domů | o autorovi | tipy a triky | recenze | akce | odkazy | vzkazy | kontakt | ||
MESSERSCHMITT ME 262 A-1a/U4Prvním bojově nasazeným proudovým letounem v rámci druhé světové války se stal německý Messerschmitt Me 262 A-1a (Jäger a Jabo – stíhací a stíhací/bombardovací). Do konce války se německému průmyslu podařilo zrealizovat několik prototypů, mezi které patřily subverze A-1a/U1 Jäger (těžce vyzbrojený stroj s šesti kanóny – 2x 30 mm MK 103, 2x 30 mm MK 108 a 2x 20 mm MG 151/20), A-1a/U2 Schlechtwetterjäger (stroj pro jakékoli počasí), A-1a/U3 Behelfsaufklärer (průzkumný stroj), A-1a/U4 Jäger (stroj vybavený 50 mm kanónem MK 214A – prototypy W.Nr. 170083 a 111899) a A-1a/U5 Jäger (těžce vyzbrojený stroj se šesti 30 mm kanóny MK 108 na jediném postaveném stroji W.Nr. 112355). Dvoumístné varianty zatím neberu v potaz, zabývám se pouze jednomístnými subvariantami stavěnými na základě stíhací A-1a (tedy i mimo bombardovacích Me 262 A-2a). Poslední dvě subverze se staly předlohami aktuálním novinkovým modelům čínské firmy Hobbyboss. Tato firma se pustila do vydávání německých letounů z konce války. Nedávno jsem zde uveřejnil recenzní pohled do krabičky na Focke Wulf Ta 152 C-0 a nově jsou ohlášeny další verze Ta 152 C-1, C-11 a Ta 152 H-0/1 a také dvoumístná Me 262 B-1a. Pro mne, jakožto milovníka německých konstrukcí zrealizovaných do konce války, je to velmi potěšující počin. Zcela nová stavebnice je moc pěkně odstříknutá s jemným rytím do hloubky, olemovaným negativními nýty, které rozhodně budu tmelit, protože jsou poněkud hrubé a navíc nejsou kompletní, podobně jako to „namátkově“ řeší Eduard (rodina Fw 190, Bf 110...). Pro studium zbarvení Me 262, bych si dovolil vřele doporučit zcela novou publikaci Luftwaffe Over Czech Territory – 1945 – III; Messerschmitt Me 262s of KG & KG(J) units od tuzemského vydavatelství JaPo Publishing. V knize naleznete logicky vysvětlený postup tmelení spojů dílů s konkrétní barevnou úpravou ocelových a překližkových dílů a také je tam zcela jasně vysvětleno, co zůstalo bez nátěru a co se jakým způsobem barvilo. Pak bude zcela jasné, co je potřeba na modelu vytmelit a co ne. Samotné výlisky mi byly odněkud povědomé a pak jsem si uvědomil že jejich technologické řešení je skoro stejné jako u stavebnice Me 262 v měřítku 1/32 od Trumpeteru. Někde jsem myslím četl, že Trumpeter a Hobbyboss jsou údajně jedna firma. To by nejspíše vysvětlovalo až nápadnou podobnost v řešení jednotlivých podsestav. Zcela shodně s dvaatřicetinovou stavebnicí je řešené zcela nemodelové ukotvení vany kokpitu uvnitř trupu na 4 obdélníkové čepy. Tyto čepy jsou bohužel přes podvozkovou šachtu viditelné a myslím, že by bylo lepším řešením čepy odfrézovat a vanu jednoduše vlepit dovnitř slepeného trupu, protože je zde dostatek prostoru na její osazení. Samotná kokpitová vana bude uvnitř trupu pevně držet na trupových přepážkách, takže se není potřeba obávat nestability celku. Samotný kokpit je vybavený velice solidně a pokud bychom se rozhodli jej nějak vylepšit, tak v úvahu by připadala asi jen výměna pedálů za jemnější leptané, doplnění palubní desky o leptanou přední část (zadní strana plastové přístrojovky obsahuje těla přístrojů) a samozřejmě upínací pásy na sedačku pilota. Pod podlahou kanónu se vlepuje podvozková šachta C18 z plastu, nebo její alternativa z kovu, jenž rovnou vyřeší vyvážení modelu, který by se tak jako tak musel vyvažovat. Navíc zpracování závaží je na slušné úrovni, takže jsem ho do trupu před uzavřením s klidným srdcem použil. Součástí interiérového vybavení je obstojně zpracovaný 50 mm kanón MK 214A. Konstrukce modelu po jednoduché úpravě umožňuje ponechat kryt zbraně otevřený. Samotné zpracování kanónu je na výborné úrovni, včetně podavačů pásů s náboji. Pokud se tedy rozhodnete pro otevření krytu, musíte rozdělit díl C13 dle naryté paneláže. Přední část trupu byla součástí předku letounu a ta zadní se odsouvala. Při lepení mi trochu překážely písty C15, takže při otevřené variantě by bylo vhodné frézováním ztenčit vnitřek vyboulení na čumáku Me 262. Já se rozhodl pro zcela uzavřenou variantu, takže jsem nakonec písty nepoužil a kanón vkládal do hotového slepeného trupu na rozdíl od doporučení návodu. Považuji to za výhodnější řešení oproti návodu, protože si tak mohu dopředu pečlivě začistit přední část trupu a otvor