|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Dragon (DML/Dragon) |
5/10 |
katalogové číslo |
#5503 |
počet dílů |
76 plast, 5 čirých, lepty |
složitost |
cena |
cca 400 Kč |
█ █ █ █ |
Focke Wulf Fw 190 D-9
Moje „hnědá čtyřka“
Před časem se mi podařilo jednoho známého zlomit, aby mi odprodal
dekály KD 4701 FW JG 26 Low Numbers od americké společnosti
Kommandeur decals , kde se
mimo jiné nacházejí obtisky na stroj Fw 190 D-9 (W.Nr. 500647) od 7.
Staffel, II./JG 26 ze základny Hustedt, nedaleko Celle z dubna 1945.
Dora je o to zajímavější, protože má kovovou ocasní plochou z Ta
152! Tohle pro mne byla obrovská výzva – zajímavá mašina a navíc
vzhledově odlišná od klasického „Fokouše D-9“. Hned jsem se poohlédl
po vhodné stavebnici ve čtvrtce. Má volba padla na model od Italeri.
Jedná se o staré známé výlisky od Trimasteru/Dragonu, nebo chcete-li
Shanghai Dragonu. Model je to už pořádně vousatý. Bohužel stáří
formy se podepsalo na skoro všech výliscích. Všude možně jsou
rozesety sekance, škrábance a na okrajích dílů je množství otřepů.
Takže práce navíc. Nejhorší drápance jsem objevil na vložené části
mezi trupem a ocasní plochou. Abych dal povrch pořádně dohromady,
bylo nutno celý model perfektně přebrousit a odstranit tak vystouplé
kousky plastiku, jenž jsou rozesety takřka všude. Poté, co jsem
slepil dohromady trup spolu s vrchní částí motoru s kulomety MG 131
a křídlo s hlavní podvozkovou šachtou, jsem tyto dva celky nastříkal
Gunze Sangyo Mr. Surfacerem hrubosti 1000 . No
a potom následovalo celkové broušení povrchu namočeným velejemným
smirkovým papírem „hrubosti“ 2000. Při broušení se vyplatí na povrch
přidávat opravdu hodně vody. Výhody? Výhody jsou jasné – Surfacer se
tak dokonale vyhladí a nikde na povrchu se pak neobjeví nepříjemné
drápance. Pokud se pokusíte nasucho spasovat hotové křídlo spolu s trupem,
zjistíte, že na obou stranách u trupu vznikají cca 0,8 mm široké
spáry. Tento docela nepříjemný problém jsem vyřešil vlepením kousku
rámečku dovnitř trupu těsně před začátek kokpitu. Trup jsem tím
mírně nafoukl, ale odstranil jsem problém s rozsáhlým a zdlouhavým
tmelením přechodu křídlo-trup. Tento přechod pak stačilo lehce
přemáznout Gunze White Putty. Tenhle tmel mne zprvu moc neoslovil,
protože se mi tahal jako žvýkačka. Napadlo mne však zkusit odebrat
kuličku tmelu těsně za víčkem – a bingo! Tmel se netahá a pracuje se
s ním opravdu dobře. Troufnu si říci, mnohem lépe, než například s
tmelem Tamiya Putty , který se po zaschnutí
při broušení a dorývání ukrutně vydroluje. Do Gunze White Putty se
perfektně ryje, což je vlastnost, ve které vidím jeho největší
přednost. No abych se vrátil zpět k modelu. Pro zjemnění detailů modelu padla
volba na fotolepty od Eduardu , konkrétně
sada číslo 48305. V leptech je kompletně nový kokpit, včetně boční
konstrukce trupu a nové vany interiéru. Původní kokpit modelu je
příšerně hrubý a ve skutečnosti by se do něj pilot skoro nevešel.
