|
|
měřítko |
1/32 |
hodnocení |
výrobce |
Tristar |
6/10 |
katalogové číslo |
35034 |
počet dílů |
137 plast, 20 čirých, 2 pryžové |
složitost |
cena |
cca 500 Kč |
█ █ |
Fieseler Fi 156 C-1 Storch
To je
překvápko! Fungl nový model slavného německého kurýrního letounu Fi
156 Storch a ještě navíc v tankovém měřítku 1/35. Stavebnice se
prodává v obrovité dvojdílné krabici se vcelku podařenou kresbou
startujícího Fi 156. Uvnitř spíše poloprázdné bedny se pak nachází 6
rámečků s díly odstříknutými z pískového plastiku s krásně
ztvárněným plátěným potahem křídla a drobnými pozitivními nýtky na
částech kovových. Ač je plátno vizuálně krásné, je při porovnání s
dobovými snímky přeci jen příliš prověšené. Další dva shodné rámečky
obsahují čiré díly s tím, že jeden rámeček je pro líné modeláře již
nabarvený. Bohužel barva je rozprášená i na plochy okna, takže je to
spíše medvědí služba nežli pomoc. Součástí jsou také vzpěry podvozku
v pozici na zemi a nebo svěšené pokud budete chtít vytvořit diorámu
s letícím Storchem. Skvělé je, že součástí plastových dílů vzpěr
podvozku jsou kovové dráty pro zpevnění celého modelu.
Prohlížením modelu jsem se pekelně nastartoval a hned se pustil do
stavby. Plastik je dobře obrobitelný, takže vše šlo jako po
drátkách. Začal jsem spojením polovin křídla, abych mohl slepené
díly nechat nějakou dobu vytvrdnout. Druhý den jsem spoj zespodu
těsně před odtokovou hranou křídla přetmelil, bílým tmelem Tamiya
Putty White, který je naprosto skvělý, protože se minimálně propadá.
Podruhé jsem tmel použil na spoji polovin trupu a poté jej odložil
do pracovního stolu – více ho už nebylo potřeba. Model pasuje velice
dobře, takže stavba jde ráz na ráz. Po slepení trupu se mi ale něco
nezdálo. Přišel jsem na to při prohlédnutí dobového snímku, který
zobrazoval spodní plochu trupu. Tristar zpracoval spodek trupu jako
plochý od motorového krytu po ostruhu. Ve skutečnosti má být trup od
motorového krytu až po vzpěry podvozku úplně špičatý, navíc se
šněrováním plátna po celé délce trupu a to model bohužel postrádá.
Co s tím? No jasně! Miliput a měděné drátky... Vybavení kokpitu je
na solidní úrovni, ale pozor na knipl u sedadla pasažéra – nemá tam
co dělat! Vnitřní trubková konstrukce nepotřebuje žádnou zásadní
změnu, stačí dle fotografií doplnit několik tenkých křížových táhel
v zadní části kokpitu. Na pomoc při detailování se mi skvěle hodila
tuzemská publikace WWP Storch in detail a dvojdílná polská Militaria
(číslo 68 a hlavně pak číslo 100). Díky těmto kvalitním podkladům
jsem zjistil, že například tvar sedadla pasažéra je bohužel od
reality příliš vzdálený. Palubní desku mi Tristar nabídl hned ve
dvou variantách – odstříknutou z plastu s šíleně hrubými přístroji a
variantu z čirého plastu a přístroji na obtisku. Zamaskoval jsem
pomocí Tack-itu přístroje v čiré palubce a přestříkal černošedou RLM
66 (standardní barva palubních desek). Rámečky přístrojů jsem
posléze vybarvil černou barvou Vallejo Color na štětec a provedl
tmavý wash a po zaschnutí drybrush osušenou olejovou barvou Paynova
šeď světlá pro vytažení detailů. Toto řešení je skvělé, ale
skvělejší by bylo, pokud by obtisk s přístroji měl černý a ne světle
šedý podklad. Při procházení detailních snímků vybavení interiéru si
myslím, že obdélníkový díl s pozitivními nýty má představovat
nějakou schránku snad na prázdné nábojnice z pozdějších verzí (C-3 a
výše). Rozhodl jsem se tuto schránku nepoužít. Neopravitelným
problémem je pak osazení dveří v hlavním díle kabiny. Při pohledu
svrchu zasahuje materiál do tabule okna. Trochu se mi tento neduh
podařilo zamaskovat jednoduchým fíglem. Kabinu stačilo vymaskovat
Tamiya lepenkou z obou stran a nastříkat černou barvou. Posléze na
tento černý základ přišla zevnitř barva RLM 02 a zvenčí barva
kamuflážní. Díky prvnímu černému základu se chyba stavebnice opticky
ztratila, navíc to vypadá, jakoby měla skla po obvodě černé těsnění.
