|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Classic Airframes Kit |
5/10 |
katalogové číslo |
No 4114 |
počet dílů |
101 plastových, 16 PUR, 9 čirých |
složitost |
cena |
1 599 Kč |
█ █ █ █ █ |
Dornier Do-17 Z
Flying Pencil in Finnish Service
Několik let jsem sbíral odvahu ke koupi čtvrtkového Dornieru Do
17 od Hobycraftu. U tohoto modelu je zásadní problém s banánovitě
prohnutým trupem. Náprava spočívá v pracném rozřezání trupu a jeho
následném srovnáním do roviny... Také by bylo potřeba vytvořit
veškeré detaily úplně znovu...
Po zahlášení novinek od Classic Airframes jsem se začal těšit na
nový Do-17, i když mi bylo jasné, že tento model bude short-run a po
zkušenostech s jinými modely od stejného výrobce nebude stavba
procházkou růžovým sadem. Model jako takový je na první pohled velmi
solidně zpracovaný. Výlisky jsou vyleštěné a nesou negativní paneláž.
většina drobných dílů, ale nese stopy po dělící rovině formy a také
je znát malé množství otřepů. Trochu horší je to s odlévanými díly,
které nejsou moc ostré, na druhou stranu model oživí, ale bude
potřeba doplnit další detaily. Samotný model má poměrně solidně
vybavený prostor osádky, možné je otevřít vstup do kabiny a navíc je
částečně vytvořená pumovnice i s částí vnitřní konstrukce.
Každopádně bude potřeba při otevřené pumovnici doplnit ještě další
detaily vnitřní konstrukce a různé rozvody a táhla. Drobnosti a
některé konstrukční prvky si bude žádat i kokpit.
Myslím, že bude problematické dobře napasovat přední oddělenou část
trupu s prostorem osádky na trup a celek posléze i ke křídlu. Křídlo
jako takové je vcelku a samostatně jsou odstříknuté motorové
gondoly, na kterých se bohužel ztrácí paneláž. Tak jako tak přerytí
povrchu se patrně nevyhnete. Solidně má model vyřešený strop
podvozkových šachet, bohužel boky motorových gondol postrádají
jakékoli detaily. Tuto část bude taktéž potřeba vylepšit vlastními
silami. Ne právě ideálně odstříknuté jsou podvozkové nohy modelu,
které bude dost pracné očistit a upravit. Kola jsou plastová a jsou
v polovině rozdělená. Ostruha má samostatně odstříknuté kolo a z PUR
je odlita jeho noha, což je skvělé. Potěšila mne i přítomnost čtyř
malých okének na hřbetu letounu umístěné nad pumovnicí.
Čiré díly se zdají mírně zastřené, ale s ostrým rámováním. Dá se
předpokládat, že po vyleštění bude průhlednost „skel“ velmi dobrá.
Překvapilo mne, že model obsahuje tentokrát obtisky vytištěné u
polského Techmodu. Classic Airframes zpravidla obsahovaly aršíky od
Microscale ve vynikající kvalitě. Obtisky jsou matné a jen doufám,
že se s nimi bude pracovat dobře. Mám zkušenosti s obtisky Techmod z
jejich starší produkce a vím, že jejich umisťování bylo více než
problematické. Finské modré hákové kříže jsou upravené tak, aby
nebyly vcelku. Bohužel je v Evropské unii několik států, kde je
tento symbol zakázaný, takže modelář má o práci navíc. Doufám, že co
nevidět vydá Montex příslušné stříkací masky na tento kit. Obtiskový
aršík obsahuje pouze hlavní marking. Nejsou zde vůbec žádné provozní
popisky popřípadě naznačené chodníčky, takže bude nutné se pustit do
studia podkladů a následně z vlastních zásob zbytek doplnit.
Na výběr jsou celkem tři stroje Do 17 Z finského letectva.Na
každý stroj je na samostatném listě vytištěna fotografie ze skvělé
ediční řady Suomen Ilmavoimien Historia 2 – Dornier Do 17 Z, Junkers
Ju 88 A4 od autorů Kalevi Keskinena a Kari Stenmana. Konkrétně se
jedná o Dornier Do 17 Z DN 63 od 1/LeLv 46 ze října 1942 ve
standardní finské kamufláži sestávající z černé, olivové a světle
modré barvy. Vlastně všechny obtiskové varianty nesou tuto kamufláž,
jen stroj DN-53 od 3./LeLv 46 z února 1942 je navíc doplněný o pásy
bílé smytelné barvy. Koncové oblouky spodků křídla jsou žluté. Na
fotografii poslední možnosti, tedy DN-52 od PLeLv 43 z léta 1947 je
vidět na dvířcích vstupu do kabiny oválný kryt kamery. Mám za to, že
tento stroj by měl být průzkumný, ale tento tvar bohužel mezi
výlisky nenaleznete. Přehnutý list velikosti A-4 s fotografiemi
skutečných Dornierů finského letectva je vlastně reklamou na již
zmíněnou ediční řadu.
Závěrem jde říci, že model bude na sestavní opravdu složitý,
dokonce na první straně návodu sami Classic Airframes upozorňují, že
je model určený velmi zkušeným modelářům. Na druhou stranu si
myslím, že zájemce o německé, potažmo finské letectvo tento model
nadchne. Stejně jako nadchl i mne, i když jsem si vědom složitosti
stavby. No až uzraje čas a Montex vydá masky na stříkání celé
kamufláže, věřím, že se stavbou otálet nebudu...
P.S. Docela slušná monografie Do-17 vyšla před několika lety v
HPM včetně výkresů a detailních pérovek od pana Martince. Další
monografie Do 17 je možné sehnat například od polského vydavatelství
Militaria.
|
|
|
|
Na motorových gondolách je nejmarkantnější chybějící paneláž.
Ještě před začátkem stavby se bude muset vše prohloubit a
prorýt |
Oddělený předek trupu je horizontálně rozdělený. Dovnitř
přijde vlepit převážně odlévané vybavení interiéru |
Spodní polovina křídla s otvorem pro kolo. Paneláž se sice
neztrácí, ale je velmi mělká, takže opět bude potřeba využít
služeb rydla |
Nasucho přiložená polovina křídla, kde je vidět konstrukce
stropu podvozkových šachet a pumovnice s okénky |
|
|
|
|
Strop podvozkové šachty |
Vrchní část křídla je opravdu hezky zpracovaná. Tentokrát je
paneláž solidně hluboká, ztrácí se jen oválné krytky |
Noha hlavního podvozku je poměrně ošklivě odstříknutá, se
začišťováním bude hodně práce |
Za sílu krytů hlavního podvozku by se nemusela stydět ani
taková T-34... Tohle bude chtít určitě kompletně přepracovat
a vytvořit znovu z destiček |
|
|
|
|
Odlévaný bok interiéru s radiovybavením je myslím velice
solidní |
Druhá strana interiéru |
Palubní deska má jednoduše naznačené budíky přístrojů a na
opačné stran jsou přístroje vystouplé - bude stačit doplnění
kabeláže |
Motor Bramo 323 není nic moc provedený, skříň reduktoru je
šišatá, žebra jsou neostrá a plná nečistot, chybí množství
dalších detailů |
|
|
|
|
|
|
|