček D, nepoužije se 5
dílů), lepty, masky |
složitost |
cena |
450 Kč |
█ █ |
Messerschmitt Bf 110 E ve dvaasedmě
Detailní pohled na stavebnici
Někdy kolem roku 2008 vydal mostecký Eduard svojí první
čtvrtkovou Bf 110 E. Stavebnice nebyla špatná, sice měla nějaké své
mouchy, ale na druhou stranu to byla první čtvrtková stodesítka ve
verzi E, která se na trhu objevila.
Je rok 2012 a Eduard opět vydává stodesítku ve verzi E, tentokrát
ovšem v odznakovém měřítku 1/72. Eduard svými posledními
stavebnicemi dokázal, že je už schopen vytvořit perfektní povrchy
svých stavebnic (Mig-21 v 1/48 a 1/144, F6F Hellcat v 1/72 a Bf 109
E v 1/48). I nová stavebnice dvaasedmdesátkové Bf 110 E má výborně
zpracovaný povrch s ostrou, i když poněkud mělkou, negativní
paneláží. Drobné díly nejsou přesazené a výlisky jsou prosty otřepů.
Na první pohled moc pěkně ztvárněný povrch. Na druhý pohled objevíte
namátkově vybrané nýtové řady, což si Eduard mohl odpustit. Stejně
byla řešená i větší čtvrtková stavebnice. Buď měl Eduard udělat
všechny nýtové řady anebo se jich měl vzdát, myslím, že by to
celkovému dojmu jenom prospělo. Těžko bude modelář hledat nýtovadlo
se stejným krokem a stejnou stopou v případě, že by chtěl doplnit i
zbytek nýtových řad.
Stavebnice je koncipována prakticky shodně, jako větší čtvrtková.
Tedy má oddělený předek se zbraněmi, jen bez vybaveného zbraňového
prostoru. Pokud se rozhodnete stavět odkrytované zbraně v přídi
(čtveřice kulometů MG 17, ráže 7,92 mm), budete si muset pořídit
samostatně prodávanou sadu z výrobní řady Brassin (v následujících
dílech mého článku budou popsány i všechny dostupné doplňky pro Bf
110 E).
Interiérový prostor pilota a radisty/střelce je na toto měřítko
vybavený výborně, není zapomenuto ani na náhradní magazíny pro
pohyblivý MG 15, zásobníky pro dvacetimilimetrové MG-FF,
radiovybavení, samotný pohyblivý obranný kulomet MG 15 a další
drobné detaily. Vše je vhodně doplněno planžetkou barvených leptů s
palubní deskou, upínacími pásy a dalšími drobnostmi převážně do
prostoru pilota. Škoda, že Eduard zvolil jako barvu radiovybavení
RLM 02, protože většinou byly tyto přístroje opatřeny odstínem RLM
41, 42 anebo 66. Naopak je boční pultík v pilotově rezidenci správně
v RLM 02. Vzhledem k oddělené části trupu na konci pilotního
prostoru s lafetou MG 15 je jasné, že Eduard bude do budoucna
vydávat další verze Bf 110. Tomu taktéž napovídá i množství
nepoužitých vyškrtnutých dílů.
Oproti čtvrtce nemá dvaasedma oddělený plech s otvory pro vypadávání
nábojnic od trupových kanónů MG-FF na spodní části centroplánu.
Otvory jsou jen naznačeny zevnitř a budete si je muset před slepením
křídla a trupu dohromady otevřít pomocí ostrého skalpelu. Je dobře,
že je tento panel vcelku se spodkem křídla a částí trupu, protože
pak půjde tato partie mnohem lépe kompletovat. Problémem je, že
Eduard zrcadlově otočil v návodu spodní části křídla (díl C1), takže
nás návod nabádá otevřít zrcadlově otočené otvory. Bohužel zde
nebyla výstupní kontrola příliš důsledná.
