domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   

TENSOCROM

Patinování modelů je modelářskou oblastí, která se v současné době stává stále populárnější. Na trhu se vyskytuje velké množství různých přípravků. Mezi mnoha jsem objevil patinovací sady od italského výrobce akrylových barev Lifecolor. Set se jmenuje Tensocrom sada I a II a každá ze sad obsahuje celkem 6 lahviček po 20 ml přípravku.

Sada I obsahuje následující odstíny

  • sand (písková)
  • light earth (světlá zemitá)
  • green (zelená)
  • brown (hnědá)
  • rust (rez)
  • metal (kovová)

Sada I je určená primárně na patinování kamuflovaných letadel, popřípadě bojové techniky

Druhá sada je pak určená hlavně na patinu kovových povrchů a výstupních trysek. Obsahuje následující odstíny

  • fuel (palivo)
  • kerosen (palivo pro proudové stroje)
  • oil (olej)
  • burnt brown (opálená hnědá)
  • burnt blue (opálená modrá)
  • burnt gold (opálená zlatá)

Přípravky jsou velmi řídké a není je potřeba nijak ředit. Použití je velmi široké. Opravdu jednoduše je možné přípravky využívat jako určitý druh filtrů, je ale nutné přípravky nanášet výhradně stříkací pistolí. Jinou možností je napouštění Tensocromu do paneláže modelu tenkým špičatým štětcem s delším vlasem. Tensocrom je nejvhodnější stříkat, či napouštět na polomatný povrch. Pokud jej dáte na matný, již není cesta zpátky na opravu přetaženého Tensocromu. A pokud máte povrch lesklý, pak se Tensocrom sbaluje do kapiček a výsledkem je spíše rozpačitý, než perfektní povrch.
Pokud roztok stříkáte pistolí, není potřeba nijak ředit a doporučuji do stříkací pistole dát jen malé množství Tensocromu. Při stříkání je nutné se toho nebát a nastříkat větší vrstvičku ale spíše na menší plochu. Po nástřiku je totiž nutné nanesenou tekutinu vyfoukat z povrchu pryč. Myslím, že nejlepší výsledky jsem dosáhnul u kokpitů modelů, popřípadě u podvozkových šachet, prostě v místech, které mají velké množství detailů. Tensocrom se nehodí na patinu plochy, tam je lepší využít možnosti napouštění spár štětcem.

Pokud se budeme bavit zcela konkrétně, tak například při patinování kokpitu německého letounu z druhé světové války, který byl nastříkaný černošedou RLM 66 je vhodné postupovat následujícím způsobem:

  • kokpit nastříkat barvou RLM 66
  • zesvětlit středy panelů a všechny, byť sebemenší plošky silně zředěným a zesvětleným odstínem RLM 66
  • kouty naopak zatmavit mixem velmi silně naředěných černohnědých odstínů barvy
  • v tuto chvíli je vhodné použít hnědý odstín Tensocrom brown a nastříkat vrstvičku (jakoby vše v roztoku utopit) a po nástřiku vše rozfoukat do vytracena tak, aby nikde nezůstala ani jedna kapka Tensocromu
  • výsledkem je kovově matný film na povrchu, který nahradí i finální nástřik lakem, při použití Tensocromu jako „filtru“ by lak celý efekt přikryl a vyrušil
  • po zaschnutí Tensocromu, což je zhruba za 1,5 minuty po vysušení pistolí je vhodné tenkým štětcem s dlouhým vlasem použít odstín oil a napouštět je do všech záhybů a koutů. Mělo by se jednat o velmi tenké linky, jinak by nebyl výsledek přesvědčivý
  • jako poslední operací je vytažení všech vystouplých detailů technikou drybrush (suchý štětec) za použití olejové barvy Paynova šeď světlá

Jako velkou výhodu u tohoto patinovacího prostředku považuji velkou rychlost práce, absenci zápachu a perfektní výsledek za využití minimálního úsilí.

 

Tensocrom I + II Arado Ar 234 B-2
1/48
Arado Ar 234 B-2
 1/48
Arado Ar 234 B-2
1/48
Arado Ar 234 B-2
1/48
Bf 109 K-4
1/32
Bf 109 K-4
1/32
Bf 109 K-4
1/32

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)