|
|
měřítko |
1/72 |
hodnocení |
výrobce |
Academy |
6/10 |
katalogové číslo |
#1660 |
počet dílů |
37 plast, 4 čiré |
složitost |
cena |
cca 199 Kč |
█ |
Focke Wulf 190 D-9W.Nr.211933
Mám rád recesi
a proto jsem se s chutí přihlásil do soutěže "Model za týden", která
byla vyhlášena na Nymburském internetovém fóru. Zanedlouho kolega
Randalf vytvořil též samostatnou internetovou prezentaci, kam
umístil fotografie dalších modelářů, kteří se do soutěže přihlásili.
Stránka se nachází zde. Protože mám doma několik Focke-Wulfů Fw 190 D-9 v měřítku 1/72,
rozhodl jsem se pro model od Academy. Vlastním ještě Fw 190 D-9 od
Hasegawy a také Tamiye a při detailním porovnání výlisků
jednotlivých modelů jsem dospěl k názoru, že právě Academy je
nejslabší. Proto bylo nutné na modelu provést několik úprav. V
kokpitu bylo nutné upravit ochranný plech nad přístrojovou deskou.
Ve stavebnici byl opravdu přehnaně silný. Pilníkem jsem ztenčil
přední hranu krytu do síly cigaretového papírku. Další úprava
spočívala ve výměně sedačky pilota. Ta ze stavebnice ani vzdáleně
sedačku z Focke-Wulfu nepřipomíná. Model absolutně postrádá na obou bocích trupu vystouplé pásky, jenž
ve skutečnosti kryjí motorové lože. Ty jsem doplnil z plechů na Fw
190 D-9 polské firmy Part. Plechy jsou sice určeny pro model od
Italeri, ale část jich bylo možné použít. Na nějaké modelářské
soutěži se mi podařilo zmíněnou sadu plechů koupit za pár šupů, no a
teď se parádně hodila! Nejzásadnější změnou modelu se stala náprava naprosto nepřesné
podvozkové šachty. Skutečný Focke-Wulf má celou šachtu propojenou,
dalo by se říci v jednom kuse. Model má v podstatě dvě oddělené
šachty. Střední část šachty jsem tedy odfrézoval a vzniklou díru
začistil pomocí skalpelu. Skalpelem jsem okraje šachty zevnitř
křídla ztenčil, aby to vypadalo jako tenký plech. Dno a zadní nosník
křídla byl nově vytvořen z destiček a vnitřní detaily pomocí nitek
vytažených nad plamenem z rámečku stavebnice. Kanóny Mg 151/20 jsou
z injekčních jehel. No a tím je vlastně popis provedených úprav u
konce. Už dlouho suším v šuplíku obtisky od kanadských Experten decals, kde
jsem objevil krásnou mašinu od JG 6 - "schwarze 4". Výhodou Experten
decals je publikace ve které jsou referenční fotografie spolu s
historií mašiny a detailním popisem kamufláže. Dle mého názoru je v
publikaci špatně zrekonstruovaný vzhled spodních ploch. Jako pomoc k
rekonstrukci, jsem použil publikaci od Jerryho Crandala na letoun Fw-190
D-13/R11 z JG 26. Tato publikace je excelentní a počítačově
zpracované kresby od Thomase A Tulise jsou dle mého vůbec to
nejlepší, co jsem kdy držel v ruce na "Fokouše". Crandallova
publikace představuje spodek Focke-Wulfu následovně: od náběžné
hrany do zhruba 1/3 hloubky křídla je nastříkaný odstín barvy RLM 75
a zbytek křídla je ponechaný bez nátěru s tím, že křidélka nesou
odstín RLM 76 Lichtgrau, stejně jako část centroplánu. Pro tento
vzhled jsem se rozhodl po prostudování fotografie zmíněné "černé 4",
kde je spodek křídla výrazně rozdělený odleskem od plochy bez
nátěru. Přední třetina křídla pak nevykazuje skoro žádný odlesk.
Proto jsem usoudil, že právě vzhled spodku bude odpovídat publikaci
Jerryho Crandalla. Stejné dělení barev na spodních plochách jsem
objevil na větším množství dobových fotografií. Většinou se jednalo
o stroje z konce roku 1944 až do konce války. Focke-Wulf Fw 190 D-9 W.Nr. 911933 nesl velmi, velmi zajímavou
kamufláž. Trup, boky a část spodních ploch nesly světlou barvu RLM
76. Na vrchních plochách trupu je nastříkána barva RLM 83 Dunkelgrün,
RLM 75 Mittelgrau a drobné flíčky odstínu RLM 81 Braunviolet.
Některé části na trupu, jako například kryt radiostanice a vložený
kus mezi trup a ocasní plochy je opatřen mnohem světlejším odstínem
RLM 76. Velice zajímavá je kamufláž vrchních ploch, kde je barva RLM
75 nahrazena světle šedivou základovkou spolu s tmavou RLM 83. Při
stříkání jsem se opravdu bavil a použil jsem akrylové barvy Gunze
Sangyo (RLM 66/70/75/76/83), Humbrol (světle šedivá), Model Master (RLM
81/83) a AS 12 bare metal od Tamiye. Stříkání proběhlo přesně za 3,5
hodiny. Patinoval jsem tentokrát speciálními sadami od italského
Lifecoloru - Tensocrom sada 1. Sada obsahuje celkem 6 patinovacích
barev a já jsem vybral tmavě hnědý odstín. Přípravek je připravený
ihned ke stříkání a není jej třeba nijak zvlášť dořeďovat. Na
všechny plochy Focke-Wulfu jsem nastříkal zmíněný Tensocrom a nechal
zaschnout. Protože sady teprve testuji, tak jsem dospěl k závěru, že
jsem model opravdu ukrutně přepatinoval. Abych trochu stáhnul
přehnanou patinu, použil jsem hodně vysušenou štětičku namočenou v
ředidle S6001. Myslím, že právě tímto se mi povedlo vytvořit opravdu
silně znečištěnou mašinu a nakonec model nevypadá až tak strašně.
Zjistil jsem taky, že Tensocrom je nutný stříkat na matný povrch a
on na něm poté vytvoří senzační patinu. No, zjistil jsem, že není až takový problém za poměrně krátkou dobu
postavit docela obstojně vypadající model.
|
|
|
|
|
|
|