|
|
měřítko |
1/32 |
hodnocení |
výrobce |
PCM (Pacific Coast Models, short run) |
3/10 |
katalogové číslo |
|
počet dílů |
71 plast, 9 čirých, lepty |
složitost |
cena |
1 900 Kč |
█ █ █ █ █ |
SPITFIRE Mk.IX, PCM
Pruhovaný Spitfire ze „Dne D“
Spitfire patří k věčným evergreenům a navíc platí za jasnou
tutovku u výrobců plastikových modelů rozmanitých měřítek, stejně
jako všemožné verze Messerschmittů Bf 109 z druhé strany. Obří
měřítko doposud nebylo obsazeno jednou z nejrozšířenějších verzí
Spitu Mk. IXc. Příležitost za pačesy chytil floridský „globální“
výrobce PCM, čili Pacific Coast Models, který je známý hlavně
výrobou strojů válečného italského letectva. Proč „globální“?
Stavebnice byla vyrobena na Moravě u Swordu, lepty v Obrnicích u
Eduardu, obtisky u Cartografu v Itálii, návrh obtisků připravil
Chris Busbridge z Velké Británie, barevný návod s kamuflážemi zase
Richard Caruana z Malty, návod v tuzemsku Ing. Martinec a krabičky v
USA...
Stavebnice je bohužel short-run, takže už na začátku je potřeba
zdůraznit, že modelář bez zkušenosti stavby short-runových stavebnic
a práce s odlévanými a kovovými díly bude mít problém. Jak tedy
stavebnice vypadá? Množství otřepů a propadlin, ztrácející se plytká
paneláž, přesazené díly... Povrch je vyleštěný, odstříknutý z
prapodivného petrolejově zabarveného plastu. Velice nepříjemné jsou
zalité otvory pro vypadávání nábojnic na spodní ploše křídla a jako
třešinka na dortu je na jednom koncovém oblouku 5 mm vysoká stopa
pravděpodobně po vyrážečích z formy (ano, jde to jednoduše
seříznout, ale tuhle radost si výrobce mohl odpustit, že). Pro mne
největším zklamáním jsou pak čiré díly, které jsou zamlžené a plné
otřepů. Uvnitř odsunovatelné střední vypouklé části byl kaz, který
jsem nebyl schopen nijak opravit, i když jsem všechny díly usilovně
leštil. Snad jediné plus stavebnice, které opravdu potěší, je velice
solidní obrysová věrnost, což je ale v dnešní době za 15 stovek
zoufale málo.
Ještě předtím, než jsem se vrhnul na stavbu, jsem vyřezal veškeré
plastové díly, patřičně je začistil, kompletně přeryl a silou
onýtoval. Teprve pak nastala ta pravá chvíle na rozběh stavby. Začal
jsem kokpitem, který nevypadá vůbec zle díky barveným leptům, které
vzhled modelu hodně vytáhnou. Škoda, že stavebnice nikterak neřeší
různá vedení a kabeláž pod pilotovýma nohama. Ve dvaatřicetině to
přeci jen chtělo trochu více vydřít. Ještě před slepením trupu mi
bylo jasné, že bude potřeba vše zpevnit, abych trup při pasování
nechtěně nepromáčkl. Vytvořil jsem si několik pomocných přepážek a
také místy doplnil kousky rámečku nastříhané na patřičné délky.
Úmyslně jsem nechal neslepenou celou spodní část motorového krytu,
protože při suchém pasování křídla k trupu se objevily hrozivé,
skoro dvoumilimetrové spáry v přechodu křídlo-trup. Spáry se
částečně zmenšily po vlepení přepážek kokpitu, které mírně trup
roztáhly, ale stále to bylo málo... Trup jsem zatím nechal trupem a
vrhnul se na křídlo. V odlévaných dílech jsou detaily podvozkové
šachty, které mají opravdu skvělé zpracování a po osazení do křídla
je výsledek parádní. Bohužel dna podvozkových šachet, nalisovaná na
vnitřních částech vrchních polovin křídla, se o cca 1,5 mm netrefila
na stěny odlévaných šachet. Nezbývalo tedy nic jiného, než vzít
frézku, zlikvidovat nalisovaná dna a z destičky udělat dna nová.
