domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   
měřítko 1/48 hodnocení
výrobce Trumpeter 2/10
katalogové číslo 02814
počet dílů   složitost
cena 1945,- Kč █ █ █ █ █

Focke Wulf Fw 200C-4 Condor

Focke Wulf Fw 200 Condor byl původně zkonstruován jako civilní dopravní letoun s motory BMW 132 a dvojlistými vrtulemi. Jeho první prototyp Fw 200 V1 (civilní volací kód D-AERE) vzlétl v úterý 27. července roku 1937. Pro potřeby armády byl stroj postupně vyvíjen až k nejpočetnější verzi C-4 (ta ale nebyla poslední finální). Verze C-4 bylo vyrobeno 90 ks a jeho výroba probíhala mezi lety 1941 – 1943. V té době už byl Focke Wulf Fw 200 vybavený motory Bramo Fafnir 323 (původně britský licenční Bristol Jupiter upravený a vyráběný pro potřeby Luftwaffe firmou Siemens/Bramo) a třílistými vrtulemi. Mezi zásadní viditelné úpravy letounu patří přidání pumovnice s prosklenými pozorovatelnami ve vyosené dlouhé gondole pod trupem. V přední pozorovatelně byly navíc umístěné zbraně (MG 15, MG-FF nebo MG 151/20). Za pilotním prostorem se objevila rozměrná otočná věž nejčastěji s instalovaným kanonem MG 151/20. V zadní části trupu před ocasními plochami přibyla okna s pohyblivými zbraněmi (MG 15, případně MG 131) a velkorážný kulomet MG 131 byl i ve hřbetním střelišti s rozměrným odsunovatelným překrytem. Uvnitř trupu se pak nacházelo množství nádrží na palivo a olej pro potřeby dlouhých hlídkových letů nad Atlantikem.
.
Na trhu by se měly nacházet dvě stavebnice Condora – jedna vakuově tvářená od firmy Koster Aero Enterprise, kterou jsem bohužel nikdy neviděl, a klasická stříkaná vydaná souběžně čínským Trumpeterem a firmou Mono Chrome. U obou firem se ale jedná o shodné výlisky. Stavebnice Trumpeteru je odstříknutá ze světle šedivého, houževnatého a poměrně měkkého plastu. Povrch modelu je rytý do hloubky a navíc je opatřený namátkově vybranými nýtovými řadami. Na trupu jsou pouze příčné svislé řady nýtů a stejně tak je tomu i na křídle. Na podélné nýtové řady Trumpeter tak trochu zapomenul. Pro jistotu jsou nýty znázorněny i na plátěných plochách vnějších částí křídla. Paneláž se na mnoha místech ztrácí a je neúplná, podél polovin trupu najdeme stopu po dělení formy, která je místy až 0,5 mm vysoká. Stavebnice je odstříknuta s mnoha otřepy, drobné díly jsou přesazené a na mnoha místech je povrch posetý krupicí, kterou lze odstranit několika vrstvami stříkacího tmelu s postupným broušením hrubšími smirkovými papíry (zrnitosti 280/320).
 

nosník křídla je nutností nosník zpevní celý centroplán vnější část křídla před přerytím konstrukce křidélek je příliš hrubá a neměřítková
odstraněná konstrukce křidélek klapky jsem se rozhodl ponechat uzavřené pasování dílů je špatné zaslepená podvozková šachta
podoba čirých dílů před úpravou nová okna po zalepení vteřinovým lepidlem nová okna po zalepení vteřinovým lepidlem vyleštěné okno s narytým rámem


Po prvotním zklamání z kvality stavebnice jsem se pustil do stavby – pokud chcete mít daný typ ve sbírce, nemáte na výběr a musíte vzít to, co je - tedy stříkaný Trumpeter. Nejdříve jsem oddělil všechny hlavní díly stavebnice a zkusmo je sesadil pomocí lepenky. Chtělo se mi brečet. Vzteky. Díly se vlnily jako příboj v důsledku své velikosti, ale projevila se i největší slabina celého modelu – přílišná pružnost materiálu, a tak se vyztužení konstrukce stalo naprostou nutností. Trupové interiérové přepážky neodpovídají velikostí vnitřnímu průřezu a na bocích se tak nedotýkají polovin trupu. Byl jsem nucen všechny přepážky vyrobit nové, případně je podlepit a vyztužit. Proč? Díky přílišné pružnosti hlavních dílů by mohlo docházet k deformaci či praskání trupu v případě jeho uchopení do ruky. Nové přepážky pomohly do jisté míry zpevnit celý trup. Pro jistotu jsem spoje podlepil pásky plastiku šířky 10 mm a tloušťky 1 mm. Do jedné poloviny trupu jsem vlepil pásky a nechal je přečnívat 5 mm pro pozdější lepení a zpevnění trupu.

