|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Tamiya |
7/10 |
katalogové číslo |
61041 |
počet dílů |
35 plast, 4 čiré |
složitost |
cena |
600 Kč |
█ |
Focke Wulf Fw 190 D-9
1.1.1945 nad ránem vzlétly obrovské svazy německého
Luftwaffe proti základnám RAF a USAF v Evropě v marné snaze zvrátit
vývoj krachující Třetí říše. Supertajná operace nesla název "Bodenplatte".
Akce byla natolik utajována, že ani vlastní protiletadlovci nevěděli
o tomto masivním útoku, takže si dokonce sestřelili určité množství
vlastních letadel...
Bodenplatte se zúčastnil také pilot Lt. Theo Niebel od 10./JG 54,
který nouzově přistál se svou Dorou W.Nr. 210079. Jeho Dora byla
jedna z prvních relativně málo poškozených mašin, která se dostala
do rukou britských zpravodajců. Po přesunu stroje do výzkumného
střediska RAE Farnborough byla Nieblova Dora velmi podrobně popsána
ve zprávě, jejíž část je otištěna v exkluzivní publikaci Focke-Wulf
Fw 190 D camouflage & marking part I od vydavatelství JaPo z Hradce
Králové. Z této zprávy je možné vyčíst, že vrchní plochy nesou hodně
světlou zelenou barvu, která doposud nebyla běžně k vidění na často
zkoumaných starších typech německých letounů. Tím nám Britové
pomohli identifikovat poměrně přesně použití zelených odstínů RLM 82
Hellgrün a RLM 83 Dunkelgrün na vrchu křídla. Belgičtí badatelé Marc
Deboeck a Eric Larger spolu s Tomášem Porubou v knize od JaPo
zrekonstruovali velice přesně kamufláž této zajímavé mašiny. Na
stranách 105 - 109 se nachází 6 ostrých, dobových černobílých
fotografií + barevná rekonstrukce rozložení vrchních kamuflážních
polí a obou boků Dory Theo Niebla. Při porovnání jejich interpretace
zbarvení s návodem ze stavebnice Tamiya, kde se Nieblova mašina
nachází člověku velice rychle vyvstane v hlavě cosi o vycucané
kamufláži z prstu v návodu japonského výrobce... No Tamiya se moc
nevytáhla no.
Samotný model jsem pojal jako pohodičku. Jedinými použitými doplňky
se tedy staly pouze barevené lepty od Eduardu Zoom a odlévaná
podvozková šachta od Airesu. Tamiya totiž velmi zjednodušila
podvozkovou šachtu, takže Aires je vynikajícím řešením. Jedinou
nevýhodou nové šachty je skutečnost, že se musí jak spodní, tak
vrchní díly křídla ztenčit prakticky na sílu cigaretového papíru.
Pomocí frézky, však i tato zdánlivě nepřekonatelná záležitost
sebrala něco kolem slabé hodinky. Hrubá stavba mi trvala prakticky 2
večery. Tmelil jsem jen Surfacerem 500 na štětec a v místě spoje
křídlo-trup jsem spoj po zaschnutí Surfaceru pouze očistil
uchošťouchem namočeným v debondéru (debondér je odstraňovač
sekundového lepidla).
Před nanášením barev jsem ještě povrch sjednotil stříkacím tmelem
Surfacer 1000 a vyleštil pomocí leštících tkanin od GSI. Poté už šlo
vše ráz na ráz. Preshading pomocí černohnědé směsi barev Tamiya
ředěné isopropylalkoholem (60 - 90% líh) a následně v rychlém sledu
RLM 76 na spodní plochy a RLM 75/81/82/83 na vrchní plochy...
Model je zatím nedokončený, ale co nevidět bude spolu s dokončením
článku ;-)
|
|
|
|
Nová odlévaná podvozková
šachta od Airesu |
Pasování modelu je velmi
solidní, tmelil jsem pouze Surfacerem 500 na štětec |
Zaschlý Surfacer 500 jsem
částečně omyl debondérem, abych spoj nemusel brousit
smirkovým papírem "pod vodou" |
Základní kamufláž nastříkaná
barvami GSI Aqueous Hobby |
|
|
|
|
Vrchní plochy nesou kombinaci
barev RLM 82 Hellgrün a RLM 83 Dunkelgrün |
Trup nese kamufláž RLM 75
Grauviolett a RLM 83 Dunkelgrün doplněnou před ocasními
plochami flíčky RLM 81 Braunviolett |
Boční plochy trupu nesou
barvu RLM 76 Hellgrau |
Spodní plochy jsou v barvě
RLM 76 Hellgrau |
|
|
|
|
Žluté doplňky v barvě RLM 04
byly ve skutečnosti naneseny smývytelnou barvou, proto jsem
žlutou neudělal tolik výraznou |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|