Dopředu se také rozhodněte, zda budete dělat Bf 110 E s krátkým
trupem anebo s prodlouženým (jakým byly vybaveny verze D). Je
skvělé, že tato základní stavebnice obsahuje obě varianty trupu,
takže modelář není omezen výběrem nějaké své alternativy mimo
obtiskový aršík.
Původní čtvrtka měla jednotlivé poloviny křídla řešeny jako
samostatné díly, dvaasedma má celý spodek křídla jako kompletní díl
se vzepětím, což považuji za výborné řešení s ohledem na geometrii
křídla. Nežli slepíte jednotlivé díly křídla dohromady, nezapomeňte
odvrtat otvory pro čtyři závěsníky ETC 50.
Mezi díly, které se pro verzi E nepoužijí, jsou taktéž dvě varianty
SOP. Jedna standardní pro verze C/D/E a druhá pro verze F/G-2. Tomu
odpovídají i čiré díly, mezi kterými se nachází kabinka pro F/G-2.
Stejně tak se v nepoužitých dílech nachází Dackelbauch (pro verzi
D), tedy velká podtrupová nádrž i obě přídavné 300 l nádrže, nesené
u jiných verzí pod křídlem.
Stavba
Pokud se budete držet pevně návodu, nedostanete se do žádné slepé
uličky, což je skvělé. Návod je přehledný a většinou v něm nejsou
přílišné boty (pokud tedy pominu zrcadlově otočenou sponí polovinu
křídla a ocelový odstín pro kryty křídelních závěsníků, které měly
zpravidla barvu spodních ploch.
Kokpit
Na toto měřítko má stavebnice perfektně zmáknutý kokpit včetně
detailů, jakými jsou zásobníky 20 mm kanónů MG-FF pod podlahou
prostoru osádky a další solidní detaily. Obě sedadla, tedy jak
pilota, tak radiooperátora/střelce mají nemodelově tlusté stěny a u
sedadla radiooperátora/střelce pak chybí polstrovaný sedák (viz
ersatzteilliste). Chyba to ale nejspíše nebude, protože na
fotografiích skutečných mašin tam sedák většinou není. Mezi
barvenými lepty pak naleznete jak přední strany krabiček
radiovybavení (bohužel v RLM 02) tak palubní desku a další
přístrojové vybavení a barevné upínací pásy, které interiér
perfektně doplňují.
Motorové gondoly
Každá z motorových gondol je složena z pěti dílů, které do sebe
neuvěřitelně přesně zapadají. Zvláště dokonale pasoval spodní plech
s ústím motorového hladiče. Vše sedlo pouze za použití řídkého
lepidla Mr. Cement S. Samotné gondoly se zepředu nasouvají na křídlo
stejně jako u čtvrtky a při suchém pasování se zdálo, že bude nutné
tmelení. Po nanesení lepidla se však spoje podaly a celá gondola
padla na své místo prakticky pouze s použitím Mr. Cement S lepidla a
všechny spoje bude stačit přebrousit smirkovým papírem. Na
motorových krytech postrádám alespoň narytím naznačené tři průhledy
na přístroje přímo u motoru. Ty bude nutno naznačit narytím anebo
provrtáním se zasklením například Clearfixem, hustým lesklým lakem
anebo lepidlem Testrors na kabinky. Výfuky jsou pěkně odstříknuté,
jenom to bude chtít odvrtat jejich výdechy anebo po nabarvení
naznačit výdechy lesklou černou barvou.
Křídlo
Komplikované lepení křídleních chladičů u motorových gondol
čtvrtkové stodesítky se u dvaasedmdesátky nekoná, protože tato
partie sedla perfektně a bez použití tmelu. Samotné křídlo má
oddělená křidélka a koncové oblouky křídla. Křidélka pasují skvěle,
jen bude nutné zvrchu prorýt přechod mezi nimi a křídlem, protože po
slepení je spára prakticky neznatelná. Na spodku je skvěle provedené
vybrání za klapkami a křidélky, to je velmi realistické.