Nově je možno z plechů vyrobit plechový kryt palubní desky. Mimo
kompletního kokpitu se v sadě nachází naprosto excelentně zpracovaný
chladič. Model má možnost ponechat klapky chladiče v otevřené poloze
a právě tento detail řeší plechy. Z celkem čtyř dílů se skládá
přední i zadní strana chladiče a navíc se ještě na trup nalepuje
růžice s jednotlivými táhly ke klapkám chladiče. Ještě před tím, než jsem začal makat na kokpitu, jsem se vrhnul na
výměnu ocasní partie za novou plochu z Ta 152. Kdesi na nějaké
modelářské akci se mi podařilo sehnat celý ocas. Pravděpodobně se
jednalo o kopii doplňkového setu pravděpodobně od britské firmy Arba.
Odlitek byl příšerný, takže jsem ho nakonec nepoužil. Podařilo se mi
však za hubičku sehnat konverzní sadu na Fw 190 F-8/R15 nebo 16 od
tuzemského výrobce RV Resin , ve které
jsou nové trupy se širokou ocasní ploutví, kterou jsem potřeboval. PUR konverze je perfektně zpracovaná, včetně negativních nýtů.
Výměna ocasu mi zabrala asi hoďku a bylo vše hotovo. PUR ocas jsem
ještě opatřil nástřikem Mr. Resin Surfacer, což je stříkací tmel
určený právě na odlévané díly. Tenhle přípravek je poněkud
agresivnější, ale zase se nestane, že byste strhli barvu lepenkou.
Pak už následovalo několikanásobné broušení/tmelení/leštění a
dorývání. No a pak nastala ta pravá chvíle na sestavování a barvení kokpitu.
Sestavení plechů bylo otázkou půl hodinky a pak jsem celek nastříkal
barvou RLM 66 Schwarzgrau (Gunze H416). Protože je kokpit dost
hluboko v trupu, použil jsem tzv. „postshading“, jenž spočívá v
zesvětlení originálního odstínu bílou barvou, silného naředění a
poté stříkání do středu větších ploch kokpitu. Tím se opticky kokpit
roztříští, což vypadá opravdu dobře. Po zaschnutí nástřiku jsem
kokpit vypatinoval olejovou barvou Raw Sienna zředěnou „Přípravkem
pomale schnoucím“ z potřeb pro výtvarníky. Olejovou barvu vždy
napouštím do koutů a záhybů a pokud dám někde moc oleje, tak opatrně
vatovým tampónkem přebytečný olej očistím. Takto provedenou patinu
ponechám asi tak půl hodiny zavadnout a provedu „dry brushing“ bílou
olejovou barvou. „Dry brushing“ musí být provedený opravdu s citem,
prostě hrany nesmí řvát! Přehnaný „dry brushing“ může pracně
patinovaný interiér dokonale pohřbít – tohle je nutné mít stále na
paměti! Hotový vnitřek jsem ještě opatřil nástřikem matným lakem – opět
Gunze (Flat Clear H020). Lak je nutné opravdu hodně naředit (cca
1:4-6) a s citem provést tak 3-4 tenké vrstvičky laku, jinak povrch
nebude matný, ale spíše polomatný. Pak jsem kokpit nalepil dovnitř
trupu a celek spojil s křídlem. Již jsem se zmiňoval, jak jsem si
ušetřil práci s tmelením na přechodu křídlo-trup. Opravdu se to
vyplatilo. V poslední době je v módě nýtování povrchu. Loni jsem si taktéž
pořídil dvě nýtovadla – jedno větší na plochy a pak jedno malinké na
problematická místa jako třeba přechod křídlo-trup. Povrch vypadá
mnohem lépe, když je opatřený nýty. Nýtové řady jsem neproškrabával,
protože si myslím, že ve čtvrtce to nemá smysl (tuplem, že Dora není
celá v barvě kovu). Po dokončení nýtování jsem celý povrch nastříkal
Mr. Base White opět od Gunze. Base White je dobré taktéž ředit
mnohem více, než třeba barvu. Jedná se pouze o sjednocení povrchu
před stříkáním a tudíž barva nemusí dokonale krýt. Svůj model jsem
se pokusil udělat co možná na oko nejhezčí. Rozhodl jsem se tedy, že
provedu tzv. „preshading“ černou barvou, což je v podstatě
nastříkání 2-3 mm širokých proužků černé barvy pouze přes paneláž
modelu. Výsledný efekt bude (při použití Gunze barev) velmi dobrý.
