domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   

Jak nabarvit motor?

V dnešních stavebnicích bývají makety motorů na velmi dobré úrovni, takže mnohdy se stačí zaměřit na jejich pečlivé vymalování, aby se takový díl stal důstojným detailem na modelu. Dnes se zaměřím na pouhopouhé vybarvení dvou dílů motoru BMW 801 ve čtvrtce, který byl součástí výborného modelu Focke Wulf Fw 190 A-3 od japonské Hasegawy. Nebudu řešit doplňování rozvodů, táhel a dalších detailů, vysvětlím pouze, jak velmi jednoduše takový díl vymalujete

Krok 1

začištění dílů ze stavebnice je důležité, abychom byli schopni po nabarvení motor rovnou vlepit do motorového krytu a nemuseli řešit případné poškození vymalovaného motoru při odstraňování nálitku například pilníkem. V tomto případě není nutný Surfacer, protože díly nebudou namáhané, po nalepení do motorového krytu už nebude šance se jakkoli motoru dotknout.

Krok 2

jako první jsem motor BMW 801 nastříkal mixem akrylové barvy barvy Tamiya X-18 Semigloss Black s přídavkem cca 10% lesklého akrylového laku X-22 Clear (obrázek č. 1). Tento černý základ je pouze pomocný před nástřikem kovové barvy Alclad II, která při nastříkání na černý základ bude mnohem sytější.

Krok 3

barva Alclad II ALC-103 Dark Aluminium (obrázek č.2) je balena ve skleničce o obsahu 30 ml už rovnou naředěná s tím, že se uvnitř nachází kovová kulička. Před samotným použitím kovové barvy Alclad II je bezpodmínečně nutné tuto dokonale protřepat, aby se spojil kovový prášek s ředidlem. Teprve poté je možné barvu přenést do stříkací pistole, nejlépe pomocí injekční stříkačky a za použití nízkého tlaku (cca 50-80 KPa) barvu nastříkat. Barva je sice smradlavá, ale zatím jsem nenalezl kvalitnější kovové a hlavně blbuvzdorné barvy. Po cca 3-5 minutách s ohledem na tloušťku nástřiku je barva dokonale suchá, nemaže se a je odolná většině patinovacích přípravků. Z pistole jí vymývám pomocí ředidla určeného pro barvy GSI Mr. Color.

Krok 4

jakmile bude kovový nástřik Alclad II suchý (prakticky okamžitě), můžeme přistoupit k nabarvení vahadel válců (obrázek 3). Na toto barvení jsem použil vodou ředitelnou barvu Vallejo Color 70950 Flat Black, ale místo vody jsem k ředění použil originální ředidlo Lifecolor Thinner, které je určené k ředění barev na vodní bázi Lifecolor. Nátěr byl pak během několika málo minut zcela suchý a opět dokonale odolný většině patinovacích přípravků. Výsledek si můžete prohlédnout na detailním obrázku č. 4

Krok 5

nyní můžeme přistoupit ke zvýraznění žeber válců (obrázek č. 5 a obrázek č. 6). K tomu jsem použil hotový wash Mig Productions P220 Dark Wash, který jsem zplna natřel štětcem na základ připravený z kovové barvy Alclad II. Wash jsem nechal zaschnout na vzduchu a už jej nestíral dolů. Wash pěkně "ušpinil" válce a navíc ve větší a tmavší vrstvě zůstal zateklý mezi jednotlivými žebry a tím je velice jednoduše zvýraznil. Před prvním použitím hotového washe Mig Productions je bezpodmínečně nutné nádobku nejdříve dokonale protřepat, poté otevřít a například pomocí špejle pořádně ode dna rozmíchat usazený pigment, aby se dokonale propojil s ředidlem a posléze nádobku uzavřít a opět dokonale protřepat. Pak je hotový wash připravený k použití. Pokud toto pominete a použijete wash ihned, výsledek bude velmi špatný, protože na štětec naberete pouze ředidlo a to je špatně.

Krok 6

barvení reduktoru jsem začal jako první jednoduchým preshadingem černou barvou, kterou jsem měl v pistoli při stříkání základu motoru pro kovovou barvu Alclad II (obrázek č. 7 a obrázek č. 8). Preshading jsem nastříkal do koutů a na hrany reduktoru. Následoval nástřik základní akrylovou barvou Tamiya XF-54 Dark Sea Gray naředěnou originálním ředidlem Tamiya ITEM 81040 X-20A Thinner s bílým víčkem, které je určené pro ředění akrylových barev. Po nástřiku jsem přidal pomocí štětce trochu bílé barvy Tamiya XF-2 Flat White do zbytku XF-54 ve stříkací pistoli a přidal ředidlo. Směs jsem dokonale promísil štětcem a s citem zesvětlil středy jednotlivých ploch reduktoru.

Krok 7

ještě před patinováním reduktoru jsem některé jeho detaily vymaloval černou barvou Vallejo Color (obrázek č. 9). Posléze jsem ostrým tenkým štětcem (jemnost 00) kolem všech hran a do koutů napustil hotový wash Mig Productions P220 Dark Wash. Wash jsem nechal asi 15 minut zavadnout a poté celý reduktor nastříkal matným lakem, který jsem si namíchal z lesklého akrylového laku Tamiya X-22 Clear s přídavkem cca 20% matné báze Tamiya X-21 Flat Base. Matný lak byl suchý za dalších cca 5 minut a mohl jsem tedy přistoupit ke zvýraznění hran technikou "drybrush", tedy "suchý štětec". Pro tuto techniku s úspěchem používám špičkové olejové barvy 502. Abteilung, konkrétně odstín ABT100 Faded Gray. Vždy vymáčknu trochu olejové barvy na papírovou utěrku a odsaji přebytečný olej a do této pasty namočím plochý štětec, který používám výhradně na techniku drybrush. Ihned poté štětec ošmrdlám o papírovou utěrku a odzkouším na černých fotografiích v novinách a teprve když štětec nezanechává prakticky žádnou stopu, provedu drybrush na požadovaném dílu. Úplně poslední technikou se stalo vytvoření oděrek pomocí kovové pastelky Progresso, kterou považuji za zcela zásadní a skvělou pomůcku.

Krok 8

jak motor, tak reduktor máme úspěšně vymalovaný a tak oba díly můžeme spolu slepit a umístit do motorového krytu vznikajícího Focke Wulfu Fw 190 A-3. Výsledek si můžete detailně prohlédnout na obrázcích č. 10 - 14.

diskuse k článku na profilu Modelplacu na Facebooku

 

obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3 obrázek č. 4
obrázek č. 5 obrázek č. 6 obrázek č. 7 obrázek č. 8
obrázek č. 9 obrázek č. 10 obrázek č. 11 obrázek č. 12
   
  obrázek č. 13 obrázek č. 14  

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)