Horší to je po slepení spodní poloviny křídla s vrchními, kdy
vznikne nehezká spára na spodku v napojení klapek. Toto řešení je na
druhou stranu ideální pro zamezení vzniku propadlin na vrchu křídla
(jako u 1/72 Hellcata) a pro zachování pěkné tenké odtokové hrany.
To je vlastně první místo, které bylo nutné tmelit.
Při pohledu na paneláž klapek na vrchu křídla jsem narazil na drobný
problém. Tím je minimální spára mezi klapkou a zbytkem křídla, což
bude nutné prohloubit pomocí rydla.
Linie klapky by, na rozdíl od provedení modelu, měla být přímá,
nikoli zalomená u trupu. Byť se tato partie na snímcích zdá
zalomená, linie klapky by měla být přímá. Linka by měla respektovat
pomyslnou přímou linku od křidélek směrem až k trupu. Při detailním
průzkumu problému s klapkou jsem ale narazil ještě na jeden lehce
odstranitelný problém. Tím je příliš široký výdech z křídelního
chladiče. Mezi tělesem zaplechování chladiče a podvozkovou gondolou
by měla být asi o 2 mm širší pevná část klapky. Tahle drobnost mne
praštila do očí teprve poté, kdy jsem nalezl fotografii na
„stodesítku“ postavenou do svíčky po nepodařeném přistání pořízenou
při pohledu zezadu.
|
|
|
|
návod má opačně naznačeno, který otvor pro vypadávání
nábojnic otevřít |
správně bychom měli otevřít tyto otvory |
pohled na správně otevřené otvory pro vypadávání nábojnic |
paneláž klapky je zalomená, ale nejspíše by měla být přímá -
více viz samostatný článek |
|
|
|
|
oddělení křidélka od zbytku křídla je nedostatečné, zde je
nutno použítí rydla |
křidélko zespodu, včetně odděleného konce křídla vyšlo na
jedničku |
vybrání v klapce je pěkně provedeno |
chladiče by si zasloužily nahrazením nějakou síťovinou a
nebo leptem |
|
|
|
|
chladič k motorové gondole sednul výtečně |
popsaná úprava klapek a prostoru u chladiče |
motorové kryty sedly výtečně |
|
Trup
Sestavení trupu a vybaveného kokpitu neskrývá žádných záludností
a obě poloviny trupu lze slepit prakticky bez nutnosti tmelení. Na
spodní části trupu těsně za odděleným předkem se zbraněmi se ztrácí
paneláž, kterou bude potřeba obnovit. S tím ale vyčkejte až do
spojení přídě trupem a křídlem, protože se jednoduše propojí linky z
křídla až na spodek oddělené přídě.
Čumák se čtveřicí MG 17 (ráže 7,62 mm) je krapítek širší nežli trup,
takže bude nutné spoj zabrousit. Před broušením ale nezapomeňte
prohloubit narytou paneláž, abyste o ni během broušení nepřišli.
Otvor pro nejdelší hlaveň MG 17 by měla mít obdélníkový výřez,
nikoli kulatý. To tam bylo kvůli tomu, že by krytu překáželo uložení
MG 17, proto byl otvor rozšířený. Tento detail je zřetelně vidět na
fotografiích.
Při pokusu nalepit VOP k trupu jsem objevil další drobný zádrhel.
