domů | o autorovi | tipy a triky | recenze | akce | odkazy | vzkazy | kontakt | ||
B-17 AcademyFirma Academy vydává již několik let řadu verzí bombardéru B-17, od verze B až po G. Jednotlivé stavebnice se liší přidanými rámečky nebo drobnými úpravami formy. V mém případě padla volba na verzi F a to přímo slavnou „Memphis Belle“. Stavbu jsem pojal čistě jako odpočinkovou záležitost, bez doplňků, jen jsem přikoupil obtisky od Propagteamu. Dále jsem model bral jako vyzkoušení si olétání olivového povrchu na velké ploše. Zhodnocení stavebnice a sestavitelnost:Úvodem tohoto odstavce bych chtěl říct, že nejsem žádný honič milimetrů a nekladu si za cíl zhodnotit stavebnici podle výkresů apod. Ovšem hned při porovnání nalezených fotek skutečné Memphisské krásky jsem si všiml odlišnosti stavebnice od skutečnosti. Na modelu jsou odlišně umístěné okénka v přední části a navíc má model skleněnou kopuli, která na skutečném stoji nebyla. Další tvarové odlišnosti jsem neporovnával. Samotná stavebnice je negativně rytá a troufám si říct, že téměř dokonale. Jen místy se ztrácelo rytí (hlavně na trupu) a potom bylo nutné protáhnout pár linek na cowlingu jednotlivých motorů. Bohužel detailnost jednotlivých částí je velmi chudá, přímo spartánská. Kokpit obsahuje pouze základní sedačky, kniply, palubní deska je z obtisku. Milně jsem se domníval, že přes malá okénka nebude do kokpitu moc vidět. Bohužel opak je pravdou. Prostor předního střeliště je snad ještě hůře vybavený, jen parodie zaměřovače bombometčíka a 2 sedačky. Pumovnici jsem raději nechal zavřenou, uvnitř byly vidět pouze základní přepážky a detailnost téměř nulová. To samé platí o podvozkových šachtách. Jedním slovem v nich NIC není. Jen nohy podvozku. Pro mě bylo největší chybou způsob zpracování spodního a zadního střeliště. Jednotlivé verze B-17 se liší, proto Academy přidává odlišné rámečky do jednotlivých stavebnic. Což by nebylo nic neobvyklého. Bohužel je spodní i zadní střeliště z čirého materiálu rozděleno v polovině. U obou partií jsou tyto díly velmi nešťastně vyřešené a výsledkem je, že přímo středem průzorů prochází spoj obou dílů, což je nejvíce viditelné u zadního střeliště. To samé platí u kopule spodního střeliště. Bohužel tento problém nejde jednoduše vyřešit a vzhledem k cílu stavby jsem raději spoje kopule spodního střeliště přebrousil a přetmelil a přestříkl barvou, i když neodpovídá skutečnosti. U zadního střeliště jsem udělal to samé, jinak by přes zadní okno procházel jasně bílý spoj. Dále motory jsou naznačeny velmi schematicky, ovšem na rozdíl od předchozího problému, lze motory nahradit PUR odlitky např. od Quickboostu. Pokud jde o celkovou sestavitelnost, nemám co vytknout. Vše pasovalo velmi dobře, téměř jsem nepoužil tmel a hrubou stavbu jsem měl hotovou za pár dnů. Nástřik, obtisky, patina:Mým cílem bylo vyzkoušet si patinu velkého olivového povrchu. Spodní část jsem nastříkal šedou barvou GSI C13 a lehce vystínoval. Protože preshading nepoužívám, hned jsem přešel i na nástřik olivové barvy. Olivovou barvu jsem použil od GSI C12, kterou jsem následně značně zesvětloval. Do základní barvy jsem přidával množství světle šedé a případně i pár kapek žluté barvy. Po extrémním zesvětlení, kdy model byl téměř šedo-zelený, jsem jej opět přestříkal naředěným základním odstínem. To jsem několikrát opakoval. Stínování jsem úmyslně přehnal, protože z mé zkušenosti jsem počítal s tím, že se mi olivová barva po olejích výrazně ztmaví. Po té jsem dostříkal tmavě zelené flíčky, přičemž sem se raději řídil skutečnými fotografiemi, než dle návodu. Dále jsem model zalakoval lesklým lakem GSI Superclear III a nanesl obtisky od Propagteamu. Bohužel jsem z nich nadšený nebyl. Byly sice tenké, ale velmi lehce se trhaly. Po té následovala další vrstva lesklého laku a wash oleji od Mig Productions. Chtěl jsem místy udělat velmi drobné a jemné stečeniny a špínu, hlavně okolo motorů a na křídle. Toho jsem dosáhl tím, že jsem použil zubní kartáček, kterému jsem asi 1/5 štětin velmi lehce namočil v oleji a poté kartáčkem nanášel na model lehoulinké čmouhy a stečeniny. Pokud se mi zdálo, že stečeniny jsou moc husté, místo jsem přejel několikrát čistým zubním kartáčkem, který způsobil to, že pak stečeniny nebyly tak husté. Celkově bych rád tuhle metodu ještě vyzkoušel i na jiných modelech, protože v ní cítím potenciál pro znázornění velmi drobných, hustých stečenin nebo čmouh (např. čmouhy od bot mechaniků na německých F-4F Phantom) Po washi jsem už jen přidal očouzení od motorů a sestavil drobné díly. Pokusil jsem se i znázornit zabahnění na pneumatikách, které se mi nepovedlo a časem jsem pneumatiky raději přetřel (na fotografiích jsou kola ještě „zabahněná“). Závěr:Celkově jsem s výsledkem spokojený a model splnil můj účel – vyzkoušet si olétání olivové barvy. Samotný model je sice dobře sestavitelný, ale extrémně chudý na jakékoliv detaily. Na trhu se objevila nová B-17G od Revellu. Sice jsem ještě osobně novou stavebnici neviděl, ale z fotek usuzuji, že bude o několik tříd detailnější, ale jestli i stejně sestavitelná, to nevím. Nevýhodou Revellu je zatím to, že nabízí pouze verzi G a je otázkou, zda se objeví v budoucnu i další verze. Ale pochybuju, že by Revell nabídl takové spektrum verzí, jako tomu je u Academy. Oto „Otis“ Drobík
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) -
Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně
autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu
je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke
komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je
výslovně zakázáno. |