|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Tamiya |
9/10 |
katalogové číslo |
61098 |
počet dílů |
235 plast, 38 čirých, vruty, kovové trny, pryžové objímky |
složitost |
cena |
1149,- Kč |
█ █ |
Lockheed Martin F-16CJ (BLOCK 50) Fighting Falcon
Vyšlo v REVI 68 v červeneci 2007
Před časem vydala japonská Tamiya nádhernou stavebnici F-16CJ
BLOCK 50 v měřítku 1/32. Nedlouho po uvedeni na trh začaly
prosakovat na povrch zprávy o přípravě F-I6CJ BLOCK 50 zbrusu nového
a sice čtvrtkového. Zhruba v březnu 2007 se na trhu opravdu objevil
tušený model. A jak tedy vypadá nový Fighting Falcon? Tomu z vás,
kdo měl někdy možnost vidět vyprecizovaný dvaatřicetinový model
F-16CJ od Tamiye, hned po letmém pohledu na rámečky čtvrtky dojde,
že se nápadně podobá svému většímu bratříčkovi! Oproti 1/32 modelu
čtvrtka vlastně postrádá jen detaily vybaveni radaru pod krytem v
přídi a maketu motoru FIIO-GE-129 s manipulačním vozíkem. Prakticky
je ale možné říci, že čtvrtka věrně kopíruje zmíněnou dvaatřicetinu.
Patrně nejúžasnější je negativní rytí povrchu. Troufám si tvrdit, že
jen málokterá čtvrtková stavebnice má tak precizně a dokonale
zpracovaný a dotažený povrch. Díly jsou naprosto perfektně ostře
vylisovány a jsou rozmístěny ve třinácti plastových rámečcích a
třech rámečcích z čirého materiálu. Tamiya šla dokonce tak daleko,
že překryt kabiny je jak ve variantě čiré, tak i kouřové. Nemusíte
tedy složitě přemýšlet, jak vytvořit kouřově zabarvený překryt.
Samotný rámeček svým tvarem dobře chrání díly. Navíc jsou ještě čiré
díly baleny do pytlíků. Je vidět, že japonský výrobce přemýšlí, díky
čemuž jsou díly skvěle zajištěny proti poškození.
Ještě před tím, než se pustíte do stavby tohoto už na první pohled
nádherného kitu, vám vřele doporučuji prostudování skvělé
internetové prezentace na adrese
www.f-16.net.
Tento značně rozsáhlý web obsahuje vedle fotek a videí také množství
technických informaci a specifikaci přehledně rozdělených dle
konkrétních verzi a výrobních bloků. Určitě každému pomůže se dobře
zorientovat v jednotlivých odlišnostech Falconů. Mé druhé doporučení
míří ke špičkové monografii od DACO Books - Uncovering the Lockheed
Martin F- 16 A/B/C & D od Dannyho Coremana a Nica Deboecka. Tato
publikace je sice poněkud drahá, ale její vysokou cenu vyvažují
špičkové fotografie a množství informaci. Podrobnosti získáte na
adrese
http://ultra.glo.be/daco/.
|
|
|
|
nevhodné stopy po vyrážečích z formy |
přepážky a kryty také nesou mnoho stop po vyrážečích |
černou barvou zastříkané průduchy z vnitřní strany |
kokpit z plastu je vynikající, stačí jen barvit |
|
|
|
|
palubní deska s nanesenými obtisky |
vystřelovací sedadlo ze stavebnice bez jakýchkoli úprav s
nanesenými upínacími pásy z obtisků |
základ kokpitu bez jakýchkoli doplněných detailů |
kokpit s osazenou sedačkou ze stavebnice |
|
|
|
|
část sacího kanálu s vytmelenými spoji z vnitřní strany |
pohled do sacího kanálu |
vymaskovaný a zaslepený vstup |
překryt vymaskovaný z obou stran pro možnost barvení
kompletního rámování |
Návod ve standardně vysoké kvalitě intuitivně provádí stavbou;
součástí všech rozstřelů jsou také informace o barveni jednotlivých
dílů a detailů. Odkazy jsou sice jen na barvy Tamiya, což ovšem
nikterak nevadí vzhledem k jejich vysoké kvalitě, jak akrylových,
tak syntetických. Vedle plastových dílů stavebnice ještě obsahuje
pryžové objímky, kovové trny a šroubky. Postavený model totiž
umožňuje bezpečně sejmout z kovových trnů SOP, VOP, překryt
pilotního prostoru a část výzbroje pro transport modelu na soutěž.