Díky vyboulení v místě spojení trupu a VOP (díl A8) vznikne vzepětí,
které tam nemá co dělat. Nezapomeňte tedy zabrousit tyto výstupky a
při broušení raději přitlačte, aby tam VOP zapadla bez tlaku. Stačí
si uvědomit, že VOP musí být vodorovná bez vzepětí.
|
|
|
|
naznačení konstrukce trupu je na 1/72 velmi zdařilé |
samostatně dolepovaná spodní část stěny kokpitu sedí výborně |
...na druhé straně to samé sedlo taktéž výborně |
základ kokpitu je i bez leptů vynikající |
|
|
|
|
není zapomenuto ani na náhradní zásobníky |
kokpit pasuje do trupu bez nutnosti úprav |
nabitý kokpit |
interiér jsem opatřil základní RLM 02 |
|
|
|
|
po doplnění lepty dostane kokpit pořádní šmrnc |
|
|
nutná úprava ocasních ploc |
|
|
|
|
druhá strana |
vzepětí VOP nemá být! |
|
|
Podvozek
Podvozek je perfektně zpracovaný se všemi vzpěrami a oceňuji
hlavně informativní pohledy ve stavebním návodu zepředu a zboku na
podvozkové nohy. Vzhledem ke složitosti všech vzpěr je takový počin
chvályhodný. Podvozková kola naleznete ve výliscích také ve dvou
variantách dle použití na různých verzích Bf 110. Větší pro Bf 110 E
a menší pro Bf 110 C/D.
Čiré díly
Čiré díly mají oddělená skla pro možnost otevření prostoru
pilota. Prostor radiooperátora/střelce není logicky rozdělen s
ohledem na složitost otevírání a tloušťku čirého materiálu. V tomto
měřítku připadá pro možnost otevřít střeliště v úvahu pouze
acetátová kabinka. Nicméně čiré díly jsou opravdu skvěle zpracovány
a přiložené masky velmi urychlí barvení složitého rámování. Při
testu masek bylo také vše akurátní, nebylo nutno opravovat žádnou z
nařezaných masek.
Shrnutí
Stavebnice nové Bf 110 myslím nemá konkurenci, jen je škoda
několika chybek, které perfektní dojem ze stavebnice zbytečně
shazují. Naštěstí všechny popsané zádrhely lze velmi jednoduše
odstranit, takže lze ve výsledku získat velmi pěknou dvaasedmovou
stodesítku.
|
|
|
|
až na nutnou úpravu VOP na sebe jednotlivé díly výborně
pasují |
|
detail přechodu křídlo-trup a motorových gondol ukazuje
vynikající přesnost pasování |
ne úplně ideálně pasuje oddělená příď se čtveřicí MG 17, což
lze odstranit broušením |
|
|
|
|
podvozkové nohy jsou velmi detailní |
oddělené spodní části motorových krytů pasují i bez použití
tmelu |
kola určená pro verzi Bf 110 E mají větší průměr, nežli kola
pro verze C/D |
|
Za poskytnutý vzorek bych chtěl poděkovat společnosti Eduard,
potažmo ModelWebu.
Jakub "Kubrt" Vilingr
Prameny použité při tvorbě článku:
1) John J. Vasco, Fernando Estanislau; Messerschmitt Bf 110 C/D &
E, An Illustrated Study, Variants, Weapons, Equipment; Ian Allan
Publishing – Classic Books; 2008¨
2) John J. Vasco; Zerstörer Volume 1, 2: Luftwaffe Fighter Bombers
and Destroyers 1941-1945; Classic Books; Ian Allan Publishing; 2006,
2007
3) Jerry L. Campbell; Messerschmitt Bf 110 Zerstörer in action;
Squadron/Signal Publications; Carrollton, Texas 1977
4) Michael Meyer, Paul Stipdong; Die Deutsche Luftwaffe von
1935-1945, Zerstörer – und Nachtjagdverbände, Teil 1, 2, 3, 4; WDM
Heinz Nickel; Zweibrücken 2006, 2007, 2008, 2009
|
|
|
|
celkový pohled na sestavený model bez broušení, tmelení a
barvení (vyjma kokpitu) |
|
|
|
|
|
|
|
masky pro jednodušší stříkání rámování sedly dobře, neměl by
být problém je s úspěchem použít |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|