domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   

PATINA OLEJOVÝMI BARVAMI

Nebojte se toho, vypadá to složitě, ale jde to !

  1. Hotový vytmelený model odmastím jarovou vodou. Povrch je pak nutné opravdu perfektně vysušit a poté se snažit se holými rukami povrchu moc nedotýkat, aby se model znovu neomastil. Navíc je odmaštění důležité, kvůli pořádnému přichycení barvy k povrchu. Ještě před stříkáním barev si vykryji průhledné díly a těžko přístupné prostory, jako třeba chladiče v křídle.
  2. Poté všechno nastříkám Mr. Surfacerem 1000. Surfacer měl by být naředěný originálním ředidlem Mr. Color Thinner a nebo ředidlem Mr. Color Levelling Thinner. Osobně stříkací tmely ředím podle hrubosti plastiku modelu. Čím lepší výlisky, tím více ředím. Nastříkaný Surfacer zaschne za méně než 10 minut! Poměr na ředění se mi osvědčil 1:2 ve prospěch ředidla a více. Nastříkaný povrch pak vyleštím smirkovým papírem jemnosti alespoň 2000. Vše leštím namočeným smirkovým papírem tzv. „pod vodou“. Stříkací tmel má své výhody - nástřikem se zlikvidují drobné škrábanečky, ale co je důležité - nezalije se rytí! A navíc tmel celý model perfektně sjednotí a pod barvou nevykukuje například tmel na spojích dílů. Surfacer je světlounce šedivý a na modelu vytvoří úžasně hladký povrch. Výrobce navíc doporučuje na takto připravený povrch použít podkladní bílou barvu, aby byla budoucí kamuflážní barva co nejvýraznější a měla co nejsytější odstín. Zkuste si například stříknout nějakou světlou barvu třeba žlutou na zelený plastik, na šedivý plastik a na bílý plastik a pochopíte o čem mluvím. Jestliže se bílá sjednocovací barva zdá poněkud hrubší, není problém jí opět přeleštit velejemným smirkovým papírem. Base White je ovšem barva, kterou je velice složité naředit. Při nízkém naředění je hrubá a při přeředění zase teče po povrchu. Není možní odhadnout přesný poměr, je nutné zkoušet tak dlouho, až je nástřik perfektně hladký.
Mr. Surfacer, Mr. Resin Surfacer, Mr. Base White a originální ředidlo Mr. Color Thinner Laky od Model Masteru s originálním ředidlem Lacquer Thinner Olejové barvy Umton, Přípravek pomaleschnoucí, štětce Připravená olejová barva pro patinování
  1. Povrch modelu pod kamufláž mám tedy připravený. Už v této době začnu s prvním krokem patiny, tzv preshadingem, tedy předstínováním a zatmavením linek paneláže. Používám k tomu jakoukoli černou, či tmavě šedivou barvu kterou ředím vyšším poměrem ředidla. Syntetické barvy většinou ředím ředidlem na stříkání S 6001 a nebo lépe ředidlem originálním a akrylátové barvy ředím isopropylalkoholem (pro rychlejší schnutí například akryových barev od Tamiye) nebo opět originálním ředidlem. Poté veškeré rytí přestříkám tak, abych vytvořil 3 - 5 mm široké pruhy barvy. Pruh barvy by měl mít největší intenzitu v místě linky paneláže a směrem od ní do středu panelu by měl být pruh světlý a přecházet do ztracena. Preshading má své výhody pod světlejší, třeba šedivé kamufláže, ale tím nechci říci, že je tohle zbytečné stříkat pod tmavé barvy!. Nutno podotknout, že zejména u syntetických barev se preshading vyplatí opravdu jen u světlých odstínů. U akrylových barev se vyplatí preshading vytvořit všude. Výsledek je takový, že po nástřiku kamuflážní barvy se okolo linek paneláže vytvoří barva mírně tmavší než okolní a v podstatě tím máte polovinu patiny hotovou.
Vybroušený a vyleštěný povrch modelu sjednocený Mr. Base White Preshading modelu Ju 88 A-1 černošedou barvou na Mr. Surfaceru Preshading modelu Fw 190 D-9 černou barvou na Mr. Base White Předstínování celých panelů různými barvami těsně před nástřikem finální velmi řídké kamuflážní barvy
  1. Kamuflážní syntetickou barvu si pro stříkání naředím ředidlem S 6001 nebo ještě lépe ředidlem originálním. Odnaučil jsem se používat pro nástřik barev ředidlo S 6006, jak doporučuje mnohý z modelářů. S 6006 je určené k natírání a pokud je použito na stříkání, barva je o poznání hrubší a také o něco déle schne než při použití S6001 nebo originálního ředidla. U akrylových barev je to s ředěním poněkud složitější, protože tyto je nutné většinou ředit originálními ředidly pro dosažení nejvyšší kvality stříkaného povrchu.
 
