|
|
Revell email color
Syntetické, nebo přesněji emailové barvy Revell jsou našim
modelářům důvěrně známé, protože jsou spolu s Humbrolkami patrně
nejdéle na našem trhu. Barvy jsou balené v klasických tmavě modrých
plechovčičkách o obsahu 14 ml. Na obalu každé plechovky je informace
o přípravě barvy – nejdříve 30 sekund protřepat v ruce, poté pořádně
promíchat ocelovou tyčkou nebo špejlí a pak hurá na natírání či
stříkání. Kovové víčko v odstínu konkrétní barvy a s vyraženým
číslem je pevně zamáčknuté do plechovky. Při otevírání je potřeba
postupovat opatrně. Na otevírání používám plochou rukojeť starého
ulomeného lékařského skalpelu. Opatrně nadzvednu po obvodě okraje,
ale snažím se moc neohnout okraje víčka, protože pak může dojít k
netěsnosti plechovky s barvou a následnému vysychání. Po otevření je
důležité pořádně očistit víčko od barvy, hlavně jeho okraje, pro
zamezení možných netěsností.
Příprava barvy je velmi důležitá a při nedostatečném promísení se
barva nebude chovat tak, jak by se chovat měla. Takže je nutné klást
důraz na přípravu. Barva je poměrně hustá v medovité konzistenci,
takže i při natírání štětcem je barvu potřeba správně naředit. Pro
ředění je možné použít klasické ředidlo S6006 pro natírání, či S6001
na stříkání, ale mnohem vhodnější pro ředění je použití originálního
ředidla Color mix. Originální ředidlo Color mix je dle etikety
určené pro ředění emailových a olejových barev, či barev na základě
syntetického resinu. Pro natírání štětcem jsem vyzkoušel dát do
kapky barvy kapku ředidla a taková konzistence byla tak akorát na
nanášení štětcem. Barva se solidně rozlévala, ale pro pěkný
štětcovaný povrch to chce najít ten správný poměr, aby se barva
dobře nanášela a navíc ještě i dostatečně kryla. Pro tmavé barvy to
chce použít rozhodně větší naředění než pro barvy světlé. Vše ale
závisí, jak jsem se již zmínil, na dokonalé přípravě barvy ještě
před naředěním. Nedoporučuji barvu ředit přímo v plechovce, protože
jí tak můžete přeředit a tím pádem znehodnotit. Vždy je lepší použít
například paletku či prázdné platíčko od léků, ve kterém si naředíte
vždy jen potřebné množství barvy, které stačíte zdělat. Pro
vyčištění štětců pak Revell prodává roztok Painta clean, který je
stejně jako Color mix balený ve 100 ml skleněné lahvičce s
bajonetovým uzávěrem (pro otevření je nutné stlačit víčko a takto
stlačené ho pak můžete odšroubovat). Barva je po natření (v
závislosti na síle nátěru) zavadlá do 15 minut a dokonale proschlá
po čtyřech hodinách.
Pro stříkání je poměr naředění ideální u tmavých barev v poměru
tak 1:3-4 ve prospěch ředidla a u světlých tak 1:2-3. Po nastříkání
je povrch zavadlý během několika minut (opět v závislosti na
tloušťce nástřiku) a suchý byl už zhruba za dvě hodiny, ale osobně
si myslím, že je dobré ponechat nástřik zaschnout do druhého dne. Po
nabarvení je u matných odstínů povrch krásně sametově matný. Když po
zaschnutí a dokonalém vytvrzení nástřiku ještě povrch přeleštíte
flanelovým hadrem, vznikne velejemný polomat (a navíc se zbavíte
jemného poprachu, který může vzniknout na přechodu křídlo-trup
například). Pokud se rozhodnete stříkat „freehand“ bez maskování,
pak se nevyhnete mnohem vyšším hodnotám naředění, protože mi barvy
prášily i při naředění kolem hodnoty 1:4 ve prospěch ředidla, ale na
únosné míře. Snížení prášivosti jsem dosáhnul při naředění lakovým
ředidlem Tamiya Lacquer Thinner se žlutým víčkem (ITEM 87077**500),
kterým jdou barvy bez problémů naředit. Dokonce si myslím, že je
volba tohoto ředidla mnohem lepším rozhodnutím, než při použití
originálního Color mixu. Barvy výrazně méně práší a lépe se
rozlévají. Také jsem zaznamenal lepší rozlévání při pokusu o nátěr
plochy pomocí plochého kvalitního štětce. Pro vyčištění pistole
vřele doporučuji roztok Painta clean, který naprosto spolehlivě
rozpustí i zaschlé částečky barvy v pistoli.
