|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Trumpeter |
2/10 |
katalogové číslo |
02814 |
počet dílů |
|
složitost |
cena |
1945,- Kč |
█ █ █ █ █ |
Focke Wulf Fw 200C-4 Condor
Focke Wulf Fw 200 Condor
byl původně zkonstruován jako civilní dopravní letoun s
motory BMW 132 a dvojlistými vrtulemi. Jeho
první prototyp Fw 200 V1 (civilní volací kód
D-AERE) vzlétl v úterý 27. července roku 1937. Pro potřeby armády
byl stroj postupně vyvíjen až k nejpočetnější verzi C-4 (ta ale
nebyla poslední finální). Verze C-4 bylo vyrobeno 90 ks a jeho
výroba probíhala mezi lety 1941 – 1943. V té době už byl Focke Wulf
Fw 200 vybavený motory Bramo Fafnir 323
(původně britský licenční Bristol Jupiter upravený a vyráběný pro
potřeby Luftwaffe firmou Siemens/Bramo) a třílistými vrtulemi. Mezi
zásadní viditelné úpravy letounu patří přidání pumovnice s
prosklenými pozorovatelnami ve vyosené dlouhé gondole pod trupem. V
přední pozorovatelně byly navíc umístěné zbraně (MG 15, MG-FF nebo
MG 151/20). Za pilotním prostorem se objevila rozměrná otočná věž
nejčastěji s instalovaným kanonem MG 151/20. V zadní části trupu
před ocasními plochami přibyla okna s pohyblivými zbraněmi (MG 15,
případně MG 131) a velkorážný kulomet MG 131 byl i ve hřbetním
střelišti s rozměrným odsunovatelným překrytem. Uvnitř trupu se pak
nacházelo množství nádrží na palivo a olej pro
potřeby dlouhých hlídkových letů nad Atlantikem.
.
Na trhu by se měly nacházet dvě stavebnice Condora – jedna vakuově
tvářená od firmy Koster Aero Enterprise,
kterou jsem bohužel nikdy neviděl, a klasická stříkaná vydaná
souběžně čínským Trumpeterem a firmou Mono Chrome.
U obou firem se ale jedná o shodné výlisky. Stavebnice Trumpeteru je
odstříknutá ze světle šedivého, houževnatého a poměrně měkkého
plastu. Povrch modelu je rytý do hloubky a navíc je opatřený
namátkově vybranými nýtovými řadami. Na trupu jsou pouze příčné
svislé řady nýtů a stejně tak je tomu i na křídle. Na podélné nýtové
řady Trumpeter tak trochu zapomenul. Pro jistotu jsou nýty
znázorněny i na plátěných plochách vnějších částí křídla.
Paneláž se na mnoha místech ztrácí a je neúplná,
podél polovin trupu najdeme stopu po dělení formy, která je místy až
0,5 mm vysoká. Stavebnice je odstříknuta s mnoha otřepy, drobné díly
jsou přesazené a na mnoha místech je povrch posetý krupicí, kterou
lze odstranit několika vrstvami stříkacího tmelu s postupným
broušením hrubšími smirkovými papíry (zrnitosti 280/320).
