domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   

Patina MIGu 21 MF od Eduardu

Z kovového povrchu (dále už jen NMF- natural metal finish) jsem měl nejprve strach, protože NMF povrch ukáže naprosto všechny neduhy povrchy- vrypy, škrábance apod. Proto je nutné mít naprosto dokonale připravený povrch, než začneme barvit. K výslednému vzhledu neskutečně pomůžou nýty, rychlošrouby a další povrchové detaily. Na trhu je velký počet „kovových“ barev. Snad nejznámější jsou anglické barvy Alcad II, Gunze Super Metallic, Gunze C8 a lěštitelné pasty Agama. Já popíšu postup barvení pomocí Gunze C. NMF povrch je téměř nutné dělat pomocí stříkací pistole.

Trocha podrobností

Než začneme s barvením, je nutné si nastudovat předlohu- jestli byla přestříkaná stříbřenkou nebo to byl přírodní kov. Oba povrchy na první pohled vypadají téměř stejně, ale při bližším ohlédání jsou viditelné rozdíly. Pro NMF povrch jsou typické barevně odlišené panely a takový ušmudlaný a zašedlý povrch. U přestříkání stříbřenkou to může být různé, barevné odlišení panelů není až tak patrné a povrch je v různých stupních lesklosti.
Dále záleží, jestli stavíme druhoválečné letadla nebo modernu, dále v jakých podmínkách letadlo létalo, kde bylo uschováváno a další aspekty. Dále je rozdíl v určení letadla- jiné zašpinění bude mít Dakota, Thunderbolt a Liberator.

Barvení MiGu-21

Budu psát postup už po finálním Surfaceru. Barvu C8 jsem nanesl na vyleštěný a odmaštěný Surfacer. Poměr ředění byl zhruba 3:1, mám radši řidší barvu. Po vyschnutí, jsem podle fotek reálné předlohy zamaskoval panely, které jsem nastříkal směsí C8+zředěná černá. Na modelu je asi šest odlišných barev panelů. Je nutná brát to, že krytky budou mít jiný odstín, než panely na kterých se nachází. Panely jsem odlišoval rovnoměrně- vždy ty stejné na křídlech tím stejným odstínem. Odjímatelné kryty- kryty zbraní a krytky nemusí být symetricky odlišené. Po odlišení všech panelů jsem nafoukal různé hádky a flíčky- tzv. plesnivice. Plesnivice povrch modelu velmi „rozbije“ a pomůže k finálnímu vzhledu, je nutné stříkat raději více odstínu hodně zředěnou barvou. Flíčky jsou nastříkané C8+ zředěná černá v různých poměrech. Po tomto kroku jsem nastříkal lesklý lak, na který jsem nanesl obtisky. Hodně modelářů stříbřenky nelakuje, já však kvůli ochraně radši ano.

Patina MiGu-21

Po obtiscích jsem nanesl celoplošně cash pomocí přípravku Dark wash od firmy MIG production ( přípravky této firmy používám s velkými úspěchy, používám jak filtry, tak 502 Abteilung olejové barvy tak i washe). Wash jsem setřel terpentýnem- Odourless Turpentine, je možné používat více odstínů washe abychom dosáhli větší realističnosti. Následně jsem nastříkal pomocí stříkací pistole filtry- šedý a okrový- ten ale velmi, velmi málo a měl symbolizovat žloutnutí laku (to se však moc neosvědčilo a tuto vrstvu jsem smyl), ale povrch se tím jemně dotónoval a nakonec při podrobném zkoumaní je viditelný. Následně jsem kolem kořenů křídel nastříkal AK Interactive Dust effects- ale zase jen velmi jemně. Do té vrstvy jsem tupoval terpentým, který vytvořil „mokré“ skvrny a krouživými a oválnými pohyby ostrého štětce jsem vytvořil stopy po podrážkách. Dalším krokem bylo nanášení černých stop po podrážkách od bot. Nanášel jsem již výše zmiňovaný Dark wash- ale nerozmýchaný!!. Ten udělá jemnou vrstvu, kterou po zaschnutí taktéž roztupujeme a štětcem udělám zase stopy po botách. Další krok byly tmavé stopy kolem rychlošroubů, ty jsem udělal pistolí, velmi, velmi zředěnou černou + hnědou. Z rychlošroubů dále udělám spečeniny- ty ale záleží na míře olétanosti stroje. Stečeniny jsem udělal pomoci přípravku Streaking grime od AK-Interactive. Udělal jsem drobnou tečku u šroubu a po zaschnutí jsem ji rozetřel. Je lepší nanést více vrstev, udělá to efekt opakovaného stékání. Jedním z posledních kroků bylo udělání olejových stop. Ty jsem utvořil nerozdmýchaným Oil and Gease Stain Mixture od MIG Production. Udělal jsem zase drobnou tečku v místě kde skvrna má být a podle potřeby jsem rozetřel po zaschnutí. Zajímavý efekt je znázornění různé lesklosti povrchu. Ten můžeme udělat stříkáním laků na místa, kde jsou flíčky a hádky.
Před ošlapáním je možné ještě znázornit oloupání laku- pomocí solné metody nebo maskolu.

Patina na přídavných nádržích

Patina na „bakách“ byla víceméně obdobná, až na to že jsem vynechal ošlapání a stečeniny jsem udělal tak, že jsem kápl kapku přípravku Oil and Gease Stain Mixture do plnícího hrdla a vzduchem z pistole jí rozehnal, toto jsem udělal asi 4x a velmi se mi to osvědčilo.

Patina panelů kolem trysky

Tam bylo patina odlišná od celku, nejprve jsem vymaskoval plechy a nafoukal je odlišnými odstíny- tmavšími než na jiných částech MiGu. Po odmaskování jsem stříkal hady velmi zředěnými odstíny- zelené, červené, modré a žluté. Tyto odstíny mají dělat vyžíhání plechu díky vysokým teplotám. Potom jsem do panelák a nýtů udělal wash a okraje nastříkal zředěnou černou, kterou jsem nastříkal i do trysky zevnitř.

Závěr

Ač se podle popisu může zdát, že je to bůhvíjak složité. Prakticky je vše jednoduché a stačí trocha zručnosti, představivosti, odvahy na experimenty a hlavně dostatek fotek a podkladů.

Jan "Papoušek" Petr, KPM Apollo Kopřivnice, 17 let

Prezentace modelů Honzy Petra

 

 

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)