domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   
měřítko 1/72 hodnocení
výrobce Eduard M. A. 7/10
katalogové číslo 2113 (série "Dual combo")
počet dílů 184 plast, 9 čirých, 12PUR, lept, masky složitost
cena 675 Kč █ █

MIG-15 "Československé patnáctky"

Dlouho očekávaný kit dvaasedmdesátinové stavebnice MIG-15 se začal poprvé prodávat na prodejním veletrhu E-Day v garážích obchodního centra v pražských Butovicích 28. - 29. 9. 2013. Kdo byl jen v sobotu dopoledne, marně čekal na ohlášený prodej stavebnic, které ale dorazily v omezeném množství po místním Kotli, kdy jsem na místě už nebyl.

Nutno podotknout, že se jedná už o druhý pokus, uvést stavebnici na trh. Loni se stavebnice sice prodávala, nicméně z jiných forem (původně vyrobené jinou technologií). Vlivem destrukce formy byla zkompletována limitovaná edice stavebnic, které byly uvedeny na trh. Zdá se, že projektu MIG-15 šlape smůla na paty velmi intenzivně...

Druhou edici stavebnice ze zcela nových kovových forem, se mi podařilo sehnat až objednávkou na internetu. Samotná stavebnice je na první pohled moc pěkná, je vidět, že se přípravě u Eduardu hodně věnovali. Tato stavebnice je vyrobena 3D technologií a to je na kvalitě výlisků znát. Nicméně je na výliscích stále velké množství otřepů. Myslím, že Eduard potřeboval ještě tak měsíc ladit formy, před tím, nežli šla stavebnice na trh. Zvláště poté, kdy ředitel Eduardu pan Šulc na nymburském fóru prohlásil že:

citace forum IPMS Nymburk:

Původně jsem do tohoto tématu nechtěl vstupovat, ale nakonec jsem neodolal a přidám informaci o změnách, které jsme na modelu po e-dayi udělali:

1. Vyrobili jsme nové vložky na hlavní podvozkové nohy. Byly chybně vyfrézované, to způsobilo zástřik, a malou tvarovou chybu, které si kupodivu nikdo nevšiml.

2. Stejně jsme udělali nové vložky na kryty přední podvozkové šachty.

3. Totéž na stěny přední podvozkové šachty.

4. a totéž jsme udělali s přepážkou sacího otvoru, původní díl byl nepatrně větší a při špatném usazení bránil přesné instalaci sacího otvoru.

5. přefrézovali a znovu jsme usadili vložky pro bočnice pilotního prostoru a spodní části přídě s lafetou kanónů. Tím jsme se zbavili všech zbývajících otřepů, které na formě byly, protože tyto čtyři díly nebyly zřejmě původně zcela přesně usazeny.

6. Bohužel se nám nepodařilo, a už asi ani nepodaří, vylisovat pitotku jako součást křídla, takže je nyní jako separátní díl, což v prvních modelech není zohledněno ve stavebním návodu.

Zítra ještě vyměníme vložku na sedačku, a předěláme horní poloviny křídla, aby to mělo korektní reliéf hlavní podvozkové šachty.

Omlouvám se za chyby modelu, které se dostaly do oběhu. Kdo bude chtít rámečky vyměnit, samozřejmě mu je vyměníme. Nicméně se do toho nehrňte, vyhlásíme na výměnu rámečků nějakou akci, abychom vám kompenzovali tyto ústrky

Sorry za vyrušování!

konec citace

Evidentně mám tedy ještě výlisky neodladěné, nicméně i tak se zdá, že je stavebnice výborná a dobře pasuje v případě, že veškeré styčné plochy pečlivě začistíte a zabrousíte.

Slabinou stavebnice jsou obtisky tištěné přímo u Eduardu. Loni jsem nebyl právě nadšený ze samostatných obtiskových sad na Bf 110 a v recenzi jsem na jejich nedobrý soutisk upozorňoval. No je vidět, že u Eduardu mají stále velký problém s vyladěním kvality tisku. Přitom s těmito obtisky se pracuje výborně, jen ten soutisk je hodně degraduje. Stále pevně věřím, že se soutisk u Eduardu podaří vyladit a budoucí výsledky už budou bezchybné.

V krabici naleznete zdvojené rámečky (vyjma rámečků s trupem, který je pro verzi MIG-15 a druhý pro MIG-15bis) s možností postavit dva kompletní modely, tedy MIG-15 nebo MIG-15 bis (popřípadě bis SB)

Zde přináším několik komentovaných fotografií pro představu.