Nastříkaná kamufláž pak má kolem spáry tmavší odstín a střed panelu
je o stupeň světlejší. Tím jsem se dostal k samotné povrchové úpravě
modelu. Jsem přesvědčený, že Kommandeur Decals mají špatně
zrekonstruovanou spodní plochu křídla. Podle fotografie poškozené
„hnědé 4“ (viz stránky Marka L. Tuckera je zřejmé, že spodní část křídla od náběžné hrany až po cca 1/3 hlobky křídla má být nastříkána odstínem RLM 75 Grauviolett, pak je
křídlo bez nátěru a dále jsou odstínem RLM 76 Lichtgrau nastříkána
křidélka. Centoplán a boky trupu (mezi motorovou přepážkou a
vloženým kusem mezi trupem a SOP) nese zeleno (žluto) šedou barvu,
která je někde označována jako RLM 99 a někde jako RLM 84. Podle mě
se jedná buď o nekvalitně nastříkanou barvu RLM 76 Lichtgrau, nebo
mix barev RLM 76 a 02, popřípadě RLM 02 a bílé. Na zmíněném odkazu
je také postavená „hnědá 4“ (mimochodem moc pěkně). Mark L. Tucker
spodek křídla také nastříkal po svém. Jó, s rekonstrukcemi kamufláží
je vždycky kříž. Zvláště pak z konce války… Co se týče kamufláže zbytku letounu, tak tu jsem provedl už podle
návodu od Kommandeurů. Tedy trup je nastříkaný kombinací barev RLM
76 Lichtgrau (Gunze H417), žlutošedou (přibližný odstín – vycházel
jsem z barvy Duck Egg Green H74), RLM 81 Braunviolet (Gunze H 421) a
RLM 82 Lichtgrün (Gunze H 422). Křídlo svrchu pak nese nástřik barev
RLM 82 Lichtgrün (H 422) a RLM 83 Dunkelgrün (H 423). Po nastříkání
kamufláže jsem ještě uvažoval o provedení „postshadingu“, ale
nakonec jsem usoudil, že by byl model už moc přepatinovaný. Tento
postup se vyplatí u syntetických barev, protože tam nemá moc smysl
tvořit „preshading“ černou barvou. Syntetické barvy totiž většinou
mají mnohem vyšší kryvost, nežli akrylátové barvy. Pod nástřikem
barev Gunze „presahding“ naopak vyleze velmi pěkně. Hrozně rád pracuji se stříkací pistolí a byl jsem líný lepit dekály
výsostného označení a tak jsem si pořídil masky od ostravských Tally-Ho! Práce s maskami je velmi pohodová a při
použití japonských barev jsou kříže hotové rychleji, nežli z
obtisků, kde člověk ještě navíc musí používat různé „živé a mrtvé“
vodičky a pak čekat alespoň den, než obtisky dokonale zaschnou. Ne
všechno se však nechá nastříkat, takže i obtisky nakonec přišly ke
slovu. Kommandeur Decals mají naprosto dokonalý soutisk. Vytisknuty
jsou u amerického producenta Micro Scale. Po dokončení obtisků jsem se vrhnul na patinu pomocí olejových
barev. Tu provádím pouze napuštěním silně naředěného roztoku olejové
barvy a „Přípravku pomaleschnoucího“ do spár paneláže modelu.
Nakonec na vystouplé detaily používám „drybrush“ suchou olejovou
barvou, ale s citem – jedná se pouze o zviditelnění vystouplých
detailů na povrchu modelu. Oleje jsem nechal zaschnout asi jeden den
a poté provedl nástřik matným lakem Agama z
nové série, který byl velmi silně naředěný pomocí originálního
ředidla Agama na vodové barvy. Se svým modelem jsem nadmíru spokojený. Už na první pohled vypadá
jinak než standardní sériová Dora 9. Alespoň jsem si zase udělal
radost a ve své sbírce mám něco, co jsem zatím na žádné domácí
soutěži neviděl.
|
|
|
|
|
|
|