domů | o autorovi | tipy a triky | recenze | akce | odkazy | vzkazy | kontakt | ||
Junkers Ju 87 DLegendární střemhlavý letoun Ju 87 Stuka byl nasazený v rámci německé Luftwaffe prakticky po celou dobu války až do hořkého konce. Milovníci velkého měřítka 1/32 mají na výběr díky Hasegawě verze Ju 87 D-1, D-3, D-5, D-8, G-1 a G-2. V základní stavebnici se většina dílů opakuje, takže prakticky vždy ve stavebnici naleznete krátké (D-1/3, G-1) křídlo a nebo dlouhé (D-5, G-2). Rozdílné pak jsou výzbrojní odlišnosti - u verzí D pumové závěsy a pumy, u verzí G pak podvěšené kanóny Bk 3,7. Stejné výlisky pak naleznete i ve stavebnici Ju 87 D od Revellu, která je navíc finančně přívětivější, nežli je Hasegawa. Díky politice firmy, je stavebnice více rozřezaná, takže pak stačí malý alternativní rámeček, který řeší rozdíly dle verze. Při suchém sestavení hlavních dílů za pomoci lepenky lze celek pěkně spojit a už toto suché "lepení" ukáže, že stavba bude velmi příjemná. Toto se mi potvrdilo při kompletaci trupu s centroplánem u verze D-3, kterou mám aktuálně na stole rozpracovanou. Tmelení bylo potřeba opravdu málo. Na přechodu křídla s trupem stačilo spoj prolít lepidlem, spoj centroplán-spodek trupu, pak bylo potřeba mírně vytmelit, ale nebyla to žádná tragedie. Co stavebnice citelně postrádá je okno v podlaze mezi pilotovýma nohama, kterým pilot kontroloval odhoz pumy z vidlice po provedení střemhlavého útoku. Toto okno bude potřeba u modelu vyrobit. Překvapivě tento výrazný detail přehlédl jak Aires a Voyager ve svých interiérových setech, tak Eduard ve své leptané sadě. Zklamáním je pro mě polovičaté nýtování - na křídle pouze příčné a na trupu naopak zase jen svislé. Pro model takové velikosti rozhodně doporučuji chybějící nýtové řady doplnit. Nezapomeňte, že Stuka měla stejně jako Ju 88 veškeré nýtové řady zdvojené! Na internetu se totiž pohybuje výkres na D/G s jednoduchým nýtováním, tak tomu se doporučuji vyhnout. Solidní výkres s nýty naleznete v rozsáhlé čtyřdílné monografii od Kagero. Podkladům se budu věnovat v příští aktualizaci, kde mám v plánu vytvořit sumář podkladů pro Ju 87 s poznámkami, co vše v publikacích naleznete. Čiré díly má Hasegawa velmi pěkně zvládnuté a dokonce nezapomenula na skutečnost, kdy je část rámování uvnitř a část zvenčí. Na křížení rámování jsou pak nýty, kterými je plexi překrytu spojeno. Pro modeláře to má ale neblahý důsledek v tom, že je nutné bezpodmínečně maskovat z obou stran překrytu. Proto rovnou zapomeňte na Eduard Mask, protože se s tím u Eduardů nemazali a masky vytvořili najednou zvenčí. Pokud budete chtít trochu pomoci, pak doporučuji pořídit masky od polského Montexu, které jsou řešeny tak, jak to má správně být. Pro ty, kdo nebudou chtít kabinku stříkat naleznete v Hasegavě mezi obtisky pásky pro rámování. Tuto variantu ale nedoporučuji, vzhledem k tomu, že spodek obtisku je bílý a to bude vidět z druhé strany čirého dílu a to nebude dobré. Hasegawě se moc nepovedlo trefit tvar vrtulových listů, takže opravené naleznete v produkci tuzemského výrobce Quickboost. V jeho produkci pak naleznete různé varianty odvrtaných výfuků (D-1/3, D-5, G-1/2), anténní sloupky, hlavně křídelních zbraní a různé typy tlumičů zášlehů plamenů z výfuků pro noční D-5N (chybně označované jako D-8). Kola a pohyblivý MG-81Z pak naleznete v produkci Airesu. V krátké době se zde na Modelplacu objeví stavební recenze a hotový model v galerii modelů 1/32. Jakub "Kubrt" Vilingr
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) -
Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně
autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu
je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke
komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je
výslovně zakázáno. |