|
|
měřítko |
1/32 |
hodnocení |
výrobce |
Hasegawa |
9/10 |
katalogové číslo |
8181 |
počet dílů |
166 plast, 13 čirých, 4 pryž |
složitost |
cena |
cca 1 300 Kč |
█ |
Republic P-47M Thunderbolt
Čas od času člověk dostane chuť nechat plavat honění se za maximální
autenticitou při stavbě modelu a spíchne si model, klidně i bez
podkladů, jen tak, pro radost. Pro radost bez nervů, bez tlaků,
prostě pro pohodu. Ostatně modelařina pro mě vždy byla a je hlavně o
pohodě a o radosti. Občas, při sledování dění na místních
modelářských fórech, mne ale napadá, jestli někde není něco
špatně... Přímo nedělní odpočinková siestička mne přepadla právě ve chvíli,
kdy jsem se dostal k postavení nového modelu P-47M od Hasegawy v
měřítku 1/32. Letadlo jako takové se mi nikdy nelíbilo a pořád
nelíbí (i když...) "Jug" je vlastně taková plechovka s křídlem
postavená kolem obřího hvězdicového motoru Pratt & Whitney. Co mne
ovšem vzalo za srdce bylo zpracování modelu a hlavně jeho stavba!
Klasické tmelení mne zde prakticky vůbec nepotkalo. Díly na sebe
pasovaly jedna báseň. Ano, bylo nutné zlikvidovat propadlá místa
hlavně na dílech křídla v místě vnitřních výztuh... Odstranění ale
proběhlo ráz naráz nanesením silnější vrstvičky tekutého tmelu GSI
Mr. Surfacer 500 a po zaschnutí a následném přebroušení bylo vše v
naprostém pořádku. Na tomhle obřím "soudku" jsem si užíval hlavně
barvení a sestavování. Hojně jsem využíval japonské barvy GSI Mr.
Color a britské "kovové" barvy Alclad. Vždy jsem se bál "plechového"
povrchu, ale při používání barev Alclad snad ani nejde povrch
zkazit. Přeci jen jednu drobnost jsem na model doplnil. Doplnil jsem
nýtování, protože v takové velikosti si model o nýty přímo říká.
Nýty povrch parádně oživily, hlavně na tmavě modrém kabátku. Lámal
jsem si hlavu s tím, jak to sakra udělat, aby nýty byly na povrchu
vidět a aby vynaložené úsilí nepřišlo vniveč... Těsně před tím, než
jsem začal pracovat na P-47M jsem si od Jindry "Jezevčíka" Štěrbáčka
pořídil asi 5 olejových barev od výrobce 502. Abteilung, protože
jsem chtěl vyzkoušet jak se chovají. Mezi nimi byl i odstín Faded
Gray. A to bylo to pravé ořechové! Barva je nevýrazná a vlastně jen
pomohla jemnému zviditelnění drobných nýtků. To bylo přesně to co
jsem potřeboval. Nejdříve jsem zkoušel i černou, ale ta v tmavě
modré okamžitě zmizela. Černá naopak byla super pro zvýraznění spár
a nýtů na plechovém "alcladovém" povrchu. Nikdy jsem si nepočítal dobu strávenou nad modely, ale tentokrát,
ani nevím proč, jsem si pečlivě spočítal, za jak dlouho se mi podaří
Thuderbolta splácat dokupy. 23.3. jsem začal a 12.4. model
představil na akci v maďarském Mossyonmagyaróvaru. Úplně přesně mě
to vyšlo na 40 hodin čistého pracovního času, aniž bych s modelem
nějak extra fofroval. No prostě jak jsem se již zmínil na začátku,
pohoda spojená s kvalitním modelem = hotový model ve vitrínce během
několika málo dní. Nevýhody to má samozřejmě v omezené kapacitě
vitrínky, pokud budu ke všem modelům přistupovat se stejnou
filozofií :-D. Ale co už! Nejen prací živ je člověk, no ne?
|
|
|
|
vytmelené propadliny na
polovinách křídla |
samostatně vlepovaný díl se
světlometem bylo potřeba také začistit Surfacerem 500 |
nasucho sestavený model |
pohled do kokpitu |
|
|
|
|
dolepovaný kýl jsem v místě
styku se SOP musel hodně ztenčit, aby na spoji nebyl moc
výrazný schod. Tmelil jsem Surfacerem 500 a brousil
debondérem a vatovou tyčinkou... |
žebra pro přilepení polovin
křídla jsou geniálním nápadem pro jednoduché udržení
geometrie modelu |
kokpit je vybarvený US
interiérovkou ze sady interiérových barev od GSI, detaily
jsou domalované vodou ředitelnými barvami Vallejo |
přebroušený povrch křídla po
přestříkání tmelem ve spreji Tamyia Surace Primer White,
mimochodem skvělý přípravek! |
|
|
|
|
Tamyia Surace Primer White a
poloviny křídla před a po obroušení smirkem jemnosti 2000 |
detail vyleštěné a onýtované
poloviny křídla |
tady se to už začíná
formovat, "Jug" dostává svou podobu |
jiný pohled |
|
|
|
|
skoro se nechce věřit, že
dolepovaný výdech kompresoru nebylo potřeba tmelit! |
ještě jeden pohled na vlepený
výdech kompresoru |
detail vybrání křídla za
klapkou, kterou stavebnice umožňovala dokončit jak ve
vysunuté, tak v zasunuté podobě |
ocasní plochy |
|
|
|
|
detail vybroušeného a
vytmeleného kýlu |
povrch křídla vyleštěný
tekutou leštěnkou GSI Fine Compound |
několik snímků motoru bez
lepení jen tak vyštípnutých dílů stavebnice |
spodní část motorového krytu
se vzduchovým kanálem k chladičům |
|
|
|
|
sestavený a nabarvený
reduktor motoru, tmavý wash jsem provedl olejovými barvami
502. Abteilung |
rozpracovaný motor - určitě
by to chtělo doplnit nějaký ten kabel, ale můj model byl
opravdu jen z krabičky |
sestavený "cowling", chladící
klapky a rozpracovaný motor |
zkusmo bez lepení nasazený
motor |
|
|
|
|
tohle není bambusový les, ale
připravené a začištěné díly před barvením |
základní "plechový" spodek
nastříkaný barvami ALCLAD Aluminium, Duraluminium a Dark
aluminium |
detail základního plechového
nástřiku |
ještě jeden detail, tentokrát
druhé poloviny křídla |
|
|
|
|
ne vždy si musí modelář
dokoupit nařezané masky od Eduardu... |
Eduard navíc neumí masky na
vnitřek kabinky... |
takhle pěkně se dá sestavit
motorový kryt s vrtulí... |
a mašina Witolda Lanowskiho v
celé své kráse... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|