|
|
měřítko |
1/72 |
hodnocení |
výrobce |
Eduard M. A. |
7/10 |
katalogové číslo |
2113 (série "Dual combo") |
počet dílů |
184 plast, 9 čirých, 12PUR, lept, masky |
složitost |
cena |
675 Kč |
█ █ |
MIG-15 "Československé patnáctky"
Dlouho očekávaný kit dvaasedmdesátinové stavebnice MIG-15 se
začal poprvé prodávat na prodejním veletrhu E-Day v garážích
obchodního centra v pražských Butovicích 28. - 29. 9. 2013. Kdo byl
jen v sobotu dopoledne, marně čekal na ohlášený prodej stavebnic,
které ale dorazily v omezeném množství po místním Kotli, kdy
jsem na místě už nebyl.
Nutno podotknout, že se jedná už o druhý pokus, uvést stavebnici na
trh. Loni se stavebnice sice prodávala, nicméně z jiných forem (původně
vyrobené
jinou technologií). Vlivem destrukce formy byla zkompletována
limitovaná edice stavebnic, které byly uvedeny na trh. Zdá se, že projektu MIG-15 šlape smůla na paty
velmi intenzivně...
Druhou edici stavebnice ze zcela nových kovových forem, se mi podařilo sehnat až
objednávkou na internetu. Samotná stavebnice je na první pohled moc
pěkná, je vidět, že se přípravě u Eduardu hodně věnovali. Tato
stavebnice je vyrobena 3D technologií a to je na kvalitě výlisků
znát. Nicméně je na výliscích stále velké množství otřepů. Myslím,
že Eduard potřeboval ještě tak měsíc ladit formy, před tím, nežli
šla stavebnice na trh. Zvláště poté, kdy ředitel Eduardu pan Šulc na
nymburském fóru prohlásil že:
citace forum IPMS Nymburk:
Původně jsem do tohoto tématu nechtěl vstupovat, ale nakonec
jsem neodolal a přidám informaci o změnách, které jsme na modelu po
e-dayi udělali:
1. Vyrobili jsme nové vložky na hlavní podvozkové nohy. Byly chybně
vyfrézované, to způsobilo zástřik, a malou tvarovou chybu, které si
kupodivu nikdo nevšiml.
2. Stejně jsme udělali nové vložky na kryty přední podvozkové
šachty.
3. Totéž na stěny přední podvozkové šachty.
4. a totéž jsme udělali s přepážkou sacího otvoru, původní díl byl
nepatrně větší a při špatném usazení bránil přesné instalaci sacího
otvoru.
5. přefrézovali a znovu jsme usadili vložky pro bočnice pilotního
prostoru a spodní části přídě s lafetou kanónů. Tím jsme se zbavili
všech zbývajících otřepů, které na formě byly, protože tyto čtyři
díly nebyly zřejmě původně zcela přesně usazeny.
6. Bohužel se nám nepodařilo, a už asi ani nepodaří, vylisovat
pitotku jako součást křídla, takže je nyní jako separátní díl, což v
prvních modelech není zohledněno ve stavebním návodu.
Zítra ještě vyměníme vložku na sedačku, a předěláme horní poloviny
křídla, aby to mělo korektní reliéf hlavní podvozkové šachty.
Omlouvám se za chyby modelu, které se dostaly do oběhu. Kdo bude
chtít rámečky vyměnit, samozřejmě mu je vyměníme. Nicméně se do toho
nehrňte, vyhlásíme na výměnu rámečků nějakou akci, abychom vám
kompenzovali tyto ústrky
Sorry za vyrušování!
konec citace
Evidentně mám tedy ještě výlisky neodladěné, nicméně i tak se
zdá, že je stavebnice výborná a dobře pasuje v případě, že veškeré
styčné plochy pečlivě začistíte a zabrousíte.
Slabinou stavebnice jsou obtisky tištěné přímo u Eduardu. Loni jsem
nebyl právě nadšený ze samostatných obtiskových sad na Bf 110 a v
recenzi jsem na jejich nedobrý soutisk upozorňoval. No je vidět, že
u Eduardu mají stále velký problém s vyladěním kvality tisku. Přitom
s těmito obtisky se pracuje výborně, jen ten soutisk je hodně
degraduje. Stále pevně věřím, že se soutisk u Eduardu podaří vyladit
a budoucí výsledky už budou bezchybné.
V krabici naleznete zdvojené rámečky (vyjma rámečků s trupem,
který je pro verzi MIG-15 a druhý pro MIG-15bis) s možností postavit
dva kompletní modely, tedy MIG-15 nebo MIG-15 bis (popřípadě bis SB)
Zde přináším několik komentovaných fotografií pro představu.
