|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
MPM |
5/10 |
katalogové číslo |
48058 |
počet dílů |
322 plast, 17 čirých, 4 PUR |
složitost |
cena |
1 990 Kč |
█ █ █ █ █ |
HEINKEL HE 177 A-5 GREIF
Původně vyšlo v REVI č. 66 – únor 2007, upraveno a přepracováno
13. 6. 2009
Snad největší čtvrtkový model, jaký jsem kdy stavěl, je patrně
tento čtyřmotorový německý těžký bombardér. Pražská společnost MPM „Greifa“
hlásila před poměrně dlouhou dobou, takže teď jsme se konečně
dočkali. Zdá se, že se čekání vyplatilo.
Obrovitá krabice s moc hezkou kresbou He 177 od Stanislava Hájka
skrývá přes tři sta dílů odstříknutých z tmavého, středně tvrdého
plastu. Povrch modelu je rytý do hloubky, ale na několika místech je
rytí méně hluboké a navíc částečně zalité. Výlisky mají také otřepy,
ale jednotlivé díly nejsou díky Bohu přesazené. Odlitky z PUR mají
výbornou kvalitu, jen je škoda, že mezi nimi není přístrojové
vybavení pilotního prostoru, střelišť a věží. Jistě by to model
ještě více oživilo. Na trhu je i vylepšená verze Hi-tech, která
obsahuje mnohem více doplňků, ale také stojí mnohem více, než tento
základní kit. Nutno předem podotknout, že stavba tak velkého modelu
přináší jistá úskalí a zbytečný spěch povede jen k obtížím při
stavbě. Také je vhodné se držet návodu, který je přehledný, s odkazy
na barvení jednotlivých sestav. Jedinou změnu oproti návodu jsem
provedl u trupu, kde jsem oddělené ocasní střeliště přilepil k
příslušným polovinám trupu, protože nevěřím, že po spojení
sestaveného zadního střeliště k sestavenému trupu by na spoji těchto
dvou sestav nevznikl schod. Problémem je, že výřezy pro přilepení
VOP mají na obou stranách poloviny trupu jiný úhel, takže není možné
přilepit ocasní plochy geometricky přesně. Ještě před lepením je
tedy nutné výřezy opravit a vyhnout se tak pozdějšímu problému s
geometrií. Trup je obrovský a i když je uvnitř několik přepážek,
stejně mají díly tendenci se mírně kroutit. Měl jsem strach z
pozdějšího praskání spoje polovin trupu například při broušení
tmelených spojů a proto jsem si zevnitř pod spoj nalepil po celé
délce trupu 10 mm široký a 1 mm silný proužek plastu jako pomocné
vyztužení. Abych trup nechtěně nerozmáčkl, ještě jsem přidal dovnitř
na výšku trupu tyčinky nastříhané z rámečku. Toto vyztužení mi
pomohlo poměrně silně zpevnit celý trup a výrazně se mi usnadnilo
lepení tak obrovského trupu. Samotný trup je možné uzavřít teprve
tehdy, máme-li již sestavené díly pilotního prostoru, středního
stanoviště střelce a přepážek před a za podvozkovou šachtou.
Pilotní prostor je i z plastu vybavený velmi slušně, jen si myslím,
že všechny přístroje mohly být spíše odlity z PUR, protože by měly
mnohem ostřejší detaily. Na levý boční panel se osazuje pěkný „les"
ovládacích pák, ale tyto jsou poněkud nemodelově hrubé a myslím, že
by bylo lepší je vytvořit z mnohem tenčího materiálu. Taktéž pedály
by bylo dobré zaměnit za lepty a doplnit jejich rozvody. Prosklením
předku trupu bude dovnitř také slušně vidět, navíc všechny čiré díly
jsou dobré, proto doporučuji dokoupit od Eduardu buď jen lepty
upínacích pásů pro bombardéry - 48288 Seatbelts Luftwaffe Bombers a
doplnit je na sedačky a nebo sadu konkrétně určenou pro interiér He
177 - barevnou 49365. Zadní stěna s radiovybavením se dá také
vyšperkovat barvenou sadou 49016 Radio german (v současné době se už
bohužel nevyrábí), která obsahuje větší množství a typů německého
radiovybavení. Od Eduardu je ještě možné koupit lepty 48543
obsahující detaily pro zevnějšek Greifu.
