|
|
měřítko |
1/72 |
hodnocení |
výrobce |
Hasegawa |
8/10 |
katalogové číslo |
51215 |
počet dílů |
91 plast, 2 čiré, 4 pryžové |
složitost |
cena |
cca 599 Kč |
█ █ |
Focke Wulf Ta 154 V-3
Letoun Ta 154 vznikl jako odezva na úspěšný
britský dřevěný zázrak Mosquito a také z důvodu zoufalého nedostatku
nočních stíhacích speciálů. Při stavbě stroje bylo využito velké
množství nestrategických materiálů (dřevo, překližka). Strojů bylo
vyrobeno něco kolem 50 kusů. Oba dva modely od japonské Hasegawy jsou baleny v lakované krabičce
s velice krásnými kresbami od dvorního malíře Koike Shigea. Díly
Focke-Wulfu jsou umístěny v 11! rámečcích odstříknutých ze středně
šedého plastiku. Díly obou stavebnic jsou stejné, jen se liší
vloženým rámečkem s rozdílnými typy antén palubního radiolokátoru. Podkladových materiálů na německé Mosquito se v poslední době
objevilo poměrně velké množství, takže je z čeho vybírat. Veškeré
negativní rytí odpovídá skutečnosti a není potřeba nic dorývat. Samotná stavba modelu jen z krabičky nezabere příliš mnoho času.
Nemusí se skoro vůbec tmelit. Jediné místo, kde se tmelení nelze
vyhnout, jsou oddělené koncové oblouky křídla. Není to právě to
nejšťastnější řešení. Konec křídla má tendenci se propadávat a musí
se znova vyrýt celé křidélko. Příď se lepí taktéž samostatně a moc k
trupu nepasuje, ale dá se to přežít. Nevím, proč se pod kabinu
dolepuje plech s výstřelnými kanálky kanónů. Je to zbytečná práce
navíc. Docela jsem se zapotil se samotným osazením. Pracovní prostor posádky a příďová podvozková šachta jsou místa,
která je pro konečný vzhled dobré podle fotografií dodělat. Ke
stavbě vřele doporučuji odlévanou interiérovou sadu od CMK No. 7015
interior set for Hasegawa Ta 154 V-3. Sada obsahuje jak novou
šachtu, tak celý blok kokpitu a acetátovou kabinku. Samotný kokpit
podle fotografií 100% neodpovídá, ale pokud se chyby opraví pomocí
fotoleptů pro Ta 154 V-3 od Extratechu EX 72092, pak je výsledek
naprosto dokonalý. V kovových dílech od Extratechu se dá nalézt
mnoho užitečných věcí, jako jsou například antény radaru FUG 212 (ze
stavebnice Ta 154 V-3 se nedají vůbec použít), krycí plechy příďové
podvozkové šachty a celý kokpit. Překryt pilotního prostoru je z
jednoho kusu poměrně tenkého materiálu a je úplně křišťálově čirý. Nohy hlavního podvozku jsou velmi precizně ztvárněny a postačí
doplnit jen pár hadiček. Kola mají dokonce naznačeno i prosednutí
vahou letounu. Má to i jinou výhodu. Pokud se Ta 154 málo vyváží,
pomáhá ploška na spodku pneumatik stroj udržet ve správné poloze. Stavebnice nám nabízí třetí prototyp označený jako Ta 154 V-3 (TE+FG,
W.Nr. 100003), což byl první stroj, který již měl instalovanou
hlavňovou výzbroj. Letoun má velice podobnou kamufláž horních ploch
jako britská letadly té doby. Tvořena je nepravidelnými plochami
odstínů RLM 74/75/76. Schéma rozdělení jednotlivých ploch je skoro
stejné s prototypy V-1 a V-2. Mezi obtisky je dokonce i hákový kříž,
což u cizích výrobců nebývá běžné. Ta 154 A-0 nabízí pouze stroj s
označením TQ+XE, W.Nr. 120005. A-0 má úplně odlišnou kamufláž od
V-3. Je tvořena pouze odstínem RLM 76 Lichtgrau s velkými skvrnami
odstínu RLM 75 Grauviolett. Jedná se o často používané schéma na
nočních stíhacích strojích, jako jsou například Junkers Ju 88 C/G,
Messerschmitt Bf 110 F/G či Heinkel He 219. V tomto případě mám ke
schématu v návodu výhrady. Pravá strana SOP neměla nastříkané
úhlopříčné pruhy RLM 75, ale byla přetřena nějakým tmavým odstínem i
přes svastiku. Na TQ+XE se dá najít poměrně dost fotografií, tak
není problém zjistit, že na špičce přídě byl malý flek přetřený
štětcem od ruky. Obtisky jsou nepřiměřeně silné a na modelu dělají
schod. Je lepší kříže nastříkat přes šablonky a Stammkenzeichen
použít odjinud. Obtisky popisky neobsahují, a na všech fotografiích
Ta 154 stejně nejsou vidět. Škoda, že u modelu A-0 nebylo více
obtiskových možností. Vždyť existují fotografie na stroje bez antén,
a dokonce od bojových útvarů. Výhoda obou stavebnic spočívá v tom, že z nich lze postavit opravdu
věrná zmenšenina nádherného německého „Mosquita“ a nevznikne z toho
nějaká „nahnutá mrcha“ jako od tureckých PM Model.
|
Tank Ta 154, Die Geschichte des deutschen Mosquito; Flugzeug Profile;
Manfred
Griehl |
|
Letadla Luftwaffe, část 1; Intermodel 1997; Marek Murawski |
|
Focke Wulf Ta 154; HPM 12/2000, 1/2001; Pavel Dvořák |
|
Moskito; Monogram Close – Up 22; Jay P. Spenser |
|
|
|
|
|
|
|