|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Hasegawa |
7/10 |
katalogové číslo |
V10 |
počet dílů |
84 plast, 5 čirých |
složitost |
cena |
600 Kč |
█ █ █ |
F-16 CJ (Block 50) Fighting Falcon
Odjakživa se mi strašně líbila "ef šestnáctka". Do
oka mi padl zrovna Block 50, tak jsem si ho pořídil. Model už je to
poněkud starší a Hasegawa přidává k základním výliskům nově
dostříknuté rámečky. Problém je jediný - nové rámečky jsou
odstříknuté z mnohem měkčího plastiku, než je zbytek starších
výlisků a díly mají navíc o dost kvalitněji a hlouběji provedené
negativní rytí, takže je nutné místy původní paneláž starších
výlisků prorytím prohloubit. Starší výlisky také mají větší množství
otřepů na drobných dílech a některé součástky jsou dokonce pozitivně
ryté. Patří mezi ně například přídavné nádrže a závěsníky pro
zbraně. Já jsem většinu pozitivně rytých dílů proryl do negativu,
protože se mi s negativním rytím pracuje mnohem lépe, než s
pozitivním. Stavebně se jedná o docela pohodový model. Slabé místo se projevilo
v napojení nasávacího vstupu. Ten jsem navíc musel trochu doplnit o
destičky plastiku, protože by vstup končil otevřeným prostorem. Boky
nasávače jsem posléze ještě dotvaroval dvousložkovým tmelem Miliput
pro celkové zakulacení vnitřních zaoblených ploch nasávače. O něco
větší tmelení bylo nutné provést po nalepení křídla k trupu.
Vybrušováním tmelu a srovnáváním povrchu jsem poškodil nýtové řady a
část paneláže na povrchu křídla. Ale to byly asi všechny zásadní
zádrhely při hrubé stavbě F-16. Model jsem doplnil o lepty od
Eduardů 48 331, které velmi vhodně doplnily vzhled celého modelu.
Drobnou úpravu si zasloužila i kabinka, protože má na celé délce
pozitivní linku. Pozitivní linku nebylo problém odstranit a zde si
můžete přečíst podrobný postup jakým jsem překryt opravil. Vždy se nejvíce těším na barvení a patinování vznikajícího modelu.
Kamufláž modelu jsem tentokrát stříkal oblíbenými syntetickými
barvami Model Master ředěnými zhruba v poměru 1:1 - 1:2 ředidlem
S6001 pro stříkání. Pro patinu jsem použil několik různých postupů -
preshading černou barvou pod Light Ghost Gray (FS 36375 - MM 1728 na
spodní plochy) a aftershading (zesvětlování pistolí) po nástřiku
základní kamufláže u všech zbývajících odstínů. Tedy Dark Ghost Gray
(FS 36320 - MM 1741) a Gunship Gray (FS 36118 - MM 1723). Model jsem
měl nastříkaný včetně zesvětlení za 4 hodiny čistého času. Model
Mastery ředěné S6001 jsou totiž po nastříkání za necelých 15 minut
dokonale vyschlé. Předpoklad je velmi tenký nástřik barvy. Velká
vrstva samozřejmě schne značně delší dobu. Model Mastery mají
obrovskou výhodu v kryvosti jednotlivých odstínů barev. Jakmile byla
F-16 celá nastříkaná, jemně jsem strhnul nastříkaný povrch pomocí
namočeného smirkového papíru jemnosti 2000. Podařilo se mi tak
připravit dokonale hladký povrch pro aplikaci obtisků a následné
patiny. Obtisky jsem použil přímo ze stavebnice. Vybral jsem si mašinu od
35th Fighter Wing (FW)/Pacific Air Force (PACAF), ze základny Misawa
AB z Japonska. Pracovalo se mi s nimi velmi dobře. Dekály jsem
umisťoval s pomocí přípravku Gunze Mr. Mark Softer. Mr. Mark Softer
jsem nejdříve natřel pod obtisk a za chvilku obtisk dokonale vysušil
hadříkem. Hadříkem jsem obtisk perfektně vyhladil a až tehdy, kdy
zpod obtisku nešla žádná tekutina, pak jsem jej znovu přetřel Mr.
Mark Softerem. Dekály sami dokonale zkopírovaly veškeré rytí a tam
kde se obtisk dokonale nepřilnul k povrchu, tak tam jsem mu pomohl
párátkem do rytí a místně i filmovým lepidlem. Filmové lepidlo je
dokonalé na obtisky, kde nosný lak jde přes nějakou hranu.
Přečnívající lak pak stačí opatrně přetřít filmovým lepidlem. Ovšem
po aplikaci lepidla se za žádných okolností člověk nesmí dotknout
toho obtisku, jinak je vše, jak by řekla moje babi - "v troubě". Patinu olejovými barvami využívám hlavně pro napouštění spár. Zde
jsem si trochu vyhrál s namícháním olejové barvy a natónoval jej na
šedozelený odstín. Snažil jsem se olej napasovat vzhledu kamufláže.
