|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Special Hobby (short run) |
4/10 |
katalogové číslo |
SH48007 |
počet dílů |
56 plast, 33 PUR, 2 vaku |
složitost |
cena |
500 Kč |
█ █ █ █ █ |
Junkers Ju 87 A-2 Stuka
Příznivci bojů rané Luftwaffe ve Španělsku, jásejte!
Special Hobby vyvrhlo do modelářských vod čtvrtkovou Štuku ve verzi
„A“. Model Ju 87A se donedávna vyskytoval pouze jako short run
nevalné kvality v měřítku 1:72 z produkce domácí MPM. Nová Štuka je zpracována ve standardu posledních stavebnic Special
Hobby. Čisté negativní rytí je samozřejmostí. Ohromný pytel
odlévaných dílů z PUR mi takřka vyrazil dech. Nádherně odlité
doplňky kompletního pilotního prostoru včetně vnitřní konstrukce,
rozvodů a množství hejblátek, člověku z toho úplně přechází zrak.
Vybarvený a vystínovaný interiér je opravdová parádička. Škoda jen
nepřesně zpracované sedačky střelce, kterou ve skutečnosti tvořil
koš svařený z trubek. Stavební návod je z pera ing. Martince a jako
obvykle je velmi přehledný. Až na změť šipek značících osazení
drobných dílů interiéru. Kdo nebude používat ke stavbě modelu
podklady s vyobrazením lafety kulometu MG 15, tak pravděpodobně
lafetu nedá nikdy dohromady. Ještě před slepením trupů je nutno
prostrčit výfukové nátrubky z vnitřní strany trupů. V trupech jsou
pro ně vynechány otvory a samotné nátrubky jsou tvaru oválných
lichoběžníkových klínů. Už na začátku osazování všech 12ti
uretanových výfuků jsem pochopil, že nebude možné výfuky sesadit do
jedné „lajny“. Nebylo. V této etapě má člověk pořád ještě radost, jak stavba parádně
odsypává. Až do doby, než se začnou sestavovat díly trupu a křídel
charakteristicky lomených do„W“. Trup s hotovým interiérem jde
sesadit bezvadně, ale ta křídla! Pro zachování správné geometrie
trupu a křídel je ideální osadit díl centroplánu na trup, perfektně
přilepit a nechat pár dní vytvrdnout. Vrchní část křídla se musí
osazovat velice opatrně. Na přechodu křídlo - trup vznikne cca 1 mm
široká rozeklaná spára. Na křídlech jsou vylisovány vystouplé okraje
gumového chodníčku a bohužel po vytmelení a vybroušení přechodu
křídlo - trup jsou jak rytí, tak chodníčky nenávratně pryč. Při
hrubé stavbě hlavních částí Štuky si člověk parádně „zatruhlaří“. Ohromné bachraté gondoly částečně kryjící kola hlavního podvozku
jsou poměrně hrubé díly plastiku odstříknuté včetně polovin
pneumatik podvozku. Z modelářského pohledu je takové řešení naprosto
nevyhovující. Ještě, že výrobce pamatoval i na šikovnější modeláře a
mezi odlévané díly umístil samostatné pneumatiky, které však v
návodu nejsou zakresleny. Zavěšené Junkersovy klapky je lepší opatřit kamufláží a až poté
přilepit na závěsy vyčnívající z křídla. Při osazování samotných
klapek se musí stále kontrolovat geometrie celého modelu. Nic moc
práce. Kabina je jen jedna (opět!) a pokud se opravdu pečlivě
vystřihne, bezvadně kopíruje obvod pilotního prostoru. Má se lepit
na tupo k trupu. Vzhledem k velikosti skleníku nad kokpitem je dobré
si předem vytvořit do interiéru zarážky, aby bylo k čemu acetát
pořádně připevnit. Stavebnice nabízí pro výběr konečného vzhledu modelu dvě možnosti.
První možností je Ju 87 A-2 (TY+NJ) od SG 102 z letiště Zbraslavice
ze zimy 1943/44 opatřený kamufláží z ostře lomených polí zelených
barev RLM 70/71 a RLM 65 zespodu. Mnohem zajímavější je ovšem druhá
možnost, která nabízí Ju 87 A-2 (292) od 5. J/88 (v návodu je ovšem
naprosto nesmyslně uveden útvar St. G. 163 – ach jo!) ze Španělska z
počátku roku 1938. Tato Štuka je kamuflována na horních plochách
barvami RLM 61 (Dunkelbraun - hnědá), RLM 62 (Grün - zelená) a RLM
63 (Hellgrau - světle šedá) a zespodu obligátní RLM 65 (Hellbalu –
světle modrá). Moje volba samozřejmě padla na perfektní kamufláž ze
Španělska. Už od počátku stavby je jasné, že model dá pořádně „zahulit“
i řádně ostříleným lepičům. Bez takových pomůcek jako jsou zubařská
frézka, hodně hrubé rašple, mnoho tmelu a pořádný akr „šmirglpapíru“,
se k zdárnému konci stavitel jen těžko dopracuje. Pro skalní „Luftwaffáky
to bude další přírůstek do sbírky, ale za jakou cenu?
|
Junkers Ju 87 Stuka; MBI/Sagitta; M.Bílý,
Š.Androvič, D.Bernád |
|
Letadla Luftwaffe, část 2; Intermodel 1997; Marek
Murawski |
|
Junkers Ju 87A Stuka; MPM Profile; M.Bílý |
|
Junkers Ju 87A Stuka; Flugzeug Profile; J.Dressel, M.Griehl |
|
|
|
|
|
|
|