|
|
Jak na barvy Pactra?
Pactra jsou barvy na vodní bázi (obdobných vlastností jako
například barvy Lifecolor, vodové barvy Agama, Akan, Polly Scale,
Testors a nebo vodou ředitelné Model Master) Vyrábí se údajně v USA
a v sousedním Polsku se pak balí do lahviček s kovovým víčkem o
obsahu 10 ml. Na výběr máme k dispozici cca 125 odstínů. Jejich cena
je velmi příznivá (cca do 35 Kč za lahvičku).
Nespornou výhodou těchto barev je minimální zápach, vynikající
odstínová věrnost, odolnost a hlavně pak rychlost schnutí. K ředění
je možné koupit originální ředidlo Pactra, které je ale bohužel
baleno ve stejných lahvičkách jako barvy, tedy jen po 10 ml.
Zajímavější alternativou pro ředění se jeví použití originálního
ředidla Model Master prodávaného v balení po 118 ml (cena ředidla se
pohybuje kolem 180 Kč). Na etiketě tohoto ředidla se nachází
informace, že se hodí pro naředění barev Testors, Model Master,
Pactra a Polly Scale. Z toho usuzuji, že tyto barvy budou minimálně
na stejném základu a tedy kvalitativně příbuzné s barvami Pactra.
Pro ředění je možno použít i destilovanou vodu, ale barvy pak schnou
znatelně déle na povrchu a poněkud častěji zasychají na jehle. Při
nedostatku originálního ředidla Pactra a nebo Model master je také
možné použít ředidlo Lifecolor. Při použití ředidla Model Master
jsou výsledky ale nepoměrně lepší, hlavně stran schnutí barvy na
jehle a trysce. Další možností ředění barev je použití univerzálního
lakového ředidla Tamiya Lacquer Thinner. Pokud však tímto ředidlem
Pactry naředíte, pak přijdete o výhodu barev bez zápachu!
Pro ředění se mi osvědčilo do nádobky stříkací pistole vstříknout
trochu ředidla a do něj pomocí štětce vmíchat barvu. U těchto barev
moc neřeším „přesné“ poměry barvy a ředidla. Zde mi mnohem více
vyhovuje po vmíchání barvy do ředidla čmárnout štětcem na papírovou
utěrku, a pokud na ní zůstane sytá stopa, pak je to ono. Správně
připravená barva má konzistenci asi jako mléko. Barvy není potřeba
příliš ředit, obvykle postačí jen několik kapek. Výrobce ředidla
nedoporučuje uchovávat naředěnou barvu, takže je tento způsob ředění
na aktuální potřebu nejvýhodnější. Při použití originálního ředidla
Model Master se odstranilo i „mrznutí“ barvy na jehle, což je
výborné. Tak jako tak je ale potřeba opatrnosti, protože se čas od
času na jehle může objevit žmolek barvy. V tom případě pak
doporučuji během práce prostříknutí pistole mimo například na
papírovou utěrku. Případně lze mít připravený kelímek se štětcem a
ředidlem a v průběhu práce preventivně očistit trysku, jehlu a
difusor štětcem namočeným v ředidle nebo čistidle. Tento postup je
vhodný zvláště při stříkání flekatých či hadovitých kamufláží.
Pro nanášení barev doporučuji vždy nejdříve dokonale odmastit
povrch, aby bylo zajištěno perfektní přilnutí barvy k povrchu.
Pactry je možno stříkat přímo na plast, ale lepší je nanášení barvy
na povrch ošetřený například surfacerem (a samozřejmě očištěný a
odmaštěný). Na podklad se mi nejvíce osvědčilo použití bílého
základu, protože barvy pak dokonale drží odstíny a není také potřeba
stříkat velké množství vrstev jednotlivých odstínů. Při stříkání na
nesjednocený povrch (kombinace obroušeného surfaceru, plastu, stopy
po tmelu a podobně) budete muset stříkat více vrstev pro překrytí.
Takže pozor při použití preshadingu, u těchto barev je nutné
používat jen mírně tmavší odstíny, než je kamuflážní barva, jinak se
nevyhnete nutnosti stříkat více. Po nastříkání jsou barvy suché
zhruba do pěti minut. Schnutí je možné urychlit sušením vzduchem,
kdy povrch zaschne asi tak do jedné minuty. Toto je myslím jedna z
velikých předností barev.
