|
|
měřítko |
1/72 |
hodnocení |
výrobce |
Special Hobby |
3/10 |
katalogové číslo |
SH 72025 |
počet dílů |
96 plast, 26 PUR, 4 vaku |
složitost |
cena |
699 Kč |
█ █ █ █ █ |
Messerschmitt Me 264 V-1 "amerika bomber"
Odjakživa obdivuji obludná německá letadla a
zvláště pak různé prototypy. Skákal jsem radostí, když se mi na
letošní stodské soutěžní výstavě podařilo vyhrát jednu z oblud
největších – čtyřmotorový Messerschmitt Me 264 V1. Po vysypání všech
4 rámečků z krásné krabičky velikosti 35/20/6 cm, na níž je
vyobrazen letící „Amerika - Bomber“, se mi blažený úsměv protáhl až
někam za uši. Po chvíli mne však radost zase rychle opustila.
Rozpětí modelu by mělo činit celých 597 mm, což je problém. Prototyp
V1, který představuje stavebnice, měl ve skutečnosti rozpětí křídla
38,90 m (540 mm v 1/72), ale sestavený model má rozpětí 590 mm což
zhruba odpovídá zvětšenému rozpětí 43,00 m (597 mm v 1/72), které
pravděpodobně měl až prototyp V2, jenž byl v mnoha detailech
rozdílný od V1. A teď babo raď, co s tím. Dám-li si vše dohromady,
přebývá u modelu celých 57 mm!!! Tuto informaci mi bohužel potvrzuje
historie uvedená ve stavebním návodu. Náprava je jasná – úprava rytí
a zkrácení koncových oblouků křídla o 25 mm na každé straně.
Prototyp V2 měl koncové části křídla prodloužené a více zašpičatělé.
Prostě přesně to, co nabízí model! Pravda, místy najdeme trochu otřepů a na levé spodní polovině křídla
jsem objevil částečně zalitou klapku, již bylo nutné prorýt a
obnovit. Naproti tomu nemá Messerschmitt negativní rytí až tak
mělké, jak bývalo zvykem u starších stavebnic Special Hobby. Jen u
motorových krytů bylo nutné rytí obnovit. Na nich se rytí ztrácelo a
bylo nezřetelné. Pro urychlení dokončení prototypu V1 byly motory
kompletně převzaté z letounu Junkers Ju 88 A-4. Stavbu jsem začal
osazováním podvozkových šachet odlitých ze světle béžového
polyuretanu. Po osazení do křídla vznikne v obvodě osazené šachty
spára kolem 1mm zapříčiněná šikmým ztenčením kolem otvoru šachty
hlavního podvozku zevnitř spodních polovin křídla. Výrobce chtěl
pravděpodobně zjednodušit osazování PUR odlitků, ale jaksi se to
minulo účinkem. Nicméně šachty jsou moc hezky provedené a po
začištění zmiňované spáry je vše v naprostém pořádku. Na první
pohled mě dlouhé a tenké poloviny křídla nenechaly na pochybách, že
se při lepení budou kroutit. Abych tomu zamezil, ihned po slepení a
zafixování náběžné a odtokové hrany pomocí krepové lepenky, jsem
křídlo odtokovou hranou připevnil na skříň. Ano, mamina drobínek
nechápala a nadávala, ale po vysvětlení, že to křídlo se mi nesmí
zkroutit, rezignovala. Celou noc byly obě poloviny křídla takto
připevněné na dveřích skříně pomocí krepové lepenky. Ráno jsem
sklízel ovoce své píle. Křídlo zůstalo perfektně rovné a budoucí
rovnání celku do geometrie nespolklo příliš práce a času. K hotovému
křídlu jsem začal postupně přilepovat motorové gondoly a posléze i
kryty motorů Junkers Jumo 211 J-1. Překvapila mě absence škvír kolem
gondol. Škoda je jen o trochu menšího průměru motorových krytů -
nutnost velkého broušení a tmelení. Doporučuji si úplně načisto
sesadit, zabrousit a dorýt křídlo i s motory. Po sesazení křídla k
trupu, byste se k takovému úkonu dostali jen velice těžko. Ještě
před odložením hotových polovin křídla jsem si vytvořil jedno velké
žebro k zaslepení křídla v místě spoje s trupem. Vzhledem k
velikosti polovin křídla prostě nevěřím tomu, že by křídlo ve spoji
s trupem časem nezačalo praskat. Poloviny křídla jsem načas odložil a pustil se k lepení trupu.
Nesmíte zapomenout na značné vyplnění přídě modelu olovem nebo
nějakou jinou zátěží, která dá dohromady celých 60g zátěže. Model je
opravdu obrovský a je navíc vybaven příďovým podvozkem. Díl A7
představující pomocnou přepážku uvnitř trupu jsem vytvořil ještě
dvakrát a dovyztužil jimi celou střední část trupu. Ono se není čemu
divit, vždyť každá polovina křídla měří kolem 22 cm! Ještě před
uzavřením a slepením trupu je nutné vlepit polyuretanovou přepážku,
podlahu kokpitu a příďovou podvozkovou šachtu. Pro jednodušší
spojení polovin křídla a trupu jsem vytvořil z rámečků čepy. V trupu
a přepážkách, uzavírajících vždy jednu polovinu křídla jsem vyvrtal
otvory odpovídající čepům. Křídlo se pak osazuje mnohem pohodověji
než spoj natupo nabízený ve stavebnici. Poslední operací je
dovybavení pracovních prostor posádky stroje pomocí detailních PUR
odlitků. V článku, který jsem objevil na internetu v rámci stránky
Luft’46, je možné objevit fotografie kokpitu, podvozkových šachet a
několik dalších snímků z letových zkoušek prováděných pilotem Karlem
Bauerem od 23. prosince 1942. Kamuflážní schéma je přirozeně pouze jedno a to na prototyp V1 se
Stammkennzeichen RE+EN, W.Nr. 264000001. Krycí kabát sestává z ostře
lomených polí zelených barev RLM 70/71 na horních plochách a modré
RLM 65 na spodku. Dokončený model vypadá opravdu impozantně. Celkový dojem ze stavby
mi silně kazí množství práce vzniklé úpravou nepřesného rozměru
křídla nabízeného modelu.
|
|
|
|
|
|
|