|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Tamiya |
8/10 |
katalogové číslo |
61047 |
počet dílů |
63 plast, 11 čirých |
složitost |
cena |
cca 450 Kč |
█ |
Mustang Mk. III ve službách RAF, část 2
Ve druhé části článku, který bude věnovaný stavebnici Tamiya,
bych rád zmínil některé její nepřesnosti. Výlisky jsou totiž totožné
s americkou verzí mustangu B/C ovšem odlišnosti britských strojů
byly jaksi opomenuty. V podstatě jde pouze o změnu markingu v
obtiskovém archu a to ješte s drobnými nedostatky...
Stavba
Stavebnici samotné není co vytknout ohledně sestavitelnosti nebo
kvality dílu. Rámečky jsou vylisovány naprosto čistě, bez otřepů a s
téměř neznatelnou dělící rovinou formy. Vše do sebe pasuje s až
neuvěřitelnou přesností a lepidla je potřeba opravdu jen to
nejnutnější množství, protože díly na sobě drží téměř samy. Tmel
můžete klidně nechat ležet v šuplíku, při správném slícování a
sesazení dílů opravdu nebude zapotřebí. V tomhle ohledu je
stavebnice naprosto skvělá ovšem problémy nastávají při srovnáni s
"realitou" , hlavně pak při stavbě právě britského mustangu.
Úpravy stavebnice nutné pro britské mustangy
Pravděpodobně největším problémem je pilotní prostor. Díly v krabici
nám totiž nabízí kokpit s prohnutou plechovou podlahou, která byla
použita pouze u starších verzí mustangu osazených ještě motory
Allison. Od mustangu verze mk.III však už byl použit motor Merlin a
s jeho montáží se přistoupilo i k použití dřevěného překrytu
podlahy. Tento nedostatek se dá vyřešit zakoupením kokpitu Aires,
který nejen že odstraní problém s nesprávnou podlahou, ale
pochopitelně i mnohem lépe vypadá. Dalším ze známých neduhů jsou
vztlakové klapky, které mají nesprávně vykrojenou vnitřní část. Lze
to opět opravit vytmelením nebo zakoupením resinových klapek
Quickboost (já jsem to díky své lenosti neřešil a nechal tak).
Otázkou však stále zůstává (aspoň pro mne) řídící páka. V publikaci
“Fighting colors” jsem totiž objevil nákres mustangu P-51B
(ekvivalent britského mk.III) poukazující na dva druhy kniplu, první
pro stroje určené pro USAAC s klasickou rovnou pákou a druhý pro
britské stroje s držadlem páky tvaru “O”. Uveřil jsem publikaci,a
protože nikde jinde jsem se nedočetl informaci ktera by toto
vyvrátila, původní rovný knipl jsem upravil na britský ve tvaru “O”.
Další z nepříjemností, na které při stavbě pravděpodobně narazíte,
je kabina typu “Malcolm hood”. Ta je totiž vylisována vcelku s
čelním štítkem, a tím pádem nepoužitelná pokud chcete postavit stroj
s otevřeným překrytem. Na větrný štítek lze sice použít díl ze
starého (rámovaného) typu kabiny, který je naštěstí vylisován
odděleně, ale problém nastává s odsuvnou částí překrytu “Malcolm”.
Ta je totiž příliš tlustá a nesedne správně na trup. Řešení je opět
na výrobcích doplňků a jako poměrně dostupná možnost se nabízí
zakoupení vaku kabiny od firmy Rob-Taurus. Za cenu okolo 30,-
dostanete krásně čirý a tenký překryt, jenž jde po oddělení od
větrného štítku bez problémů osadit na trup. Popřípadě si mohou ti
šikovnějsi vytáhnout kabinku z acetátu sami. Pozor však při
maskování a barvení překrytu Malcolm hood, nabarvena má být pouze
jeho spodní část. Ve skutečnosti byl jen jakousi vylisovanou
bublinou, která byla zasazena na oplechované vodící lišty. Tím pádem
má být nabarven jen spodek překrytu a zbytek by měl zůstat čirý.
Zbarvení a dekály
Obtisky z krabice velmi dobře reagovaly na obtiskové vody GSI Setter
a Softer, takže s kopírováním povrchu nebyl sebemenší problém.
Jediné co bych snad vytknul je prosvítání bíle podtištených polí na
červené barvě. Ty tvořili jakýsi lem, který byl i z dálky viditelný.
To bylo nejvíce patrné na kokardách SOP a insigniích na vrchní ploše
křídel. Právě proto jsem se rozhodl použít v co největší míře masky
Montex. Další z neduhů jsou zmatky a mystifikace v návodu a dekálech
samotných. Ani tady totiž nezůstala stavebnice bez drobných chyb a
pokud si potrpíte na historické věrnosti modelu, měli by jste se
vyvarovat následujících nepřesností.
U všech mustangů 315. perutě byl emblém kohouta v bílém trojúhelníku
umístěn na obou stranách letounu. Návod uvádí pouze levou stranu což
je špatně. V obtiskovém archu jsou sice emblémy dva, ale orientované
oba na levý bok. Dají se provizorně použít ale tím pádem dostanete
na pravé straně zrcadlový obraz. Stejně tak chybí nápis "POLAND" pod
polskou šachovnicí na přídi letounu. Ten je sice umístěn správně pro
stroj PK-G, ale opět pouze na levé straně, pravá strana chybí. Pro
stroj PK-H jsou k dispozici dva obtisky samostatné šachovnice, ale
už bez nápisu POLAND. Řešení nabízí polský výrobce dekálu Techmod,
který má v nabídce aršík na mustangy polských perutí. Je na zvážení,
jestli tento detail oželíte, nebo utratíte nějaký ten peníz za
Techmody. V mém případě jsem použil obtisky ze stavebnice, ačkoliv
nejsou historicky přesné. Na insignie a kódová čísla jsem měl totiž
koupené masky Montex a přišlo mi zbytečné utrácet další peníze kvůli
několika drobným obtiskům.
U stroje PK-G FB387 je zcela určitě špatně zakresleno bílé pole na
přídi letounu. Návod nám ukazuje bílý pouze vrtulový kužel, ovšem
podle historických fotek poměrně dobře zdokumentovaného letounu , by
mělo být ono bílé pole protaženo až výfukům. Rovnež by neměly chybět
ani bílé identifikační pruhy na křídlech, ale nepodařilo se mi
dohledat fotku, která by to jednoznačně potvrdila.
Drobná chybička se vloudila i do označení perutě u letounu PK-H
FB353. Návod ho uvádí jako stroj náležící k 316. peruti, ale pravdou
je, že u ní pouze působil před tím, než byl v listopadu 1944
přesunut k 315. peruti. Letoun vyobrazený v návodu už tedy náležel k
315. peruti, což dokazuje i kódové označení PK (316. peruť používala
kódová písmena SZ).
Celkově můžu říct, že mne stavba britského mustangu velmi oslovila a
rád bych si něco podobného zopakoval. I přes drobné nepřesnosti je
to skvělý kit nádherného letounu a v kabátu RAF je to velmi
atraktivní kousek do sbírky. Pokud by někoho zajímala historie 315.
polské stíhací perutě během 2. světové války, vřele doporučuju
publikaci Mushroom Blue series no. 7105 - "315 Squadron". Jedná se o
velmi podrobný popis působení této jednotky v RAF spolu s hromadou
vesměs kvalitních fotek.
autor článku: Luděk Špunda
|
|
|
|
|
|
|