|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
DML / Dragon |
6/10 |
katalogové číslo |
no.5521 |
počet dílů |
176 plast, 11 čirých |
složitost |
cena |
1 200 Kč |
█ █ █ █ |
Junkers Ju 88 G-1
Německý víceúčelový letoun Junkers Ju 88 je podle
mého názoru jedním z nejkrásnějších dvoumotoráků druhé světové
války. Co se týče čtvrtkových modelů, je možné na trhu získat serii
Junkersů od Hobbycraftu, které jsem bohužel zblízka nikdy neviděl a
tak se jim nebudu věnovat. Mne zajímají modely od Dragonu. Dragon
vyrobil celou sérii modelů ve verzích Junkers Ju 88 A-4, C-6 denní
Zerstötrer, C-6 noční Zerstötrer, G-1, G-6, G-1/G-10, Mistel 2, Ju
188 A, E. Některé z nich v současné době přebaluje Revell. Všechny
verze mají společné díly trupu a křídla. Pak podle verzí se nachází
rozdílné pohonné jednotky, překryty pilotního prostoru, výzbroje,
ocasních plochy a konců křídla. V mém článku se konkrétně zaměřím na
Ju 88 G-1, který jsem stavěl ze stavebnice Junkerse Ju 88 G-1/G10,
ve kterém jsou obsaženy díly, jak na verzi G-1 s motory BMW 801, tak
na verzi G-6 s motory Jumo 213 a navíc stavebnice obsahuje díl k
prodloužení trupu pro verzi Ju 88 G-10, která měla být součástí
Mistelu S3. Existuje nemnoho fotografií tohoto zajímavého kompletu,
ale vždy jako cvičná sestava Mistel S3. Nebudu nic přikrášlovat - model se nestavěl právě pohodově. Největší
fušku mi dalo sjednotit povrch. Díly jsou vyjiskřované a povrch je
jedna velká krupice, prostě něco příšerného. Tenhle problém jsem
vyřešil celkem dvěma vrstvami stříkacího tmelu GSI Mr. Surfacer
1000. První nástřik jsem provedl v trochu silnější vrstvě, velmi
pečlivě a na celý povrch. Pak bylo nutné vše dokonale vyleštit
namočeným smirkovým papírem hrubosti 800. Surfacer jsem skoro z
povrchu vybrousil pryč. Vznikl kropenatý povrch, jak Surfacer
vyplnil zmíněnou krupici na povrchu. Vše jsem tedy pro jistotu ještě
jednou přestříkal tenkou vrstvou Surfaceru pro sjednocení pod
konečný nástřik světlou modrošedou barvou RLM 76. Práce na povrchu
byla značně zdlouhavá, ale myslím, že pro konečný vzhled modelu
přímo nutná. Při stavbě jsem objevil několik problémů, na které se pokusím
dopředu upozornit. Tak za prvé velmi důležité je nedržet se striktně
stavebního návodu. A to myslím vážně! Křídlo má oddělené koncové
oblouky, díky tomu, že Dragon vyráběl i verzi Ju 188 s křídlem o
větším rozpětí. Návod nabádá nejdříve slepit křídlo a poté přilepit
koncové oblouky. A to je špatně! Koncové oblouky jsou zhruba o
necelý 1 mm silnější, nežli je konec křídla. Dobré je tedy poloviny
koncových oblouků nejdříve na smirkovém papíru ztenčit a přilepit
vždy příslušnou polovinu koncového oblouku ke konkrétní polovině
dílu. Ušetříte si tak pozdější likvidaci paneláže a nestejnou sílu
konců křídla. Dalším problémem stavebnice je nepasující rytí na celé
zadní částí trupu. Je nutné jednu polovinu trupu přetmelit a
odstranit tak původní rytí a narýt nové po slepení polovin trupu. Je
to nepříjemná operace, ale rytí vůči sobě nepasuje od 0,5mm do 1 mm.