pro kanón. V opačném případě by mi při broušení překážela hlaveň MK 214A. Taktéž jsem se rozhodl pro odříznutí hlavně s tím, že jí po dokončení modelu dolepím zpět na čep z drátku – vyhnu se tak možnému poškození hlavně a navíc v místě, kde jsem hlaveň rozdělil je světlejší kovová vyleštěná část, takže mi to pomůže i při barvení. Deflektor plynů na konci hlavně je dělený ze dvou polovin a zcela postrádá charakteristické perforace, které bude nutné odvrtat. Na bocích trupu má model jakési vystupující zesilující pásky, které lemují otvor zbraně. Tyto pásky je nutné z povrchu odbrousit, protože na fotografiích nic takového není. Pravá polovina trupu má oddělený revizní kryt radiostanice v trupu, ale vzhledem k viditelné tloušťce stěn trupu jsem kryt raději uzavřel. Pokud bych ho nechal otevřený, bylo by dovnitř vidět na radiokompas,kyslíkové lahve a konzolu s radiovybavením. No, abych řekl pravdu, ono by dovnitř na tuto partii nebylo moc vidět, tak i z tohoto důvodu jsem se rozhodl trup nevybavovat. Sestavený trup jsem prozatím odložil a pustil se do sestavování motorových gondol a křídla. Překvapilo mne zcela dokonalé pasování jednotlivých dílů každé z motorových gondol. Vzhledem k tomu, že jsem plastové díly lepil špičkovým lepidlem GSI Mr. Cement Deluxe a posléze spoj zvenčí přetáhl housenkou černého sekundového lepidla Loctite 480, mohl jsem za hodinu po lepení spoj vybrousit a následně se tak dostat ke spoji bez nutnosti tmelení. Hlavní devizou stavebnice je zcela perfektní lícování jednotlivých dílů dohromady a absence přesazených dílů. I to napomáhá poměrně rychlému sledu při kompletaci modelu. V místě revizního krytu motoru je navíc jedna linka paneláže, kterou doporučuji odstranit. Model byl nejspíše připravovaný podle výkresů uveřejněných ve čtyřdílném souborném díle na Me 262 Vol. 1-4 od autorů J. Richard Smith a Eddie J. Creek. Knihy vyšly v ediční řadě Classic Books pod čísly 3 – 6. Návod nabádá k spojení spodní části křídla s trupem s následným dolepením vrchních částí polovin křídla, což považuji za výborný nápad, protože si tak můžete pojistit spoj křídlo trup zevnitř a až poté dolepit vršky křídla. Spodek křídla mírně pruží, ale při pečlivém postupném lepení k trupu se toto dá eliminovat. Co se týče zbarvení vnitřních částí stroje, pak jsem se přiklonil k názoru, že prostor hlavní podvozkové šachty ponechám v barvě materiálu, tedy duralu a příďovou naopak opatřím nátěrem RLM 02 Grau. Celá přední část trupu s kanónem se vyráběla samostatně, stejně jako všechny subvarianty, kdy se k hotovému draku připojovala subdodavatelsky vyrobená příď, včetně tmelených spojů a vybarvené šachty. Kokpit pak opatřím odstínem RLM 66 Schwarzgrau, což je standardní předpisové zbarvení kokpitů. Hobbyboss nabízí mezi obtisky pouze jedinou variantu a to známou V083 alias W.Nr. 170083. Tento stroj procházel různými barevnými úpravami, takže to co představuje stavebnice odpovídá kořistnímu stroji s Američany doplněným nápisem "Wilma Jeanne". Později měl stroj předek přestříkaný olivovou barvou a nápis "Happy Hunter II". Dle podkladů je možné stroj postavit v minimálně třech variantách vzhledu. Jeho kamufláž byla nejspíše RLM 76 na bočních a spodních plochách a RLM 81/82 na horních. Pokud byste ale chtěli něco odlišného, můžete si postavit druhý dokončený stroj varianty Me 262 A-1a/U4, W.Nr. 111899 na kterém létal pilot Karl Baur, který se strojem provedl nejméně 19 letů a během testů vystřelil 47 ran proti pozemním cílům a 81 proti vzdušným. Následně byl stroj předaný jednotce Jagdverband JV 44 a jeho pilotem bylo eso major Wilhelm Herget. Kamufláž W.Nr. 111899 byla standardní RLM 76/81/82 s celou přídí v barvě materiálu s viditelně vytmelenými spoji jednotlivých panelů. Příď byla nejspíše z duralu. Podtrženo sečteno – model je velmi solidní a za srandovní peníze, dobře se staví a svojí předlohu kopíruje velmi slušně. Modelář tak dostává do rukou jednoduchý a jednoduše sestavitelný model zajímavé předlohy, byť byly ve skutečnosti dokončeny pouze dva kusy.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) -
Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně
autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu
je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke
komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je
výslovně zakázáno. |