|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Hasegawa |
7/10 |
katalogové číslo |
#9054 |
počet dílů |
75 plast, 5 čirých |
složitost |
cena |
700 Kč |
█ █ █ |
Junkers Ju 87 G-2 Stuka
Rudellovu „štuku“ zná podle mě snad úplně každý,
když se vzpomene tenhle zajímavý typ. Vybral jsem model od Hasegawy,
protože jsem si myslel, že to bude pohodová stavba. Ju 87 D/G ještě
dělá Hobbycraft, ale nikdy jsem ten model neviděl, takže jsem vzal
tu Hasegawu a nad ničím jiným nepřemýšlel. Z dálky model nevypadá
špatně – má negativní rytí a obstojně zpracované detaily. Kokpit se
mi ale zdál dost slabý, tak jsem si koupil odlévaný interiér od
Airesu na Junkerse Ju 87 D. Z verze D-3 vycházela kanónová G-1 a z
verze D-5 pak G-2. Ještě jsem zainvestoval do leptů od Eduardu a jak
jsem později zjistil, tahle kombinace byla nutná, protože Aires
neřeší úplně všechno, co bych si od interiérového setu představoval.
Abych to upřesnil. Aires nemá dořešenou konstrukci uvnitř kabiny za
radiovybavením, přesněji za pancéřovou přepážkou za pilotovou
hlavou. V setu Airesu i Eduardu jsem marně hledal dopracované okno v
podlaze! Aires v odlitku podlahy sice čtvercovou díru má, ale tím to
hasne. Pod oknem má být šikmý rukáv ústící ven před pumovým
závěsníkem. Toto okno bylo sice zavíratelné klapkou, ale v modelu
mohlo pěkně osvětlit dost dobře zpracované zavěšení pedálů a
olejovou nádrž. Tyhle pěkné detaily ale v černošedé RLM 66 prostě
zanikly. Ale to je asi jediné povzdechnutí mé rýpavé dušičky.
Celkově je Airesí kokpit velice hezký a po doplnění několika
drobností z leptů od Eduardu se mi opravdu líbí. Výlisky modelu nevypadají špatně, ale negativní rytí je opravdu
přehnaně mělké. Všechno jsem ho prohloubil pomocí střepu z rozlámané
žiletkové pilky upnutého v držadle na skalpely X-Acto. Je to rydlo
jednoduché, ale velmi šikovné. Na koncích křídla je příšerně
přesazený zub z formy, který jsem musel odbrousit, ale zároveň jsem
zničil veškeré rytí okolo, takže rydlo vážně bodlo. Hasegawa totiž
dělá i verzi štuky s kratším rozpětím (D-3, G-1) a do formy patrně
vkládá záslepku řešící kratší, či delší rozpětí křídla a ta asi
vytvořila zmíněný problém. Na křídle bylo mimo to práce jak na
kostele, protože jsem musel kompletně znovu předělat zavěšení tzv.
Junkersovy klapky. Stavebnice má klapky nalisované dohromady se
spodním dílem křídla. Veškerá táhla jsou navíc ve tvaru plného
trojúhelníku, což není moc modelové. Vše jsem odřezal, v místech,
kde do křídla vchází táhlo závěsů otevřel (celkem na šesti místech)
a z tyčinky Evergreen jsem vytvořil nové zavěšení klapek a táhla
použil z leptů. Ale to až skoro na konci stavby. Nově jsem z leptů
vytvořil vnitřek chladičů v křídle. Také jsem odbrousil nalisované
chodníčky na vrchních dílech křídla, protože odpovídají starším
verzím D-1 a níže. Ju 87 G-1 měl chodníčky řešené pásky
přinýtovaného plechu a ty se nacházejí v Eduardích leptech. Model jde dohromady poměrně slušně, ale po přilepení hotového křídla
k trupu je nutné vytmelit přechod křídlo-trup. Také jsem musel hodně
tmelit díl nad palubní deskou. Dohromady také moc nešel motorový
kryt. Je horizontálně rozpůlený a při lepení jsem spoj pro jistotu
podložil destičkou plastiku a přimáčknul svorkou. Spoj se totiž
nepříjemně vlnil a pokud bych ho takhle nepodlepil, bych zase musel
hodně tmelit. Tmelení jsem se ale nevyhnul po vlepení dílu s
nasávacím otvorem chladiče. Ten je v pohledu zepředu asi o 0,5 mm
užší než zbytek krytu, takže vyrovnání spolklo zase pěknou vrstvu
tmelu. Uvnitř krytu jsem vytvořil znovu celý chladič z leptů a
otevřel veškeré nasávací otvory zubařskými frézekami a mikrovrtáčky.
