domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   
měřítko 1/72 hodnocení
výrobce Academy 6/10
katalogové číslo #1660
počet dílů 37 plast, 4 čiré složitost
cena cca 199 Kč

Focke Wulf 190 D-9W.Nr.211933

Mám rád recesi a proto jsem se s chutí přihlásil do soutěže "Model za týden", která byla vyhlášena na Nymburském internetovém fóru. Zanedlouho kolega Randalf vytvořil též samostatnou internetovou prezentaci, kam umístil fotografie dalších modelářů, kteří se do soutěže přihlásili. Stránka se nachází zde.
Protože mám doma několik Focke-Wulfů Fw 190 D-9 v měřítku 1/72, rozhodl jsem se pro model od Academy. Vlastním ještě Fw 190 D-9 od Hasegawy a také Tamiye a při detailním porovnání výlisků jednotlivých modelů jsem dospěl k názoru, že právě Academy je nejslabší. Proto bylo nutné na modelu provést několik úprav. V kokpitu bylo nutné upravit ochranný plech nad přístrojovou deskou. Ve stavebnici byl opravdu přehnaně silný. Pilníkem jsem ztenčil přední hranu krytu do síly cigaretového papírku. Další úprava spočívala ve výměně sedačky pilota. Ta ze stavebnice ani vzdáleně sedačku z Focke-Wulfu nepřipomíná.
Model absolutně postrádá na obou bocích trupu vystouplé pásky, jenž ve skutečnosti kryjí motorové lože. Ty jsem doplnil z plechů na Fw 190 D-9 polské firmy Part. Plechy jsou sice určeny pro model od Italeri, ale část jich bylo možné použít. Na nějaké modelářské soutěži se mi podařilo zmíněnou sadu plechů koupit za pár šupů, no a teď se parádně hodila!
Nejzásadnější změnou modelu se stala náprava naprosto nepřesné podvozkové šachty. Skutečný Focke-Wulf má celou šachtu propojenou, dalo by se říci v jednom kuse. Model má v podstatě dvě oddělené šachty. Střední část šachty jsem tedy odfrézoval a vzniklou díru začistil pomocí skalpelu. Skalpelem jsem okraje šachty zevnitř křídla ztenčil, aby to vypadalo jako tenký plech. Dno a zadní nosník křídla byl nově vytvořen z destiček a vnitřní detaily pomocí nitek vytažených nad plamenem z rámečku stavebnice. Kanóny Mg 151/20 jsou z injekčních jehel. No a tím je vlastně popis provedených úprav u konce.
Už dlouho suším v šuplíku obtisky od kanadských Experten decals, kde jsem objevil krásnou mašinu od JG 6 - "schwarze 4". Výhodou Experten decals je publikace ve které jsou referenční fotografie spolu s historií mašiny a detailním popisem kamufláže. Dle mého názoru je v publikaci špatně zrekonstruovaný vzhled spodních ploch. Jako pomoc k rekonstrukci, jsem použil publikaci od Jerryho Crandala na letoun Fw-190 D-13/R11 z JG 26. Tato publikace je excelentní a počítačově zpracované kresby od Thomase A Tulise jsou dle mého vůbec to nejlepší, co jsem kdy držel v ruce na "Fokouše". Crandallova publikace představuje spodek Focke-Wulfu následovně: od náběžné hrany do zhruba 1/3 hloubky křídla je nastříkaný odstín barvy RLM 75 a zbytek křídla je ponechaný bez nátěru s tím, že křidélka nesou odstín RLM 76 Lichtgrau, stejně jako část centroplánu. Pro tento vzhled jsem se rozhodl po prostudování fotografie zmíněné "černé 4", kde je spodek křídla výrazně rozdělený odleskem od plochy bez nátěru. Přední třetina křídla pak nevykazuje skoro žádný odlesk. Proto jsem usoudil, že právě vzhled spodku bude odpovídat publikaci Jerryho Crandalla. Stejné dělení barev na spodních plochách jsem objevil na větším množství dobových fotografií. Většinou se jednalo o stroje z konce roku 1944 až do konce války.
Focke-Wulf Fw 190 D-9 W.Nr. 911933 nesl velmi, velmi zajímavou kamufláž. Trup, boky a část spodních ploch nesly světlou barvu RLM 76. Na vrchních plochách trupu je nastříkána barva RLM 83 Dunkelgrün, RLM 75 Mittelgrau a drobné flíčky odstínu RLM 81 Braunviolet. Některé části na trupu, jako například kryt radiostanice a vložený kus mezi trup a ocasní plochy je opatřen mnohem světlejším odstínem RLM 76. Velice zajímavá je kamufláž vrchních ploch, kde je barva RLM 75 nahrazena světle šedivou základovkou spolu s tmavou RLM 83. Při stříkání jsem se opravdu bavil a použil jsem akrylové barvy Gunze Sangyo (RLM 66/70/75/76/83), Humbrol (světle šedivá), Model Master (RLM 81/83) a AS 12 bare metal od Tamiye. Stříkání proběhlo přesně za 3,5 hodiny. Patinoval jsem tentokrát speciálními sadami od italského Lifecoloru - Tensocrom sada 1. Sada obsahuje celkem 6 patinovacích barev a já jsem vybral tmavě hnědý odstín. Přípravek je připravený ihned ke stříkání a není jej třeba nijak zvlášť dořeďovat. Na všechny plochy Focke-Wulfu jsem nastříkal zmíněný Tensocrom a nechal zaschnout. Protože sady teprve testuji, tak jsem dospěl k závěru, že jsem model opravdu ukrutně přepatinoval. Abych trochu stáhnul přehnanou patinu, použil jsem hodně vysušenou štětičku namočenou v ředidle S6001. Myslím, že právě tímto se mi povedlo vytvořit opravdu silně znečištěnou mašinu a nakonec model nevypadá až tak strašně. Zjistil jsem taky, že Tensocrom je nutný stříkat na matný povrch a on na něm poté vytvoří senzační patinu.
No, zjistil jsem, že není až takový problém za poměrně krátkou dobu postavit docela obstojně vypadající model.

 

   

 

 

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)