|
|
PATINA OLEJOVÝMI BARVAMI
Nebojte se toho, vypadá to složitě, ale jde to !
- Hotový vytmelený model odmastím jarovou vodou. Povrch je pak
nutné opravdu perfektně vysušit a poté se snažit se holými
rukami povrchu moc nedotýkat, aby se model znovu neomastil.
Navíc je odmaštění důležité, kvůli pořádnému přichycení barvy k
povrchu. Ještě před stříkáním barev si vykryji průhledné díly a
těžko přístupné prostory, jako třeba chladiče v křídle.
- Poté všechno nastříkám Mr. Surfacerem 1000. Surfacer měl by
být naředěný originálním ředidlem Mr. Color Thinner a nebo
ředidlem Mr. Color Levelling Thinner. Osobně stříkací tmely
ředím podle hrubosti plastiku modelu. Čím lepší výlisky, tím
více ředím. Nastříkaný Surfacer zaschne za méně než 10 minut!
Poměr na ředění se mi osvědčil 1:2 ve prospěch ředidla a více.
Nastříkaný povrch pak vyleštím smirkovým papírem jemnosti
alespoň 2000. Vše leštím namočeným smirkovým papírem tzv. „pod
vodou“. Stříkací tmel má své výhody - nástřikem se zlikvidují
drobné škrábanečky, ale co je důležité - nezalije se rytí! A
navíc tmel celý model perfektně sjednotí a pod barvou nevykukuje
například tmel na spojích dílů. Surfacer je světlounce šedivý a
na modelu vytvoří úžasně hladký povrch. Výrobce navíc doporučuje
na takto připravený povrch použít podkladní bílou barvu, aby
byla budoucí kamuflážní barva co nejvýraznější a měla co
nejsytější odstín. Zkuste si například stříknout nějakou světlou
barvu třeba žlutou na zelený plastik, na šedivý plastik a na
bílý plastik a pochopíte o čem mluvím. Jestliže se bílá
sjednocovací barva zdá poněkud hrubší, není problém jí opět
přeleštit velejemným smirkovým papírem. Base White je ovšem
barva, kterou je velice složité naředit. Při nízkém naředění je
hrubá a při přeředění zase teče po povrchu. Není možní odhadnout
přesný poměr, je nutné zkoušet tak dlouho, až je nástřik
perfektně hladký.
|
|
|
|
Mr. Surfacer, Mr. Resin Surfacer, Mr. Base White a
originální ředidlo Mr. Color Thinner |
Laky od Model Masteru s originálním ředidlem Lacquer Thinner |
Olejové barvy Umton, Přípravek pomaleschnoucí, štětce |
Připravená olejová barva pro patinování |
- Povrch modelu pod kamufláž mám tedy připravený. Už v této
době začnu s prvním krokem patiny, tzv preshadingem, tedy
předstínováním a zatmavením linek paneláže. Používám k tomu
jakoukoli černou, či tmavě šedivou barvu kterou ředím vyšším
poměrem ředidla. Syntetické barvy většinou ředím ředidlem na
stříkání S 6001 a nebo lépe ředidlem originálním a akrylátové
barvy ředím isopropylalkoholem (pro rychlejší schnutí například
akryových barev od Tamiye) nebo opět originálním ředidlem. Poté
veškeré rytí přestříkám tak, abych vytvořil 3 - 5 mm široké
pruhy barvy. Pruh barvy by měl mít největší intenzitu v místě
linky paneláže a směrem od ní do středu panelu by měl být pruh
světlý a přecházet do ztracena. Preshading má své výhody pod
světlejší, třeba šedivé kamufláže, ale tím nechci říci, že je
tohle zbytečné stříkat pod tmavé barvy!. Nutno podotknout, že
zejména u syntetických barev se preshading vyplatí opravdu jen u
světlých odstínů. U akrylových barev se vyplatí preshading
vytvořit všude. Výsledek je takový, že po nástřiku kamuflážní
barvy se okolo linek paneláže vytvoří barva mírně tmavší než
okolní a v podstatě tím máte polovinu patiny hotovou.
|
|
|
|
Vybroušený a vyleštěný povrch modelu sjednocený Mr. Base
White |
Preshading modelu Ju 88 A-1 černošedou barvou na Mr.
Surfaceru |
Preshading modelu Fw 190 D-9 černou barvou na Mr. Base White |
Předstínování celých panelů různými barvami těsně před
nástřikem finální velmi řídké kamuflážní barvy |
- Kamuflážní syntetickou barvu si pro stříkání naředím
ředidlem S 6001 nebo ještě lépe ředidlem originálním. Odnaučil
jsem se používat pro nástřik barev ředidlo S 6006, jak
doporučuje mnohý z modelářů. S 6006 je určené k natírání a pokud
je použito na stříkání, barva je o poznání hrubší a také o něco
déle schne než při použití S6001 nebo originálního ředidla. U
akrylových barev je to s ředěním poněkud složitější, protože
tyto je nutné většinou ředit originálními ředidly pro dosažení
nejvyšší kvality stříkaného povrchu.
|
|
|
|
Takhle vypadá nevypatinovaný interiér modelu Ar-234 B-2 |
Takto pak vypadá vypatinovaný kokpit Arada. Najdete 10
rozdílů? :-) |
Drybrush suchým štětcem s bílou olejovou barvou |
|
- Odzkoušenou, zředěnou barvu s citem nastříkám a nechám
minimálně 24 hodin proschnout a jdu na pivko ke „Freiům“.
