|
|
měřítko |
1/32 |
hodnocení |
výrobce |
PCM (Pacific Coast Models) |
5/10 |
katalogové číslo |
PC32008 |
počet dílů |
54 plast, 5 čirých, 21 PUR, lepty |
složitost |
cena |
1 600 Kč |
█ █ █ █ █ |
FOCKE WULF TA 152 H-1, 1/32 PCM
V dubnu jsem ve velkých bolestech dokončil dvaatřicetinový model
Spitfiru Mk. IX od Pacific Coast Models, alias PCM a moc jsem
nepředpokládal, že bych se v krátké době hrnul do nákupu dalšího
modelu od Pacifiků... Jenže jsem zjistil, že PCM chystají ve stejném
měřítku nádhernou mašinu Focke Wulf Ta 152 H-1, kterou jsem si
prostě musel koupit, byť jsem za model vysolil 17 stovek. Tyhle
peníze jsem dal za výlisky zhotovené technologií short-run od
tuzemského Swordu, barevné lepty Eduard, italské obtisky Cartograf,
moc krásné odlévané díly a barevnou kartu s bokorysy. V tomhle
měřítku jsem si už dávno mohl za americké dolary pořídit odlévanou
Ta 152 od Jerry Rutmans, ale poté, co jsem zhlédnul děsivou stavbu
na foru largescaleplanes.com jsem odolal a Téáčko si odpustil. Navíc
tak veliký model odlitý z PUR by asi byl časem náchylný na
deformace...
Ale zpět k PCM. Bohužel karta s bokorysy je špatně. Do krabice je
vkládaný kus papíru s připomínkami k barevným profilům. Nějak se
nepodařilo dobře přiřadit správné barvy ke kamuflážím polím, takže
to zachraňuje vložená opravenka. Mnohem lepší ale bude když se
podíváte po japonské publikaci Model Art (velice obsáhlá a s
vyčerpávajícími informacemi na Ta 152 C/H), Fw 190 D/Ta 152 od JaPo
a nebo po aktuálně dostupné od 4+, kde jsou kamufláže zpracované
solidně.
Výlisky jsou matné, s minimem otřepů a s poměrně ostrým negativním
rytím. Trochu se mi nelíbí velikost a tvar oválných krytek, ale to
není problém upravit pomocí dorývacích šablonek. Model jsem
porovnával s perfektním výkresem z monografie Model Art, který
považuji za mnohem kvalitnější a přesnější, nežli je výkres od R.
Vavřiny v novém 4+ a řekl bych, že jak rozložení linek paneláže, tak
obrysová přesnost modelu pěkně odpovídá. Ještě uvidíme, až model
složím a pořádně porovnám proti dobovým fotografiím.
Některé díly si jsou nápadně podobné dílům z modelu Focke Wulf Fw
190 D-9 ve dvaatřicetině od Hasegawy, konkrétně deska pod kabinou,
větrný štítek kabiny, kola hlavního podvozku a trochu i odlévaná
podvozková šachta. Třeba se pletu, ale to vůbec nevadí, protože
všechny tyto díly vypadají hodně dobře. Konkrétně jsem nadšený z
čirých dílů, které jsou fakt dobré a hlavně čisté. Při vzpomínce na
zažloutlé, zamžené čiré díly od Spitfira stejného výrobce, jsem s
těmi u Ta 152 dost spokojený. Také mne potěšilo zpracování
podvozkových nohou, které nejsou přesazené, na rozdíl od Spitfiru.
Co rozhodně bude potřeba přepracovat jsou drobné díly jako jsou
hlavně kanónů, pitotova trubice a uchycení ostruhového kola dovnitř
SOP. Ostruha by si v tomto měřítku také zasloužila oddělit nohu a
kolečko. Napadlo mne, že by se to dalo možná nahradit doplňkovým
dílem od tuzemského producenta Black Dog, který aktuálně vydává
takový upgrade pro model Fw 190 D-9 od Hasegawy. Ostruha by měla být
u Fw 190 D-9 a Ta 152 shodná, takže úprava by pak šla ráz na ráz.
Upravit by také chtělo chladící klapky na přídi motoru. Ve
skutečnosti jsou vždy jedna čtvercová a další lichoběžníková a to se
postupně střídá. Stavebnice ale řeší klapky jako přesně čtvercové. I
u zavřeného chladiče tato partie vypadá rozdílně, než jí řeší
stavebnice. Stejně tak bude chtít předělat větrací štěrbiny na vrchu
motorového krytu mezi prvními klapkami chladiče.
Trochu horko také asi bude při kompletaci křídla, které má svou
spodní část rozdělenou na tři díly – centroplán, a vnější části
křídla. Určitě by to chtělo dopředu slepit celou spodní část křídla
s tím, že by bylo dobré spoje podlepit plošně páskem plastiku, aby
se spoj zpevnil a hlavně se tak podařilo dodržet plynulý přechod
mezi jednotlivými částmi křídla. Zpevnění centropánu pomůže vlepení
odlévaných dílů podvozkové šachty. Když už jsem u šachty, tak je
nutné mezi otvory pro podvozek vyříznout obdélníkový otvor pro
vypadávání prázdných nábojů z motorového kanónu MK 108. K otvoru
vedl šikmý rukáv, který v motorovém prostoru chybí. Mezi odlitky
naleznete také náznak pohledu na zadní část motoru, na který bylo
vidět přes šachtu, ale který je bohužel naprosto nepoužitelný. Jako
perličku přikládám snímek podvozkové šachty z modelu Fiat G.55
Centauro od PCM, kde naleznete stejný odlitek motoru jako u Ta
152!!! No na to, že Ta 152 byl poháněný motorem Junkers Jumo 213 a
Fiat G.55 licenčně vyráběným motorem DB 605, tak to je docela podraz
na modeláře. Nehledě na to, že motorový prostor z Ta 152 je
diametrálně odlišný, než to, co nabízí stavebnice, takže nezbude nic
jiného, než se mrknout po samostatném motoru JUMO 213, který v 1/32
vyrábí Aires a dle dostupných podkladů to celé kompletně doma na
koleně postavit.
Uvidím, jak se to nakonec všechno bude chovat, až model začnu lepit.
Obtisky vypadají také výborně, obsahují i popisky. Na první pokus se
sice nepodařilo trefit zelenou RLM 25 na označení, ale naštěstí v
krabici naleznete i opravenku...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a porovnejte se stejnou partií šachty z popisovaného modelu
Focke Wulf Ta 152 H od PCM |
díly podvozku z modelu PCM Fiat G.55 Cenaturo v měřítku 1/32
(za foto díky Mirkovi "Glock" Říhovi) |
Fiat G.55 |
Fiat G.55 |
Přehled podkladů a doplňků, které je možné využít pro stavbu
modelu
|
|
|
|
The Focke Wulf Fw 190 Dora
Eagle Editions |
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
Acción Press |
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
Aircraft Profile |
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
Motorbuch Verlag Berlin |
|
|
|
|
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
JaPo |
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
Modelart |
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
Monografie Lotnicze |
German Aircraft Interiors 1935-1945
Monogram Aviation |
|
|
|
|
Luftwaffe Camouflage and Markings 1035-1945
Classic Books |
Luftwaffe Colours 1935-1945
Hikoki |
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
4+ Publications |
Fw Ta 152 C/H Flugbuch |
|
|
|
|
|
Black Dog - ostruhové kolo pro Fw 190 D-9 - možno použít i
pro Ta 152 C/H |
Aires JUMO 213 - je možné použít jako základ pro úpravu
motorového prostoru modelu |
|
|
|
|
|
|
|
|