|
|
měřítko |
1/72 |
hodnocení |
výrobce |
Academy |
7/10 |
katalogové číslo |
1641 |
počet dílů |
73 plast, 7 čirých |
složitost |
cena |
199 Kč |
█ |
Junkers Ju 87 G-1
Korejská Academy mne velmi potěšila vydáním „fungl“ nové Stuky, tedy
konkrétně Ju 87 G-1. Už na první pohled je znát, že stavebnice není
kopií nějakého již existujícího kitu. Jedná se o vůbec první Ju 87
ve dvaasedmdesátině, který má na vrchní straně trupu za kabinou
prosklený kryt antény radiokompasu EZ 6 (viz. REVI č. 42, str. 35) a
na spodní straně křídla samostatně vylisovaná táhla křidélek. Uvnitř
polovin trupu je v prostoru osádky nalisována vnitřní konstrukce.
Při stavbě jsem do kokpitu nedoplňoval vůbec nic a nabarvený
interiér jen opatřil výraznější patinou, neboť jsem použil uzavřený
překryt kabiny. Stavebnice obsahuje dvě varianty kabiny, tedy buď v
jednom kuse, anebo rozdělenou. Nejdříve se zastavím u rozměrů modelu. Dle mého názoru se jedná o
vůbec nejdetailněji zpracovanou dvaasedmdesátinovou Stuku. Nicméně,
model má nepřesně ztvárněnou přední část motorového krytu mezi
vrtulovým kuželem a první linkou paneláže na kapotáži motoru. Tato
část je kratší o cca 3 mm. Další nepřesností jsou obdélníkové
chladiče pod centroplánem a poněkud hranatější „bačkory“ podvozku.
Chladiče jsou vysoké asi 1 mm a to je opravdu málo, měly by mít
výšku asi 2,5 mm. Myslím, že na měřítko 1/72 jsou disproporce
uvedené níže v tabulce opravdu značné. Je to obrovská škoda,
pokažený dojem nezachrání ani klady, jež jsem vyzdvihnul výše. Ohledně rozměrů modelu si můžete udělat obrázek sami z následující
tabulky:
Ju 87
G-1 |
skutečnost |
měřítko
1/72 |
model v
1/72 |
rozdíl v
mm |
rozpětí |
13 800 mm |
191,67 mm |
188 mm |
3,67 mm |
délka |
11 500 mm |
159,72 mm |
153 mm |
6,72 mm |
Ještě předtím, než položíte model na nějaké výkresy,
je důležité si přepočítat oficiálně udávané rozměry toho konkrétního
letadla do měřítka a poté si pečlivě proměřit výkres! Jsem
přesvědčen, že většina výkresů má určité disproporce, ať už
zapříčiněné chybou autora, nebo tiskárnou. Proto je dobré se vždy
držet zásady, že výkres není dogma! Vždy je nutné model porovnávat
společně s výkresem i s fotografiemi skutečných mašin. Abych se tedy vrátil zpět k modelu. Moje Stuka se opravdu stala
oddychovou víkendovou záležitostí. Model bych zařadil do kategorie
„Přidejte lepidlo, zahrkejte krabičkou a vypadne vám na stůl hotové
éro“. Tmelu při stavbě skoro nebylo potřeba. Drobná kosmetická
úprava byla nutná v místě vlepování části trupu s radiokompasem EZ
6. Jinak si se vším dokonale poradilo filmové lepidlo LN 301. Model jsem nastříkal oblíbenými barvami Gunze Sangyo. Vrchní plochy
tvořené ostře lomenými poli barev RLM 70 Schwarzgrün a RLM 71
Dunkelgrün. Vždy jsem nastříkal jednu barvu, do zbytku barvy v
pistoli přidal bílou a silně zředil a pak zesvětlil středy panelů
konkrétním zesvětleným odstínem. Stejně jsem postupoval na spodních
plochách, ale se světlou RLM 65 Lichtlau. Patinu jsem provedl silně
zředěnou olejovou barvou Raw Umber napouštěnou špičatým štětcem s
dlouhým chlupem do paneláže. Po zavadnutí jsem povrch opatřil tenkou
vrstvou matného laku Agama naředěného pomocí ředidla pro vodové
barvy. Nakonec jsem ještě vystouplé detaily zvýraznil drybrushem
bílou olejovou barvou. Obtisky jsou poněkud tužší a lesklé. Při nanášení jsem je vždy
sesunul do kapky změkčovadla Mr. Mark Softer od japonského výrobce
Gunze Sangyo a nijak nevysušoval. Rád bych upozornil na rozpor u
první obtiskové verze Ju 87 G-1 s označením „<- + - “ a upřesněním,
že jde o Rudelův stroj z východní fronty. Obtisky jsou správné,
jenže bohužel H. U. Rudel létal na Ju 87 G-2, který měl větší
rozpětí (G-2 ideově vycházel z Ju 87 D-5 zatímco G-1 z D-3). Tudíž
obtisky není možné použít. Druhá varianta, kterou jsem stavěl, je
taktéž z východní fronty. Fotografie této mašiny jsem nikde
neobjevil, takže nejsem schopen určit, zda je označení správné. Oba
stroje nesou standardní kabát té doby, tedy odstíny RLM 65/70/71 se
žlutými (RLM 04) identifikačními doplňky východní fronty. Mám za to,
že u obou letounů chybí v návodu žlutá barva RLM 04 na koncích
křídla zespodu.
|
Bílý M., Androvič Š., Bernád D.: Junkers Ju 87 Stuka; MBI/Sagitta, Praha, 1992 |
|
Junkers Ju 87 Stuka: Famous Airplanes of the World No. 11: Bunrindo Co., Ltd. |
|
|
|
|
|
|
|