Skvělým nápadem jsou závěsy pro poloviny křídla na kabině. Díky
tomuto řešení nebylo potřeba křídlo lepit napevno ke kabině a trupu.
Pro přepravu na soutěže je to velká pomoc, protože lze model
přepravovat na tři díly. Aby křídlo dokonale zapadlo na své místo je
potřeba mírně zvětšit zahloubení pro vzpěry podvozkových nohou.
Ztvárnění motoru Argus As 10C značně pokulhává za realitou. Rozhodně
by se vyplatilo motor zaměnit, bohužel není za co. Vzhledem k
nemožnosti dotáhnout motor blíže realitě jsem alespoň vyměnil táhla
ventilů a elektrické rozvody od svíček a několik kabelů pomocí
olověných drátků. Tvar olejové nádrže nad motorem je také z říše
fantazie. Asi by to chtělo vyrobit tenčí varianty motorového lože,
stávající z modelu je přespříliš tlusté. Model jsem se rozhodl
sestavit ze stavebnice jen s minimem nutných úprav, tudíž jsem
ponechal většinu dílů bez větších úprav.
Novému zpracování se nevyhnuly ani gumové pneu. Ty mají prakticky
hranatý průřez a představují pneu používané v současnosti na stále
provozovaných Fi 156. Bohužel válečné pneu mají v řezu „žárovkovitý“
baňatý průřez. Nezbylo mi nic jiného, než na disky nalepit
doprostřed pomocný průměr kola ze stočené kulatinky Evergreen a
samotnou pneumatiku dotvořit pomocí Miliputu...
Obtisky jsou kvlitní vytištěné u Kartografu, bohužel prakticky
nepoužitlné! Je znát, že je Tristar tanková firma, protože všechny
nabízené markingy v návodě jsou špatně zrekonstruované. Abych vám
ušetřil práci, nalezl jsem snímky všech kamuflážních možností a
detailně je zpracoval s radou kam se obrátit. Návod představuje vždy
jen levý bokorys a pohled na vrchní a spodní plochy. Bohužel grafik
si nedal moc práce s přípravou podkladu pro barvení, nezbylo mi tedy
sednout ke knihovně a pečlivě hledat. Zajímalo by mne, zda i u tanků
od Tristaru jsou takové zásadní chyby jako u kamufláží na Fi 156...
Nějakou dobu jsem přemýšlel co s tím, nakonec mě David Matušek
upozornil na nádhernou švýcarskou mašinu z let 1943/44 v neutrálním
pestrém markingu. Vyjma černého kódu A-99, který jsem si vytisknul
na tiskárně na obtiskový papír je vše vymaskováno a nastříkáno
akrylovými barvami Tamiya...
Co k modelu říci? Model mne zklamal, byť po sestavení nevypadá zle.
Jestliže model slepíte jen z krabice pro radost, jistě se vám bude
líbit, pokud si však k němu vezmete dobové podklady, pravděpodobně
zapláčete. ...to be or not to be, that is the question...