Na závěr ještě jedno upozornění – pokud se rozhodnete na modelu
nabarveném revellkami udělat wash pomocí olejových barev, pak je
nutné povrch ochránit akrylovým lakem, protože ředidla či terpentýny
pro naředění olejových barev rozpustí nabarvený povrch z barev
Revell.
Pro testování jsem obdržel pět barev – Revell 45 (RLM 02), Revell
49 (RLM 65), Revell 39 (RLM 71), Revell 40 (RLM 70) a Revell 77 (RLM
66), které doporučuje Revell k novému dvaatřicetinovému modelu
Junkers Ju 88 A-1, který právě stavím. Protože mne velice zajímalo,
jak si barvy odstínově stojí, připravil jsem si čtverce křídového
papíru o hraně 35 mm a na ně jsem nastříkal celistvou vrstvu daného
odstínu. Barevné čipy jsem pak porovnával se vzorníky z knih
Luftwaffe Camouflage and Markings 1935-1945 od K. A. Merricka (Classic
Books, 1. a 2. díl) a Luftwaffe Colors 1935-1945 od Michaela
Ullmanna (Hikoki publications). Dle mého názoru je kniha od Hikoki
výrazně lepší, co se týče kvality informací, než dvojdílné veledílo
od Merricka. Dle Merricka odpovídá jako RLM 02 odstín Revell 45
velmi dobře a RLM 66 (Revell 77) v rámci měřítkového zesvětlení
také. Odstíny RLM 65/70/71 pak jsou poměrně dost mimo. V knize
Michaela Ullmana pak sedí odstíny RLM 02/66/70 a 71 v rámci možností
(měřítkového zesvětlení) přibližně použitelně, ale RLM 65 rozhodně
ne.
Pro toho, kdo je zvyklý na syntetické barvy je možné říci, že jsou
barvy solidní, pokud ovšem dokonale zvládne poměry pro naředění a
nebude mu vadit delší doba při čekání na proschnutí nátěru/nástřiku.
Rozhodně je ale možné barvy doporučit jako velmi dobré v rámci
nabídky syntetických barev.
článek vyšel v časopise Modelář č. 12/2009
|
|
|
|
barvy Revell enamel |
Revell Color mix, Revell Painta clean, barvy |
pro otevírání je vhodné použít druhou stranu od skalpelu, či
jiný plochý nástroj |
postupným nadzvedáváním se víčko plechovky otevře |
|
|
|
|
po otevření víčko otřete do hadru a barvu připravte dle
popisu v textu |
natřené a nastříkané testované barvy |
testované barvy nastříkané na papírové čipy o hraně 35 mm |
knihy se vzorníky pro porovnání nastříkaných čipů:
Luftwaffe Camouflage and Markings 1935-1945 (Merrick),
Luftwaffe Colors 1935-1945 (Ullmann) |
|
|
|
|
RLM 02 - Merrick |
RLM 65 - Merrick |
RLM 66 - Merrick |
RLM 70/71 - Merrick |
|
|
|
|
RLM 02 - Ullmann |
RLM 65 - Ullmann |
RLM 66 - Ullmann |
RLM 70/71 - Ullmann |
|
|
|
|
|
|
|