domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   
měřítko 1/72 hodnocení
výrobce Special Hobby 7/10
katalogové číslo SH 72312, SH 72310
počet dílů 44 plast, 3 čiré, 15 PUR, lepty, film složitost
cena 260,- Kč veletržní cena E-Day █ █

Arado Ar 96 B-1 / Avia C.2

Nejžhavější novinkou pražského konglomerátu MPM (MPM Productions) ve výrobní řadě Special Hobby se stala zcela nová stavebnice německého cvičného stroje Arado Ar 96 B-1 v první krabici a Avia C.2 v krabici druhé. Pikantní je, že už dlouhou dobu má stejný typ ohlášený také znovuobnovená značka Kovozávody Prostějov pod firmou AZ Models. Jak známo, MPM a AZ Models se již několikrát setkali se stejným typem ve stejném měřítku, naposledy u vrtulníku AH-1G Cobra. Uvidíme, s čím se vytasí Kovozávody Prostějov. Ti ale zatím jen slibují.

Nová stavebnice od Special Hobby je klasickým short runem, který je na první pohled velmi pěkný. Otřepy se na modelu sice nacházejí, ale nejedná se o velký rozsah. Negativní paneláž je jemná, ostrá a není nikde zalitá, ani se neztrácí. Dlouhý překryt pilotního prostoru z jednoho kusu je skutečně křišťálově čirý a výborně odstříknutý. Zde odvedli u Special Hobby prvotřídní práci.

Oceňuji perfektní balení dílů. kdy je samostatně ve folii zabalen čirý překryt, samostatně balené lepty a obtisky s folií, samostatně balené PUR díly a samozřejmě dva plastové rámečky. Poškození dílů je hodně solidně zabráněno. Krabičky se otevírají z boku a nesou naprosto nádherné kresby od Stanislava Hájka. Jeho malby v našich končinách nemají obdoby. Měl jsem dva oblíbené malíře v tuzemsku - Martina Novotného, od kterého už bohužel žádnou novou kresbu neuvidíme a již zmíněného Stanislava Hájka jehož kresby na krabičkách stavebnic MPM jsou nepřehlédnutelné. Zadní strany krabiček nesou tři bokorysy dle krabičky - německé a československé.

Součástí stavebnice jsou též PUR díly, které řeší hlavně větrník na vrtuli, kola hlavního podvozku a několik dalších detailů, které by bylo složité vyrobit z plastu, díky technologickým omezením. Kvalita odlití je hodně solidní. V leptané planžetě pak najdete upínací pásy, palubní desky, pedály, rám mezi pilotními prostory a další drobné detaily. Využitelnost leptů je stoprocentní.

Obtisky vyrobila tuzemská firma Aviprint, která je pověstná výborným soutiskem a hlavně pak tenkostí svých obtisků. Nenajdete mezi nimi bohužel popisky, jen ty základní. Tiskařský šotek zařídil při přípravě obtisků, protože na aršíku naleznete pouze jeden rozdělený hákový kříž s bílou konturou a jeden rozdělený hákový kříž černobílý. Takže máte kříže jen na jednu stranu SOP. Dle vyjádření výrobce se tento problém týká jen modelů prodaných na E-Dayi. Na nápravě se již pracuje a výrobce je připraven poskytnout opravný aršík.

Jsem nadšen ze skutečnosti, že stavebnice řeší moc hezky podvozkovou šachtu včetně olejové nádrže a části křídelního nosníku a vybavený kokpit, který má podlahy pilotních prostorů správně v jiných úrovních. Slaběji je pak řešený reliéf motoru Argus As 410, zde by to chtělo naznačit větší část motoru, který je vidět vstupem vzduchu pod vrtulí na přední části motorového krytu.

Markingy

Německé krabička nabízí tři stroje, z nichž jsou dva v klasické lomené kamufláži složené z odstínů RLM 70/71 a 65 zespodu a jeden v celistvé RLM 02. Všechny stroje jsou cvičné a výběr je velmi zdařilý. Všechny tři stroje jsou netradiční v tom, že první má vyměněnou klapku v odlišné barvě, druhý část motorového krytu a třetí létal bez krytů podvozku:

  • marking A: Ar-96B; VI+IV; základna Kaufbeuren od FFS A/B 23 z Německa, roku 1943
  • marking B: Ar-96B; KE+MR; W.Nr. 1220, základna Neudorf-Oppeln od FFS A/B 4, Slezsko 1943
  • marking C: Ar-96B; RB+UF; W.Nr. 1220, základna Danzig-Langfuhr, Polsko, duben 1942

marking B a C mají shodně uvedené W.Nr. strojů jako 1220, takže u jednoho ze strojů to bude nejspíše špatně. Pokusím se tento problém nalézt v podkladech (Flugzeug Profile 043, Triáda, Zlínek, internet). V návodu na straně 8 je u technických bokorysů řádil šotek, který stroj přejmenoval na Ar-86.B1

Československá krabička obsahuje všechny stroje v barvě duralu a vyjma UB-38 mají zbylé dva ještě žluté pruhy:

  • marking A: Avia C.2-615 UB38, PŠ II Piešťany 1950
  • marking B: Avia C.2-010 UL-41, 5. Letecký školní pluk Zvolen 1952
  • marking C: avia C.2-223 UF-14, Prostějov Štichovice 1950

Československé stroje obsahují také novou vrtuli, takže i na tento detail stavebnice pamatuje.

Pohled do krabičky na mne udělal solidní dojem, takže se do něj co nejdříve pustím. Recenzní stavba se zde na Modelplacu objeví v dohledné době.

blog MPM Productions

 

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)