|
|
LEŠTĚNÍ KABINEK
Jistě jste se už setkali s modelem, zpravidla moderní letoun, kde
je vypouklá kabinka a prostředkem jde pozitivní linka od dělení
formy. Pro nás modeláře je samozřejmě tohle doslova nepřijatelné.
Se stejným problémem jsem se setkal u modelu F-16 CJ od Hasegawy ve
čtvrtce. Zde přináším postup, jak stopu po dělení formy odstranit:
- Překryt pilotního prostoru se zmíněnou pozitivní linkou
celkový dojem modelu doslova zkazí. Na fotografii je tento
problém znázorněn červenou šipkou.
- Pozitivní linku jsem začal likvidovat pomocí smirkového
papíru zrnitosti 800. Broušení jsem prováděl metodou "pod
vodou". Voda je nutná, jinak dojde k poškrábání kabinky a
výsledek by nemusel být takový, jaký by jsme si představovali.
Na smirkový papír taktéž není dobré zbytečně moc tlačit. Jako
nejlepší způsob se mi osvědčilo složit si proužek smirku na cca
8 mm široký proužek a cca 15 mm dlouhý a potom jemnými
krouživými pohyby odbrousit linku. Opravdu se vyplatí nechvátat!
- Po odbroušení linky pomocí smirkového papíru jemnosti zrna
800 jsem použil velejemný smirkový papír 2000. Ten musí být
samozřejmě taktéž namočený. Dobré je ponechat čtvereček smirku
alespoň pět minut namočený, aby se dokonale prosytil vodou.
Vodou se v žádném případě nevyplatí šetřit. "Dvoutisícovka"
perfektně vyhladí dříve broušený pruh a broušená plocha se
dokonale vyhladí a zjemní. Dojde k odstranění jemných
škrábanečků vytvořených smirkem 800.
- Pokud je kabinka dokonale připravená pomocí smirkových
papírů, pak přichází ke slovu Tamiya Rubbing Compound, což je
leštící pasta, kterou mám uskladněnou ve svém modelářském
doupěti. Pasta je rozpustná ve vodě, což je velmi šikovné. Pastu
si většinou trochu vytlačím na prst a pak prstem kabinku
vyleštím, až začne Compound jakoby žmolkovatět. Pak kabinku
znovu namočím do vody a leštění prstem opakuji s tím, že
postupně smývám zbývající pastu. Nakonec jsem takto vyleštěnou
kabinku ještě dokonale vysušil kouskem flanelové košile. Pozor,
pokud použijete hrubou látku, popřípadě hadr do kterého otíráte
štětce od barvy, pak je dost možné, že se podaří kabinku znova
poškrábat, proto se tedy vyplatí větší opatrnost.
- Poslední operace spočívala v použití modelářské vrtačky,
která umožňuje cca 8-10 000 otáček za minutu. Do vrtačky jsem
upevnil vlněný kotouček, kterým jsem kabinku dovyleštil. Ovšem
tady pozor! Jakékoli přílišné přitlačení, nebo zastavení
kotoučku na místě = zničená kabinka!!! Při leštění se povrch
kabinky zahřívá a mohlo by tak dojít k seškvaření a tudíž k
znehodnocení kabinky. Ve skutečnosti to ale není tak
strašidelné, jak zde popisuji. Je to pouze ten nejhorší možný
případ. Také jsem zjistil že nižší otáčky nevyleští kabinku tak
dokonale, jak bych si představoval.
Na posledním obrázku je zobrazeno veškeré nářadí, které jsem
použil pro vyleštění kabinky.
|
|
|
|
Bod 1 - původní stav |
Bod 2 - odbrušování pozitivní linky |
Bod 2 - odbrušování pozitivní linky, jiný pohled |
Bod 3 - leštění pomocí velejemných smirků |
|
|
|
|
Bod 3 - leštění pomocí velejemných smirků, jiný pohled |
Bod 4 - leštění pomocí Tamiya Rubbing Compoundu |
Bod 5 - kabinka po vyleštění |
Použitý pomocný materiál |
|
|
|
|
|
|
|