|
|
měřítko |
1/32 |
hodnocení |
výrobce |
Azur (short run) |
4/10 |
katalogové číslo |
A046 |
počet dílů |
51 plast, 2 čiré, 13 PUR, lepty |
složitost |
cena |
cca 700 Kč |
█ █ █ █ |
Polikarpov I-16 typ 10
Revoluční a velmi slavný letoun I-16 typ 10 se stal předlohou pro
novou dvaatřicetinovou stavebnici firmy Azur. I-16 je již druhým
modelem v obřím měřítku 1/32 hned po Dewoitine D-520. Model má
opravdu jen pár dílů a jedná se o klasický short-run s množstvím
otřepů a s některými přesazenými díly. Díly jsou odstříknuté z
tmavšího modrošedého poměrně měkkého plastiku. Na druhou stranu vypadá povrch modelu velice pěkně. Jsou zde
znázorněny vystouplé detaily na křídle a trupu. Horší už je to pak
se stavbou! Hlavní díly je nutné opravdu výrazně upravit, aby šel
model dobře sestavit; o tom ale až později. Model má slušně vybavený kokpit. Obsahuje podlážku kokpitu, zadní
svislou přepážku, sedačku, knipl, pedály a palubní desku. Samostatně
je v modelu malý aršík s lepty, kde se nachází část zaměřovače a
hlavně upínací pásy. Boky trupu mají zevnitř naznačenou konstrukci,
ale je nutné doplnit ještě další detaily a kabeláž. Knipl má průměr
páky přes 1 mm, takže bylo nutné tento díl zjemnit s pomocí
kulatinek Evergreen a kousku drátku. Stejně tak bylo nutné doplnit
pedály o kožené pásky a kovové šlapky z drátků. Boky kokpitu
zaslouží doplnit o ovládací páky přístrojů a kabeláž. Přeci jen
model v tak velikém měřítku snese velké množství detailů, aby nebyl
tak chudý. Vlepení kokpitu do trupu se obešlo bez jakýchkoli
komplikací. Palubní desku, která je mimochodem moc krásně
odstříknutá, doporučuji zezadu zajistit kouskem plastikové tyčinky,
aby se neměla později tendenci vylomit, protože se lepí natupo. Další prací na modelu se stalo sestavení křídla. Jeho díly jsou
hezky odstříknuté, ale při lepení se část zničí tmelením a
dobrušováním. Zevnitř dílu centroplánu doporučuji vyříznout klínek
plastiku mezi podvozkovými šachtami, aby později bylo možné celé
křídlo prohnout při lepení celku ke křídlu a přitlačit spoj křídla k
trupu. Odstraní se pak nutnost masivního tmelení přechodu
křídlo-trup. Samotné křídlo sestává z pěti dílů, ale je nutné
jednotlivé části opravdu pečlivě zabrousit a začistit. I tak na
všech spojích vzniknou neostré spoje, které po vytmelení a
vybroušení poškodí některé detaily křídla. Škoda, že je křídlo
rozděleno na tolik částí. V opačném případě by odpadl problém pří
lepení s poškozením dílů kolem spojů. Poměrně výrazný schod vznikl
taktéž v přechodu VOP do trupu, který bylo nutné nejdříve odbrousit
pomocí frézky a poté výrazně vytmelit. Model má oddělenou směrovku,
kde po slepení vznikne pěkná, výrazná spára. To samé se ale nedá
říci o naznačení pohyblivých částí křídla a výškovek. Je nutné vše
prorýt, popřípadě proříznout a co nejvýrazněji tak znázornit všechny
pohyblivé části. Podvozek je slušně zpracovaný, ale táhla nejsou v průřezu kulatá ale
spíše oválná, takže je lepší je nahradit kulatinkami Evergreen. Po
přilepení podvozku je nutné natáhnout lanko od středu disku kola
doprostřed podvozkové šachty. Návod na toto neupozorňuje, ale na
fotografiích je to pěkně vidět. Výfuky jsou odlité moc hezky z PUR. Mají se vlepit do otvorů v
motorovém krytu, ale návod naznačuje jejich vlepení jen neurčitou
šipkou. Samotné otvory pro výfukové nátrubky je nutné zapilovat a
zevnitř zaslepit destičkou, jinak bude vidět dovnitř motorového
prostoru. Navíc se tak připraví základna pro přilepení výfukových
nátrubků. Předek motorového krytu po nalepení na trup je nutné dost
tmelit. Po vybroušení je nutné na spoj nalepit 1mm širokou pásku z
destičky tloušťky 0,2 mm pro naznačení spoje tak, jak je vidět na
fotografiích. I-16 typ 10 byl nasazený ve Španělsku v roce 1938-1939 a z tohoto
období je možné postavit celkem 3 markingy. Dva jsou víceméně shodné
– zelená na vrchních plochách a světle modrá na spodních. Konce
křídla a pruh na trupu jsou červené a směrovka nese španělskou
trikolóru. Konkrétně se jedná o CM-158 od první letky ze základny
Liria z dubna 1938. Stroj má na SOP obrázek dívčího obličeje. Druhá
španělská I-16 CM-193 od 3. letky ze základny Villajniga z února
1939. Na stroji létal pilot Tarazona a ne Tarazova jak uvádí návod.
Fotografie zmíněného stoje se nachází v publikaci Polikarpov I-16 na
straně 18 dole. Poslední variantou je ten samý stroj, ale ukořistěný
povstalci generála Franka z únoru 1939 a byl zařazen k jednotce
2-G-3. Stroj má červené doplňky přestříkané zelenou barvou a
směrovka je bílá s černým křížem. Fotografie je opět ve výše zmíněné
publikaci. Co říci závěrem? Tak předně: model není určený začátečníkům, i když
má jen tak málo dílů. Sestavit se samozřejmě dá, ale s využitím
velkého úsilí.
|
P. Laureau, J. A. Cerda, S. Soulard, G. Duranthie; Polikarpov I-16 The history of a
revolutionary aircraft |
|
|
|
|
|
|
|