|
|
Strašně strašný jednolitý povrch...
Zkoušeli jste někdy nabarvit model, který je například v olivovce
tak, aby nebyl plochý? Vždycky jsem si myslel, že něco takového je
opravdu velmi pracné a složité. Protože jsem viděl při práci J. M.
Villalbu na soutěži Modellbrno a delší dobu již sleduji na webu
práci excelentních modelářů Chrise Wauchopa a Andrewa Dextrase,
nechal jsem se jejich prací inspirovat a pokusil jsem se vyzkoušet
zase něco jiného. Všichni tři používají velmi promakaný způsob
patinování pomocí stříkací pistole. Nebudu zastírat, že jsem níže
popsaný postup vymyslel úplně sám, pouze jsem si od každého něco
vypůjčil, dodal něco svého a vzájemně všechny tyto postupy propojil.
Vše jsem si odzkoušel na krásném modelu AH-64D Longbow Apache v
měřítku 1/48 od japonské Hasegawy. Naučil jsem se pracovat v
převážné míře se špičkovými barvami GSI Aqueous Hobby Color. Barvy
standardně ředím speciálním ředidlem se zpomalovačem schnutí Mr.
Levelling Color Thinner. Všechny barvy ředím minimálně poměrem 1:1 a
více ve prospěch ředidla.
Barvení jsem začal černou barvou tire black. Je to perfektní odstín,
protože se jedná o černou barvu, která ale není sytě černá. Spíše
bych ji přirovnal k vyšísované černé barvě. Naředil jsem ji v poměru
1:1,5 ve prospěch ředidla a provedl velice hustý preshading přes
veškeré nýtové řady a spáry paneláže. Stejnou barvou jsem pak
nastříkal černé plochy na křídle a na VOP. Myslím, že obtisk by
nevypadal tak přesvědčivě jako vypadá nástřik. Konkrétně černé
plochy na křídle a VOP jsem navíc ve středech panelů zesvětlil
přidáním kapičky bílé barvy a dalším doředěním na poměr zhruba 30%
barvy a 70% ředidla. Nástřik preshadingu a černých ploch jsem nechal
do druhého dne dokonale zaschnout. Plochy, které měly být černé jsem
vymaskoval Tamiya páskou.
Přesně podle návodu jsem připravil kamuflážní barvu ze 30% černé H12
a 70% olive drab H78. Odstín jsem si připravil do prázdné skleničky
od barvy GSI. Pro namíchání jsem použil injekční stříkačku, kdy jsem
z originálního odstínu olive drab natáhl 7 ml barvy a z černé 3 ml a
vše vstříknul do připravené skleničky. Vznikající směs stačilo
dokonale rozmísit a tím byla připravena hlavní kamuflážní barva k
barvení. Tentokrát jsem použil ředící poměr 1:2 ve prospěch ředidla.
Dodržet přesný poměr ředění je velice jednoduché. Stačí používat
injekční stříkačky. Nejprve vždy natáhnu potřebné množství ředidla a
dotáhnu konkrétním množstvím barvy. Vše dokonale rozmíchávám přímo
ve stříkačce a posléze se i připravená barva jednodušeji dávkuje do
stříkací pistole. Tuto směs jsem s citem nastříkal při tlaku 50 KPa
na preshading tak, aby černá jemně prosvítala (ale byla zplna
překryta olive drab) a středy panelů zůstaly výrazně světlejší.
Výsledkem byl perfektní povrch, který už nevypadal tak ploše, ale
přeci jen tomu ještě něco chybělo. Povrch jsem opět nechal zaschnout
do dalšího dne.
Pak jsem využil zbytek originálního odstínu olive drab H78 a naředil
jej poměrem 30% barvy a 70% ředidla. Touto velice řídkou směsí jsem
pak nastříkal všechny středy panelů a tam, kde má model větší rovné
plochy, jsem stříkal ledabyle drobné hady a flíčky pro rozbití
jednotvárnosti celého povrchu. Výsledek byl o dost lepší, ale přeci
jen to ještě něco chtělo. Využil jsem nápadů již zmíněných pánů a
použil patinovací systém převzatý od Chrise Wauchopa a připravil si
směs z barev Tamiya v poměru dva díly černé a jeden díl červenohnědé
barvy. Směs jsem naředil pomocí isopropylalkoholu, což jsem okoukal
od J. M. Villalby, a na celý vrtulník nastříkal drobné a hlavně
nepravidelné hádky a flíčky přesně podle stylu práce Andrewa
Dextrase. Patinovací směs z barev Tamiya jsem naředil
isopropylakoholem v poměru 10% barvy a 90% ředidla. Tuto směs jsem
poté stříkal pod tlakem 50 KPa. Výsledkem byl velice zajímavý a
rozmanitý povrch.
Další operací se stal nástřik lesklého laku GSI Super Clear II opět
ředěný Mr. Color. Levellig Thinnerem v poměru 1:3 ve prospěch
ředidla. Pokud tento lak naředíte standardním modrým ředidlem Mr.
Color Thinner, pak se směs bohužel srazí! Na takto připravený povrch
jsem nanesl pomocí Mr. Mark Setteru obtisky a pomocí Mr. Mark
Softeru je posléze i změkčil. Pozor, za žádných okolností nesmíte
zaměnit obtiskové vodičky! Musí být přesně v tomto pořadí. Obtisky
jsem nechal zaschnout do druhého dne a opět je přestříknul lesklým
lakem pro sjednocení. Jedním z posledních kroků se stalo napuštění
spár řídkou olejovou barvou a po jejím asi třídenním schnutí
sjednocení povrchu lakem GSI Super Clear Flat. S povrchem jsem byl
velmi spokojený, ale abych vytáhnul nýty a tmavý nátěr, ještě jsem
provedl drybrush olejovou barvou olivová zeleň. Drybrush většinou
provádím jako úplně poslední krok pro zvýraznění povrchových
detailů.
|
|
|
|
hustý preshading černou barvou |
první sjednocující nástřik namíchané "hello drab" |
|
|
|
|
|
|
zalakovaný povrch připravený na wash oleji |
|
|
|
|
|
|
|
drybrush olejovou barvou olivová zeleň |
|
|
povrch vrtulníku zalakovaný finálním lakem |
|
|
|
|
|
|
|