Nerozlišuji, zda se jedná o akrylátovou a nebo syntetickou
barvu. Jednoduše se vyplatí nechvátat!
- Dalším krokem je nanesení obtisků. Jelikož je aplikace
dekálů kapitola sama pro sebe, sepsal jsem velmi podrobný
pracovní postup. Obecně obtisky umisťuji na lesklý povrch
sjednocený nějakým lesklým lakem.
- Hotové éro i s nanesenými obtisky celé znovu přestříkám
lesklým lakem. V poslední době jsem si oblíbil lesklé laky od
Tamiye (X-20 Clear), GSI (C184 Super Clear II - ale pozor je
možné jej ředit pouze Mr. Color Levelling Thinnerem!!!!!) a po
radě nad zlato od Toma Mandyse jsem začal používat SIDOLUX, což
je akrylátový lak na podlahy, který je možné nastříkat bez
jakéhokoli ředění přímo z lahve, ale mnohem lepší je varianta
nařdění originálním ředidlem od Tamiye X20A v poměru 1:3.
- Na takto připravený povrch modelu můžu začít nanášet olejové
barvy. K ředění olejovek jsem původně s úspěchem používal
"Přípravek pomaleschnoucí a Rychleschnoucí" z malířských potřeb,
ale v současnosti mnohem více používám ředítka od Mig
Productions a nebo Windsor & Newton. Z olejových barev používám
tuzemské barvy značky Umton. Na párátko si z tuby naberu trochu
olejovky a v lékovce jí perfektně rozmíchám, až z vznikne v
podstatě pouze zabarvené, ušpiněné ředidlo. Pak použiji co
nejtenčí štěteček, ale s delším vlasem a napouštím olej do spár
paneláže, popřípadě olej plochým štětcem rozmažu po povrchu.
Pokud přetáhnu štětcem spáru, nic se neděje. Vezmu si štětičku
na čištění uší (vatovou) a otírám přebytečný olej po směru letu
tak, aby zbyl pouze uvnitř rytí. Pokud olej nanáším na celou
plochu, pak přebytečný olej odstraňuji hadrem otíráním po směru
letu. Stírat wash z olejových barev z lesklého povrchu jde velmi
dobře i papírovými kuchyňskými utěrkami. Zpravidla používám
následující odstíny olejových barev - Burnt Sienna, Raw Sienna,
Paynova šeď, Paynova šeď světlá, Běloba zinková, Okr a Olivová
zeleň. Odstíny vybírám podle toho, jak je model zbarvený. Tedy
pokud mám šedivé letadlo, použiji tmavší šedivý roztok než je
kamufláž, pokud mám zelené éro, použiji zelený ap. Lak zafixuje
kamuflážní barvy a nestane se, že by "Přípravek pomaleschnoucí,
nebo Rychleschnoucí" či jiné ředící médium kamuflážní barvy
naleptalo. Pokud používáte jen syntetické barvy, je nutné povrch
předem zafixovat již zmíněnými, nejlépe akrylovými laky, protože
barva zpravidla měkne a začíná se naleptávat a může se stát, že
vám barva ulpí na rukou, popřípadě steče z povrchu. Akrylové
barvy jsou většinou sami o sobě odolné olejovým barvám a jejich
ředidlům.
Zajímavou variantou napouštění paneláže je také použití vodou
ředitelných barev Vallejo Color na štětec.
|
|
|
|
Wash podvozkové šachty F/A-18C olejovou barvou Raw Umber |
Wash podvozkové šachty F/A-18C olejovou barvou Raw Umber |
Wash povrchu Ju 88 G-1 mixem olejových barev Paynova šedá,
Raw umber a Zinkové běloby |
Vzhled povrchu Junkerse po setření přebytečného oleje |
- Oleje nechávám zaschnout raději déle, třeba i celý týden.
Ujištěním, že jsou olejovky perfektně zavadlé, mohu pokračovat
ke konečné fázi celé práce. Připravím si noviny s černými
fotografiemi a bílou nebo okrovou olejovou barvu. Mám plochý
patinovací štěteček, který má vlas asi tak 4-5 mm dlouhý. Ten
namočím přímo do tuby bílé, nebo okrové olejovky (bez ředění) -
pouze špičku a o černé fotky na novinách „šmrdlám“ tak dlouho,
až štětec nezanechává skoro žádnou stopu. Nakonec celý model
takto osušeným štětcem přejedu jak po směru letu, tak v místech
většího opotřebení (kolem motorů, zbraňových schránek a pod.).
Vystouplé detaily se tím zesvětlí a model hodně získá na
plastičnosti.
- Nejlepší je takto dokončený model ještě zafixovat znovu
lakem libovolného vzhledu (matný, pololesklý, lesklý). Patina se
ještě více projeví a omezí se lesklé flíčky od olejových barev.
Příklady vypatinovaných modelů popsaným způsobem naleznete v
Galeriích letadel
|
|
|
|
|
|
|