|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Hobby Boss |
7/10 |
katalogové číslo |
81701 |
počet dílů |
88 plast, 3 čiré, planžeta leptů, 2 arš. obtisků |
složitost |
cena |
380 Kč |
█ █ |
FOCKE WULF TA-152 C-0
Konstruktér Kurt Tank vytvořil se svým týmem v továrně Focke Wulf
na konci války ultimátní stíhací letoun Focke Wulf Ta 152. Stroj byl
plánovaný do výroby v několika variantách, ale opravdové realizace
se dočkal jen výškový stíhač Ta 152 H se zvětšeným rozpětím křídla,
bitevní Ta 152 C a průzkumný Ta 152 E, od kterého je známých jen
několik málo snímků na nedokončené mašiny bez nátěru z továrny
Mimetall v Erfurtu.
Čínský výrobce si jako předlohu pro svou stavebnici vybral právě
bitevní Ta 152 C-0. Stavebnice je odstříknuta ze světlešedého
plastiku s jemným negativním rytím s minimem otřepů a docela pěknými
detaily. Za ty peníze se model rozhodně vyplatí koupit. První dojem
je vážně příjemný a rozhodně je to velké lákadlo, abych se do stavby
pustil. Pustím, ale nejdříve udělám takový drobný rozbor modelu.
Na pomoc jsem si vzal několik publikací, které se věnují právě Ta
152:
- Focke Wulf Fw 190 & Ta 152, JaPo
- Focke Wulf Fw 190 & Ta 152, Modelart
- Focke Wulf Fw 190 & Ta 152, Monografie Lotnicze
- Focke Wulf Fw 190 & Ta 152, 4+ Publications
- Focke Wulf Fw Ta 152 C/H Flugbuch
- The Focke Wulf Ta 152, Eagle Editions (Monarch 3)
- Focke Wulf Ta 152, Mechanic File, Bunrindo
Nejdříve jsem se zaměřil na výběr toho „správného“ výkresu, který
by co možná nejlépe odpovídal skutečnosti. No a tady jsem narazil!
Existují dvě podoby výkresů Ta 152 C. Jeden druh má dělení panelů na
křídle obdobně jako u verzí Fw 190 D (to odpovídá prototypům
předsérie C-0) a druhý má pak křídlo se zcela odlišným dělením
panelů, které je velmi podobné dělení panelů na Ta 152 H (to
odpovídá plánované sérii C-1). Ve většině výkresů je špatně označeno
co přesně je C-0 a co je C-1.
Takže to, co je vidět na nádherně reprodukovaných snímcích z knihy
Ta 152 od Eagle Editions je prototyp předsériové mašiny Ta 152 C-0,
ale to bohužel není ztvárněno ve stavebnici Hobby Boss. Stavebnice
odpovídá plánovaným verzím C-1 a ty nebyly s největší
pravděpodobností nikdy dokončeny, na rozdíl od prototypů V-6 (VH+EY,
W.Nr. 110006), V-7 (CI+XM, W.Nr. 110007) a V-8 (GW+QA, W.Nr.
110008). Na detailních fotografiích prototypu V-7 je totiž zřetelně
vidět, že tam nejsou kruhové krytky, které jsou známé z manuálů a
také z křídla Ta 152 H. Použitelný výkres pro opravdovou C-0, tedy
V-6 - V-8 naleznete pouze v publikacích Monografie Lotnicze a
Mechanic File od Bunrindo. Stavebnice zcela koresponduje s výkresem
z Modelartu, tak si myslím, že tento výkres byl použitý pro
konstrukci nové stavebnice od Hobbybossu. Pokud by byl jejich model
označený jako C-1, pak by bylo vše v pořádku, jen by ve stavebnici
nesměla být kamuflážní možnost prototypu V-7 CI+XM.
Nejpřesnější výkresy, které navíc skvěle korespondují s realitou
naleznete v japonské publikaci Mechanic File od Bunrindo, kde jsou
výkresy na Ta 152, C/E/H od Koichiro Abeho, což je člověk, který
zpracoval výkresy na Fw 190 D-9/11/13 uveřejněné v knize Galland´s
Flying Circus (Eagle Editions) a Dora 9 volume 1 a 2 taktéž od Eagle
Editions a které považuji za zcela nejpřesnější, co se týče letounů
Fw 190 D-9/11/13 a Ta 152 C/E/H. Výkresy mají dokonce okomentováno,
co je který detail na letounu, jaký typ kabiny, či vrtule byl
použitý a podobně. Sice jsem se k tomu dostával zdlouhavě, ale
rozhodně doporučuji jeho výkresy nastudovat spolu s dochovanými
fotografiemi v různých knihách.
