domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   

LEŠTĚNÍ KABINEK

Jistě jste se už setkali s modelem, zpravidla moderní letoun, kde je vypouklá kabinka a prostředkem jde pozitivní linka od dělení formy. Pro nás modeláře je samozřejmě tohle doslova nepřijatelné.
Se stejným problémem jsem se setkal u modelu F-16 CJ od Hasegawy ve čtvrtce. Zde přináším postup, jak stopu po dělení formy odstranit:

  1. Překryt pilotního prostoru se zmíněnou pozitivní linkou celkový dojem modelu doslova zkazí. Na fotografii je tento problém znázorněn červenou šipkou.
  2. Pozitivní linku jsem začal likvidovat pomocí smirkového papíru zrnitosti 800. Broušení jsem prováděl metodou "pod vodou". Voda je nutná, jinak dojde k poškrábání kabinky a výsledek by nemusel být takový, jaký by jsme si představovali. Na smirkový papír taktéž není dobré zbytečně moc tlačit. Jako nejlepší způsob se mi osvědčilo složit si proužek smirku na cca 8 mm široký proužek a cca 15 mm dlouhý a potom jemnými krouživými pohyby odbrousit linku. Opravdu se vyplatí nechvátat!
  3. Po odbroušení linky pomocí smirkového papíru jemnosti zrna 800 jsem použil velejemný smirkový papír 2000. Ten musí být samozřejmě taktéž namočený. Dobré je ponechat čtvereček smirku alespoň pět minut namočený, aby se dokonale prosytil vodou. Vodou se v žádném případě nevyplatí šetřit. "Dvoutisícovka" perfektně vyhladí dříve broušený pruh a broušená plocha se dokonale vyhladí a zjemní. Dojde k odstranění jemných škrábanečků vytvořených smirkem 800.
  4. Pokud je kabinka dokonale připravená pomocí smirkových papírů, pak přichází ke slovu Tamiya Rubbing Compound, což je leštící pasta, kterou mám uskladněnou ve svém modelářském doupěti. Pasta je rozpustná ve vodě, což je velmi šikovné. Pastu si většinou trochu vytlačím na prst a pak prstem kabinku vyleštím, až začne Compound jakoby žmolkovatět. Pak kabinku znovu namočím do vody a leštění prstem opakuji s tím, že postupně smývám zbývající pastu. Nakonec jsem takto vyleštěnou kabinku ještě dokonale vysušil kouskem flanelové košile. Pozor, pokud použijete hrubou látku, popřípadě hadr do kterého otíráte štětce od barvy, pak je dost možné, že se podaří kabinku znova poškrábat, proto se tedy vyplatí větší opatrnost.
  5. Poslední operace spočívala v použití modelářské vrtačky, která umožňuje cca 8-10 000 otáček za minutu. Do vrtačky jsem upevnil vlněný kotouček, kterým jsem kabinku dovyleštil. Ovšem tady pozor! Jakékoli přílišné přitlačení, nebo zastavení kotoučku na místě = zničená kabinka!!! Při leštění se povrch kabinky zahřívá a mohlo by tak dojít k seškvaření a tudíž k znehodnocení kabinky. Ve skutečnosti to ale není tak strašidelné, jak zde popisuji. Je to pouze ten nejhorší možný případ. Také jsem zjistil že nižší otáčky nevyleští kabinku tak dokonale, jak bych si představoval.

Na posledním obrázku je zobrazeno veškeré nářadí, které jsem použil pro vyleštění kabinky.

 

Bod 1 - původní stav Bod 2 - odbrušování pozitivní linky Bod 2 - odbrušování pozitivní linky, jiný pohled Bod 3 - leštění pomocí velejemných smirků
Bod 3 - leštění pomocí velejemných smirků, jiný pohled Bod 4 - leštění pomocí Tamiya Rubbing Compoundu Bod 5 - kabinka po vyleštění Použitý pomocný materiál

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)