|
|
|
|
nosník křídla je nutností |
nosník zpevní celý centroplán |
vnější část křídla před přerytím |
konstrukce křidélek je příliš hrubá a neměřítková |
|
|
|
|
odstraněná konstrukce křidélek |
klapky jsem se rozhodl ponechat uzavřené |
pasování dílů je špatné |
zaslepená podvozková šachta |
|
|
|
|
podoba čirých dílů před úpravou |
nová okna po zalepení vteřinovým lepidlem |
nová okna po zalepení vteřinovým lepidlem |
vyleštěné okno s narytým rámem |
Po prvotním zklamání z kvality stavebnice jsem se pustil do stavby –
pokud chcete mít daný typ ve sbírce, nemáte na výběr a musíte vzít
to, co je - tedy stříkaný Trumpeter. Nejdříve
jsem oddělil všechny hlavní díly stavebnice a zkusmo je sesadil
pomocí lepenky. Chtělo se mi brečet. Vzteky. Díly se vlnily jako
příboj v důsledku své velikosti, ale projevila se i největší slabina
celého modelu – přílišná pružnost materiálu, a tak se vyztužení
konstrukce stalo naprostou nutností. Trupové interiérové přepážky
neodpovídají velikostí vnitřnímu průřezu a na bocích se tak
nedotýkají polovin trupu. Byl jsem nucen všechny přepážky vyrobit
nové, případně je podlepit a vyztužit. Proč? Díky přílišné pružnosti
hlavních dílů by mohlo docházet k deformaci či praskání trupu v
případě jeho uchopení do ruky. Nové přepážky pomohly do jisté míry
zpevnit celý trup. Pro jistotu jsem spoje podlepil pásky plastiku
šířky 10 mm a tloušťky 1 mm. Do jedné poloviny trupu jsem vlepil
pásky a nechal je přečnívat 5 mm pro pozdější lepení a zpevnění
trupu.
Modelu ovšem nejvíce pomohlo použití vypalovaného překližkového
žebra od Nautilus models. Výtečně pomohlo
zpevnit celý centroplán a navíc vytvořilo pevný nosník pro křídlo.
Díky tomu je možné hotový model chytit za křídlo i za trup, aniž by
došlo k destrukci spojů. Vzhledem k velikosti modelu je celek
překvapivě docela těžký, byť se jedná pouze o plast.
Tam, kde to bylo možné, snažil jsem se spoj vždy nějak zpevnit.
Komplikované to bylo například na spodku trupu v místě spoje polovin
trupu a spodní plochy křídla. Bez výztuhy by při tmelení a broušení
nejspíše docházelo k praskání či propadání broušeného spoje a tomu
jsem se snažil zabránit ze všech sil. Uvnitř trupu jsem zaslepil
výřezy v přechodu křídla, abych zamezil možnému vnikání prachu a
nečistot dovnitř trupu. Samotný interiér trupu obsahuje nádrže na
palivo a olej a jejich odstříknutí bylo skutečně tristní. Naštěstí
do trupu prakticky není vidět přes boční okna, ani přes střeliště,
takže jsem to moc neřešil a veškeré vybavení jen vybarvil a provedl
výraznější patinu veden mylným dojmem, že bude vidět alespoň něco.
Také podlaha a přepážky pomohly výrazně zpevnit trup po jeho
sestavení. Pro oživení jsem vyřezal boční střeliště, které ve
skutečnosti mohlo být osazeno kulomety MG 15 nebo MG
131. Boční dveře se otevíraly dovnitř trupu a obranný kulomet
byl umístěn na pohyblivé lafetě.
|
|
|
|
podlepení spoje trupu |
zaslepení trupu v místě křídla |
nový tvar přepážek a přidané pro zpevnění |
nový tvar přepážek a přidané pro zpevnění |
|
|
|
|
nové přepážky v přídi |
výroba nových přepážek |
porovnání přepážky ze stavebnice a nové dle průřezu trupu |
interiérové úpravy kokpitu |
|
|
|
|
zpevnění problematického spoje trupu a křídla |
zpevnění problematického spoje trupu a křídla |
palivové nádrže do trupu a přepážka |
vybavený a vymalovaný interiér |
|
|
|
|
vybavený a vymalovaný interiér |
vybavený a vymalovaný interiér |
vybavený a vymalovaný interiér |
slepený trup |
|
|
|
|
pasování hlavních dílů je katastrofální |
pasování hlavních dílů je katastrofální |
|
|
Myslím, že největší chybou stavebnice jsou boční okna, která se dle
návodu vlepují zevnitř do prolisů v trupu. Při dodržení tohoto
postupu jsou však oproti vnějšímu povrchu trupu utopena o přibližně
půl milimetru, což je na první pohled patrná chyba – ve skutečnosti
byla zároveň s potahem trupu. Náprava byla zdlouhavá a otravná.
