|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Tamiya |
9/10 |
katalogové číslo |
item 6107 |
počet dílů |
142 vstřikovaných, 14 čirých |
složitost |
cena |
1 130 Kč |
█ █ |
Nakajima J1N1 Gekkó
V poslední době se doslova roztrhl pytel s novými modely japonských
druhoválečných modelů. Stejně tak se přihlásila o slovo i japonská
Tamiya s noční stíhačkou Gekko/Irving. Myslel jsem si, že Japonci u
svých modelů už nemají co zlepšovat, ale šeredně jsem se mýlil. Pokud
totiž porovnám například loňský čtvrtkový Do 335 a zmíněné Gekko, musím
uznat, že Tamiya posunula žebříček kvality zase o stupínek výše. Pohled
na špičkově zpracované díly oko modelářovo prostě potěší. Pozornost
si zaslouží naprosto úžasně vypracovaný kokpit posádky a otevřený
prostor s dvěma kanóny za kabinou. Skleněné díly jsou odstříknuté z
„křišťálu“. Kabinka je buď vcelku nebo s oddělenými odklopnými kryty.
Pro urychlení stavby doporučuji Express Mask od Eduardu XF 112, ve
kterém jsou „lepíky“ nejen na skla, ale i pro jednodušší stříkání disků
pneumatik. Masky, které jsou na vypouklých částech překrytu jsou řešeny
pouze cca 1mm širokým proužkem, který se posléze vyplní maskolem.
Opravdu pečlivé vybarvení a vystínování perfektně zpracovaného interiéru
modeláře dovede k dokonalému znázornění „skutečnosti“. Mostecký Eduard
pro tento model připravil planžetu fotoleptů č 48 361. Sada obsahuje jak
doplňky pro kokpit, tak množství detailů pro podvozkové gondoly. Pro
přikrášlení kokpitu je z plechů nově vytvořena přepážka mezi pilotem a
pozorovatelem s perforovanými nosníky a množstvím dalších drobných
detailů. Troufám si tvrdit, že se jedná o jednu z nejlépe zpracovaných
sad z Mostu. Využitelnost sady je tak 95%. Plechy také řeší poměrně
jednoduše vybavené podvozkové šachty. V čele šachty je vynechaný
obdélníkový otvor, kterým je vidět zezadu na motor. Doporučuji tento
otvor zaslepit destičkou a do šachet natahat nějakou tu kabeláž. Na dně
šachty je olejová nádrž, která má ve skutečnosti trochu jiný tvar.
Tamiya si taktéž trochu zjednodušila práci na přechodu podvozkové
gondoly do klapky. Tato partie je poněkud hubenější, než je to vidět na
fotografiiích. Model má oddělený hřbet trupu, protože Tamiya jistě do
budoucna uvažuje o dalších verzích Gekka. Tmelu nebude skoro potřeba,
protože díly do sebe „klapou jedna radost“. Křídlo má oddělené koncové
oblouky, ale při velmi pečlivé práci nebude napojení skoro vidět. Motor
Gekka je tvořen pouze přední hvězdicí na destičce. U tak velkého modelu
je to škoda. Pro lepší efekt doporučuji prorýt vyústění výfuků do
tlumičů plamenů. Vyústění je součástí motorového krytu. Motorová gondola
je vyřešena velmi zajímavě. Prstenec krytu motoru je odstříknutý jako
jeden díl a napojení na křídlo je rozděleno do tří symetrických částí.
Na první pohled to vypadá příšerně, ale vše do sebe naprosto fantasticky
sedne. Kompletní sestavená gondola má na sobě velké množství detailů a
výsledek opravdu stojí za to. „Gekkó“ máme možnost dokončit ve dvou
variantách. Kamufláž je identická pro oba – na všech plochách tmavá
námořní zelená s černými motorovými gondolami a žlutými náběžnými
hranami křídla. První stroj je se žlutým označením „22-25“ patřící
Hikótai 804 z Kókútai 322. Bokorys tohoto stroje najdete mimo jiné v
REVI č. 38. Druhý stroj má bílý kód „YoD-176“ a třemi sakurami
symbolizujícími sestřely od Kókútai 302. Co se týče kamuflážních barev,
ty nebyly skoro vůbec olétané, jako u jiných japonských letadel. Gekka
měla ve skutečnosti velmi kvalitní nátěr a i podle fotografií nebyla
„orvaná“ až na kov (poznámka pro modeláře, kteří rádi patinují a odírají
své modely).
|
REVI 37, 38 |
|
Modeler’s Eye No. 1 – Gekko, Tokyo 2001 |
|
FAOW No. 57, Bunrindo Co., Ltd |
|
REPLIC No. 118, 2001 |
|
angelfire.com |
|
|
|
|
|
|
|