Na vrchní části trupu za pilotní kabinou je nutné vyrýt 5 oválných
krytek, které model postrádá úplně. Krytky jsem doplnil podle
publikace Trojca na Ju-88, publikací In Action a Bernard und Graefe
Publiactions. Doporučuji také nejdříve přilepit oddělenou přední
část trupu s kokpitem. Ušetří se pak problémy s pasováním dle
stavebního návodu. Pilotní prostor je poměrně chudý, ale na Ju 88 G
se bohužel nedělají lepty, takže je nutné upravit lepty pro Ju 88 C
od Eduardu, které jsou perfektní. Absolutně nepasují přední části
motorových gondol, které se vlepují do výřezu v křídle. Náprava
spočívá ve strašlivém broušení a následné likvidaci paneláže na
motorové gondole, bohužel. Zrovna motorové gondoly mají nejhrubší
povrch. Navíc bohužel vnitřek podvozkových šachet není skoro vůbec
vybavený a neexistuje nikdo, kdo by dělal doplňky. Ovšem je fakt, že
detailset na Ju 88 A-4 od Airesu vnitřek šachty obsahuje, ten však
řeší pouze přední část šachty a zbytek je výrazně zjednodušený,
protože tam chybí velká olejová nádrž a nosník křídla. Je to škoda,
protože například v britském Hendonu je zachovalý Ju 88 R-1, kde
bylo možné načerpat inspiraci. Další problém jsem zaregistroval při lepení překrytu k trupu.
Kabinka je v polovině rozdělena na dva díly a nepasuje na své místo.
Na přechodu do trupu vznikly výrazné schody, které jsem musel
opatrně odfrézovat. Rovný přechod kabiny do trupu jsem nakonec
vyřešil nanesením Miliputu a následného vymytí vodou do vytracena.
Až budu dělat dalšího Junkerse, tak nejprve kabinku slepím v
polovině dohromady a poté v obvodě výřezu pro překryt nalepím
proužky hmoty a po vytvrdnutí lepidla teprve vlepím překryt. Zbavím
se tak problému s jednotlivými přechody průhledných částí do trupu a
nebo si pořídím vaku kabinku od Falconu popřípadě Squadronu. Ještě
před začátkem barvení modelu doporučuji přilepit oddělená křidélka,
aby jste si nakonec nezamastili povrch lepidlem. Prvním krokem barvení, se stal nástřik černošedé barvy RLM 66 (GSI
H416) na vykrytou kabinku pomocí masek od Eduardu a veškerou paneláž
modelu. Po zaschnutí černošedé barvy jsem na celý povrch nastříkal
světlešedou barvu RLM 76 (GSI H417), naředěnou ředidlem Mr. Color
Levelling Thinner v poměru zhruba 1:2-3. Nástřik jsem provedl tak,
aby barva RLM 76 úplně nepřekryla nastříkané hady barvou RLM 66, pro
vytvoření efektu rozbití jednolitosti povrchu. Bezprostředně po tom,
co jsem nastříkal na všechny plochy barvu RLM 76, jsem do stejné
barvy, která mi zbyla po nástřiku základní kamufláže přidal barvu
GSI H74 Duck Egg Green v poměru 5 dílů RLM 76, 2 díly Duck Egg Green
a 7 dílů ředidla. Vytvořil jsem tak barvu, která nekryla, ale pouze
tónovala základní kamufláž. Tuto velmi řídkou směs jsem opatrně
stříkal na různé panely na celém modelu. Dosáhl jsem tak dokonalého
rozbití celkového vzhledu kamufláže. Některé panely nastříkané
barvou RLM 76 tak dostaly jemný nádech do žluta. Vytvořil jsem tak
vlastně něco obdobného jako jsou "filtry", ale pomocí stříkací
pistole. Po dokonalém zaschnutí barev, jsem pro jistotu model nechal jeden
den odpočinout, a pak jsem se pustil do obtisků. Vybral jsem si z
obtisků Owl Decals "Die Nachtjäger W.Nr. 001" stroj Junkers Ju 88
G-1 4R+AK Leutnanta Johannese Strassnera (8 nočních sestřelů, 2 na
tomto stroji) od 2./NJG 2 ze základny Chateaudun v srpnu 1944. Stroj
je velmi zajímavý, protože má jeden kanón „Schräge Musik“ přímo mezi
anténami radaru! Je to anomálie a nedokážu si představit jak to bylo
vybavené uvnitř pilotního prostoru, bohužel. Na tuto partii
neexistují fotografie a nebo jsem je doposud nikde neobjevil.