Nejdříve bylo nutné odstranit osazení, aby se zvětšil otvor pro
budoucí okna. Poté jsem do otvorů vlepil čirý plast z obalů CD. Okna
jsem vlepil vteřinovým lepidlem a ponechal jsem plast přečnívat o
několik desetinek. To bylo nutné, protože je trup klenutý a musel
jsem si tedy ponechat materiál pro obroušení. Hrubé obroušení jsem
prováděl mokrou cestou smirkovým papírem nalepeným na plastikové
destičce. Teprve v momentě, kdy čirý plast perfektně kopíroval trup,
jsem se pustil do finálního leštění pomocí mokrých smirkových papírů
jemnosti 1000/1500/2000. Následně přišly na řadu leštící tyčinky s
gumovou plochou a úplně nakonec v postupném sledu leštící pasty
Tamiya Coarse, Fine a Superfine.
Teprve poté jsem použil masky Montex, které
jsem nalepil jak z vnitřní, tak z vnější strany. Díky větší ploše
čirého plastu zbyl prostor kolem masek, který jsem v první fázi
přestříkal černou barvou. Tím jsem zajistil, že po obvodě oken není
zřetelné lepidlo a plast. Černou barvu jsem posléze z vnitřní strany
opatřil nástřikem odstínu RLM 02 a z vnějšku pak barvami RLM 72/73.
Ještě před nástřikem černé barvy jsem opatrně naryl tvar okna, což
pomohlo lepšímu vzhledu hotového modelu.
Překryt pilotního prostoru patrně dělal jiný nástrojař, nežli díly
trupu. Trup je totiž pěkně klenutý, ale překryt má klenutý strop jen
k lomům, k nimž jsou připojeny svislé části bočnic. Po zkusmém
osazení jsem zjistil, že průřez trupu a překryt na sebe nepasují,
tudíž bylo nutné natmelit plynulý přechod od překrytu do trupu a vše
přerýt a vybrousit.
Další velké zklamání představuje křídlo a motory. Stavebnice vůbec
nebere v potaz, že vnější části křídla Fw 200 byly potaženy plátnem.
Na internetu lze objevit fotografie sestřelených Condorů v moři a na
nich přesně poznáte, co bylo potaženo plátnem, protože to jako první
shnilo. Vnější části křídla tedy bylo nutné kompletně nově přerýt
dle dobových fotografií a pérovek z manuálů.
Křídlo má oddělené klapky a křidélka. V případě, že nebudete chtít
kupovat lepty klapek od Eduardu, doporučuji ty plastové zalepit v
uzavřené pozici. Nevyhnete se očištění mnoha otřepů a zatmelení stop
po vyrážečích z formy. Navíc jsou všechna žebra bohužel plná a
tlustá, takže je skutečně nejlepším řešením vše zavřít. Ještě před
slepením dílů křídla pečlivě osaďte jednotlivé díly klapek, zevnitř
pojistěte pásky plastiku a kolem dokola zapusťte řídké sekundové
lepidlo. To pomůže vytmelit škvíry a zpevnit spoj vlepovaných
klapek. Teprve pak se pusťte do kompletace celého křídla.
|
|
|
|
masky Montex na interiér a exteriér |
povrch opatřený Tamiya Fine Surface Primer White (sprej) |
úprava napojení překrytu do trupu |
úprava napojení překrytu do trupu |
|
|
|
|
úprava napojení překrytu do trupu |
úprava napojení překrytu do trupu |
přední střeliště v gondole |
přední střeliště v gondole |
|
|
|
|
zadní střeliště v gondole |
zadní střeliště v gondole |
|
|
Křídlo se skládá z centroplánu, vrchních a spodních polovin křídel,
dohromady tedy budete spojovat pět částí, které bez podlepení
příčných spojů dohromady jen tak nedáte. Díky nosníku od Nautilus
Models získáte jednoduše správný tvar křídla, tedy střední část
vodorovnou a vnější části ve vzepětí. Samostatně se dolepují „sudy“,
tedy aerodynamické prodloužení motorových gondol, na něž se následně
připojují motorové kryty a motory. I tato partie je nepřesná a
přesazení spojů je až jeden milimetr (!). Samotné hrubé obroušení
spolehlivě zajistí likvidaci paneláže, proto je lépe veškerou
paneláž předem prohloubit, aby ji po obroušení a vytmelení spojů
stačilo pouze protáhnout rydlem.