Ale zpět ke stavebnici trochu podrobněji. Vybavení kokpitu je na
opravdu solidní úrovni a díky přítomnosti leptaných upínacích pásů a
obtisků palubní desky máte vše, co ke stavbě potřebujete. Vybavení
odpovídá vzhledu kokpitu Ta 152 H (interiéry byly prakticky shodné u
C/E/H) i dobovým manuálům, takže po nástřiku černošedou barvou RLM
66 Schwarzgrau nebude problém kokpit vlepit do trupu. Zaměřovač
odstříknutý mezi čirými díly je docela jednoduchý, v tomhle případě
by bylo vhodné jej nahradit například odlitkem REVI 16 od
Quickboostu a nebo si vlastními silami vytvořit gyroskopický
zaměřovač Askania Adler EZ 42 (který byl použitý u prototypů V-6 –
V-8 se mi ale zatím nepodařilo zjistit, každopádně plánované byly
oba).
Docela hezky je ztvárněna motorová zástavba zadní části motoru DB
603 EV. Citelně však postrádám alespoň náznak motorového lože a
hlavně pak mohutný skluz prázdných nábojnic od motorového
třicetimilimetrového kanónu MK 108 a trupových MG 151/20E. Tyto
detaily jsou, obdobně jako u předchozí Fw 190 D, viditelné skrz
podvozkovou šachtu. Výfuky jsou ve stavebnici děleny v horizontální
rovině, což je docela dobré, protože se tak jednoduše naznačí svár
na jednotlivých výfukových trubkách. Po zaschnutí lepidla je bude
nutno ještě odvrtat. Na trup nad výfukem na levé straně před
nasáváním vzduchu do kompresoru se má nalepit leptaná ploška proti
nasátí spalin. Pokud se rozhodnete stavět prototyp V-7, tak tam
rozhodně tento detail nelepte, protože něco takového na fotografiích
není vidět. Prstenec chladiče je ve dvou variantách – s otevřenými
klapkami chlazení a se zavřenými. Pokud se rozhodnete ponechat
variantu otevřenou, pak je nutné zevnitř podlepit škvíry nějakým
tenkým materiálem, protože dle fotek nejsou mezi jednotlivými
klapkami škvíry.
Ta 152 C-0, jmenovitě prototypy V-6 – V-8 byly vyzbrojeny dvěma
kanóny MG 151/20E nad motorem, další dvojicí stejných zbraní v
kořenech křídla a jedním motorovým třicetimilimetrovým MK 108 v
bloku motoru DB 603. Ve stavebnici můžete nalézt kořenové zbraně,
ale jejich kryty rozhodně nedoporučuji otevírat, protože nám Hobby
Boss nabízí pouze třicítky MK 108! Kryty nejsou odděleny, museli
byste si je samo odřezat a vytvořit samotné zbraňové šachtičky.
Stavebnice ještě umožňuje otevřít přistávací klapky, ale pokud je
necháte v otevřené poloze, tak vám nezbude nic jiného, nežli se
pustit do vlastní realizace veškerých vnitřních detailů. Úpravám se
nevyhne ani podvozková šachta, kde je nesmyslná příčná přepážka,
která tam nemá co dělat, protože by ve skutečnosti znemožnila
uzavření podvozkových nohou do křídla. Naopak moc pěkným detailem je
celý nosník křídla, viditelný v podvozkové šachtě se zbytkem dna
šachty i s drobnými žebry uvnitř. Nutnou úpravou také bude muset
projít spodní hrana trupu, která je přespříliš hranatá a ostrá v
rozporu s dostupnými fotografiemi.
Čiré díly jsou perfektně průhledné, nicméně mohly být vyrobeny s
trochu tenčího materiálu, protože trochu vytváří čočkovitý efekt.
Nicméně je to jen trochu a kabinu je možné rozhodně použít.
Kamuflážní schémata jsou na výběr dvě. Již zmiňovaný prototyp V-7 CI+XM
a pak hypotetická „zelená 13“ od JG 301 se žlutočerveným pruhem
obrany říše. Schéma pro CI+XM je složeno na křídle z odstínů RLM 83
Dunkelgrün/RLM 75 Grauviolett ( i na fotografiích je zřejmý velký
kontrast mezi barvami) a trup pak v kombinaci RLM 81 Braunviolett/RLM
82 Hellgrün se spodními plochami v odstínu RLM 76 Lichtgrau. Od
zhruba 1/3 hloubky náběžné hrany křídla je na spodu ponechána část
potahu bez nátěru. Oproti návodu pak doporučuji centroplán ponechat
odstínem RLM 76 místo doporučovaného plechu.
Tak jako tak mám z modelu radost, mrzí mne jen chaos, který vznikl v
podkladech u Hobbybossu.
Použité podklady
|
|
|
|
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
Aircraft Profile |
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
Motorbuch Verlag Berlin |
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
JaPo |
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
Monografie Lotnicze |
|
|
|
|
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
4+ Publications |
Fw Ta 152 C/H Flugbuch |
The Focke Wulf Ta 152
Eagle Editions |
The Focke Wulf Ta 152
Mechanic File
Bunrindo |
|
|
|
|
|
|
|