Modelu ovšem nejvíce pomohlo použití vypalovaného překližkového žebra od Nautilus models. Výtečně pomohlo zpevnit celý centroplán a navíc vytvořilo pevný nosník pro křídlo. Díky tomu je možné hotový model chytit za křídlo i za trup, aniž by došlo k destrukci spojů. Vzhledem k velikosti modelu je celek překvapivě docela těžký, byť se jedná pouze o plast.

Tam, kde to bylo možné, snažil jsem se spoj vždy nějak zpevnit. Komplikované to bylo například na spodku trupu v místě spoje polovin trupu a spodní plochy křídla. Bez výztuhy by při tmelení a broušení nejspíše docházelo k praskání či propadání broušeného spoje a tomu jsem se snažil zabránit ze všech sil. Uvnitř trupu jsem zaslepil výřezy v přechodu křídla, abych zamezil možnému vnikání prachu a nečistot dovnitř trupu. Samotný interiér trupu obsahuje nádrže na palivo a olej a jejich odstříknutí bylo skutečně tristní. Naštěstí do trupu prakticky není vidět přes boční okna, ani přes střeliště, takže jsem to moc neřešil a veškeré vybavení jen vybarvil a provedl výraznější patinu veden mylným dojmem, že bude vidět alespoň něco. Také podlaha a přepážky pomohly výrazně zpevnit trup po jeho sestavení. Pro oživení jsem vyřezal boční střeliště, které ve skutečnosti mohlo být osazeno kulomety MG 15 nebo MG 131. Boční dveře se otevíraly dovnitř trupu a obranný kulomet byl umístěn na pohyblivé lafetě.
 

podlepení spoje trupu zaslepení trupu v místě křídla nový tvar přepážek a přidané pro zpevnění nový tvar přepážek a přidané pro zpevnění
nové přepážky v přídi výroba nových přepážek porovnání přepážky ze stavebnice a nové dle průřezu trupu interiérové úpravy kokpitu
zpevnění problematického spoje trupu a křídla zpevnění problematického spoje trupu a křídla palivové nádrže do trupu a přepážka vybavený a vymalovaný interiér
vybavený a vymalovaný interiér vybavený a vymalovaný interiér vybavený a vymalovaný interiér slepený trup
pasování hlavních dílů je katastrofální pasování hlavních dílů je katastrofální    


Myslím, že největší chybou stavebnice jsou boční okna, která se dle návodu vlepují zevnitř do prolisů v trupu. Při dodržení tohoto postupu jsou však oproti vnějšímu povrchu trupu utopena o přibližně půl milimetru, což je na první pohled patrná chyba – ve skutečnosti byla zároveň s potahem trupu. Náprava byla zdlouhavá a otravná. Nejdříve bylo nutné odstranit osazení, aby se zvětšil otvor pro budoucí okna. Poté jsem do otvorů vlepil čirý plast z obalů CD. Okna jsem vlepil vteřinovým lepidlem a ponechal jsem plast přečnívat o několik desetinek. To bylo nutné, protože je trup klenutý a musel jsem si tedy ponechat materiál pro obroušení. Hrubé obroušení jsem prováděl mokrou cestou smirkovým papírem nalepeným na plastikové destičce. Teprve v momentě, kdy čirý plast perfektně kopíroval trup, jsem se pustil do finálního leštění pomocí mokrých smirkových papírů jemnosti 1000/1500/2000. Následně přišly na řadu leštící tyčinky s gumovou plochou a úplně nakonec v postupném sledu leštící pasty Tamiya Coarse, Fine a Superfine.

Teprve poté jsem použil masky Montex, které jsem nalepil jak z vnitřní, tak z vnější strany. Díky větší ploše čirého plastu zbyl prostor kolem masek, který jsem v první fázi přestříkal černou barvou. Tím jsem zajistil, že po obvodě oken není zřetelné lepidlo a plast. Černou barvu jsem posléze z vnitřní strany opatřil nástřikem odstínu RLM 02 a z vnějšku pak barvami RLM 72/73. Ještě před nástřikem černé barvy jsem opatrně naryl tvar okna, což pomohlo lepšímu vzhledu hotového modelu.

Překryt pilotního prostoru patrně dělal jiný nástrojař, nežli díly trupu. Trup je totiž pěkně klenutý, ale překryt má klenutý strop jen k lomům, k nimž jsou připojeny svislé části bočnic. Po zkusmém osazení jsem zjistil, že průřez trupu a překryt na sebe nepasují, tudíž bylo nutné natmelit plynulý přechod od překrytu do trupu a vše přerýt a vybrousit.

