domů | o autorovi | tipy a triky | recenze | akce | odkazy | vzkazy | kontakt | ||
Lihové barvy Agama „RED LINE“II.částV první části článku jsme se dozvěděli základní fakta o lihových Agamách. Druhá část je vlastně takový malý test, čím vším je možné lihovky ředit a které z běžných přípravků na ně lze bez obav používat. Alternativní ředidla:Technický líh:V první řadě jsem jako alternativní ředidlo zvolil Technický líh, takový, který se dá sehnat v každé lepší drogerii. Barva s ním šla ředit dobře a nesrážela se. Barva má obdobné vlastnosti, jako po použití originálního ředidla jak při stříkání, tak po zaschnutí. To je moje zkušenost. Ovšem zde musím zmínit zkušenosti jiných modelářů, kteří nejsou s technickým lihem, jakožto ředidlem, příliš spokojeni. Po zaschnutí se jim na povrchu tvoří šedý film, spíše jakási mlha, která veškerou snahu anuluje. Vzhledem k tomu, že u mého technického lihu podobný problém nenastal, domnívám se, že problém je ve složení, respektive technologii výroby lihu u různých výrobců a zcela jistě nelze vyloučit ani fakt, že líh, který jednou fungoval, bude i příště fungovat dobře. Návod na odstranění této vady je údajně jednoduchý. Do technického lihu přimíchat 10% nitroředidla C6000 a problém je vyřešen. Bohužel na takovýto experiment jsem neměl dostatek odvahy a nemůžu jej tedy modelářům ani doporučit, ani vymluvit. Rozhodně se vyplatí si technický líh před použitím vyzkoušet, ať už surový, nebo s „nitrem“. Tamiya Laquer Thinner:Jako další jsem vyzkoušel populární univerzální ředidlo Tamiya Laquer Thinner (se žlutým víčkem). Práce s ním není špatná, poněkud se však prodlužuje doba schnutí a barvy jsou déle náchylné na daktyloskopické efekty (rozuměj otisky prstů). Barva se ale netrhá, po zaschnutí nevznikají žádné mlhoviny a odolnost dobře proschnuté barvy zůstává podle mého názoru stejná, jako při použití originálního ředidla. Další nevýhodou Laquer Thinneru je neporovnatelně větší zápach, než u originálního přípravku. I přes nevýhody lze Tamiyácký produkt doporučit, zejména pokud nemáte po ruce ředidlo Agama a potřebujete pracovat na modelu. Malý tip: Smíchat Tamiya Laquer Thinner s technickým lihem v poměru 1:1. Vlastnosti barvy zůstávají dobré, ale doba schnutí je skoro jako při použití originálního ředidla a náchylnost na otisky prstů je také nižší. Mr.Color Thinner:Další japonský výrobce GSI nabízí ve svém sortimentu ředidlo, které je velmi podobné Tamiyáckému univerzálu. Mr.Color Thinner je obyčejné ředidlo bez dalších příměsí. Podobnost s Tamiyou asi není čistě náhodná, protože zápach je prakticky totožný a vlastnosti Agam po jeho použití také. Platí tedy to samé, co v předchozím odstavci, včetně malého tipu na závěr. Opět tedy mohu doporučit. Běžná syntetická ředidla:I přesto, že zkoušené Agamy jsou lihové a zcela logicky by syntetická ředidla měla dělat problémy, rozhodl jsem se je vyzkoušet. Použil jsem syntetické ředidlo Agama a pak běžně dostupné ředidlo S6006. V obou případech se potvrdila logická domněnka a barva se s těmito ředidly nespojila a vytvořila pucky, plovoucí v ředidle. Použití syntetik (minimálně těchto dvou testovaných druhů) je tedy naprosto nemožné. Akrylová ředidla:Stejně jako v případě syntetik, vyzkoušel jsem i několik druhů akrylových ředidel, které jsem měl k dispozici. Konkrétně Akrylové ředidlo Agama, GSI Mr.Hobby Color Thinner a jako třetí, ředidlo pro barvy Patra Enamel Acrylic od výrobce pana Petra Douska. Tři různá ředidla, ale tři naprosto shodné výsledky. Barva se ve všech případech zcela srazila. Použití akrylových ředidel je tedy opět vyloučeno. Použití různých modelářských přípravků: Kromě