Oproti návodu se musím ohradit proti použití barvy RLM 02 do
interiéru. V době výroby He 177 platil předpis, který nařizoval
použití barvy RLM 66 na všechny viditelné prostory přes prosklení a
přístroje ve spojení se sklem. Stejně špatně jsou nabarvené lepty od
Eduardu, které také nesou odstín RLM 02, takže nezbude nic jiného
než všechno přestříkat... Pro barvení čirých dílů vyrábí Eduard
masky EX186 a to je poslední doplněk, který je možné pro tento model
z produkce mosteckých pořídit. Jako mnohem lepší variantu, než jsou
jednostranné masky od Eduardu, považuji oboustranné masky Montex
Mask, které jednoduše pomohou při stříkání vnitřního rámování.
Montex navíc vyrábí dvě varianty masek. První Mini Mask SM48244
obsahuje pouze masky pro rámování. Mnohem zajímavější je ale sada
Maxi Mask MM48244, která vedle masek pro stříkání rámování čirých
dílů obsahuje ještě „obtisky převedené do masek“, takže máte možnost
místo umisťování obtisků označení a křížů vše pečlivě nastříkat.
Po slepení trupu doporučuji celek nechat minimálně celý týden
proschnout pro vyzrání a zpevnění lepidla. Tmelení se bohužel
nevyhnete, ale nejedná se o nijak přehnaně masivní záležitost. Po
dobu schnutí trupu budete mít dostatek času si sestavit obě poloviny
křídla. Slušně je vybavená podvozková šachta, která obsahuje jak
samostatné dno, tak několik přepážek. Pravda, bude to chtít doplnit
ještě nějaké rozvody dle podkladů. Pro zvýraznění konstrukce jsem
ještě naryl podél vystouplých výztuh rýhy, což mi později pomohlo
při barvení a patinování šachet. Ve skutečnosti bylo přes podvozkové
šachty vidět na zadní část zdvojených motorů. Ty bohužel stavebnice
neobsahuje. Nápravu zvládne jen hodně ostřílený modelář, nebo je
možné sáhnout po několika sadách od CMK:
- 4174 He 177A - engine set (motor) - (viz galerie dole)
- 4175 He 177A - armament set (pumovnice) - (viz galerie dole)
- 4176 He 177A - undercarriage set (podvozek) - (viz galerie
dole)
Stavebnice obsahuje i kryty pro kola, takže pokud byste je chtěli
ponechat v otevřené podobě, stačí jen vyříznout podle rytí otvory v
křídle. Standardně však kryty zůstávaly po přistání uzavřené.
Otevřené jsou jen při kontrole podvozku a opravách na motorových
jednotkách. Samostatně se vlepují vstupy do chladičů. Je dobře, že
tento detail stavebnice obsahuje a modelář si ho nemusí vyrábět sám.
Díky všem přepážkám a křídelnímu nosníku za podvozkovými šachtami se
křídlo pěkně vyztuží a nekroutí se. Problém je, že nosníky jsou
patrně každý jiný a i obě poloviny křídla nejsou shodně odstříknutá,
takže i přes původní kladná slova se tady objeví největší problém
stavebnice! Ve skutečnosti má Greif centroplán v rovině a za
motorovými gondolami se křídlo láme do vzepětí. A právě zde je
problém, protože mi každá polovina křídla vyšla v jiném úhlu a
rozdíl ve vzepětí tak mám kolem 5 mm! Náprava je jasná – za
motorovou gondolou jsme musel zespodu provést řez a křídlo doslova
zlomit, do řezu vložit destičku plastiku a vyměřit přesně geometrii.
Druhým velkým problémem je paneláž narytá na vrchu křídla rozdílně
na levé i pravé straně, takže je nutné tento nešvar opravit –
zatmelit část paneláže a zrcadlově stejně opětovně vyrýt nové linky.
