domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   

Jak jednoduše získat profesionální snímky svých miláčků?

Nechci si dělat nějaký patent na fotografování svých modelů, ani nechci poučovat ostatní o tom, jak správně postupovat. Co se týče fotografování, jsem absolutní amatér, takže nežli mé snímky vypadaly koukatelně, musel jsem si projít očistcem a zkoušením stylem pokus – omyl. Takže se zde pokusím popsat, jak to dělám já. Možná můj článek bude profi fotografům k smíchu, což je možné, ale sám si myslím, že by to mohlo pomoci vám, kdo byste si rádi fotili své modýlky sami na solidní úrovni.

Bohužel vám málokterý profi fotograf poradí. Nejlepších rad jsem překvapivě získal od stejných samouků, jakým jsem i já. Takže pojďme na to.

Základem je pořádné osvětlení

Zapomeňte na kombinaci různých zdrojů osvětlení s různě barevnými teplotami světla (teplota chromatičnosti). Žárovka (teplota 2800 K) většinou vydává žluté světlo, zářivka modré světlo (5000 K), takže je nelze zkombinovat, protože se různé teploty světla přebijí a barvy na modelu bohužel zkreslí. Pro naše potřeby je nejvhodnější halogenové, zářivkové anebo LED osvětlení o barevné teplotě 5500 K.

Stejně tak je nutné promyslet, jak budeme na model svítit. Jeden světelný zdroj je k ničemu, protože nám světlo hodí silný stín jedním směrem. Pokud použijeme dvě světla, pak se nasvícení modelu výrazně zlepší, ale také získáme množství rušivých stínů v několika směrech. My potřebujeme silné a hlavně rozptýlené světlo.

K tomu účelu jsem si pořídil dvě lampy se stínítky se stříbrnou barvou uvnitř pro co nejlepší odraz světla a zářivkové žárovky o síle 40W a teplotě světla 5500 K. Lampy navíc mají vlastní stativ, kterým si mohu lampu umístit do potřebné výšky a zafixovat. Lampy mám postaveny tak, aby svítily úhlopříčně a byly ve sklonu cca 45-60° vůči fotografované ploše. Ještě by byla vhodná jedna lampa, kterou bych umístil tak, aby svítila šikmo seshora a nasvítila tak i zadní a horní část modelu. Za jednu lampu jsem dal zhruba tisíc korun, nicméně jsem tak získal velmi kvalitní, pevné a stabilní osvětlení.

Měkké rozptýlené světlo

Měkké rozptýlené světlo získáme v nejlepším případě za pomoci tzv. světelného stanu. Světelný stan lze pořídit už od cca 300 Kč, podle jeho velikosti. Sám jsem si pořídil fotostan o rozměru 65x65x65 cm, který je ideální pro fotografování kupříkladu čtvrtkových stíhaček.
Světelný stan je vlastně pružný prostorový rámeček, na kterém je navlečené průsvitné plátno. Po nákupu světelného stanu obdržíte úhlednou taštičku, ve které je stan složený. Po prvním vyjmutí světelného stanu z přenosné taštičky stan vyskočí jak čertík z krabičky a sám se složí. Bohužel se mi ho už nikdy nepodařilo stejně složit tak, jak byl složený v taštičce při nákupu :-D

„Nekonečné pozadí“

Součástí světelného stanu je několik různobarevných pásů látky (bílé, červené, modré a černé) se suchými zipy, kterými se do stanu přichytí a získáme tak „nekonečné“ pozadí. Při fotografování modelu tak nebude rušit možná hrana, pokud bychom měli pozadí složené kupříkladu z dvou papírových čtvrtek. Problém je v tom, že je pozadí složené, takže sklady na látce ruší fotografie. Po přežehlení se mi navíc na pozadí nachytalo množství prachu, které se mi už nikterak nepodařilo odstranit.

Náhradním řešením bylo zakoupení lesklého plastového pozadí od společnosti Fomei. Toto pozadí je prodáváno stočené v papírové krabici o rozměru 100 x 140 cm, což je poměrně veliká plachta. Pro mé potřeby jsem si odstřihnul pruh plastového pozadí o velikosti toho látkového ze světelného stanu. Toto plastové pozadí má výhodu v tom, že není měkké jako látka a neprohýbá se, takže pokud dovnitř vložíme hotový model, tak stojí pevně a nevlní se jako v případě látkového pozadí.