různých druhů ředidel, jsem se rozhodl vyzkoušet odolnost lihovek vůči běžným modelářským přípravkům. Syntetické washeStále více modelářů používá pro finální zpracování modelů tzv.washe. Pro odzkoušení odolnosti lihových Agam jsem vybral washe Mig Productions. Jsou vyráběny na syntetické bázi a myslím, že jsou dostatečně „agresivní“ pro vyzkoušení. Nejdříve jsem vyzkoušel washe na samotnou zaschlou barvu. Napouštění spár a pokládání celistvých filtrů, na které již nebudeme sahat není problém. Lihové Agamy se pod MiGy netrhají, ani nezvedají. Když jsem vyzkoušel klasickou metodu, při níž jsem washe nanesl celoplošně na model a po zavadnutí stíral ubrouskem, zjistil jsem, že je barva natolik rozrušena ředidlem přípravku, že ji odírám na surfacer. Je tedy nutné před takovým použitím washů model zafixovat lakem. Obtiskové vodičky:Pro změkčení obtisků pravidelně používám buď Agamácké přípravky Tensol/Hypersol, nebo dvojici vodiček od GSI, Mr.Mark Setter a Mr.Mark Softer. Obtisky aplikuji výhradně na zalakovaný povrch, ale nezaškodí vyzkoušet odolnost nezalakovaných barev vůči nim. Jako první přišel na řadu Tensol. K dobře zaschlým barvám je vcelku neagresivní. Menší známky naleptání byly znát po cca minutě od nanesení a pokud jej nebudeme používat zbytečně moc a přebytečnou tekutinu vždy odsajeme, nemusíme mít strach. Druhý jsem otestoval Hypersol. Jedná se o přípravek, který je znám svojí vysokou agresivitou, kterou potvrdil i v případě lihovek. Barvu leptá už v první chvíli po nanesení. Bohužel Hypersol leptá i naprostou většinu akrylových laků, které jsem kdy vyzkoušel a pracovat s ním musíme hodně šetrně. Japonský přípravek GSI Mr.Mark Setter pro usazení obtisků (modrá lahvička) také leptá, nicméně oproti Hypersolu se jedná o procházku růžovým sadem. I přesto musíme před jeho použitím lakovat a v žádném případě nesmíme dopustit, aby Nám někde zůstaly loužičky. Já používám Sidolu a ten je vůči Mr.Mark Setter dostatečně odolný. Poslední testovaný, GSI Mr.Mark Softer, je určen pro změnčení a vytažení obtisků. Přípravek je k lihovkám relativně šetrný. Stejně jako v případě Tensolu leptá až po delší době a pokud ho nebudeme na obtisk nanášet po litrech a budeme přebytečnou tekutinu odsávat, neměl by narušit ani nezalakovanou lihovku. Vždycky však platí, že před prvním použitím je lepší vše vyzkoušet nanečisto, což je sice poněkud pracnější, nicméně je lepší pokazit zkušební kousek MaskolBěhem několika posledních let jsem se naučil používat maskol původně určený nikoliv pro modeláře, ale pro uměleckou činnost. Dobře odzkoušené mám dva výrobky. Prvním z nich je Graphigum od firmy Lefranc&Bourgeois, druhým pak Colorless art masking fluid od konkurenčního výrobce Winsor & Newton. Oba dva fungují skvěle a na dobře proschlých lihovkách nezanechávají žádné stopy, ani nedeformují odstíny barev. Navíc, což je velice důležité, při odmaskování netrhají barvu z podkladu (toto nemusí platit, pokud byl podklad nedostatečně zdrsněn a odmaštěn). ZávěremPřípravků, kterými lze lihové Agamy ředit, nebo je na ně lze bez problémů použít je určitě mnoho. Můj test byl zaměřen víceméně na chemii, kterou běžně používám a měl jsem ji po ruce. Doufám, že článek i přes svoji nevelikost alespoň trochu pomohl a poradil, jak na úpravu lihovek. autor: Tomáš Matyska
|
|||||||||||||||||||||||||
© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) -
Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně
autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu
je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke
komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je
výslovně zakázáno. |