Dalo by se říci, že to jsou drobnosti, ovšem opět potvrzuji
promyšlenost celého modelu.
Mezi výhody nové stavebnice jednoznačně řadím celý nasávací kanál k
motoru, včetně jeho prvního stupně. Při pohledu zepředu vypadá celý
vstup perfektně. Ještě před sestavováním se nesmí zapomenout na
základní vybarvení vstupu, zejména kvůli přístupu při barveni. Celý
kanál je v polovině příčně rozdělený, takže relativně jednoduše
dokážete začistit spoje zevnitř. Při vybrušování vnitřního spoje se
mi velmi osvědčilo párátko s namotaným namočeným smirkovým papírem.
Vybrušování jde sice pomalu, ale velmi pomůže celkovému výsledku.
Tmelení spoje jsem provedl dvousložkovým tmelem Milliput, který se
po vytvrzeni nepropadá. Rada s doporučením pro barveni vstupu ještě
v rozloženém stavu se zúročí právě po vytmeleni vnitřních spojů,
protože není potřeba znovu vše stříkat načisto a prakticky stačí jen
zastříkat spoje a obroušené části kolem nich. Jako nejvhodnější bílá
barva se mi osvědčila základní bílá GSI Base White nebo sprej Tamiya
Surface Primer White. Sprej bylo možné ale použít pouze na neslepené
díly vstupního kanálu.
|
|
|
|
použité barvy - GSI Mr. Hobby H |
začátek barvení |
preshading má smysl při nanášení tenkých krycích vrstev
barev |
barevný preshading pomůže natónovat velkou jednobarevnou
plochu FS 36118 |
|
|
|
|
|
|
tenký filtr na barevném preshadingu |
dokončené vrchní plochy |
|
|
|
|
příprava rozbití povrchu spodní FS 36375 |
papírky post-it pomohou v přípravě zajímavých efektů |
základ pod šedivou barvu |
vzhled po přestříkání barvou FS 36375 |
Součástí nasávacího kanálu je také dno přední podvozkové šachty.
Na první pohled jsou jak příďová, tak hlavní šachty opravdu
nádherné. Druhým pohledem bohužel objevíte poměrně velké množství
stop po vyrážečích z formy na neopravitelných místech jako jsou
přepážky a podobně. Musím přiznat, že tímhle mě Tamiya poněkud
zklamala. Stopy po vyrážečích spolehlivě zneguji výborný pocit z
jinak dokonalého povrchu a lisování. Celkové vestavění hotového
nasávacího kanálu do trupu bohužel nebylo úplně bez problémů. Zde
jsem musel při lepení jednotlivých dílů dohromady použít trochu
násilí a navíc výsledný spoj přetmelit.
Přední část nasávacího kanálu také nesedla úplně ideálně. Zde ale
zůstává více prostoru pro vytmeleni a vybroušení než uvnitř
tvarovaného kanálu. Celek se následně vlepí do výřezu na spodní
části trupu. Výřez a vzduchový kanál bohužel nemají žádnou vůli,
takže vtlačení vstupu do výřezu je trochu pracnější. Díky tomu není
potřeba spoj nijak tmelit, protože následné osazení je neskutečně
přesné. Už dlouho se mi nepoštěstilo narazit na tak precizně
zpracovanou stavebnici v tomto měřítku. Je pravdou, že o vylepšení
si říkají jak příďová, tak hlavní podvozkové šachty, částečně kokpit
(hlavně HUD a upínací pásy na vystřelovací sedadlo) a pak nějaké
drobnosti (zjemnění detailů) a tryska motoru. Tak jako tak,
stavebnice je zpracovaná na tak vysoké úrovni, že i při slepení jen
a pouze z krabice modelář dostane opravdu perlu své sbírky. Drtivá
většina tmelení vlastně spočívala jen a pouze v přetření spoje
tekutým tmelem surfacer 500 a následném očištění debondérem
(odstraňovač sekundového lepidla) nebo originálním ředidlem GSI.
