|
|
TENSOCROM
Patinování modelů je modelářskou oblastí, která se v současné
době stává stále populárnější. Na trhu se vyskytuje velké množství
různých přípravků. Mezi mnoha jsem objevil patinovací sady od
italského výrobce akrylových barev Lifecolor. Set se jmenuje
Tensocrom sada I a II a každá ze sad obsahuje celkem 6 lahviček po
20 ml přípravku.
Sada I obsahuje následující odstíny
- sand (písková)
- light earth (světlá zemitá)
- green (zelená)
- brown (hnědá)
- rust (rez)
- metal (kovová)
Sada I je určená primárně na patinování kamuflovaných letadel,
popřípadě bojové techniky
Druhá sada je pak určená hlavně na patinu kovových povrchů a
výstupních trysek. Obsahuje následující odstíny
- fuel (palivo)
- kerosen (palivo pro proudové stroje)
- oil (olej)
- burnt brown (opálená hnědá)
- burnt blue (opálená modrá)
- burnt gold (opálená zlatá)
Přípravky jsou velmi řídké a není je potřeba nijak ředit. Použití
je velmi široké. Opravdu jednoduše je možné přípravky využívat jako
určitý druh filtrů, je ale nutné přípravky nanášet výhradně stříkací
pistolí. Jinou možností je napouštění Tensocromu do paneláže modelu
tenkým špičatým štětcem s delším vlasem. Tensocrom je nejvhodnější
stříkat, či napouštět na polomatný povrch. Pokud jej dáte na matný,
již není cesta zpátky na opravu přetaženého Tensocromu. A pokud máte
povrch lesklý, pak se Tensocrom sbaluje do kapiček a výsledkem je
spíše rozpačitý, než perfektní povrch.
Pokud roztok stříkáte pistolí, není potřeba nijak ředit a doporučuji
do stříkací pistole dát jen malé množství Tensocromu. Při stříkání
je nutné se toho nebát a nastříkat větší vrstvičku ale spíše na
menší plochu. Po nástřiku je totiž nutné nanesenou tekutinu vyfoukat
z povrchu pryč. Myslím, že nejlepší výsledky jsem dosáhnul u kokpitů
modelů, popřípadě u podvozkových šachet, prostě v místech, které
mají velké množství detailů. Tensocrom se nehodí na patinu plochy,
tam je lepší využít možnosti napouštění spár štětcem.
Pokud se budeme bavit zcela konkrétně, tak například při
patinování kokpitu německého letounu z druhé světové války, který
byl nastříkaný černošedou RLM 66 je vhodné postupovat následujícím
způsobem:
- kokpit nastříkat barvou RLM 66
- zesvětlit středy panelů a všechny, byť sebemenší plošky
silně zředěným a zesvětleným odstínem RLM 66
- kouty naopak zatmavit mixem velmi silně naředěných
černohnědých odstínů barvy
- v tuto chvíli je vhodné použít hnědý odstín Tensocrom brown
a nastříkat vrstvičku (jakoby vše v roztoku utopit) a po
nástřiku vše rozfoukat do vytracena tak, aby nikde nezůstala ani
jedna kapka Tensocromu
- výsledkem je kovově matný film na povrchu, který nahradí i
finální nástřik lakem, při použití Tensocromu jako „filtru“ by
lak celý efekt přikryl a vyrušil
- po zaschnutí Tensocromu, což je zhruba za 1,5 minuty po
vysušení pistolí je vhodné tenkým štětcem s dlouhým vlasem
použít odstín oil a napouštět je do všech záhybů a koutů. Mělo
by se jednat o velmi tenké linky, jinak by nebyl výsledek
přesvědčivý
- jako poslední operací je vytažení všech vystouplých detailů
technikou drybrush (suchý štětec) za použití olejové barvy
Paynova šeď světlá
Jako velkou výhodu u tohoto patinovacího prostředku považuji
velkou rychlost práce, absenci zápachu a perfektní výsledek za
využití minimálního úsilí.
|
|
|
|
Tensocrom I + II |
Arado Ar 234 B-2
1/48 |
Arado Ar 234 B-2
1/48 |
Arado Ar 234 B-2
1/48 |
|
|
|
|
Arado Ar 234 B-2
1/48 |
Bf 109 K-4
1/32 |
Bf 109 K-4
1/32 |
Bf 109 K-4
1/32 |
|
|
|
|
|
|
|