Odzkoušel jsem také lesklý a matný lak Pactra. Největší obavy
jsem měl z lesklého, protože u tohoto typu barev bývá lesklý lak po
zaschnutí gumovatý, což je nepříjemné (zejména u lesklého laku od
Lifecoloru a Vallejo Air). V případě Pactry lesklý lak zasychá
velice rychle a po zaschnutí je stejně tvrdý jako barvy, což je
výborná zpráva. Matný lak má krásný kovový nádech, takže hotový
model pak nevypadá jako papírová vystřihovánka v případě že se
použije mat.
Již jsem se zmínil o skvělé odstínové věrnosti barev. Porovnával
jsem si hlavně to, co mne zajímá nejvíce, tedy autentiky na
Luftwaffe. Oproti jiným výrobcům naleznete ve vzorníku odstíny na
předválečné střepové kamufláže složené z odstínů RLM 61/62/63 na
vrchních plochách. Tyto konkrétní odstíny vyrábí použitelně jen
minimum výrobců. Stejná situace je s odstínem na označení RLM 77 a
námořních zelených odstínů RLM 72 a 73. Výrobce má bohužel prohozené
odstíny RLM 82 a 83, kdy světlou RLM 82 mají uvedenou jako tmavou
Dunkelgrün a tmavou RLM 83 pak jako světlou Hellgrün. Ostatně tento
nešvar má více výrobců (například Model Master, Lifecolor, Vallejo
Air) Z pohledu odstínové věrnosti jsem s barvami Pactra velmi
spokojený. Věrností odstínů jsou to dle mého názoru jedny z
nejpřesnějších odstínů dle škály RLM. Vedle německých odstínů mne
překvapila dvojice autentických odstínů pro polské letectvo z období
druhé světové války – dvě verze vrchní khaki a dvě verze spodní
bleděmodré barvy.
Za poskytnuté barvy na testování bych chtěl poděkovat Rosťovi
Axmanovi z avax-models.cz
Na doprovodných fotografiích je čtvrtkový model Focke Wulf Fw 190
A-3 od Hasegawy ( v nejbližší době se objeví detailní stavba v
galerii)
|
|
|
|
balení barev je praktické a víčko s papírovým těsněním
zamezí vysychání |
originální ředidlo je balené ve stejném balení jako barvy
(na snímku RLM 72 a 73 a ocasní plocha Ar 196) |
esklý lak a originální ředidlo Model Master, se kterým jsem
dosáhl skvělých výsledků |
vedle ředidla je možné ještě koupit čistič, který barvy
spolehlivě vymyje z pistole |
|
|
|
|
barvy je možné naředit i ředidlem Tamiya Lacquer Thinner,
ale pak přijdete o výhodu nezapáchajících barev |
pod pastelové a světlé barvy dávejte vždy bílý základ -
barvy pak nebudou zkreslené a budou mít správný odstín |
na preshading pod žlutou, pro rozbití jednolitosti barev
jsem použil mix žluté RLM 04 s přídavkem červené RLM 23 |
výsledek vypadá velice solidně - navíc je nástřik tvrdý a po
zaschnutí na něm rozhodně nenecháte daktylku |
|
|
|
|
detailní pohled na žlutý motorový kryt |
barvy jsou odolné i lepenkám odzkoušel jsem jak Tamiya
lepenku, přenosku, tak i kancelářské papírky Post-it |
hustým preshadingem šedočernými odstíny jsem si připravil
rozbití povrchu pod kamuflážní barvy |
nastříkané spodní plochy odstínem RLM 76 |
|
|
|
|
detail spodních ploch nastříkaných odstínem RLM 76 - díky
preshadingu a světlému podkladu ze Surfaceru se povrch pěkně
opticky rozbil |
první vrchní kamuflážní barva - RLM 74 nastříkaná přes hustý
preshading |
detail kamuflážního pole nastříkaného odstínem RLM 74 |
lokální zesvětlení a další rozbití povrchu vytvořené mixem
RLM 74 a světle šedivé RLM 77 |
|
|
|
|
druhá vrchní kamuflážní barva RLM 75 nastříkaná bez
maskování freehand |
poslední krok - dostříkání fleků odstínem RLM 76 |
detail povrchu rozbitého světlou šedou RLM 76 |
model zalakovaný lesklým lakem Pactra pro lepší nanášení
obtisků a provádění washe olejovými barvami |
|
|
|
|
detail vypatinovaných spodních ploch |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|