Tamiya ve stavebnici nabízí pro finální vzhled modelu celkem tři
stroje:
• F- 160, BLOCK 50 - velitele 5. Air Force, Pacific Air Forces,
základna Misawa, Japonsko 2005. Stroj s kódem WW nese na jedné
straně VOP stylizovanou postavičku samuraje a na druhé straně
kráčející pumu. Oba emblémy jsou provedeny pouze linkou šedivé
barvy. Další emblémy se znaky jednotek jsou namalovány na boku
nasávacího kanálu.
• F- 160, BLOCK 50 - velitele 52. Fighter Wing, United States Air
Force v Evropě (USAFE), základna Spangdhalem, Německo 2005. Stroj je
doplněný pouze několika znaky jednotek na nasávacím kanálu.
• F-16CJ, BLOCK 50 - velitele 79. Fighter Squadron, 20. Fighter Wing,
Tiger Meet, základna Buckley, Colorado, USA, srpen 2001. Oproti
předchozím dvěma strojům nese tato mašina barevného tygra
vyskakujícího „zevnitř" SOP.
Všechny tři mašiny jsou kamuflované čtyřmi šedými odstíny barev FS
36118 Gunship Gray, FS 36270 Medium Grey, FS 36320 Dark Ghost Gray a
FS 36375 Light Ghost Gray. Nutno podotknout, že v současné době USAF
poněkud zredukovala kamufláže Falconů. Běžně se nyní vyskytují
stroje pouze v kombinaci dvou odstínů FS 36118 Gunship Gray a 36270
Medium Grey. Dá se tedy říci, že stroje jsou věrné filozofii „low
visibility", tedy snížené rozpoznatelnosti. Původní čtyřbarevné
kamufláže F-16 jsou ale pro modeláře mnohem, mnohem pestřejší a
zajímavější. Velení USAF asi pro nás nemá pochopení :-).
|
|
|
|
použité olejové barvy od AK Interactive |
nanesený wash |
ponechaný 4 hodiny zavadnout |
setřený wash, s místy ponechanými čmouhami |
|
|
|
|
wash opticky rozbije jednotlivé panely |
vzhled po lesklém laku |
nanesené obtisky |
viditelně opticky rozbitý povrch |
|
|
|
|
|
vymaskovaná trysky před nástřikem další kovové barvy |
použito několik odstínů kovových barev Alclad |
|
Standardní, na první pohled „tlusté a plechové" obtisky jsou ve
výtečné kvalitě vytištěny na celkem dvou sršících. Obsáhlejší
barevný aršík nese nádherně vytištěného barevného tygra, pro stroj
79. Fighter Squadron. Druhý aršík je převážně obsazen černými a
šedými popiskami nejen na vlastní letoun, ale i na „zuby" Falconu.
Jako vůbec nejlepší podporu pro umisťování obtisků určitě doporučuji
„kouzelné vodičky" od GSI Mr. Mark Setter (pro umístění) a Mr. Mark
Softer (pro změkčení). Jen pozor na přebytečné loužičky obou
obtiskových médií, protože dokážou po delším působení některé barvy
narušit. Díky použití vodiček obtisky dokonale kopírují povrch.
Pokud je navíc ještě po dokonalém zaschnutí opatrně přebrousíte „pod
vodou" smirkovým papírem jemnosti 2000 a několikrát křížem
přestříkáte hustějším lakem a následně opět přebrousíte a
přeleštíte, splynou perfektně s okolním povrchem a nebude poznat, že
se jedná o obtisky. Na výběr máte širokou škálu výzbroje. Modelář
není nucen shánět speciální výzbrojní sady, jak je běžné u japonské
konkurence. Na devět závěsných bodů máte možnost umístit nádrže s
obsahem 300 a 370 galonů, kontejner AN/ALQ-184 ECM a raketovou
výzbroj složenou z řízených raket AIM-9M a X Sidewinder, AIM-120C
AMRAAM a hlavní výzbroj strojů operujících v misích „Wild Weasel",
tedy AGM-88 HARM. Poměrně velká AGM-88 je určena na ničení
radiolokátorů. Na pravém boku trupu je navíc zavěšen naváděč raket
HARM, tedy AN/ASQ-213 HARM.
Už jsem se o tom již zmínil, ale musím se znovu opakovat – čtvrtková
F-16 je opravdu na pomyslném vrcholu nejen mezi čtvrtkovými
stavebnicemi. Model se staví sám a výsledek roste pod rukama, i bez
zbytečné námahy a nervů, skutečně rychle.
Jakub „Kubrt" Vilingr
|
|
|
|
|
|
|