|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Minicraft Models |
9/10 |
katalogové číslo |
#11651 |
počet dílů |
50 plast, 11 čirých |
složitost |
cena |
cca 800 Kč |
█ █ |
Cessna 172 SP OK-ELA
Nedávno mi do mého e-mailu přišla zpráva od jednoho z pilotů
letecké školy Aviatický klub, že objevil můj web a že se mu moc líbí
nejen modely zde uveřejněné, ale také různé tipy a triky. Bylo to
milé a překvapivé, zvláště poté, co mi Roman nabídl věnovat nějaké
modely a navíc zajistil od dalších členů Aviatického klubu velkou
hromadu stavebnic pro naše mladé do našeho kaznějovského
modelářského klubu.
Zajímavější ale bylo, že mi stavebnice osobně přivezl svým strojem –
Cessnou 172 SP! Po přistání a vyložení stavebnic na nic nečekal a ve
chvíli jsem seděl vedle něj přikurtovaný v sedačce na prahu
rozletové dráhy letiště Líně. Cessna 172 SP byla jedním z
veleúspěšných modelů a od roku 1956 až do ukončení výroby v roce
2008 jich bylo postaveno více jak 43000 kusů! Zážitek z asi
půlhodinového letu byl velkolepý. Cessna v rukou zkušeného aviatika
létala nádherně lehce a díky jeho hornoplošnému uspořádání je z
letounu skvělý výhled vpřed i do boků.
Po přistání jsem si detailně prolezl a zdokumentoval tuhle konkrétní
mašinu, tedy OK-ELA a dostal jsem zadání – postavit přímo tuhle
Cessnu se kterou jsem letěl! Začal jsem se tedy pídit po
stavebnicích a objevil čtvrtku od Minicraft Models. Původně jsem měl
velikou obavu z toho, že bude stavebnice hrozná a že na ní nechám
ruce...
Oříšek vzniknul při shánění stavebnice. V tuzemsku je jediný
dodavatel, který měl ale jen plovákovou variantu Cessny, ale já
potřeboval tu s kolovým podvozkem. Na pomoc přišel přímo pilot
Roman, který díky jeho stykům s piloty, kteří létají dopraváky do
Ameriky, sehnal dvě stavebnice přímo z USA. Získal jsem tedy dvě
stavebnice #11635 Cessna 172 Tricycle Gear a #11651 Cessna 172 Civil
Air Patrol. Stavebnice jsou zcela shodné, odlišné jsou jen stavební
návody, obtiskové aršíky a samozřejmě také krabičky.
Výlisky jsou jemně negativně ryté včetně nýtů a díly jsou
odstříknuty ze sněhobílého dobře opracovatelného plastu. Nýty se
ztrácí na spodku a na vrchu trupu, takže to bylo nutno doplnit.
Kokpit je skvěle vybavený, včetně přepážek, podlážek, sedaček a
palubní desky s berany. Čiré díly jsou nádherně průhledné a zamrzí
akorát stopy po vstřiku na bocích čelního skla. Stavebnice má velmi
pěkně vybavený motorový prostor včetně makety motoru Lycoming IO-360-L2A.
Samotná stavebnice je opravdu krásná, jenom s ohledem na velikost
hotového modelu mi přijde poněkud drahá. Cena kolem 800 Kč za
letadlo menší, nežli třeba takový P-51 mi přijde poněkud vysoká.
Abych byl schopen postavit mašinu OK-ELA, musel jsem se pustit do
několika úprav stavebnice. Tou hlavní bylo zaslepení oválných oken
ve stropě nad kokpitem a změna palubní desky z „budíkové“ na „LCD“.
K tomu posloužili mé vlastní fotky a výchozím materiálem se staly
destičky a profily Evergreen. V zadní části „Ely“ jsem nepoužil
lavici a ponechal tam otevřený nákladový prostor, přesně dle
skutečnosti.
Největším problémem celé stavebnice se pak stala skutečnost, že jsem
nedokázal model vyvážit tak, aby stál sám na kolech. Takže nakonec
mi nezbylo nic jiného, nežli do podvozkových kol navrtat dírky a
vložit do nich drátky a jejich pomocí pak model napevno vlepit na
podložku.
Aby bylo možno udělat „Elu“ tak, jak jsem si jí nafotil, bylo nutno
vytvořit masky, kterými jsem následně vytvořil ornamenty na bocích
trupu. Podle fotografií, které naleznete v samostatném walkaroundu,
mi klubový kolega Černoch (díky kámo!) pomocí Corelu a klubového
plotru nařezal ony ornamenty, včetně imatrikulace. Drobné nápisy pak
byly vytvořeny jako tiskový dokument a ty na laserové barevné
tiskárně vytištěny na obtiskový papír, určený pro laserové tiskárny.
Celý letoun je bílý, takže jsem se rozhodl dát celý základ černou
barvou, aby byla bílá opravdu sytá. Ještě před bílou jsem ale
nastříkal imatrikulace a klikyháky a pomocí přenosky umístil na své
místo na modelu. Po této operaci pak už stačilo celý povrch opatřit
celistvým nástřikem polomatnou bílou barvou. Decentní patinu jsem
obstaral pomocí Tamiya Panel Line Accent Color Black a vlastně jsem
pak už nic nelakoval a nechal to tak. Skutečný letoun je totiž dost
ošpiněný nejen stopami po spalinách, ale také bahnem a prachem z
rozletové plochy. No a náběžné hrany a celý motorový kryt zepředu je
posetý hmyzem :-D
Model nakonec skončil jako dárek majiteli Aviatického klubu k jeho
šedesátinám a podle zvěstí se snad i líbil :-)
Jakub "Kubrt" Vilingr
|
|
|
|
|
|
|