Motorové kryty je nutné nejdříve pečlivě spasovat (pro pevnější spoj
přidávám do předvrtaných otvorů kousky drátků lepených sekundovým
lepidlem). Vzhled motorů Bramo Fafnir 323 ze stavebnice svou
předlohu ani vzdáleně nepřipomíná. Proto jsem sáhl po čtyřech sadách
odlévaných motorů od ruského výrobce Vector.
Jsou sice drahé, ale jejich kvalita tomu odpovídá. O vysoké míře
detailu vypovídá i to, že se každý skládá z 37 dílů. K přesnému
usazení motorů do připravených motorových krytů jsem si vyrobil
šablony - dva plastové kruhy nalepené na sebe, z nichž menší přesně
odpovídal průměru čelního otvoru motorového krytu a pomohl vystředit
sestavený motor. Následně jsem zezadu vlepil kruhovou přepážku černé
barvy, k níž jsem připojil zadní část motorové skříně (gelovým
sekundovým lepidlem) a nakonec jsem prolepil stejným lepidlem styk
přepážky a motorového krytu.
Stavebnice nabízí vrtule včetně vrtulových kuželů odstříknuté z
jednoho kusu. Prakticky je nelze začistit tak, aby byly použitelné.
Vybral jsem si vrtuli, které měla nejostřejší vrtulový kužel,
odřezal vrtulové listy a pečlivě začistil, vytmelil a vyleštil a
připravil pro výrobu kopií z polyuretanu. Stejným způsobem jsem
upravil jeden vrtulový list, který jsem si taktéž nechal namnožit.
Během sestavování jsem samostatně všechny jednotlivé díly vrtulí
nejdříve opatřil nástřikem GSI Mr. Resin Surfaceru
a následně nástřikem černozelené RLM 70 od MRP.
Ještě před kompletací jsem si vyrazil na kruhové vyrážečce zámky
viditelné mezi vrtulovým listem a vrtulovým kuželem a nastříkal jsem
je ocelovou barvou. Následně jsem dohromady lepil na čepy jednotlivé
vrtulové listy a kruhové zámky k vrtulovým kuželům. Byla to
zdlouhavá práce, ale výsledek je neporovnatelně lepší, nežli vrtule,
které nabízí stavebnice.
|
|
|
|
začištěná a upravená noha hlavního podvozku |
vypatinovaná kola Aires |
rozpracovaná podvozková noha hlavního podvozku |
kola Aires jsou lepší nežli kola ze stavebnice |
|
|
|
|
výroba přípravku pro vycentrování motoru |
výroba přípravku pro vycentrování motoru |
motorový kryt a motor před samotnou instalací |
přípravek pro vycentrování motoru |
|
|
|
|
motory Bramo Fafnir 323 Vector a to samé ze stavebnice |
rozpracovaný Bramo Fafnir 323 Vector |
motorový kryt před úpravou a po úpravě |
kompletace motorů a krytů |
|
|
|
|
vrtule ze stavebnice a vlastní odlité listy a vrtulové
kužely |
vlastní vrtule |
průběh barvení barvami MRP |
|
Podvozkové šachty jsou vymyšlené a neobsahují žádné detaily. Bohužel
se dodnes nezachovaly žádné podklady, takže doplněná žebra jsou
vyrobena stylem kvalifikovaného odhadu. Podvozkové nohy jsou
neuvěřitelně složité a samotné očištění zabralo spoustu času.
