|
|
měřítko |
1/32 |
hodnocení |
výrobce |
Hasegava |
8/10 |
katalogové číslo |
ST 21 |
počet dílů |
93 plastových, 6 čirých, 4 pryžové |
složitost |
cena |
cca 1 100 Kč |
█ █ |
FOCKE WULF FW 190 A-8, 1/32 HASEGAWA
Někdy v průběhu loňského roku pustila mezi modeláře japonská
Hasegawa nádherný model Focke Wulfu Fw 190 D-9. Dalo se
předpokládat, vzhledem k množství alternativních dílů, že se na trhu
co nevidět objeví i další verze tohoto nádherného stíhače. Přesně
tak se stalo a letošní novinkou je bitevní, těžce vyzbrojená
varianta (2x MG 131/13, 4x MG 151/20) - Fw 190 A-8. Hasegawa v
minulosti též vyráběla modely Focke Wulfu Fw 190 D-9 a A-5/6/8, ale
to se zmiňovanými novinkami nemá naprosto nic společného.
Jak tedy vypadá zbrusu nový „Fokouš“? Jeho předností je především
perfektní rytí paneláže do hloubky a absence otřepů. Dalším kladem
stavebnice jsou naprosto excelentně zpracované detaily jako
například kokpit, podvozková šachta a motor BMW 801. Motoru je jen
část, ale to v žádném případě nevadí, protože z něho nebude moc
vidět, po nalepení vrtule a chladícího dvanáctilopatkového větrníčku
těsně za ní.
Již jsem se zmiňoval, že je kokpit excelentně zpracovaný, ale boční
panely a palubní deska spíše odpovídají verzi D-9, kterou Hasegawa
vydala loni! Je nutné tuto partii upravit dle dostupných podkladů,
protože v interiéru byly rozdílné přístroje a páčky. Na druhou
stranu je pravda, že je palubní deska poměrně dost utopená uvnitř
trupu a tudíž z ní není moc vidět. Ještě před tím, než začnete
barvit kokpit letounu černošedou RLM 66 Schwarzgrau, je nutné
odstranit dvě stopy po vyhazovačích na bocích trupu a dokonale
začistit vnitřek plechového krytu nad palubní deskou, který má
zevnitř nepříjemné vtaženiny. Potěšující je, že stavebnice obsahuje
poměrně slušně zpracovaný zaměřovač REVI??, na který bude stačit
pouze dolepit zaměřovací skla, dle fotografií například ve
Walkaroundu, či na dobových fotografiích. Na levé straně uvnitř
kokpitu se nachází schránka na mapy, ale ta je nalisována pouze jako
obdélníkový panel. U tak velikého měřítka by bylo dobré tento detail
dodělat například plastikovou destičkou tloušťky 0,2 mm a
nezapomeňte také na kožený pásek, který mapy uzavíral. Vlepení
kokpitu do trupu šlo bezvadně, jen se mi nelíbí skosení hran na
zadní části kokpitu, které je vidět, pokud se odsune překryt kabiny.
Fotografie skutečných Fw 190 takové škvíry nikde neukazují, proto
jsem je opatrně přetmelil pomocí dvousložkového Miliputu, uhladil
vodou a doplnil rytí.
Na dílech trupu jsem objevil podlouhlé propadliny vždy tam, kde se
na jeho vnitřku nachází nějaká výztuha, či žebro. Je to nepříjemnost
a rovněž bezpodmínečně nutné tyto propadliny odstranit, aby se tento
nedostatek neprojevil po nabarvení. A když už jsem se opřel o
propadliny zaviněné detaily, nalisovanými z druhé strany dílů, tak
větší množství jich je možné nalézt jak na vrchních dílech křídla,
tak na spodním. Některé propadlinky stačilo zlehka přebrousit pomocí
namočeného smirkového papíru hrubosti 800. Ovšem naprostá jobovka
jsou obrovské propadliny na venkovních částech klapek křídla. Ty
jsem byl nucen poměrně výrazně vytmelit a zlikvidovat.
Perfektně má model zpracovanou podvozkovou šachtu s množstvím
detailů a v jednom kuse, což je skvělé. Součást dílu šachty je též
pomocné žebro, které po vlepení šachty do spodního dílu křídla
zajistí správný úhel vzepětí. Při vlepování podvozkové šachty do
křídla doporučuji pomocí svorek dokonale přitisknout celý díl ke
křídlu, aby se vyloučili jakékoli nepatřičné spáry. Spolu s
vlepováním šachty je dobré přilepit prostřední díl křídla nad
podvozkovou šachtou s otvory pro vypadávání prázdných nábojnic od
kulometů MG 131/13. Otvory jsem zespodu otevřel frézkou a vytvořil
obdélníkové sloupky, aby otvory byly hluboké a nevypadali tak ploše.