Další velké zklamání představuje křídlo a motory. Stavebnice vůbec nebere v potaz, že vnější části křídla Fw 200 byly potaženy plátnem. Na internetu lze objevit fotografie sestřelených Condorů v moři a na nich přesně poznáte, co bylo potaženo plátnem, protože to jako první shnilo. Vnější části křídla tedy bylo nutné kompletně nově přerýt dle dobových fotografií a pérovek z manuálů.

Křídlo má oddělené klapky a křidélka. V případě, že nebudete chtít kupovat lepty klapek od Eduardu, doporučuji ty plastové zalepit v uzavřené pozici. Nevyhnete se očištění mnoha otřepů a zatmelení stop po vyrážečích z formy. Navíc jsou všechna žebra bohužel plná a tlustá, takže je skutečně nejlepším řešením vše zavřít. Ještě před slepením dílů křídla pečlivě osaďte jednotlivé díly klapek, zevnitř pojistěte pásky plastiku a kolem dokola zapusťte řídké sekundové lepidlo. To pomůže vytmelit škvíry a zpevnit spoj vlepovaných klapek. Teprve pak se pusťte do kompletace celého křídla.
 

masky Montex na interiér a exteriér povrch opatřený Tamiya Fine Surface Primer White (sprej) úprava napojení překrytu do trupu úprava napojení překrytu do trupu
úprava napojení překrytu do trupu úprava napojení překrytu do trupu přední střeliště v gondole přední střeliště v gondole
zadní střeliště v gondole zadní střeliště v gondole    


Křídlo se skládá z centroplánu, vrchních a spodních polovin křídel, dohromady tedy budete spojovat pět částí, které bez podlepení příčných spojů dohromady jen tak nedáte. Díky nosníku od Nautilus Models získáte jednoduše správný tvar křídla, tedy střední část vodorovnou a vnější části ve vzepětí. Samostatně se dolepují „sudy“, tedy aerodynamické prodloužení motorových gondol, na něž se následně připojují motorové kryty a motory. I tato partie je nepřesná a přesazení spojů je až jeden milimetr (!). Samotné hrubé obroušení spolehlivě zajistí likvidaci paneláže, proto je lépe veškerou paneláž předem prohloubit, aby ji po obroušení a vytmelení spojů stačilo pouze protáhnout rydlem.

Motorové kryty je nutné nejdříve pečlivě spasovat (pro pevnější spoj přidávám do předvrtaných otvorů kousky drátků lepených sekundovým lepidlem). Vzhled motorů Bramo Fafnir 323 ze stavebnice svou předlohu ani vzdáleně nepřipomíná. Proto jsem sáhl po čtyřech sadách odlévaných motorů od ruského výrobce Vector. Jsou sice drahé, ale jejich kvalita tomu odpovídá. O vysoké míře detailu vypovídá i to, že se každý skládá z 37 dílů. K přesnému usazení motorů do připravených motorových krytů jsem si vyrobil šablony - dva plastové kruhy nalepené na sebe, z nichž menší přesně odpovídal průměru čelního otvoru motorového krytu a pomohl vystředit sestavený motor. Následně jsem zezadu vlepil kruhovou přepážku černé barvy, k níž jsem připojil zadní část motorové skříně (gelovým sekundovým lepidlem) a nakonec jsem prolepil stejným lepidlem styk přepážky a motorového krytu.

Stavebnice nabízí vrtule včetně vrtulových kuželů odstříknuté z jednoho kusu. Prakticky je nelze začistit tak, aby byly použitelné. Vybral jsem si vrtuli, které měla nejostřejší vrtulový kužel, odřezal vrtulové listy a pečlivě začistil, vytmelil a vyleštil a připravil pro výrobu kopií z polyuretanu. Stejným způsobem jsem upravil jeden vrtulový list, který jsem si taktéž nechal namnožit. Během sestavování jsem samostatně všechny jednotlivé díly vrtulí nejdříve opatřil nástřikem GSI Mr. Resin Surfaceru a následně nástřikem černozelené RLM 70 od MRP. Ještě před kompletací jsem si vyrazil na kruhové vyrážečce zámky viditelné mezi vrtulovým listem a vrtulovým kuželem a nastříkal jsem je ocelovou barvou. Následně jsem dohromady lepil na čepy jednotlivé vrtulové listy a kruhové zámky k vrtulovým kuželům. Byla to zdlouhavá práce, ale výsledek je neporovnatelně lepší, nežli vrtule, které nabízí stavebnice.
 