Velmi pěkně vyšly šmouhy, které jsem vytvořil nakápnutím oleje do
nýtu a rozmáznutím pomocí hadru ve směru letu. S výsledkem jsem byl
nadmíru spokojený. Olejová patina skombinovaná s patinováním pomocí
stříkací pistole je dle mého názoru nejideálnějším postupem, který
ve výsledku vypadá prostě skvěle. Konečný finiš jsem provedl matným
lakem Model Master Flat Clear Lacquer ředěným ředidlem Thinner for
Lacquer. Dle mého názoru je právě tenhle lak vůbec nejlepší, s jakým
jsem se kdy setkal a pracoval s ním. Úplně nakonec jsem se konečně dostal k pořádnému vyzkoušení kovových
leštitelných past Agama. Už neumím dělat štětcem, navykl jsem se vše
dělat stříkací pistolí. Pro nástřik jsem využil originální ředidlo
Agama na ředění zmíněných past. Mým úmyslem bylo vytvořit, na pohled
co možná nejrealističtěji vypadající opálenou a vyžíhanou výstupní
dýzu. Postup práce s pastami je opravdu ultrarychlý. Začal jsem vnitřkem
dýzy, kterou jsem nastříkal odstínem gun metal. Nastříkaná pasta
byla doslova okamžitě suchá. Poměr ředění byl cca 1:3-4 ve prospěch
ředidla. Větší poměr už nebyl moc přesvědčivý a hlavně pasta
ztratila svojí krycí schopnost. Pasty při poměru ředění 1:3-4 totiž
naprosto dokonale kryjí a na odmaštěném plastiku drží jak přibité.
Není tedy potřeba využívat nějaké podkladní vrstvy. V tomto případě
to je naprosto zbytečné! Tedy zpět k rozpracované trysce. Zaschlý
nástřik vnitřní části trysky jsem vyleštil pomocí flanelového
hadříku jen velmi zlehka. V hlubších detailech tedy pasta zůstala
totálně matná, kdežto přeleštěním získal zbytek povrchu pěkný a
realistický kovový nádech. Venkovní část trysky, která je vidět jsem nastříkal pastou s
odstínem opálený kov. Poměr ředidlo-pasta zůstalo stejné jako v
předchozím případě. Chvilku po nástřiku byla pasta opět dokonale
suchá. Na povrchu se mi objevila jemňoučká jakoby krupička. Trochu
mne to zarazilo, ale po přeleštění flanelem vše zmizelo! Povrch je
po vyleštění prostě úžasný! Nikde na vyleštěném povrchu není vidět
ani jediná stopa po nástřiku, nebo leštění. Jestliže bych leštil moc
silně a pod pastou se objevil plastik, pak není problém takto
obnažené místo znovu stříknout a opětovně přeleštit. Po přeleštění
dokonce není vůbec znát oprava a napojení nástřiku! Snažil jsem se vytvořit co možná nejlepší efekt na vypálené trysce a
tak dalším krokem byl nástřik zlaté barvy na jednotlivé lamely na
trysce. Každou lamelu jsem zlehka stříknul pouze uprostřed a po
zaschnutí opět přeleštil kouskem flanelu. Nakonec jsem použil odstín
černý brynýr a tím stříknul pouze spoje lamel a úplný konec výstupu
a opět dokonale rozleštil. Výsledek je prostě dokonalý a zatím jsem
nikde neobjevil žádný přípravek, který by vypadal tak přirozeně jako
tohle. Zjistil jsem, že i když nastříkám větší vrstvu pasty a přes ní
druhou nebo třetí, tak se vrstvy navzájem nenarušují a to je myslím
perfektní. Jednotlivé vrstvy jsem vždy před nástřikem další pasty
vyleštil flanelem. Hotová tryska vysloveně hraje barvami a
jednotlivé přechody jsou neznatelné. Z výsledku jsem prostě nadšený!
Celá práce včetně čištění pistole v mezičasech mi zabrala slabou
hodinku. Ještě je nutné zmínit, že se pasty po vyleštění stále
drobně mažou, takže je nutné si dát pozor na přímý dotek prstem, aby
na hotovém povrchu nezůstala daktylka. A ještě bych měl jeden tip na práci s pastami. Zlatou, nebo
bronzovou pastou je možné velmi zlehoučka fouknul výstupní turbínu,
tedy základ nastříkaný například gun metalem. Opravdu jenom
zlehoučka - perfektně se pak zvýrazní drobné detaily na turbíně! Po
lehkém přestříknutí zlatou nebo bronzovou pastou je nutné vše opět
přeleštit flanelem. Pokud se potom podíváte dovnitř trysky, září v
ní forsážní prstence a celek vypadá skoro opravdově.
|
|
|
|
|
|
|