Stejně tak jsem z leptů komplet znovu vytvořil křídelní chladiče.
Kabinky také nejsou špatné, ale zasloužily si z obou stran vyleštit
pomocí Gunze Fine Compound. Vzhledem k tomu, že skutečná „štuka“ má
část rámování zevnitř a část zvenku, musel jsem kabinku maskovat z
obou stran. Po nastříkání a odmaskování je výsledek fakt dobrý, ale
maskování zabralo dost dlouho dobu. Dalšími úpravami, které jsem provedl, bylo doplnění malých táhel ke
směrovce a trimrům. Drobný detail, který model pěkně oživil. Z leptů
jsem ještě doplnil disky kol. Neznám mnoho modelů od Hasegawy nebo
kohokoli jiného, které by měly oddělené kolečko od ostruhové nohy a
nemusel se tento detail opět pracně opravovat. Já jsem ostruhu
pošimral frézkou a po vybarvení a vypatinování to vypadá jako dva
samostatné díly. Model jsem barvil akrylkami GSI (aqueous H) ředěnými Mr. Color
Levelling Thinnerem v poměru 1:2, stříkanými na povrch připravený
pomocí Surfaceru 1000. Ještě před kamufláží jsem paneláž přestříkal
černou Tamiyou jen přes paneláž pro rozbití jednolitosti povrchu.
Každou vrstvu jsem nechal uschnout do druhého dne, i když po deseti
minutách bych mohl v klidu pokračovat. Hotovou kamufláž jsem poté
přestříkal leklým lakem GSI Super Clear II C184. Lak jsem ředil také
levellingem v poměru 1:3 ve prospěch ředidla. Po barvení následovaly obtisky. Použil jsem stavebnicové a pracovalo
se mi s nimi skvěle. Obtisky jsem umisťoval nejdříve do Mr. Mark
Setteru a po nasycení obtisku a následném vytlačení přebytečné
tekutiny jsem obtisky opět přetřel, ale tentokrát přípravkem Mr.
Mark Softer. Tento postup zajistil dokonalé přilnutí obtisků a není
poznat, že se jedná o obtisky. Nechal jsem je zaschnout asi dva dny
a znovu přestříkl lesklým lakem Super Clear II. Lak byl suchý skoro
okamžitě, takže jsem začal s patinou. Použil jsem Paynovu šeď
světlou na RLM 65 a na RLM 70/71 zatmavenou Raw umber pomocí Paynovy
šedi tmavé. Vrchní lak jsem si vybral Vallejo Satin a ředil jsem jej čističem
099 v poměru asi 5:1. No popravdě jsem z toho laku právě nadšený
nebyl, protože jeho první vrstva se nechytla všude, ale jen místně.
První vrstva byla suchá asi za 10 minut. Takže jsem nakonec stříkal
asi čtyři vrstvy. Horší je, že při posledním nástřiku se mi na
kabině lak roztrhal a vytvořil „vyschlé koryto řeky“, ale proč, na
to jsem nepřišel. Na vrtulových listech mi navíc lak vytvořil bílé
„ojínění“, takže jsem se ho začal bát. Přestože je práce s lakem
složitá, na stranu druhou je povrch jím nastříkaný opravdu nádherný. Poslední operací se stala montáž protitankových kanónů Bk 3,7.
Koupil jsem si je od Airesu, protože mají mnohem lepší tvar než
kanóny ve stavebnici. Bláhově jsem se totiž domníval, že když kryty
nalepím kolem kanónu, tak to bude parádní, ale nebylo! Kryty totiž
nejsou stejně dlouhé a navíc nejdou na kanóny nasadit, takže jsem z
celého setu nakonec použil jen hlavně. Neumím si představit situaci,
kdybych chtěl ponechat otevřený jen revizní otvor a ne celé kanóny,
tak, jak znám z fotek… Ale hlaveň je opravdu perfektní, to se musí
nechat. Nakonec jsem přeci jen použil stavebnicové kanóny se
zavěšením z leptů a výsledek je nakonec také dost dobrý. Štuku jsem postavil a s výsledkem jsem spokojený. Navíc jsem se
utvrdil v přesvědčení, že přestože není model rozřezaný, ale „pouze“
doplněný o maximum detailů, může být výsledek dokonalý. Nevím jak
vy, ale já mám rád ladnou siluetu zavřených letadel. Šroťáky mne
nikdy nepřitahovaly :-)
|
|
|
|
|
|
|