|
|
měřítko |
1/32 |
hodnocení |
výrobce |
Academy |
8/10 |
katalogové číslo |
2191 |
počet dílů |
861 plast, 37 čirých, 4 pryž, 3 bílý kovu, 5 šroub |
složitost |
cena |
cca 3 499 Kč |
█ █ █ |
MDD F/A-18C Hornet
Jako naprostá bomba roku na mne působí obrovský dvaatřicetinový
model od korejské Academy. Tuhle firmu znám a pár modelů od nich
jsem už také postavil a proto mohu zodpovědně prohlásit, že mi „akademka“
doslova vyrazila dech! F-18C se totiž absolutně nedá přirovnat k
žádnému z modelů, které doposud Korejci vyprodukovali. Proč si tohle
myslím? Začal jsem totiž zlehounka model lepit a ono to jde bez
jakýchkoli zádrhelů! Tohle u Academy absolutně neznám. Mám pořád
živě na paměti problémy ze stavby čtvrtkové F-86, kterou můj známý
skoro nedal dohromady kvůli překrouceným dílům. Hornet je vylisovaný
z tmavší šedomodré hmoty velmi odlišné od hmoty ostatních „akademáckých“
modelů. „Ef osmnáctka“ mi doslova vyrazila dech, s jakou precizností do sebe
jednotlivé díly zapadají a jak dokonalé nesou detaily. Jako první
jsem si připravil a slepil díly křídla, přídě a rozpůleného trupu.
Veškeré podsestavy jsem pak k sobě nasucho zkusmo spasoval a i bez
použití lepidla celek držel parádně pohromadě! Pro dodržení pevnosti
celku má model 5 bodů, které se šroubují dohromady. K tomu účelu je
model vybavený šroubky a malým křížovým šroubováčkem. Model má opravdu požehnaný počet dílů s naprosto senzačními detaily.
Až mne napadají kacířské myšlenky o postradatelnosti fotoleptů! Ano,
model je tak detailně zpracovaný, že jediné lepty, které by se k
modelu hodily, jsou snad jen barevné upínací pásy na vystřelovací
sedačku. Kokpit je jedna báseň a vybarvení kokpitu bude doslova
hodinářskou záležitostí! Co musím u stavebnice naprosto vyzdvihnout na výsluní je dokonale
zpracovaný čtyřicetistránkový návod. Každá, byť sebemenší součástka
má rozstřel s uvedenými odstíny barev jednotlivých částí. Na návodu
oceňuji též grafické zpracování, které naprosto zřetelně upozorňuje
majitele modelu, že je možné F-18 postavit jak s rovným křídlem, tak
se sklopeným. Křídlo má samostatné sloty a klapky takže je možné
model postavit takřka v jakékoli konfiguraci. Opravdu hezky jsou vybaveny podvozkové šachty. Ale tady bych měl
přeci jen malou výtku. Podle mne je zadní část podvozkové šachty
mělká. Podle fotografií této partie usuzuji, že šachty by měly mít
své dno odpředu dozadu mírně svažité tak, že zadní část pro kolo by
měla být hlubší. Model má však dno rovné. Je to otázka na dlouhou
debatu. Tak jako tak je šachta vybavená nalisovanými rozvody a
vypadá moc hezky. Už jsem začal s barvením některých částí, ale
pokračuji velmi pozvolna, protože vybarvování a patinování tak
velkých dílů dá fakt zabrat, ale výsledek je doslova a do písmene
nádherný. A ještě mám jednu drobnou výtku. Objevil jsem nepříjemné propadliny
zvenčí na dílech přídě. Zevnitř jsou totiž nalisovaná žebra plus
drobné detaily a v těchto místech je plastik poměrně silný, takže se
patrně jedná o technologický problém. To je už ovšem zbytečné
hnidopišství, protože klady suverénně válcují zápory. „Hornet“ umožňuje takové množství variant konečného vzhledu, že sám