- Fi 156 C-1 „Storch“,
ST-112, Siikakangas, Finsko 1941
• nepoužitelné svastiky z obtisků v černé barvě je nutné
nahradit jinými bleděmodrými
• kamufláž letounu sestává z finské olivově zelené, světlomodré
na spodních plochách a se žlutým pruhem přes trup a žlutými
konci spodních ploch křídla
• aerodynamické vzpěry podvozkových nohou jsou buď v hliníkovém
nátěru nebo ve světlomodré barvě
• vrtule má žluté špičky vrtule a okovanou náběžnou hranu vrtule
• dobový snímek zobrazuje stroj s lyžovým podvozkem, který není
součástí stavebnice
• zdroj Squadron Signal Fi 156 In Action Nr. 198, strana 13
- Fi 156 A-1 „Ciguana“,
46?1, Legion Condor
• nátěr pravděpodobně odstínem RLM 62, ne RLM 70, jak nabádá
návod
• konce křídla jsou natřeny bílou barvou dokola včetně části
slotu, navíc v menším rozsahu, než uvádí návod
• pravděpodobně dřívější tvar motorového krytu s větracími
otvory (není součástí stavebnice)
• stroj byl zničen při nouzovém přistání ve Španělsku
• zdroj Jagdwaffe, Luftwaffe Color, Volume one section 2,
Spanish Civil War, strana 155. (fotografie příbuzných strojů
46?2, 46?3 a 46?5 naleznete v Squadron Signal Fi 156 In Action
Nr. 198, strana 7 a 8)
- Fi 156 C-1 „Storch“,
20+Z23, Karlovy Vary, protektorát Böhmen und Mähren
• kamufláž RLM 71/65, stroj neměl žluté konce křídla zespodu
• návod chybně umisťuje stroj do Polska
• snímek v publikaci Schiffer Military History Fi 156 (Nowarra)
na straně 16
- Fi 156 C „Storch“,
RR+KN, neznámá jednotka
• stroj vybavený ostruhou s kolečkem
• standardní kamufláž z ostře lomených polí barev RLM 70/71 se
spodními plochami v barvě RLM 65, pruh přes trup bílý (v návodu
naleznete pouze levou stranu trupu, pravá postrádá rozložení
ostře lomených polí)
• celé spodní plochy jsou v barvě RLM 65, bez žlutých konců
křídla
• barevný snímek v publikaci Schiffer Military History Fi 156 (Nowarra)
na poslední straně obálky
- Fi 156 C-1 „Storch“,
italské letectvo, W.Nr. 719 (ex D-IGZN a následně I-ULIA),
MM56631, 104a Sq. 1° Gruppo Aviazione Presidio Coloniale, Libye,
léto 1942
• kamufláž – základní písková Giallo Mimetico se skvrnami zelené
Verde a hnědé Marrone Mimetico s bílým pruhem přes trup a křížem
na směrovce
• stroj nemá pravděpodobně bílé konce křídla
• fasces na křídle jsou tvořeny pouze konturou, obtisky navíc
nabízí pouze levostranné fasces
• barevná fotografie stroje se nachází na straně 31 v publikaci
Ali Straniere In Italia, Gli Altri Tedeschi, sešit 4
- Fi 156 C-2
„Storch“, červená 1, Commando Aeronautico, Albánie, Tirana
březen 1941
• návod zapomenul na tento stroj, obtisky však obsahují
kompletní marking
• stroj byl zbarven na vrchních a bočních plochách olivovou
barvou Verde Olive 2 (FS 24050) a na spodních plochách světlou
modrošedou Grigio Azzuro Chiaro 1 (FS 36307) s bílým pruhem přes
trup a bílým křížem na směrovce
• na trupu byla navíc namalována silueta čápa a barevný kruhový
italský znak
• fasces na spodku křídla jsou patrně s bílým podkladem a stejně
jako v předchozím případě chybí pravostranné fasces
• fotografie stroje se nachází na straně 27 v publikaci Ali
Straniere In Italia, Gli Altri Tedeschi, sešit 4
|
|
|
|
|
|
|