Navíc je dobré sestavu křídla s vlepenou podvozkovou šachtou nechat
alespoň jeden den vytvrdnout. Ještě před zkompletováním celého
křídla je nutné odstranit nepříjemné vyhazovače mezi žebry uvnitř
křídla pod otevřenými klapkami. Samozřejmě, pokud chcete klapky
ponechat v otevřené pozici. Jestliže se tak už rozhodnete, pak je
nutná úprava úhlu otevřených klapek. Klapky se ve skutečnosti mohli
otevřít pouze do úhlu 60°, ale stavebnice představuje úhel mnohem
větší a nevypadá vše jak má. Opět je ovšem dobré celou sestavu
klapek kontrolovat dle podkladů. Absolutní hnidopich doplní
doprostřed klapky pásek s vyznačením úhlu otevření klapky od 0° do
60°. Číslo pak bylo vidět na vrchní straně křídla přes kruhový otvor
a pilot tak měl vizuální kontrolu, zda jsou klapky vysunuté tak jak
si představoval. Obdobný indikátor je také na horní ploše křídla
přímo nad podvozkovou šachtou. Jedná se o tyčku (tzv. policajt),
který upozorňoval pilota o momentální pozici podvozkových nohou.
Podvozkové nohy má model naprosto perfektně zpracované. Jediné co je
potřeba doplnit jsou rozvody a drobné kablíky. Nepříjemností je
poměrně výrazná propadlina v díle zalamovací vzpěry, kterou je nutné
odstranit. Nepřesně má model zpracovaný úchyt hlavně kanónu MG
151/20, procházejícího přes podvozkovou šachtu. Stavebnice
představuje kuželovitý útvar, který ale nemá nic společného se
zámkem kanónu. Tuto partii je nutné vyrobit kompletně od nuly.
Stejně tak je nutné přepracovat ostruhové kolo, které je vylisované
spolu s podvozkovou nohou. V tomto měřítku to už je opravdu ostuda.
Nově je nutné vytvořit vzpěru tvaru písmene „H“ – ta je odstříknuta
jako plná destička. Já jsem ostruhové kolo odřezal od vidlice,
upravil a vytvořil skoro znovu. Stejně tak je dobré vytvořit šikmé
žebro uvnitř SOP, jinak bude přes otvor v podvozkové šachtě ostruhy
vidět až do trupu.
Spojení křídla s trupem mi nečinilo sebemenší potíže a potřeba
tmelit byla jen v místě přechodu do motorového krytu. Samotný
motorový kryt je rozkrájený na pět dílů včetně předního prstence s
olejovou nádrží. Podobně má motorový kryt vyřešený Tamiya a Dragon u
svých čtvrtkových stodevadesátek. Nádherně je zpracovaný kus motoru
BMW 801, který se vlepuje doprostřed motorového krytu. Díky vnitřním
žebrům jsou opět zvenku krytu podlouhlé propadlinky, které je nutné
přetmelením odstranit. Připojení celého motoru k trupu nebylo
problematické, ale v jeho vrchní části se objevila spára o několik
desetinek širší, nežli vespodu. Problém jsem odstranil přilepením
tenké destičky plastiku k odklopnému krytu kulometů MG 131/13.
Průhledné díly má model krásně čiré, ale mrzí mne, že stavebnice
obsahuje pouze plochou kabinku, respektive její odsunovatelnou část.
Existují též fotografie Fw 190 A-8 i s vypouklou kabinkou, takže
pokud budete chtít postavit jinou kamuflážní variantu, nežli se
nachází ve stavebnici, tak jste nepříjemně omezeni.
Model obsahuje dva Focke Wulfy, které máte možnost si postavit. Oba
představují Fw 190 A-8 ve standardní kamufláži RLM 74 Graugrün / RLM
75 Mittelgrau na vrchních a RLM 76 Lichtgrau na spodních a bočních
plochách. Boky trupu navíc pokrývají stříkané nepravidelné flíčky
RLM 74/75 pro rozbití siluety letounu při letu nízko nad zemí. Jedná
se o mašinu od 2./JG 54 Grünherz Leutnanta Hanse Dortenmanna z
června 1944 ve Francii (červená 1) a druhým je letoun od 9./JG 5
Eismeer Feldwebela Rudolfa Artnera z února 1945 v Norsku (bílá 10).
U bílé 10 je poněkud zvláštní sedmimístné W.Nr. 7432197, což mi
připadá poněkud nepravděpodobné, ale bohužel nevlastním fotografii,
takže si tuto anomálii nejsem schopen ověřit. Bohužel se mi nikde v
mých podkladech nepodařilo nalézt fotografie ani prvního stroje od
2./JG 54, takže jsem byl nucený se spolehnout na stavební
návod.Nakonec jsem se ale přeci jen rozhodl postavit mašinu Rudolfa
Artnera, protože má na SOP vyznačené sestřely a krásný emblém JG 5
Eismeer.
|
E. Brown Ryle, Malcolm Laing; Walk Around Fw 190 A/F;
Squadron/Signal Publications |
|
Manfred Griehl, Joachim Dressel; Focke-Wulf Fw 190/Ta 152;
Motorbuch Verlag Stuttgart; 1997 |
|
|
|
|
|
|
|