Doporučuji také vytvořit čepy do koncových oblouků křídla a vyhnout
se tak lepení natupo, protože při neopatrné manipulaci s modelem
hrozí odlomení (samozřejmě jsem jeden urval...).
Po dokonalém proschnutí křídla a trupu jsem se pustil do spojování.
Bohužel mi vyšla rozdílná výška křídla v místě přechodu do trupu,
takže mi nezbývalo nic jiného, než si vše dobře proměřit a z kousků
rámečku vytvořit drobné podpěry a ty vlepit dovnitř křídla na hranu
spoje. Spoj se tak zpevnil a navíc jsem si vytvořil shodnou výšku
profilu křídla. Lepil jsem velice opatrně a pečlivě od odtokové
hrany křídla přes přechod křídlo-trup až k náběžné hraně. Vše
sekundovým lepidlem. Odtokovou hranu křídla jsem tak pouze přichytil
a do spodní neslepené části motorového krytu nacpal kousky plastiku.
Tím se trup mírně roztáhl a prakticky jsem odstranil již dříve
zmiňované škvíry v přechodu křídlo trup. Teprve až teď jsem řídkým
sekundovým lepidlem prolil všechny spoje hodně silnou vrstvou a vše
nechal dokonale několik hodin proschnout. Rovnou se mi tak spáry
vytmelily a delší dobou schnutí se vše dokonale zpevnilo.
Nejsložitější část stavby tak byla za mnou a nejprotivnější tmelící
a brousící přede mnou, to prostě nemám rád...
Vlastně jsem ještě zapomenul, že další nervy drásající operací bylo
osazení křídelních chladičů, které nejenom že nepasují na své místo,
ale není možné se vyhnout masívnímu tmelení jejich přechodů do
křídla. Původně jsem si také myslel, že bude nutné vytvořit zcela
nové podvozkové nohy, protože byly značně přesazené, ale nakonec jen
stačilo hrubým molitanovým brousítkem packy zakulatit, detaily kolem
dokola obrýt a začistit tekutým lepidlem Tamiya Extra Thin. Po
vlepení do podvozkových krytů ona šišatost není naštěstí vidět.
Nepříjemné je také osazení čirých dílů. Zadní nejmenší část kabiny
byla o cca 1 mm vyšší, takže bylo nutné díl snížit. Naopak štítek
kabiny sedl solidně až na předek, kde mi vyšla mezera cca 0,8 mm
vysoká, kterou jsem vyplnil čirým lepidlem na kabiny Testors. V
tomto měřítku je už nutností stříkat rámování z obou stran, takže po
maskovacích orgiích jsem postupoval nejdříve s černou barvou všude
(náznak gumového těsnění), interiérovou zelenou zevnitř a Dark Green
zvenčí.
Vybroušením a vyleštěním povrchu modelu jsem se konečně dostal zase
do fáze, která mě baví nejvíce – barvení. V rychlém sledu přišel na
řadu Surfacer 1000, další broušení a pak konečně stříkání. Ve
stavebnici jsou sice nádherné obtisky od italského Cartografu, ale
já se rozhodl pro stroj Otto Smika NN • N s invazními pruhy. Obtisky
se na to nedělají, ale náš kaznějovský klub je plný šikovných
lidiček, takže mi Martin „El Negro“ Černý namaloval vše v Corellu a
Martin „Vochy“ Vochoc zajistil ve Zbůchu v reklamce vyříznutí do
perfektní průsvitné a pružné folie. Barvení jsem začal překvapivě od
kódových písmen NN • N nastříkáním plochy barvy Sky a nalepením a
rozměřením vyřezaných eNek. Následně jsem postoupil přes čtvercovou
vlajku na SOP a po vymaskování nastříkal od ruky základní kamufláž z
barev Mr. Color Ocean Gray, Dark Green a Medium Sea Gray. Po
nástřiku jsem přes písmena N nalepil větší jakoby křivá eNka, která
později ponechala kamuflážní barvy kolem písmen v invazních pruzích.