začištěná a upravená noha hlavního podvozku vypatinovaná kola Aires rozpracovaná podvozková noha hlavního podvozku kola Aires jsou lepší nežli kola ze stavebnice
výroba přípravku pro vycentrování motoru výroba přípravku pro vycentrování motoru motorový kryt a motor před samotnou instalací přípravek pro vycentrování motoru
motory Bramo Fafnir 323 Vector a to samé ze stavebnice rozpracovaný Bramo Fafnir 323 Vector motorový kryt před úpravou a po úpravě kompletace motorů a krytů
vrtule ze stavebnice a vlastní odlité listy a vrtulové kužely vlastní vrtule průběh barvení barvami MRP  


Podvozkové šachty jsou vymyšlené a neobsahují žádné detaily. Bohužel se dodnes nezachovaly žádné podklady, takže doplněná žebra jsou vyrobena stylem kvalifikovaného odhadu. Podvozkové nohy jsou neuvěřitelně složité a samotné očištění zabralo spoustu času. Doplnil jsem na ně čepy vyražené z různě tlustých destiček pomocí kruhových vyrážeček a spoje pojistil vložením drátků do předvrtaných otvorů. Podvozek přeci jen nese celý obrovitý model a musí být pevný. Kola jsem použil od Airesu, jsou výrazně lépe provedena, nežli ta ze stavebnice.

Vzhledem k tomu, že se mi nepodařilo získat jiné obtisky, vybral jsem jednu ze dvou obtiskových verzí nabízených ve stavebnici. Dle mého názoru takový stroj nejspíše neexistoval, ale abych byl upřímný, model jsem již chtěl mít dokončený a nešlo najít hodnověrnou fotografii. Vytvořil jsem standardní kamuflážní rozhraní dle knihy Luftwaffe Colours 1935 – 1945 od Michaela Ullmanna, složené z ostře lomených polí barev RLM 72/73 (námořní ekvivalenty pozemních RLM 70/71) a s modrou RLM 65 na spodních plochách. Všechny barvy jsem použil od slovenského výrobce autentických odstínů MRP. Nástřik modelu byl vzhledem k jeho velikosti skutečně náročný a velice špatně se s ním manipulovalo.

Stavebnice je opravdu špatná, bohužel jediná stříkaná na trhu. Pro zdárné dokončení modelu bylo nutné investovat do nákladných doplňků, takže se stavba neúměrně prodražila. Jak patrno z předchozího textu, jejich použití bylo tentokrát pro dobrý výsledek nezbytností. Pokud bych měl na stupnici od jedné do deseti (jedna nejhorší, deset nejlepší) hodnotit kvalitu modelu, navrhnul bych maximálně dvojku. Pokud bych měl na stejné stupnici hodnotit obtížnost stavby, dopadlo by to stejně, jako vyjádření mimořádné náročnosti. Trumpeter odvedl prachbídnou práci a dle mého názoru vyrobil stavebnici určenou „skříňovým“ modelářům a sběratelům. Pokud je ale pro vás nezbytností mít čtvrtkového Condora ve vitríně, pak vám mohu jen držet palce a doufat, že vám předchozí článek ve vašem nelehkém úkolu trochu pomůže.
 

Použitá stavebnice a doplňky:

  • Focke-Wulf Fw-200 C-4 Condor / Trumpeter 02814 (1.945,- Kč)
  • Wing Spar Set for 1/48 Fw 200C-4 Condor/ Nautilus Models 48-802 (320,- Kč)
  • Fw 200 Condor wheels + paint mask / Aires 4299 (240,- Kč)
  • Bramo 323 Fafnir Engine / Vector 48025 (320,- Kč/ks)
  • Fw 200 Condor / Eduard BIG4846 (995,- Kč)
  • Fw 200 C-4 Condor / Montex Mask MM48172 ( 170,- Kč)
  • German 13mm guns MG 131/ Aires 4023 (100,- Kč/balení)
  • German MG 131 (13mm) barrels / Master Model 48014 (159,- Kč/balení)
     
Instalace hvězdicového motoru (vč. videa a detailního postupu)

Jakub "Kubrt" Vilingr, 26. 7. 2017

Focke Wulf Fw 200 C-4 Focke Wulf Fw 200 C-4 Focke Wulf Fw 200 C-4 Focke Wulf Fw 200 C-4
Focke Wulf Fw 200 C-4 Focke Wulf Fw 200 C-4 Focke Wulf Fw 200 C-4 Focke Wulf Fw 200 C-4
Focke Wulf Fw 200 C-4 Focke Wulf Fw 200 C-4 Focke Wulf Fw 200 C-4 velikostní porovnání Fw 200 a Macchi C.200

 

 

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2014 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)