zatím přemýšlím nad tím, jak nakonec model dokončím. Stavebnice
umožňuje pod odklopeným radomem ponechat vysunutý radar, který je
velmi pěkně zpracovaný z celkem dvanácti dílů. Ve skutečnosti se
jedná o monoblok a díly stavebnice jsou skoro dokonalou kopií
skutečnosti. Dále je možné vybrat si pryžové pneumatiky či klasicky
odstříknuté, a to jak pro kola hlavního, tak příďového podvozku. O
variabilitě křídla jsem se už zmiňoval a taková „samozřejmost“ jako
třeba otevřený překryt pilotního prostoru nebo výklopný žebřík je už
jenom taková pomyslná třešinka na dortu. Opravdu mne potěšila přítomnost snad veškeré možné výzbroje, kterou
je možno na Hornetech spatřit. Ať už se jedná o protizemní výzbroj
(rakety a pumy) nebo i klasickou vzduch-vzduch (rakety). Sečteno,
podtrženo – model nabízí tolik možností a dílů, že mi z toho všeho
jde hlava kolem. Do příštího REVI již připravuji pokračování ságy F-18C. Dozvíte se o
průběhu stavby a popíši veškeré prováděné úpravy na modelu.
V REVI 49 jsem napsal část
recenze na skvělý model od Academy. V dnešním dokončení se zaměřím
na drobné problémy, které se při stavbě objevily. V předchozím díle
recenze jsem se zmínil o tom, že pravděpodobně vznikne v místě
rozpůlení modelu trochu tmelení. Tato obava se nakonec ukázala jako
oprávněná. V podstatě celý spoj bylo nutno dokonale vytmelit a
vyrovnat tak trochu vpadlý spoj do roviny. Trochu vzala za své
paneláž v okolí spoje, ale rydlo si s problémem hravě poradilo!
Trochu bylo nutné doopravit a vzájemně spojit rytí na vrchu
rozšíření křídla. Poněkud větší broušení a tmelení vzniklo po
napojení předních částí nasávacích otvorů s oddělovačem mezní
vrstvy. V přechodu do trupu mi na obou stranách vznikly zhruba 0,8mm
široké spáry a ty jsem naplnil dvousložkovým Miliputem, aby se spoj
nepropadal. Od začátku jsem byl rozhodnutý ponechat radar a brzdící
štít v uzavřeném stavu, protože by toto poněkud rozhodilo siluetu
letounu a to by pro mne bylo nepřijatelné. Stavba byla opravdu
oddychovou záležitostí a zde jsem popsal jediné dva zádrhely
zásadnějšího charakteru. Ano, ještě jednou drobností se stalo
prohloubení ztrácejícího se rytí na boku trupu těsně před výstupními
tryskami. Model jsem barvil akrylovými barvami Lifecolor a s výsledkem jsem
byl nadmíru spokojený. Ostatně máte možnost navštívit časopisové
stránky www.revi.cz a v sekci modely je po krocích vyfotografovaná
stavba a barvení modelu. Po nastříkání základní kamufláže jsem celek zafixoval lesklým lakem
Tamiya a na takto připravený povrch jsem umisťoval obtisky ze
stavebnice. Obtisky jsou senzační a bohužel velmi tuhé. Rád bych
upozornil na stroj od VFA 146 s vlajkou na přídi a dopředu raději
odradil případné zájemce. Umístění vlajky se stalo hororem a navíc
mi na přídi chybělo část obtisku a já jsem musel modrou ve vlajce
namíchat a chybějící část obtisku natřít. Původně jsem obtisky
umisťoval do louže Gunze Mr. Mark Softeru a po částečném zaschnutí
jsem steh¨jný přípravek přes obtisk znovu přetřel, ale bohužel
přípravek měl problém si s obtisky poradit. Tento problém jsem však
velmi rychle vyřešil zakoupením jiného přípravku od Gunze, tedy Mr.