Následovaly invazní pruhy, britská paví oka a úplně nakonec žluté
náběžné hrany. Ač se zdá, že toho maskování bylo poněkud moc, opak
byl pravdou. Díky klubovému „patlacímu víkendu“ jsem v sobotu kolem
poledního začal s barvením a v neděli kolem druhé odpolední hodiny
měl vše hotové. Padlo na to pravda dost Tamiya lepenky, ale výsledek
je dle mého názoru velice solidní. Jak jednoduše pracovat s maskami
jste si mohli přečíst v mých detailních článcích v Modeláři č. 8 a
9/2008.
Celý model jsem posléze zalakoval mým oblíbeným lesklým Sidoluxem,
zředěným v poměru 1:3 ve prospěch ředidla pro akrylové barvy Tamiya
s bílým víčkem. Po zaschnutí jsem celý povrch zplna přetřel Mig
Productions Neutral wash a Dark wash a poté nechal washe na povrchu
cca 8-10 hodin schnout. Následovalo stírání papírovými utěrkami a
nakonec leštění hadrem. Pro tuto techniku jsem se rozhodnul díky
přítomnosti nýtů. Model jsem chtěl opravdu hodně výrazně zasvinit a
myslím, že tato technika není vůbec špatná, navíc hotové washe od
Mig Productions jsou opravdu fantastické.
Po dokonalém zaschnutí washe jsem se vrhnul na umístění obtisků.
Překvapivě bylo nutné pod obtisky vždy nanést umisťovací vodičku GSI
Mr. Mark Setter, aby neměly jednotlivé emblémy tendenci stříbřit.
Přetřením změkčovací a vypínací vodičkou GSI Mr. Mark Softer pak
obtisky samy vlezly do paneláže a nýtů. Kde ne, tam jsem jim pomohl
skalpelem či jehlou a opětovně přetřel GSI Mr. Mark Softerem. Ke
zdárnému dokončení vzhledu Smikova Spitu mi ještě chyběl ČS znáček
pod kabinu - ten jsem našel v sadě od REVI na čtvrtkové Liberatory a
symboly šesti sestřelů v podobě bílých hákových křížů. Malinké
symboly sestřelů měl na svém stroji Stanislav Skulski (ve
stavebnici), takže je stačilo rozřezat, postavit na špičku a umístit
na model. Skulski jich tedy měl jen pět, ale já měl k dispozici dvě
stavebnice od PCM, takže byl problém zažehnán a mohl jsem umístit
sestřelů šest. Pak už jen stačilo povrch zalakovat polomatným lakem
a vrhnout se na finální kroky a kompletaci. Úplně nakonec jsem
povrch ještě zvýraznil drybrushem olejovými barvami 502. Abteilung,
Promodeler Wathering Washes, akvarelovými pastelkami a Tensocromy.
No a co na to říci závěrem? Vážně nevím, jestli jsem rád, že konečně
máme „multimedia kit“ chybějícího Spitfira Mk. IXc od short-runového
výrobce... Asi bych byl raději, aby model Spitu vydala nějaká
mainstreamová firma. Bohužel si myslím, že díky PCM se mi to hned
tak nepoštěstí... (článek vyšel v časopise Modelář v době, kdy nikdo
netušil, že se měsíc poté, co mi článek vyšel na trhu objeví zpráva
o zcela novém vstřikovaném modelu Spitu Mk. IX od Tamiye...)
plusy
- konečně, Spit Mk. IXc ve dvaatřicetině
- pěkné odlévané díly a barvené lepty
- špičkové obtisky od italského Cartografu
- obrysová věrnost
mínusy
- kvalita short-runových dílů
- obtížná sestavitelnost
|
|
|
|
|
|
|