|
|
PATINOVÁNÍ STŘÍKACÍ PISTOLÍ
Nebaví vás už patinovat oleji? Nebo se olejů bojíte, ale rádi
byste vzhled svých modelů zlepšili? Zkuste se tedy naučit co
nejefektivněji využívat svojí stříkací pistoli! Pro uspokojivý
výsledek, je ovšem bezpodmínečně nutné zvládnout techniku stříkání,
míšení a ředění barev. Druhá podmínka spočívá v hesle – „nebát se a
experimentovat“. Ano, je tu ještě jedna nepřehlédnutelná podmínka –
barvy, které se spolu mísí, musí být vždy od jednoho výrobce! Mohlo
by se totiž lehce stát, že by se po smísení barva srazila a věřte
mi, že taková jedna neblahá zkušenost dokáže pěkně otrávit a vezme
chuť do dalšího experimentování.
Postup je v zásadě velice prostý. Po nastříkání toho určitého
kamuflážního pole (popřípadě celého modelu) se do zbytku barvy ve
stříkací pistoli přidá několik kapek bílé barvy a větší množství
ředidla. Abych byl konkrétní, tak poměr smíšené barvy je cca 25%
(15-20% základního odstínu a 5-10% bílé na zesvětlení) a ředidla
zbývajících 75%. Tuto silně rozředěnou a zesvětlenou směs pak
opatrně stříkám vždy do středů jednotlivých panelů modelu. Barvu je
nutno stříkat s citem tak, aby zesvětlená plocha neměla ostrý okraj,
ale aby plynule přecházela do ztracena. Tímto způsobem patinování se
nabarvený povrch modelu opticky roztříští a výsledek je minimálně o
100% přesvědčivější, než například kamufláž modelu, která je sice
čistě nastříkaná, ale dále nijak nevypatinovaná (na pohled vypadá
model jako barevná placka). Pro zesvětlování nikdy nepoužívejte
samotnou bílou barvu, protože by zesvětlení plochy bylo moc ostré.
Množství a stupeň zesvětlení pak záleží na vkusu každého modeláře,
zda chce na povrchu vytvořit jen opravdu jemný efekt, nebo naopak
velmi výrazné naznačení stínů.
Pro zvýraznění silně olétaného a odřeného modelu letadla je možné
využívat nejenom zesvětlenou kamuflážní barvu, ale také jiné
odstíny. Například rezavou barvu, tmavě šedou a podobně. Velice
dobře vypadá, pokud se některé, již zesvětlené panely ještě doplní o
další, jakýsi filtr vytvořený třeba rezatou, pískovou, nebo okrovou
barvou. Úplně nakonec není špatné ještě více rozředěnou rezatou,
nebo tmavě šedivou barvou přestříkat jednotlivé spáry paneláže
letounu. Toto přestříkání však musí tvořit pouze 1-2 mm široké
pruhy. Tím se panely od sebe ještě více opticky oddělí a výsledek
bude opravdu skvělý, i bez použití jakýchkoli olejových barev a
terpentýnů. Tím ovšem patinu provedenou oleji nijak nezatracuji,
právě naopak! Kombinace obou postupů, tedy stříkání a patinování
oleji posune konečný vzhled vámi vypiplaného modelu zase do jiné
úrovně.
PATINA ČERNÉ BARVY
Zde je pár fotografií černých spodních ploch mého Dorniera Do 217
E-4. Spodek je trochu více přepatinovaný, protože jsem dělal Do 217,
který létal nad mořem, tudíž jsem předpokládal, že ta černá barva na
spodku bude velmi zašlá. Na Dorniera jsem měl jenom jednu fotku z
boku, takže jsem si musel trochu vymýšlet, ach jo...
Základ mám nastříkaný syntetickou barvou Model Master Semigloss
black. Není nutné používat pouze syntetické barvy. Lze s úspěchem
používat i akrylové barvy. Poté jsem do zbývající barvy ve stříkací
pistoli přidal trochu bílé (nutno provést s citem - měně je mnohdy
více!!!) a nastříkal vždy do středu paneláže, přesně tak, jak je
dopodrobna rozepsáno zde. Dále jsem si naředil asi tak 25% barvy a
do sta procent doředil na „takovej hnusnej zrzavej odstín“ a místy
nastříkal do libovolných panelů a hlavně koutů paneláže. Nakonec
jsem naředil cca 15% barvy a zbytek ředidla černošedou barvu a
přestříkal jí jen spáry. No a nakonec jsem dokonale vyschlou barvu
přebrousil šmirglem hrubosti 2000 (hodně namočeným, aby nepoškrabal
barvu) a pak umístil obtisky. Poslední operací se stalo rozředění
olejové barvy Raw Sienna (hodně zrzavá) a napuštění do spár paneláže.
Patinu většinou provádím štětcem č. 2 a pak přebývající olej hadrem
„roztočím“ po povrchu a výsledek je to co vidíte na přiložených
fotografiích. Pokud olejovou barvu nanesete například 1 mm na každou
stranu od spáry, tak se vůbec nic neděje. Pokud tenhle postup
provede s citem a tím myslím opravdu jemně, tak jsem přesvědčený, že
bude povrch opravdu dost dobrý!
|
|
|
|
|
|
|