|
|
Chipping - odřeniny, čipy, škrábance malováním
Chipping je modelářská technika, kterou znázorníme na modelu
různé odřeniny, škrábance, otěry a jiné provozní opotřebení, které
způsobí, že se barva oloupe, odře, popraská. Odřeniny mohou být
buďto jen slabé škrábance na světlejší odstín kamufláže – slabé
odření (čerstvé, ne tak hluboké) anebo zcela úplné odření,
poškrábání až na základovou barvu nebo barvu pod vrchní barvou nebo
materiál, z čeho byl povrch vyroben (železo, hliník, dřevo).
Při malování jednotlivých odřenin, škrábanců používám kvalitní tenké
štětce s kratším či delším přírodním vlasem (velikost 5/0, 3/0) nebo
je možné a velmi efektivní použít molitan, kterým se jemně dotýkáme
hran či ploch, kde chceme znázornit odřeniny. Molitan díky své
struktuře tvoří náhodně nepravidelné otisky, které velmi reálně
ztvární odřeniny, opotřebení na více exponovaných místech (okolo
poklopů, průlezů, vstupních otvorů atd.)
Odřeniny můžeme malovat barvami typu enamel (syntetické) nebo
olejovými barvami. Tyto barvy můžeme jednoduše opravit v případě
přetažení, vytvoření nevhodného tvaru nebo při vytvoření příliš
velké oděrky. Lze je smýt pomocí ředidla, ale bohužel po nich může
zůstat tmavší místo nebo šmouha, což není žádané. Odřeniny maluji na
povrch zalakovaný polomatným akrylovým lakem (Sidolux s přídavkem
matné báze Tamiya). Na vytváření čipů jsem si oblíbil barvy Vallejo
Model Color, které jsou na bázi akrylo-vinylové. Díky jejímu
složení, barva po zaschnutí vytvoří ideální povrch (jemně zgumovatí,
všichni, kteří je používají, tento jev znají), který je velmi dobře
odstranitelný seškrábnutím a toho využívám při tvorbě odřenin či
škrábanců.
Barvy Vallejo ředím destilovanou vodou na hustotu plnotučného mléka.
Barva musí krýt, aby čip vypadal jako odřenina (ostře) a ne jako
šmouha. Naředěnou barvu naberu z paletky na štětec, otřu o její
okraj, aby barva nestékala. Poté maluji nepravidelné útvary (tečky,
čáry, škrábance atd.), na místa, kam potřebuji. Většinou se řídím
nějakou skutečnou předlohou, aby čipy vypadaly alespoň trochu
reálně. Na jeden zátah většinou udělám více čipů a škrábanců, než je
zdrávo (přeženu to), ale to je záměr. Barvu nechám asi 15 minut
zavadnout a poté vezmu párátko s ostře seříznutým koncem a začnu
čipy upravovat – zmenšovat je, měnit jejich tvar a rozdělovat je.
Díky tomu, že barvy Vallejo Color, jde tímto způsobem velmi dobře
seškrábnout dolů, lze tak velmi dobře upravit tvary čipů, popřípadě
je odstranit z míst, kde se nehodí a tím doladit vzhled, aby naše
snažení vypadalo reálně. Pokud čipy dělám molitanem, tak jemně
namočím molitan do barvy, otřu o hranu, jednou otisknu do ubrousku a
pak postupně, kde potřebuji, „ťapkám“ dotýkám se ploch, hran modelu,
kde mají čipy být. Pokud je odření moc přehnané, opět přichází na
řadu oblíbené párátko.
U znázornění odřenin, které už jsou staršího data a vyskytují se na
materiálu, který vlivem povětrnostních podmínek koroduje, postupuji
tak, že do již namalovaných oděrek opatrně tupováním doplním hnědé
odstíny olejovek, aby výsledný čip nebyl příliš výrazný. Jde o to,
aby se okolo okrajů čipu objevil tmavý okraj, který je ve
skutečnosti jasně viditelný. Okolí čipu prostě natónuji do tmavšího
odstínu. Zde opět záleží, na tom, zda se jedná o starou korozi, nebo
mladší korozi. U začínající koroze použiji různé světlé oranžové
nebo hnědé odstíny. V případě, že je rez už stará, pak použiji
tmavší odstíny hnědé a oranžové.
Odřeniny můžeme na model také malovat pomocí akvarelových pastelek,
které mají měkčí „hrot“ nežli klasické pastelky (nepoškodíme tím
povrch modelu), nebo též můžeme použít Progresso.
Jakou barvu použít při malování čipů?
Vždy se řídíme tím, jakou barvu měl povrch pod odíranou barvou.
Může to být barva materiálu anebo jiná barva, v případě, že byla
původní kamufláž přestříkána novou.
Pro znázornění různých druhů odřenin, je možné použít následující
odstíny:
Slabé nebo čerstvé odřeniny – používá se zesvětlený odstín
kamuflážní barvy, je možné též použít akvarelové pastelky, či
Progreso v daném světlejším odstínu
Odřeniny na základní barvu – pro znázornění použijte odstín
základové barvy, u německé techniky např. barva suříku, u jiných dle
známých základovek
Odřeniny na kov, ocel, železo, litý pancíř – řídíme se barvou daného
materiálu, na který místo odíráme
Odřeniny na kov, ale zcela lesklý vyleštěný kov, exponovaná místa –
třeba ošlapané hrany vstupních otvorů, osahané hrany atd. - odstíny
stříbrné, lehce tónovaná černou, dle toho, jaký stupeň lesku
(odření) požadujeme, případně je možné použít grafitovou tužku, nebo
třeba stříbrné Progesso či akvarelovou pastelku, případně grafitovým
pigmentem
Odřeniny, staré, nové, rez – použít červenohnědé odstíny,
hnědooranžové dle stáří rzi, stará rez - tmavší odstín, začínající
rez - světlejší odstín.
|
Tip:
Na závěr bych rád přidal
jeden můj tip, poznatek. Když jsem na modelu provedl
rendering (tj. lokální zesvětlení či ztmavení míst olejovými
barvami) a na tento povrch udělal barvami Vallejo Color
čipy, tak po seškrábnutí a upravení odřenin párátkem, se mi
také trochu seškrábla část podkladu upraveného olejovými
barvami. Nechtěně se tak vytvořil poměrně zajímavý efekt -
jemné „inverzní“ odřeniny a popraskání (výsledný vzhled
záleží také na tom, zda jste olejovými barvami povrch
ztmavovali nebo zesvětlovali). |
|
autor: Aleš Línek |
|
|
|
|
chipping enamel - molitanem |
chipping enamel - molitanem |
chipping enamel molitanem - vyleštění zubů na kov |
první fáze - přehnané čipy Vallejo |
|
|
|
|
druhá fáze upravení čipů párátkem - Vallejo |
chipping Vallejo a párátkem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|