Mark Setter. Obtisk pak stačilo do tohoto přípravku stáhnout, nechat
prosytit a po chvíli jej přetřít Softerem, pak bylo po problémech. Tohle byly pravděpodobně ty nejzávažnější problémy při stavbě tohoto
nádherného modelu. Myslím si, že dokončený Hornet svou předlohu
dokonale představuje a jistě se stane dominantou vaší sbírky, stejně
tak, jako se stal mou dominantou vitríny. Největší radost mi pak
udělal pochvala od manželky a povězte sami – no není to nejlepší
ohodnocení Vaší práce?
Doplňky
F-18
Express Mask, Placards, Exhaust set, Armament, Mesh set, Interior,
exterior
K už
tak nádhernému modelu, jakým F-18C Hornet od Academy bezpochyby je,
vydal mostecký Eduard doposud 4 fotoleptané sady a jedny masky (XL
051). Masky jsou pro mne doslova návykovou záležitostí, protože jsem
se naučil s jejich pomocí jednoduše a přesně barvit kabinky. Sada
obsahuje v podstatě dvojí obvod kabiny, aby bylo možno vytvořit mezi
kamuflážní barvou a sklem ještě těsnění. První fotoleptaná sada (32 108) je kompletně barevně potištěná.
Obsahuje různé tabulky na celý letoun. Podle mne se jedná o velmi,
velmi zajímavou sadu a myslím, že i beze zbytku využitelnou. Šikovné
jsou tabulky na podvozkové nohy, které jsou černé s bílými nápisy.
Tabulky jsou natištěny na tenčím plechu, než je obvyklé. Mimo štítků
na podvozkové nohy se v sadě nacházejí tabulky na vystřelovací
sedačku, na kryty podvozkových šachet, dovnitř podvozkových šachet a
do kokpitu. Ve druhé emisní vlně byly vydány dvě sady, z nichž první (32 105) je
určena pro vylepšení výstupních trysek. Ve dvou shodných leptaných
planžetách se nacházejí vnitřní lamely ejektoru ve dvou provedeních
– rozevřená a složená. Lamely jsou vtipně vyřešeny „skládačkovým“
systémem a odpadá tak složité pasování, pokud by lamely byly
samostatné. Dále je možné z leptů vykroužit cca 2 cm dlouhou
„trubku“, která se má vlepit dovnitř výstupní části motoru. Další sadou (32 107) je „dvouplechová“ sada s celkem 287 díly.
Doplňuje a vylepšuje jednotlivé zámky na závěsnících, různé detaily
na raketách a pumách. Je velmi rozsáhlá a obsahuje opravdu obrovské
množství malinkých dílků. Díly na rakety Sidewinder obsahují nové
řídící plošky a nové kování a příruby. Dalším v pořadí je sada mřížek (32 111), v níž se nachází celkem 16
dílů. Novými mřížkami je možno vylepšit oddělovače mezní vrstvy před
vstupy k motorům, spodek přídě a několik drobných mřížek těsně před
výstupními tryskami. Mřížky jsou pěkné a jemné, ale myslím si, že
například rozměrnou mřížku pod přídí je lepší ponechat ve variantě
původní - plastové. V poslední emisi byly vydány celkem dvě sady 32 510 interior a 32
106 exterior. Sada na interiér obsahuje poměrně velké množství dílů
na odklopený překryt kabiny s veškerým kováním a veškeré vybavení
interiéru. sada obsahuje jeden standardní plech a jeden barvený.
Musím uznat, že kokpit vybavený barevnými lepty je opravdu dokonalý.
Sada na exteriér obsahuje díly na vyšperkování podvozkových nohou,
vypouštěcích zařízení pro rakety a různých drobností na závěsníky.
Sada na interiér neobsahuje nic na vystřelovací sedačku a tak si
myslím, že Eduard vydá ještě jednu sadu čistě na vystřelovací
sedalo.
|
|
|
|
|
|
|