Takhle vypadá nevypatinovaný interiér modelu Ar-234 B-2 Takto pak vypadá vypatinovaný kokpit Arada. Najdete 10 rozdílů? :-) Drybrush suchým štětcem s bílou olejovou barvou  
  1. Odzkoušenou, zředěnou barvu s citem nastříkám a nechám minimálně 24 hodin proschnout a jdu na pivko ke „Freiům“. Nerozlišuji, zda se jedná o akrylátovou a nebo syntetickou barvu. Jednoduše se vyplatí nechvátat!
  2. Dalším krokem je nanesení obtisků. Jelikož je aplikace dekálů kapitola sama pro sebe, sepsal jsem velmi podrobný pracovní postup. Obecně obtisky umisťuji na lesklý povrch sjednocený nějakým lesklým lakem.
  3. Hotové éro i s nanesenými obtisky celé znovu přestříkám lesklým lakem. V poslední době jsem si oblíbil lesklé laky od Tamiye (X-20 Clear), GSI (C184 Super Clear II - ale pozor je možné jej ředit pouze Mr. Color Levelling Thinnerem!!!!!) a po radě nad zlato od Toma Mandyse jsem začal používat SIDOLUX, což je akrylátový lak na podlahy, který je možné nastříkat bez jakéhokoli ředění přímo z lahve, ale mnohem lepší je varianta nařdění originálním ředidlem od Tamiye X20A v poměru 1:3.
  4. Na takto připravený povrch modelu můžu začít nanášet olejové barvy. K ředění olejovek jsem původně s úspěchem používal "Přípravek pomaleschnoucí a Rychleschnoucí" z malířských potřeb, ale v současnosti mnohem více používám ředítka od Mig Productions a nebo Windsor & Newton. Z olejových barev používám tuzemské barvy značky Umton. Na párátko si z tuby naberu trochu olejovky a v lékovce jí perfektně rozmíchám, až z vznikne v podstatě pouze zabarvené, ušpiněné ředidlo. Pak použiji co nejtenčí štěteček, ale s delším vlasem a napouštím olej do spár paneláže, popřípadě olej plochým štětcem rozmažu po povrchu. Pokud přetáhnu štětcem spáru, nic se neděje. Vezmu si štětičku na čištění uší (vatovou) a otírám přebytečný olej po směru letu tak, aby zbyl pouze uvnitř rytí. Pokud olej nanáším na celou plochu, pak přebytečný olej odstraňuji hadrem otíráním po směru letu. Stírat wash z olejových barev z lesklého povrchu jde velmi dobře i papírovými kuchyňskými utěrkami. Zpravidla používám následující odstíny olejových barev - Burnt Sienna, Raw Sienna, Paynova šeď, Paynova šeď světlá, Běloba zinková, Okr a Olivová zeleň. Odstíny vybírám podle toho, jak je model zbarvený. Tedy pokud mám šedivé letadlo, použiji tmavší šedivý roztok než je kamufláž, pokud mám zelené éro, použiji zelený ap. Lak zafixuje kamuflážní barvy a nestane se, že by "Přípravek pomaleschnoucí, nebo Rychleschnoucí" či jiné ředící médium kamuflážní barvy naleptalo. Pokud používáte jen syntetické barvy, je nutné povrch předem zafixovat již zmíněnými, nejlépe akrylovými laky, protože barva zpravidla měkne a začíná se naleptávat a může se stát, že vám barva ulpí na rukou, popřípadě steče z povrchu. Akrylové barvy jsou většinou sami o sobě odolné olejovým barvám a jejich ředidlům.
    Zajímavou variantou napouštění paneláže je také použití vodou ředitelných barev Vallejo Color na štětec.
Wash podvozkové šachty F/A-18C olejovou barvou Raw Umber Wash podvozkové šachty F/A-18C olejovou barvou Raw Umber Wash povrchu Ju 88 G-1 mixem olejových barev Paynova šedá, Raw umber a Zinkové běloby Vzhled povrchu Junkerse po setření přebytečného oleje
  1. Oleje nechávám zaschnout raději déle, třeba i celý týden. Ujištěním, že jsou olejovky perfektně zavadlé, mohu pokračovat ke konečné fázi celé práce. Připravím si noviny s černými fotografiemi a bílou nebo okrovou olejovou barvu. Mám plochý patinovací štěteček, který má vlas asi tak 4-5 mm dlouhý. Ten namočím přímo do tuby bílé, nebo okrové olejovky (bez ředění) - pouze špičku a o černé fotky na novinách „šmrdlám“ tak dlouho, až štětec nezanechává skoro žádnou stopu. Nakonec celý model takto osušeným štětcem přejedu jak po směru letu, tak v místech většího opotřebení (kolem motorů, zbraňových schránek a pod.). Vystouplé detaily se tím zesvětlí a model hodně získá na plastičnosti.
  2. Nejlepší je takto dokončený model ještě zafixovat znovu lakem libovolného vzhledu (matný, pololesklý, lesklý). Patina se ještě více projeví a omezí se lesklé flíčky od olejových barev.

Příklady vypatinovaných modelů popsaným způsobem naleznete v Galeriích letadel

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)