|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Hasegawa |
8/10 |
katalogové číslo |
PT25 |
počet dílů |
107 plast, 11 čirých, 12 pryžových |
složitost |
cena |
cca 1 200 Kč |
█ █ |
F-8E Crusader
Pohled do krabičky (vyšlo v REVI č. 48)
A je to tady – křižácká výprava nastává… Zbrusu nový
F-8E „Crusader“ se vřítil do našich modelářských obchodů. Abych řekl
pravdu, tak jsem byl na model velmi, velmi zvědav. Na různých
modelářských internetových fórech se totiž vedly bouřlivé diskuse, o
dalším nepovedeném modelu od Hasegawy… Po otevření rozměrné krabice s nádhernou kresbou dvou Crusaderů mi
skoro vypadly oči z důlků! Bedna je narvaná až po strop díly, ale
ten obtiskový aršík! Tak obrovskou plachtu jsem už dlouho neviděl!
Obtisky obsahují kompletní popisky a marking na čtyři Crusadery z
letadlové lodi Ticonderoga. Dva F-8E jsou od VF 191 „Satan´s Kittens“
a zbývající dva F-8E od VF 194 „Red Lightnings“. Všechny F-8 jsou od
U.S.Navy a navíc se jedná o velitelské stroje, tedy doplněné o velmi
výrazné barevné doplňky. Nejhezčí je asi „400“ od VF 194, která má
na SOP pětibarevnou duhu doplněnou o červený blesk. Letadlová loď
Ticonderoga byla bojově nasazena v době Vietnamské války. Blíže tedy k výliskům. Jednotlivé díly modelu mají velmi pěkné
negativní rytí doplněné místy negativními nýty. Oproti loňskému
modelu Arado Ar 234 B-2 jsou výlisky v úplně jiné kvalitativní
třídě. Je pravdou, že se u modelu ztrácí na podélném spoji trupu
rytí. Je to nepříjemná vada, ale je pravděpodobně způsobena
výrobními možnostmi nástrojárny. Nepříjemné jsou taktéž stopy po
vyhazovačích v přední podvozkové šachtě – tam jsou nejmarkantnější a
nejhůře odstranitelné. Další stopy po vyhazovačích se nachází na
venkovních částech slotů (celkem 3 na každém), na vnitřních stěnách
krytů hlavního podvozku a dále na podkřídelních závěsnících. Model má velmi pěkně vyřešený vstup vzduchu. Aby byla dodržena
tenkost plechu nasávače, tak ten je součástí trupu. Po cca jednom
centimetru se přilepuje dvoudílný, cca 5 cm dlouhý nasávací kanál.
Zkusmo po nasazení vstupu nasucho do trupu nebyl přechod do přední
části nasávače v trupu skoro znatelný. To mne potěšilo. Ano, trochu
tmelu bude potřeba, ale nebudou to tmelové lázně! Model má nádherně
zpracovanou jak šachtu hlavního podvozku, tak i prostor pod křídlem,
které bylo u skutečného letounu pohyblivé. V šachtě a podkřídelním
prostoru mohlo být nalisováno větší množství kabelových rozvodů, ale
to už je podle mě zbytečné hnidopišství. Hasegawa vtipně řeší spojení jednotlivých konstrukčních celků pomocí
pryžových válečků. Kupříkladu celé křídlo se nebude muset vůbec
lepit, protože bude spojeno jakousi hrazdou ukotvenou právě tímto
způsobem. Stejné řešení je i u nohou hlavního podvozku nebo u
plovoucí VOP. Potěšilo mne, že zrovna VOP se díky takovému spoji
nebude muset vůbec lepit – bude to velká výhoda při barvení modelu,
protože výstup a jeden panel v úrovni VOP je bez nátěru. V příštím čísle REVI naleznete detailně rozepsanou stavbu F-8E.
Fotografická dokumentace stavby se objeví na časopisových stránkách
www.revi.cz v sekci modely. Po důkladném prostudování celého modelu
jsem přesvědčen, že stavba bude záležitostí na maximálně tři týdny!
Recenze stavby (vyšlo v REVI č. 49)
Ó, s jakou chutí jsem se pustil do stavby Crusadera!
Po důkladném prostudování modelu (viz předešlé REVI), jsem dospěl k
závěru, že stavba bude doslova dokonalou oddychovou
záležitostí.Právě teď je nejvhodnější okamžik k tomu, abych se s
vámi podělil o poznatky získané při lepení „Křižáka“. Hned první věcí, kterou bylo nutné udělat, se stalo doplnění
kabeláže do podkřídelního prostoru. Tento krok je nutný za
předpokladu, že chcete ponechat křídlo zvednuté ve startovací
konfiguraci. Využil jsem tedy velmi pěkných a užitečných fotografií
z publikace Detail & Scale, kde se na straně 51 nachází celkem pět
detailních fotografií onoho prostoru. Bylo nutné do příček, které
prostor rozdělují na tři části vyvrtat otvory, aby bylo možno
kabeláž protáhnout. Mimo kabeláže jsem objevil jednu nepříjemnost.
