|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Hasegawa |
8/10 |
katalogové číslo |
JT 35 |
počet dílů |
75 plast, 4 čiré |
složitost |
cena |
500 Kč |
█ |
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Hasegawa |
8/10 |
katalogové číslo |
JT 33 |
počet dílů |
75 plast, 4 čiré |
složitost |
cena |
500 Kč |
█ |
Se známkami na trupu
Překvapuje mne, že modely italských letounů většinou zůstávají
stranou zájmu jak modelářů, tak modelářských firem. Ale stačí si
prohlédnou aerodynamickou krásu letounů Macchi C.202 Folgore a C.205
Veltro a hned je vám jasné, co znamená úsloví „láska na první
pohled“. S nadsázkou by bylo možné říci, že kolem německých motorů
DB 601 a 605 se Italům podařilo postavit mnohem krásnější a
zajímavější mašiny než Němcům jejich Messerschmitty Bf 109. Tím tedy
nechci tvrdit, že by byly stodevítky vyloženě ošklivé, ale italský
design je italský design. Navíc si myslím, že italské letouny v době
války používaly snad nejzajímavější kamuflážní schémata ze všech
druhoválečných letectev. Tak jako tak, kamufláže německé Luftwaffe,
maďarské MKHL a japonských námořních a pozemních mašin spolu s
italskými kamuflážemi jsou, myslím, ty správné zdroje, kde je možné
nalézt naprosto úchvatné vzory pro převedení do modelové podoby. Asi
právě tenhle důvod mne donutil jít do obchodu a pořídit si oba
modely italských mašin a postavit je souběžně. Hasegawě se jak C.202
tak C.205 vydařily parádně, ale díky politice výrobce představují
stavebnice hybridy mezi oběma typy, tak je potřeba jednotlivé
vybrané verze konfrontovat s podklady a upravit například krytky.
Tím ale v žádném případě netvrdím, že jsou modely špatné, to ne!
Výlisky jsou nádherně jemně negativně ryté, díly odstříknuté bez
přesazených dílů či otřepů. Dohromady jdou modely skoro bez použití
tmelu, pokud člověk pracuje pečlivě a čistě. Abych měl ve své
vitríně vedle sebe dvě na první pohled rozdílné Macchiny, rozhodl
jsem se postavit Veltro s kanóny v křídle a s německým typem
kamufláže a Folgore v typické oříškově hnědé kamufláži s olivovými
fleky.
Díky tuzemskému Eduardu je na trhu k sehnání rozsáhlá leptaná sada
jak na C.202 tak na C.205. Jedná se o doplňkové sady se dvěmi
planžetami nebarvených fotoleptů a jednou barvenou, zoomovou.
Fotolepty jsou využitelné tak z 90%, což je skvělá zpráva. Rozhodně
ale nedoporučuji začátečníkům pořizovat hned celou velkou sadu,
protože samotný kokpit je odleptaný z jednoho kusu „plechu“, ze
kterého se složí „klec“ kokpitu, včetně podélných nosníků a příčných
žeber. Sestavení je nervy drásající operace s úžasným výsledkem na
konci. Stačí si vše prohlédnout na přiložených snímcích ze stavby.
Škoda jen, že barvené lepty od Eduardu mají poněkud hrubý potisk,
navíc použitá zelená je na hony vzdálená italské interiérové
šedozelené barvě... Nezbytně nutné je mít vybranou konkrétní mašinu,
ještě než se rozhodnete lepit. Jde o to, že jednotlivé série „Macchin“
se lišily množstvím krytek, typů sání vzduchu a podobně. Některé
krytky je tedy potřeba přetmelit, u „dvěstěpětky“ je naopak nutné
hranaté krytky nahradit oválnými... Doporučuji se poohlédnout po
nějakých podkladech na Macchi C. 202/205, ideální jsou skvělé
italské publikace Ali ´d Italia, kde je možné z uveřejněných výkresů
identifikovat rozdíly jednotlivých výrobních bloků a podle nich
doladit stavebnice. Nově je na trhu monografická publikace Squadron
Signal Walk Around Macchi C.205, kterou ocení všichni ti, kteří se
nebojí modely sami detailovat, či otevírat.
O stavbě jak Folgore, tak Veltra je těžké něco psát, protože
dohromady jde vše znamenitě a tmel jsem použil pouze na spodku na
spoji křídla a trupu. Předpokládal jsem, že předek trupu bude
složité slepit, díky oddělené vrchní části s výstřelnými kanálky
kulometů a samostatným spodkem motorového krytu, ale opak byl
pravdou. Po slepení trupu bylo možné velice přesně vložit oddělený
vršek trupu a postupně ho zespodu prolít vteřinovým lepidlem.
Vlepení oddělené spodní části motorového krytu pak už je otázkou
rutiny. Trochu slabší je podvozková šachta, ta se ale dá vylepšit u
Macchi C.202 odlévaným setem od Jaguar Models a u Macchi C.205
krytem v šachtě od Sky Models . O zbytek detailů se postaraly lepty
od Eduardů.
Konkrétní markingy jsem vybral spoluprací mezi publikacemi Ali ´d
Italia a neskutečně rozsáhlými obtiskovými sadami Skydecals 48015
pro Macchi C.202 a 48020 pro Macchi C.205. Každá obtisková sada
obsahuje kolem 20 obtiskových variant, takže výběr je za necelé 3
stovky obrovský. Obtisky jsou navíc vytištěny u italského Cartografu,
takže nejvyšší kvalita je zajištěna. Výběr konkrétní mašiny ještě
před barvením je bezpodmínečně nutný, protože Macchi prošlo různými
výrobními bloky, které nesou určité odlišnosti, které je nutné dle
výkresů na modelech poopravit. Barvení pak bylo mou nejmilejší
prací, protože s barvami GSI Aqueous Hobby H ředěnými ředidlem GSI
Aqueous Hobby Thinner s přídavkem 10% lesklého akrylového laku
Tamiya X22 Clear šlo vše jako na drátkách. Přidáním laku Tamiya se
odstraní ono legendární „lepkání“, které jsem pozoroval snad pouze u
lesklých odstínů a to ještě u některých. Detailní článek jak na
práci s barvami GSI Aqueous Hobby si můžete detailně přečíst v sekci
Tipy & triky. Protože jsem se rozhodl dokončit oba modely jako „factory
fresh“, byla finální patina opravdu minimalistická. Nechal jsem také
zavřené překryty pilotních prostorů, aby vynikla aerodynamická krása
těchto italských plnokrevníků.
PS: Za veškeré informace a rady o „zmrzlinářích“ bych chtěl
vyslat velké poděkování vrchnímu zmrzlináři Mirkovi „Glockovi“
Říhovi, bez kterého jsem s minimálními problémy před časem dokončil
Savoiu S.79 a obě dnes představované Macchiny.
|
|
|
|
|
|
|