domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   

Wolfpack Design - Messerschmitt BF 109 T-2
konverze na model EDUARD

Historie

Stíhací Messerschmitt Bf 109 T byl původně plánovaný jako palubní stíhač na nikdy nedokončenou německou letadlovou loď Graf Zeppelin, která se začala stavět 28. prosince 1936 v loděnici Deutsche Werke v Kielu. Loď byla sice na vodu spuštěna už 8. prosince 1938, ale nikdy nebyla zcela dokončena, natož bojově nasazena. Dva roky po válce posloužil nedokončený Graf Zeppelin Sovětskému svazu jako cvičný cíl pro simulace útoků na letadlovou loď. Dnes leží vrak někdejší Graf Zeppelin na dně Baltského moře v hloubce 87 metrů asi 55 km severně od Władysławowo, města ležícího v severním Polsku.

Ale zpět k Bf 109 T. Předobrazem Téčka se stal prototyp Bf 109 V-17. Stroje se vyráběly ve firmě Fieseler, což je možné poznat už na první pohled atypickým nasávačem vzduchu do kompresoru, který je zcela odlišný od klasického nasávání u verze Bf 109 E. Hlavní vizuální změnou oproti standardní Bf 109 E bylo zvětšené rozpětí křídla na 11.080 mm a instalace háků pro start z katapultovacího zařízení a přistání na letadlové lodi. Z toho důvodu měl letoun ještě zesílený trup mezi pátou a šestou trupovou přepážkou. Na vrchu křídla se také oproti Bf 109 E nacházely spojlery a stroje měly zesílený podvozek. Předsériová varianta Bf 109 T-0 byla postavena na základě 10 ks Bf 109 E-1 a poháněna motorem DB 601A. Jejich výzbroj tedy byla složena ze čtyř kulometů MG 17 ráže 7,62 mm (po jednom v každé polovině křídla a dva synchronizované v trupu nad motorem). Následující verze T-1 byla v počtu 7 kusů přestavěna z Bf 109 E-3 se silnějším motorem DB 601N a se zesílenou výzbrojí (dva kulomety MG 17 ráže 7,62 mm a po jednom 20 mm kanónu MG-FF v každé polovině křídla). V říjnu 1938 byly práce na lodi Graf Zeppelin pozastaveny a v květnu 1940 pak zcela zrušeny. Díky tomu získala továrna Fieseler objednávku na dokončení 60 ks strojů ve verzi Bf 109 T-2. Messerschmitty měly být používány v roli stíhacích bombardérů navíc schopných vzletů a přistání z krátkých vzletových drah. Většina strojů pak sloužila na severu u JG-77 a později u JG-5.

Konverze

Jestliže byste si chtěli postavit Bf 109 T v měřítku 1/32, pak máte smůlu, protože se takový model nevyrábí. K vytvoření finální verze T-2 si ale můžete pořídit konverzní sadu od Wolfpack Design z Koreje určenou k solidnímu dvaatřicetinovému modelu Bf 109 E-4/7 od tuzemského Eduardu. Konverze je balena ve velmi tuhé dvojdílné krabičce, což je ideální pro přepravu a ochranu dílů před poškozením. Uvnitř krabičky pak naleznete barevný návod vytištěný na A4, nové sání vzduchu ke kompresoru typu Fieseler, prodloužené koncové části křídla a adekvátně tomu prodloužené sloty a křidélka. Vedle odlitků ještě v krabičce naleznete obtisky vytištěné u italského Cartografu určené ke stavbě jednoho konkrétního stroje. Jedná se o dobře zdokumentovaný stroj Bf 109 T-2, „černá 6“ sloužící u JG 11 v Norsku se kterým létal v roce 1944 Oblt. Herbert Christmann. Obtisky, návod a pevná dvojdílná krabička jsou tím nejlepším, co konverze Wolfpack Design obsahuje, protože provedení odlitků je doslova tristní! Vlivem nevhodně umístěných nálitků na kratších stranách dílů jsou díly křidélek a klapek zcela zdeformované a křivé. Křivě odlité jsou k mému překvapení i konce křídla, zvláště pak jejich koncové oblouky. Kvalita odlitků mne dokonale šokovala. Za zhruba 460 Kč tak dostáváte něco, co by se při troše dobré vůle a za pomoci destiček dalo vystrouhat doma na koleni a za ušetřené peníze jste si mohli koupit nějaké jiné doplňky k modelu Messerschmittu. Toto byla má první zkušenost s firmou Wolfpack Design a pokud se ještě někdy rozhodnu pro konverzi od tohoto výrobce, tak se pokusím díly dopředu někde prohlédnout, abych se vyhnul takovému zklamání, jaké jsem zažil u konverze na Téčko.

Za pomoc s přípravou článku bych chtěl poděkovat Petrovi Sedlákovi
 

model na stránkách výrobce Wolfpack Design

 

   

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)