Zdálo by se, že výčet problémů v křídle by mohl stačit, ale ještě to
není vše – kontrolním proměřením od osy vrtulového hřídele kolmo k
trupu je rozdíl celkem 2 mm, takže jednu polovinu křídla budu muset
ještě nastavit a teprve poté přilepit k trupu. Hloubka centroplánu
od náběžné k odtokové hraně křídla není u obou polovin křídla také
shodná a rozdíl dělá něco kolem 1 až 1,5 mm.
Pro zajištění pevnosti a roviny centroplánu bych ještě doporučil
připravit si za křídelní žebro truhlík z plastových destiček a do
něj vložit uhlíkovou tyčku průměru cca 3 mm – tyčka nic neváží a
hlavně nelze nijak ohnot, natož zlomit. Tyčky se později prostrčí z
levé poloviny křídla skrz trup do pravé poloviny křídla. Tato
pomocná výztuha znemožní případnou pozdější destrukci modelu,
protože se obrovité poloviny křídla lepí prakticky natupo k trupu.
Křídlo má oddělená křidélka skládající se z polovin, ale je potřeba
všechny díly hodně ztenčit, jinak bude mít křidélko přehnaně tlustou
a tudíž nemodelovou odtokovou hranu. Pokud jste pracovali pečlivě,
tak by mělo být možné samostatně nabarvit tři sestavy, tedy trup,
levou a pravou polovinu křídla a po dokončení vše jen spojit
dohromady. Barvení celého slepeného modelu bude pořádný „záhul“ díky
jeho velikostí a myslím si, že by to mohlo být dobré řešení. Také
proto bych doporučoval vytvoření onoho pomocného nosníku.
VOP a výškovky jsou oddělené, což vypadá velmi dobře, stejně jako
oddělená směrovka. Po nalepení pevné části VOP k trupu doporučuji
prostudovat dokumentaci a doplnit průběžný nosník VOP do šachty
zadního podvozku a také radím nalepit tenkou destičku na dno šachty
v místě spoje trupu, čímž zakryjete nehezkou škvíru.
Stavba tohoto obřího modelu není jednoduchá kvůli velikostí, ale při
pečlivé a rozvážné stavbě by vše mělo probíhat bez větších problémů,
tedy pokud pominu problémy s křídlem popsané výše. Každopádně bude
Greif dominantou každé sbírky při výběru jedné ze dvou velmi
zajímavých kamufláží, které jsou namalovány na samostatném barevném
listu. Obě mašiny jsou tak zajímavé, že vám garantuji, že nebudete
vědět, kterou z nich si postavit.
První mašina nese nátěr ostře lomených polí barev RLM 70/71 na
vrchních plochách a RLM 65 na spodních a bocích. Boční strany jsou
navíc ztmaveny množstvím fleků barev RLM 02/70/71. Stroj označený KM
+ UD sloužil u 6./KG 100 na francouzském letišti Toulouse-Blagnac v
roce 1944.
Druhý stroj nese standardní kamufláž po vzoru nočních stíhačů v
barvách RLM 76 nahoře a černé na bočních a spodních plochách. Na RLM
76 jsou nastříkané drobné fleky barvou RLM 75. Možná je také opačná
varianta se základní barvou RLM 75 a na ní nastříkanými hady barvy
RLM 76 tak, jak je to známo na některých Heinkelech He 219 z konce
války. Tento Greif je označený 6N + HN a sloužil v roce 1944 u 5./KG
100.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Výběr markingů ze stavebnice |
Vrchní plochy |
|
Návody od leptů
|
|
|
|
Montex
Maxi Mask MM48244 |
Montex
Mini Mask SM48244 |
CMK 4174 Engine set
1. část návodu |
CMK 4174 Engine set
2. část návodu |
|
|
|
|
CMK 4175 Armament set
1. část návodu |
CMK 4175 Armament set
2. část návodu |
CMK 4176 Undercarriage set
1. část návodu |
CMK 4176 Undercarriage set
2. část návodu |
Přehled podkladů, které je možné využít pro stavbu
|
|
|
|
He 177 Aero Publishers |
He 177 Air Doc |
He 177 Airlife |
He 177 Famous Airplanes of the World Special |
|
|
|
|
He 177 Classic Books |
He 177 VDM/Jet & Prop |
He 177 Warpaint Series No. 33 |
He 177 Eurodoc Corporation |
|
|
|
|
|
|
|