|
|
měřítko |
1/72 |
hodnocení |
výrobce |
Special Hobby |
7/10 |
katalogové číslo |
SH 72312, SH 72310 |
počet dílů |
44 plast, 3 čiré, 15 PUR, lepty, film |
složitost |
cena |
260,- Kč veletržní cena E-Day |
█ █ |
Arado Ar 96 B-1 / Avia C.2
Nejžhavější novinkou pražského konglomerátu MPM (MPM Productions)
ve výrobní řadě Special Hobby se stala zcela nová stavebnice
německého cvičného stroje Arado Ar 96 B-1 v první krabici a Avia C.2
v krabici druhé. Pikantní je, že už dlouhou dobu má stejný typ
ohlášený také znovuobnovená značka Kovozávody Prostějov pod firmou
AZ Models. Jak známo, MPM a AZ Models se již několikrát setkali se
stejným typem ve stejném měřítku, naposledy u vrtulníku AH-1G Cobra.
Uvidíme, s čím se vytasí Kovozávody Prostějov. Ti ale zatím jen
slibují.
Nová stavebnice od Special Hobby je klasickým short runem, který je
na první pohled velmi pěkný. Otřepy se na modelu sice nacházejí, ale
nejedná se o velký rozsah. Negativní paneláž je jemná, ostrá a není nikde zalitá, ani se neztrácí.
Dlouhý překryt pilotního prostoru z jednoho kusu je skutečně
křišťálově čirý a výborně odstříknutý. Zde odvedli u Special Hobby prvotřídní
práci.
Oceňuji perfektní balení dílů. kdy je samostatně ve folii zabalen
čirý překryt, samostatně balené lepty a obtisky s folií, samostatně
balené PUR díly a samozřejmě dva plastové rámečky. Poškození dílů je
hodně solidně zabráněno. Krabičky se otevírají z boku a nesou
naprosto nádherné kresby od Stanislava Hájka. Jeho malby v našich
končinách nemají obdoby. Měl jsem dva oblíbené malíře v tuzemsku -
Martina Novotného, od kterého už bohužel žádnou novou kresbu
neuvidíme a již zmíněného Stanislava Hájka jehož kresby na
krabičkách stavebnic MPM jsou nepřehlédnutelné. Zadní strany krabiček
nesou tři bokorysy dle krabičky - německé a československé.
Součástí stavebnice jsou též PUR díly, které řeší hlavně větrník na
vrtuli, kola hlavního podvozku a několik dalších detailů, které by
bylo složité vyrobit z plastu, díky technologickým omezením. Kvalita
odlití je hodně solidní. V leptané planžetě pak najdete upínací pásy, palubní
desky, pedály, rám mezi pilotními prostory a další drobné detaily.
Využitelnost leptů je stoprocentní.
Obtisky vyrobila tuzemská firma Aviprint, která je pověstná výborným
soutiskem a hlavně pak tenkostí svých obtisků. Nenajdete mezi nimi
bohužel popisky, jen ty základní. Tiskařský šotek zařídil při
přípravě obtisků, protože na aršíku naleznete pouze jeden rozdělený
hákový kříž s bílou konturou a jeden rozdělený hákový kříž
černobílý. Takže máte kříže jen na jednu stranu SOP. Dle vyjádření
výrobce se tento problém týká jen modelů prodaných na E-Dayi. Na
nápravě se již pracuje a výrobce je připraven poskytnout opravný
aršík.
Jsem nadšen ze skutečnosti, že stavebnice řeší moc hezky podvozkovou
šachtu včetně olejové nádrže a části křídelního nosníku a vybavený
kokpit, který má podlahy pilotních prostorů správně v jiných
úrovních. Slaběji je pak řešený reliéf motoru Argus As 410, zde by
to chtělo naznačit větší část motoru, který je vidět vstupem vzduchu
pod vrtulí na přední části motorového krytu.
Markingy
Německé krabička nabízí tři stroje, z
nichž jsou dva v klasické lomené kamufláži složené z odstínů RLM
70/71 a 65 zespodu a jeden v celistvé RLM 02. Všechny stroje jsou
cvičné a výběr je velmi zdařilý. Všechny tři stroje jsou netradiční
v tom, že první má vyměněnou klapku v odlišné barvě, druhý část
motorového krytu a třetí létal bez krytů podvozku:
- marking A: Ar-96B; VI+IV; základna Kaufbeuren od FFS A/B 23
z Německa, roku 1943
- marking B: Ar-96B; KE+MR; W.Nr. 1220, základna Neudorf-Oppeln
od FFS A/B 4, Slezsko 1943
- marking C: Ar-96B; RB+UF; W.Nr. 1220, základna Danzig-Langfuhr,
Polsko, duben 1942
marking B a C mají shodně uvedené W.Nr. strojů jako 1220, takže u
jednoho ze strojů to bude nejspíše špatně. Pokusím se tento problém
nalézt v podkladech (Flugzeug Profile 043, Triáda, Zlínek,
internet). V návodu na straně 8 je u technických bokorysů řádil
šotek, který stroj přejmenoval na Ar-86.B1
Československá krabička obsahuje všechny stroje v barvě duralu a
vyjma UB-38 mají zbylé dva ještě žluté pruhy:
- marking A: Avia C.2-615 UB38, PŠ II Piešťany 1950
- marking B: Avia C.2-010 UL-41, 5. Letecký školní pluk Zvolen
1952
- marking C: avia C.2-223 UF-14, Prostějov Štichovice 1950
Československé stroje obsahují také novou vrtuli, takže i na
tento detail stavebnice pamatuje.
Pohled do krabičky na mne udělal solidní dojem, takže se do něj
co nejdříve pustím. Recenzní stavba se zde na Modelplacu objeví v
dohledné době.
|
|
|
|
|
|
|