|
|
měřítko |
1/32 |
hodnocení |
výrobce |
Revell |
8/10 |
katalogové číslo |
4723 |
počet dílů |
88 plast, 4 čiré |
složitost |
cena |
|
█ █ |
HEINKEL HE 162 A-2 VOLKSJÄGER 1/32 REVELL
Tak koukám, že se nám dvaatřicetiny čím dál tím více začínají
prosazovat na trhu. Svou trochou do mlýna přispěl i německý Revell.
Jako předlohu si vybral německý lidový stíhač, neboli Heinkel He 162
A-2 „Volksjäger“. Tak se na to mrkneme. Na krabici je docela pěkná
sci-fi kresba „Nervenklau“ po úspěšném útoku na Tempesta Z○DN. Model
je odstříknutý ze světlounkého plastiku a díly mají negativní rytí a
jsou rozmístněny ve čtyřech rámečcích a jeden rámeček je pak čirý.
Plastových dílů je celkem 89 a čiré jsou čtyři. Rytí modelu je
plytké a na více místech je možné objevit propadliny, které jsou
vždy tam, kde se z druhé strany dílu nachází nějaké detaily či
přepážky. Nejvíce jsem jich objevil na přídi kolem pilotního
prostoru a dále na krytech motoru BMW 003. Zrovna na kapotě motoru
by to nebyl až takový problém, pokud modelář bude chtít
stošedesátdvojku onýtovat. I když nýtování u He 162 je věc ošemetná,
vzhledem k fotografiím z výroby s pečlivě zatmelenými nýtovými
řadami před nástřikem kamufláže. Ale zpět k modelu. Nový lidový
stíhač má velmi pěkně vybavený kokpit, jen mě skoro trefil šlak,
když jsem objevil zadní přepážku pilotního prostoru s nalisovanou
zadní částí vystřelovací sedačky. Naopak opravdu nádherná je palubní
deska. Myslím, že ani barevné lepty nevypadají tak opravdově!
Zůstanu ještě chvilku u trupu. Na levé straně je docela hezky
zpracovaný otevřený prostor zástavby kanónu MG 151/20, kterým byly
vybaveny verze A-2. Pokud by si chtěl někdo udělat verzi A-1, letoun
by byl vyzbrojený kanóny MK 108 (30 mm). Návod je také pěkná
taškařice. U obrázku 31 nás nabádá k zalepení otevřeného krytu
zbraňového prostoru na vrchní stranu otvoru, tedy na tu, kde měl
skutečný letoun zámky. Kryt se totiž sklápěl od spodní delší hrany
dolů! Navíc by v krytu měl být obdélníkový otvor pro vypadávání
prázdných nábojnic od kanónu MG 151/20 popřípadě MK 108. Otvory jsou
vyznačené pouze černým obtiskem... Ocasní plochy jsou vůbec ta
nejslabší částí modelu. Rytí na nich má úplně rozplizlé okraje a
místy se dokonce i ztrácí. Ne právě přesvědčivě jsou provedeny i
křidélka a klapky křídla. Další vymyšlenou záležitostí je paneláž
kolem kořene odtokové hrany křídla, která je ukončena obdélníkovým
tvarem, ale fotografie tuto partii ukazují jako plynule zakulacenou
a navíc okolo výrazně onýtovanou.
Velice pěkně má model zpracovanou hlavní podvozkovou šachtu. Je
jasné, že v tomhle měřítku se bude muset doplnit o větší množství
kabelů, ale základ už tak je velice slušný. Nádherně jsou zpracovaná
hlavní podvozková kola. Nalisované hadičky rozvodů na hlavních
podvozkových vypadají dost hrubě a nemodelově. Taktéž jako slušný
základ se dá považovat maketa proudového motoru BMW 003 „Orkan“.
Slepený bude jistě vypadat velice hole, ale po doplnění o nějaký ten
drát podle dostupných fotek by mohl být velice slušný. Špatně má
model zpracovaných šest lichoběžníkových přisávání na krytu motoru
těsně u výstupu trysky. Model má celkem tři, ale fotografie a výkres
z MBI jich ukazují jednou tolik.
No a teď to nejzajímavější na celém modelu – kamufláže. Revell
nabízí celkem tři. Dvě od 3./JG 1 Oesau a jednu od 2./JG 1. Takže se
jedná se o následující markingy:
- He 162 A-2, W.Nr. 120074, žlutá 1120 od 3./JG 1, pilot Oblt.
Emil Demuth, letiště Leck/Holstein z května 1945 (foto v MBI
str. 33 dole a barevný profil str. 51)
- He 162 A-2, W.Nr. 120077, „Nervenklau“, červená 1 od 2./JG
1, letiště Leck/Holstein z května 1945 (barevný profil v MBI
str. 52)
- He 162 A-2, W.Nr. 120072, žlutá 3 od 3./JG 1, pilot Lt. G.
Stiemer, letiště Leck/Holstein z května 1945 (bohužel jsem
nenalezl žádné podklady)
Je potěšitelné, že obtisky obsahují kompletní popisky pro jeden
stroj, na druhou stranu bohužel chybí hakenkreuz. No jo, německá
firma... Docela odfláknuté jsou pak čiré díly, kdy odklopná část
kabiny nesla u mého modelu nepěkné vtaženiny. No nutno poznamenat,
že průhledné díly se Revellu dlouhodobě nevedou. K modelu doporučuji
pořídit perfektní podkladové materiály v podobě loni vydané české
publikace od MBI, ve které jsou dle mého názoru zatím nejlépe
zpracované výkresy z PC Michala Bradáče. Pro notorické rozřezávače
se pak jistě bude hodit japonský Aerodetail. Jak to shrnout? No moc
se nám ten Revell za sedm stovek nepředvedl, co říkáte?
|
|
|
|
|
|
|