Doplnil jsem na ně čepy vyražené z různě tlustých destiček pomocí
kruhových vyrážeček a spoje pojistil vložením drátků do předvrtaných
otvorů. Podvozek přeci jen nese celý obrovitý model a musí být
pevný. Kola jsem použil od Airesu, jsou
výrazně lépe provedena, nežli ta ze stavebnice.
Vzhledem k tomu, že se mi nepodařilo získat jiné obtisky, vybral
jsem jednu ze dvou obtiskových verzí nabízených ve stavebnici. Dle
mého názoru takový stroj nejspíše neexistoval, ale abych byl
upřímný, model jsem již chtěl mít dokončený a nešlo najít
hodnověrnou fotografii. Vytvořil jsem standardní kamuflážní rozhraní
dle knihy Luftwaffe Colours 1935 – 1945 od Michaela
Ullmanna, složené z ostře lomených polí barev RLM 72/73
(námořní ekvivalenty pozemních RLM 70/71) a s modrou RLM 65 na
spodních plochách. Všechny barvy jsem použil od slovenského výrobce
autentických odstínů MRP. Nástřik modelu byl
vzhledem k jeho velikosti skutečně náročný a velice špatně se s ním
manipulovalo.
Stavebnice je opravdu špatná, bohužel jediná stříkaná
na trhu. Pro zdárné dokončení modelu bylo nutné investovat do
nákladných doplňků, takže se stavba neúměrně prodražila. Jak patrno
z předchozího textu, jejich použití bylo tentokrát pro dobrý
výsledek nezbytností. Pokud bych měl na stupnici od jedné do deseti
(jedna nejhorší, deset nejlepší) hodnotit kvalitu modelu, navrhnul
bych maximálně dvojku. Pokud bych měl na stejné stupnici hodnotit
obtížnost stavby, dopadlo by to stejně, jako vyjádření mimořádné
náročnosti. Trumpeter odvedl prachbídnou práci a dle mého názoru
vyrobil stavebnici určenou „skříňovým“ modelářům a sběratelům. Pokud
je ale pro vás nezbytností mít čtvrtkového Condora ve vitríně, pak
vám mohu jen držet palce a doufat, že vám předchozí článek ve vašem
nelehkém úkolu trochu pomůže.
Použitá stavebnice a doplňky:
- Focke-Wulf Fw-200 C-4 Condor / Trumpeter 02814 (1.945,- Kč)
- Wing Spar Set for 1/48 Fw 200C-4 Condor/ Nautilus Models
48-802 (320,- Kč)
- Fw 200 Condor wheels + paint mask / Aires 4299 (240,- Kč)
- Bramo 323 Fafnir Engine / Vector 48025 (320,- Kč/ks)
- Fw 200 Condor / Eduard BIG4846 (995,- Kč)
- Fw 200 C-4 Condor / Montex Mask MM48172 ( 170,- Kč)
- German 13mm guns MG 131/ Aires 4023 (100,- Kč/balení)
- German MG 131 (13mm) barrels / Master Model 48014 (159,-
Kč/balení)
Jakub "Kubrt" Vilingr, 26. 7. 2017
|
|
|
|
Focke Wulf Fw 200 C-4 |
Focke Wulf Fw 200 C-4 |
Focke Wulf Fw 200 C-4 |
Focke Wulf Fw 200 C-4 |
|
|
|
|
Focke Wulf Fw 200 C-4 |
Focke Wulf Fw 200 C-4 |
Focke Wulf Fw 200 C-4 |
Focke Wulf Fw 200 C-4 |
|
|
|
|
Focke Wulf Fw 200 C-4 |
Focke Wulf Fw 200 C-4 |
Focke Wulf Fw 200 C-4 |
velikostní porovnání Fw 200 a Macchi C.200 |
|
|
|
|
|
|
|