Obtisky od Owl decals jsem umisťoval pomocí vodiček od Agamy,
protože tyto byly poněkud tužší. Mimo „Owlů“ jsem použil popisky od
Tally Ho! a ty jsem umisťoval na povrch pomocí přípravků Aeromaster
Set+Sol. Obtisky jsem ponechal zhruba den pořádně zaschnout a vrhnul
se na stříkání malých hádků. Hádky jsou nastříkané barvou RLM 75 (GSI H69), opět ředěné
originálním ředidlem (viz výše) a to v poměru zhruba 1:3 s tím, že
jsem dával tlak zhruba 1-1,5 atmosféry. Vyplatilo se mi vždy
nejdříve chvilku stříkat barvu na noviny pro seřízení pistole a
posléze jsem hádky přímo stříkal od ruky na model. Hady jsou
stříkané i přes popisky, tak jak se běžně praktikovalo i ve
skutečnosti. Konečná fáze barvení spočívala v provedení patiny pomocí olejových
barev. Použil jsem kombinaci Paynovy šedi, Raw umber a bílé.
Namíchal jsem si šedozelený odstín a jím vypatinoval celý model.
Použití olejových barev Raw Umber a Raw sienna na celém modelu je
holý nesmysl, poněvadž letoun pak vypadá, jako by zreznul a to by
byl u bojové mašiny holý nesmysl. Barvu Raw umber jsem pouze použil
na některé krytky, ale víceméně v omezeném množství. Po provedení
patiny jsem nastříkal stopy po výfukových plynech a to mým oblíbeným
postupem, který mi poradil jeden plzeňský, dnes už nežijící modelář.
Použil jsem znečištěné syntetické ředidlo, ve kterém čistím štětce
(mix S6001 a S6006). Toto znečištěné ředidlo jsem natáhnul do
stříkačky a přidal k němu barvu Model Master Aircraft Interior Black
a Rubber. Opět jsem použil kombinaci cca 90% ředidla a 5% barvy.
Tuto směs jsem nastříkal na Junkerse. Nástřik byl suchý takřka
okamžitě. Poslední operace spočívala v nástřiku matného akrylového
laku Vallejo. Musím říci, že mne lak poněkud zklamal, i když jsem ho
ředil originálním ředidlem 099. Zhruba za týden jsem začal pozorovat
jak zpod něho vylézají obtisky a dokonce se lak začal v tenkých
šlupičkách z obtisků sám odlupovat! Poměr ředění u laku jsem použil
zhruba 1:4-5, jak je u laků běžné. No, měl jsem raději zůstat u
svých oblíbených laků Model Master a nebo GSI Super Clear, které
sice pekelně smrdí, ale takovýhle problém, jsem s něj nimi nikdy
neměl. Úplně poslední operací se stalo zvýraznění stop po palivu a oleji
pomocí skvělých přípravků Tensocrom. Tensocrom jsem nanášel pomocí
tenkého štětce a poté prstem rozmazával ve směru letu. Použil jsem
odstín Fuel a Oil a místy i Brown. Pro zvýraznění olétání povrchu,
jsem místy provedl drybrush bílou olejovou barvou. Stavba modelu mi zabrala poměrně dlouhou dobu, ale nakonec jsem
velice spokojený s výsledkem vlastní píle, prostě mám zase o trochu
plnější vitrínku. No a co dál? Další projekt už je jasný - Junkers
Ju 88 C-6 Majora Prinz Zu Sayn Wittgensteina opět s pomocí firmy Owl
Decals z Opavy, Ju 88 C-6 denní těžký stíhač z Ruska v zimní
kamufláži a kódem CI+XM a nakonec noční těžkou stíhačku Ju 88 G-6
majora Briegleba.
|
|
|
|
|
|
|