Celý podkřídelní prostor (díl A13) je o cca 0,5 mm delší, než
vybrání v trupu. Vzniká tak nesmyslný ozub v čelech prostoru. Abych
se vyhnul tmelení, odřezal jsem přední stěnu dílu a celek tak
zkrátil o zmíněný půl milimetr. Ona přední a zadní stěna
podkřídelního prostoru je navíc ještě o dost menší nežli průřez
trupu. Původně jsem chtěl stěny znovu vytvořit z destičky plastiku,
ale to za mne vyřešil Eduard svojí fotoleptanou sadou 48440 F-8E „Crusaider“
(tiskařský šotek zařádil a přisadil do názvu navíc písmeno „i“).
Plechy řeší celou přední část šachty, ale bohužel již zapomínají na
nějaké detaily uvnitř. Je to škoda, protože si myslím, že právě
tento prostor je opravdu složitý a zasloužil by si mnohem více
pozornosti. Už při prvním zkoušení modelu nasucho, jsem předpokládal, že vlepení
vstupního kanálu do trupu bude rutinní záležitostí. Bylo! Spoj
polovin nasávače jsem pouze začistil tmelem Gunze White Puty a
vybrousil pomocí namočeného stočeného smirkového papíru. Jednodušší
by bylo asi použití dvousložkového tmelu Miliput White, ale ten jsem
bohužel neměl k dispozici. Miliput není potřeba brousit, protože se
zahlazuje jenom pomocí vody. Hasegawa vytvořila vstup k mé naprosté
spokojenosti, tedy na jedničku s hvězdičkou. Stejně tak, jako
nasávání vzduchu, je velmi dobře vyřešená šachta hlavního podvozku.
Japonci řeší poměrně velké množství spojů pomocí pryžových válečků.
Hlavní podvozek je taktéž uchycený v těchto pružných spojích.
Šikovné, šikovné, opravdu! Abych ještě trochu podpořil význam
pryžových válečků, musím zařvat radostí nad připojením celého křídla
a plovoucí VOP. Tyhle díly prostě není nutné lepit a další nesporná
výhoda spočívá v jednoduchosti barvení jednotlivých celků! Ale zpět.
Šachta hlavního podvozku si také zasloužila doplnit o nějakou tu
kabeláž, protože je podle mě a fotografií v Detail & Scale poměrně
holá. I když nějaký náznak kabeláže se tam přeci jen nachází. Pár
dílů se nachází i mezi lepty. Mimo jiné i jednou stranou odsuzované
a druhou stranou vítané „placaté“ svazky kabeláže. Podle mě tyhle
„placaté“ kabely nejsou vůbec špatné. Pokud se natřou nějakou velmi
hustou barvou a poté ještě přestříknou stříkací pistolí, tak kablíky
napadají opravdu pěkně a oživí doplňovaný prostor. Kokpit není špatně vybavený, ale vystřelovací sedačka je docela dost
ošizená. Po doplnění o fotolepty se její vzhled však zvednul o 100%.
Doporučuju navštívit na internetu www.ejectionseat.com, kde je možné nalézt fotografie a další
detaily na horká křesla, která vás jen napadnou. Trápení nastalo s
otevíratelnou částí překrytu kabiny. Panty jsou totiž příliš hrubé a
pro ponechání kabinky otevřené je nutné panty zevnitř ztenčit skoro
na sílu cigaretového papírku. Navíc je nutné trochu zabrousit i
vršek trupu, jinak by prostě kabina nešla nechat otevřená. Ale od
čeho máme pilníky a šmirgle, že! Model je docela chudý na výzbroj. Jediná výzbroj F-8E spočívá ve
čtyřech raketnicích s neřízenými střelami „Zuni“. No jo, no –
Hasegawa vydělává i samostatnými sadami s výzbrojí a pokud chcete
udělat Crusadera pěkně „zubatého“, tak vám nezbyde nic jiného, než
rozbít prasátko a naklusat do nejbližšího modelářského doupěte pro
rakety nebo pumy. Docela citelně u modelu postrádám přídavné
palivové nádrže, které jsou poměrně často vidět na fotografiích
mašin, které létaly třeba ve Vietnamu. Radost mi Hasegawa udělala obtiskovým aršíkem. Obtisky jsou nádherně
tenké a obsahují veškeré popisky na „ef osmičku“. Mimo to také
celkem čtyři kamufláže U.S.Navy. Jedná se o dvě mašiny od VF-191
„Satan´s Kittens“ - „00“ Bu.No. 150326 a „101“ Bu.No. 150526. Další
dva stroje jsou od jednotky VF 194 „Red Lightnings“ – „400“ Bu.No.
150909 a „401“ Bu.No. 150927. Všechny Crusadery startovaly z
letadlové lodi USS Ticonderoga. Já jsem neodolal a postavil F-8 od
VF-194 „400“, s nádhernou duhou přes celou SOP. Je pravda, že při
lepení tak velkého obtisku (a to ještě z obou stran), jsem se řádně
zapotil. Pomohl mi však změkčovač obtisků Gunze Mr. Mark Softer, pak
bylo vše v pořádku. Fotky postaveného modelu naleznete na naší
domovské stránce www.revi.cz. No a já si teď jdu pustit plzeňskou Znouzectnost a můj oblíbený song Crusade…
|
|
|
|
|
|
|