Pohled do krabičky:

pevná dvojdílná krabice s docela hezkou PC grafikou stavební návod je skvělý, ale je bezpodmínečně nutné se držet instrukcí, aby nedošlo k záměně dílů MIG-15, MIG-15 bis, či MIG-15bis SB lepty pomohou ve vyšperkování stavebnice, nicméně se mi nelíbí kropenatý tisk na bočních pultech brassinové PUR díly řeší raketovou výzbroj pro MIG-15 bis SB
čiré díly jsou perfektní detail odsunovatelné části překrytu přední část kabiny rámeček D a E představuje trupy pro MIG-15 a MIG-15 bis (viz tvar brzdících štítů a dalších rozdílných detatilů)
rámeček C je ve stavebnici 2x rámeček B je ve stavebnici 2x poslední stupeň turbíny ústící do výtokové trysky je skvělý, škoda že obdobný díl není na čele turbíny v trupu kola hlavního podvozku mají prapodivný vzorek, lepší bude náhrada za brassin sadu s koly
oddělené disky pomohou jednoduššímu barvení celého kola samostatně vylisovaná spodní část trupu pro MIG-15 (díl C4) je výborným řešením s ohledem na množství detailů díl C1 zase náleží verzi MIG-15 bis nohy hlavního podvozku jsou přesazené a lze na nich nelézt i otřepy
stejný případ s přesazenou podvozkovou nohou příďová podvozková noha vylisovaná s kolem by zasloužila alternativu ze dvou dílů (ani brassin sada na kola to neřeší) alternativní palubní desky - holá pro obtisk a lept a reliéfní pro vlastní malování na odtokové hraně je mírná podélná propadlina, na druhou stranu je skvěle ostrá odtoková hrana křídla
vnitřek podvozkové šachty v křídle lemování podvozkové šachty se skoseným hranami pro dojem tenkého plechu při pohledu zvenčí rozdíly trupu mezi MIG-15 nahoře a MIG-15bis dole hezké povrchové detaily a bočnice podvozkové šachty
nepěkné škrábance na dílu sacího kanálu s viditelnými stopami po frézování největší slabinou jsou obtisky s velmi špatným tiskem a soutiskem palubní desky jsou pěkné z obtisku celý aršík

Hrubá stavba modelu...

 
výtečně vyřešená sestava kokpitu a nasávacích kanálů (před přepážkou je prostor pro závaží spodní část s dalším prostorem pro závaží veškeré hrany bylo nutno zarovnat broušením s odstraněním početných otřepů na dvaasedmu je kokpit myslím vynikající jen tak ze stavebnice
pohled na knipl a vystřelovací sedadlo vzduchové kanály jsou jednou z předností stavebnice vzduchový kanál ústí do prázdného trupu, naštěstí tam není vidět čelní prstenec na trup moc nepasuje, bude nutno použít hrubé síly
nedomáčknutý čelní prstenec viditelně nesedí po slepení bude nutno použít sekundového lepidla a větší síly spolu se zabroušením dosedacích ploch vybrání v trupu pro instalaci samostatných brzdících štítů je pomocí pro modeláře na spoji polovin trupu bude nutné dorýt paneláž krytek a odnímatelných panelů
...to samé na vrchu trupu díly křídla jsou slepeny, trup je pouze secvaknutý dílem trysky a s vloženým kokpitem pro vlepení obou polovin křídla bude nutné zvětšit otvory pro čepy v trupu, jinak budete zápasit s  jejich vlepením do trupu podvozkové šachty jsou moc pěkně provedené
celý spodní díl je pouze přiložený bez lepení se začištěnými styčnými plochami pasování je pak velmi dobré přechod křídlo trup je solidní, ale připravte se na zkoušení nasucho a přibrušování čepů a dlabů u obou polovin křídla je to stejný případ
čep pro pitotku bude u pozdějších stavebnic upraven spojení obou polovin křídla nebylo bezproblémové z vnitřní strany je nutné spodní polovinu křídla zarovnat, jinak bude klapka vystupovat nad povrch pohled na bok podvozkové šachty vylisovaný na trupu
detail lícování křídla s trupem bez lepení na povrchu VOP a polovin křídla jsou patrné stopy po frézování, které bude lepší přebroušením odstranit díly VOP pasují velice špatně, navíc na styku VOP a SOP jsou patrné zuby zasahující do VOP, které bude nutno přetmelit

...POKRAČOVÁNÍ...

pokračování bude následovat v krátké době...

Jakub "Kubrt" Vilingr, 12. 10. 2013

stránky výrobce, kde si můžete stáhnout stavební návod

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)