Alternativou k fotostanu by mohlo být použití tenké průsvitné látky natažené přes lampu. Pokud používáme zářivkové osvětlení, je vše v pořádku, pokud používáme halogenové osvětlení, hrozí nebezpečí vzplanutí vlivem obrovské teploty, kterou halogenové svítidlo dokáže vyvinout. V tomhle případě jsem rád za profi lampy se zářivkovým osvětlením o síle 40W a teplotě 5500 K. Lampy se také mírně zahřívají, ale rozhodně se nejedná o saharský žár, jako v případě halogenového osvětlení.

Příprava přístroje před focením

Pro získání ostrých a neroztřesených snímků budeme bezpodmínečně nutně potřebovat stabilní stativ, na který upevníme svůj fotopřístroj. V každém případě budeme potřebovat přístroj, který umožňuje vlastní nastavení vyvážení bílé barvy („white balance“), nastavení manuálního režimu („M“), popřípadě režim priority clony („A“) a možnost samospouště.
Sám vlastním starší zrcadlovku Nikon D40, která umožňuje nastavit všechny zmiňované hodnoty. Pro co možná nejostřejší snímek v celé ploše je nutné co nejvyšší clonové číslo („F“). V mém případě F25-29 podle použitého objektivu. Můj přístroj byl kit a obsahoval vedle těla i objektiv 18-55 mm. Nechal jsem si poradit u odborníků a ještě si pořídil makro objektiv s pevným ohniskem, kterým jsem schopen vyfotit i ty nejmenší detaily na svých modelech.

Vyvážení bílé barvy

Nikdy bych nevěřil, jak obrovský vliv na kvalitu snímku má nastavení bílé barvy. Pro tento účel používám 18% šedou destičku, kterou umístím šikmo do fotostanu a na přístroji si nastavím možnost vlastního určení bílé barvy a namáčknu aktuální nastavení bílé barvy. Tato hodnota se do přístroje uloží a takto nafocená série snímků bude dodržovat stejné a věrné barvy na všech získaných snímcích.

Jdeme na focení

Focení pak vypadá následovně: vyvážím si aktuální nastavení bílé barvy pomocí 18% šedé destičky, pak nastavím manuální režim („M“) a nastavím co nejvyšší clonové číslo na svém přístroji. Přístroj umístím na stativ a připravím samospoušť. Většinou se také snažím upravovat expozici (+/- EV). Upravuji expozici +EV, abych snímek ještě trochu zesvětlil. Pokud to ale přeženu, bude snímek přepálený, takže je nutné zkoušet a najít si optimální nastavení pro konkrétní případ.

Pokud bych stiskl spoušť bez samospouště, snímek by byl rozmazaný, proto je samospoušť nutná. K tomu účelu jsem si ještě pořídil dálkové ovládání, kterým mohu spoušť odpálit, aniž bych přístroj rozvibroval. Navíc díky dálkovému ovládání dokážu samospoušť zkrátit na 2 sekundy, což v mnohém fotoseanci urychlí. Normálně je samospoušť nastavena na dobu 10 sekund a to opravdu zdržuje celé focení.

Sice to vypadá, že celé nastavení před samotným focením zabere dvě odpoledne, ale opak je pravdou. Rozbalení fotostanu, postavení dvou lamp spolu s nastavením přístroje nezabere ani pět minut, včetně nažhavení světel. Navíc takové úsilí se nám vrátí v kvalitních snímcích a o ty nám jde především ne?

Doufám, že tohle mé zamyšlení vám bude k něčemu. Třeba se pak vyhnete možným chybám už na začátku a získáte tak rychle a jednoduše optimální snímky. Budu držet palce ;-)
 

Daganet - firma kde jsem koupil lampy a světelný stan
Fomei - plastové fotopozadí "Colorgloss"
Fomei - plastové fotopozadí "Colormatt"

 

Takhle vypadá moje fotomísto:
- fotostan
- dvě lampy
- stativ
Uvnitř fotostanu je vidět popisované plastové pozadí a také pozice obou lamp 18% šedá destička pro vyvážení bílé barvy Takto vypadá model umístěný uvnitř světelného stanu
A výsledek, tak jak by to mělo vypadat - díky "nekonečnému pozadí" neruší snímek lom desek. celkový snímek F2A-3 Buffalo ve čtvrtce od Special Hobby ...a jeho detaily  
    Takto vypadá zmiňované plastové pozadí od Fomei - lesklé bílé ...a polomatné černé

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)