Pohled do krabičky:
|
|
|
|
pevná dvojdílná krabice s docela hezkou PC grafikou |
stavební návod je skvělý, ale je bezpodmínečně nutné se
držet instrukcí, aby nedošlo k záměně dílů MIG-15, MIG-15
bis, či MIG-15bis SB |
lepty pomohou ve vyšperkování stavebnice, nicméně se mi
nelíbí kropenatý tisk na bočních pultech |
brassinové PUR díly řeší raketovou výzbroj pro MIG-15 bis SB |
|
|
|
|
čiré díly jsou perfektní |
detail odsunovatelné části překrytu |
přední část kabiny |
rámeček D a E představuje trupy pro MIG-15 a MIG-15 bis (viz
tvar brzdících štítů a dalších rozdílných detatilů) |
|
|
|
|
rámeček C je ve stavebnici 2x |
rámeček B je ve stavebnici 2x |
poslední stupeň turbíny ústící do výtokové trysky je skvělý,
škoda že obdobný díl není na čele turbíny v trupu |
kola hlavního podvozku mají prapodivný vzorek, lepší bude
náhrada za brassin sadu s koly |
|
|
|
|
oddělené disky pomohou jednoduššímu barvení celého kola |
samostatně vylisovaná spodní část trupu pro MIG-15 (díl C4)
je výborným řešením s ohledem na množství detailů |
díl C1 zase náleží verzi MIG-15 bis |
nohy hlavního podvozku jsou přesazené a lze na nich nelézt i
otřepy |
|
|
|
|
stejný případ s přesazenou podvozkovou nohou |
příďová podvozková noha vylisovaná s kolem by zasloužila
alternativu ze dvou dílů (ani brassin sada na kola to
neřeší) |
alternativní palubní desky - holá pro obtisk a lept a
reliéfní pro vlastní malování |
na odtokové hraně je mírná podélná propadlina, na druhou
stranu je skvěle ostrá odtoková hrana křídla |
|
|
|
|
vnitřek podvozkové šachty v křídle |
lemování podvozkové šachty se skoseným hranami pro dojem
tenkého plechu při pohledu zvenčí |
rozdíly trupu mezi MIG-15 nahoře a MIG-15bis dole |
hezké povrchové detaily a bočnice podvozkové šachty |
|
|
|
|
nepěkné škrábance na dílu sacího kanálu s viditelnými
stopami po frézování |
největší slabinou jsou obtisky s velmi špatným tiskem a
soutiskem |
palubní desky jsou pěkné z obtisku |
celý aršík |
Hrubá stavba modelu...
|
|
|
|
výtečně vyřešená sestava kokpitu a nasávacích kanálů (před
přepážkou je prostor pro závaží |
spodní část s dalším prostorem pro závaží |
veškeré hrany bylo nutno zarovnat broušením s odstraněním
početných otřepů |
na dvaasedmu je kokpit myslím vynikající jen tak ze
stavebnice |
|
|
|
|
pohled na knipl a vystřelovací sedadlo |
vzduchové kanály jsou jednou z předností stavebnice |
vzduchový kanál ústí do prázdného trupu, naštěstí tam není vidět |
čelní prstenec na trup moc nepasuje, bude nutno použít hrubé
síly |
|
|
|
|
nedomáčknutý čelní prstenec viditelně nesedí |
po slepení bude nutno použít sekundového lepidla a větší
síly spolu se zabroušením dosedacích ploch |
vybrání v trupu pro instalaci samostatných brzdících štítů
je pomocí pro modeláře |
na spoji polovin trupu bude nutné dorýt paneláž krytek a
odnímatelných panelů |
|
|
|
|
...to samé na vrchu trupu |
díly křídla jsou slepeny, trup je pouze secvaknutý dílem
trysky a s vloženým kokpitem |
pro vlepení obou polovin křídla bude nutné zvětšit otvory
pro čepy v trupu, jinak budete zápasit s jejich
vlepením do trupu |
podvozkové šachty jsou moc pěkně provedené |
|
|
|
|
celý spodní díl je pouze přiložený bez lepení se začištěnými
styčnými plochami |
pasování je pak velmi dobré |
přechod křídlo trup je solidní, ale připravte se na zkoušení
nasucho a přibrušování čepů a dlabů |
u obou polovin křídla je to stejný případ |
|
|
|
|
čep pro pitotku bude u pozdějších stavebnic upraven |
spojení obou polovin křídla nebylo bezproblémové |
z vnitřní strany je nutné spodní polovinu křídla zarovnat,
jinak bude klapka vystupovat nad povrch |
pohled na bok podvozkové šachty vylisovaný na trupu |
|
|
|
|
detail lícování křídla s trupem bez lepení |
na povrchu VOP a polovin křídla jsou patrné stopy po
frézování, které bude lepší přebroušením odstranit |
díly VOP pasují velice špatně, navíc na styku VOP a SOP jsou
patrné zuby zasahující do VOP, které bude nutno přetmelit |
...POKRAČOVÁNÍ... |
pokračování bude následovat v krátké době...
Jakub "Kubrt" Vilingr, 12. 10. 2013
|
|
|
|
|
|
|