|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Hasegawa |
7/10 |
katalogové číslo |
JT83 |
počet dílů |
148 plast, 10 čirých |
složitost |
cena |
800 Kč |
█ █ █ |
Arado Ar-234 B-2 Blitz
Odedávna jsem zarytý „Luftwaffák“ a proto mi udělala
obrovskou radost Hasegawa vydáním čtvrtkového německého proudového
bombardéru Arado 234 B-2 „Blitz“. Radost mám o to větší, že jsem
před pár minutami dokončil čtvrtkový Messerschmitt Me 262 A-2a „Schwalbe“
od Tamiye. „Blitz“ se v tomto měřítku doposud dal sice koupit od
Hobbycraftu, ale ten má množství rozměrových chyb, nehledě na to, že
pamatuje dobu, kdy Mrtvé moře bylo ještě marod! Zpět k „hasegawovskému“ Aradu. Model má 148 odstříknutých dílů s
negativní paneláží. Byl jsem velice nemile překvapen opravdu značně
poškrábanými díly. Nejhorší je, že se jedná o všech devět rámečků!
Na první pohled (když byly díly ještě zatavené v pytlíku) vypadalo
vše velice pěkně. Podrobné prozkoumání ale na obou polovinách trupu
odhalilo ztrácející se a křivé rytí. Nejvíce je to patrné na krytech
podvozku (části krytů, jež jsou součástí trupu a otevírají se pouze
při zatahování podvozku) a v místě dělící roviny trupu na poloviny.
Největší a nejtrpčí ranou pro mě byl nedostříknutý kus motoru,
konkrétně kryt spouštěcího motoru Riedel ve vstupním kuželu motorové
gondoly (jeden díl E2). Měl jsem možnost si prohlédnout pár jiných
stavebnic a ve všech byl tento díl nedostříknutý! Budiž přičteno ke
cti výrobce, že dodatečně rozesílá do světa nové doplňující, již
bezchybné díly. Doufám, že je bude následně v naší zemi distribuovat
také MPM. Kokpit je vybaven poměrně slušně s vylisovanými vystupujícími
přístroji. Pro jeho doplnění a zkrášlení je možno použít fotoleptané
doplňky od Eduardu kat. č. 48 399. Při doplňování kokpitu o lepty
doporučuji nahlížet do nějaké fotografické dokumentace na daný typ,
protože podle mě k naprosté dokonalosti stále ještě chybí pár
drobnůstek. Úřadovna pilota by měla být zevnitř natřena černošedou
barvou RLM 66. Model má celou příď odstříknutou z čirých dílů a ta
se pak má jako celek připojit ke zpracovanému trupu. Nejprve jsem
okna oboustranně vykryl maskovací páskou a díly kompletně nastříkal
RLM 66. Poté jsem čirý „čumák“ slepil dohromady. Hotový kokpit bez
čirých dílů přídě jsem osadil do již slepeného trupu. Pak jsem trup
uzavřel přepážkou A18, kterou bylo potřeba broušením po obvodě
zmenšit, aby se vešla na své místo. Až potom bylo vhodné přilepit
prosklený předek trupu. Průhledný díl přídě P9 má přesně v polovině
stopu po dělící rovině formy! To je v každém případě značná
nepříjemnost. K odstranění je potřeba použít namočený smirkový papír
zrnitosti cca 2500 a tuto stopu obrousit. Pro opětovné zprůhlednění
čirého plastu doporučuji vše doleštit brusnou pastou Tamiya Rubbing
Compound. V místě spoje přídě s trupem je po obvodě nalisován
vystouplý proužek, který žádná fotografie nepotvrzuje. I tento
proužek je nutné obrousit! Motorové gondoly doporučuji přilepit ke křídlu ještě před spojením
křídla s trupem. Po konfrontaci se snímky přechodu motorových gondol
do křídla jsem dospěl k závěru, že právě zde Hasegawa udělala velkou
chybu. Vršek motorové gondoly modelu totiž končí na spodní ploše
křídla. Ve skutečnosti by předek gondoly měl končit v polovině
tloušťky náběžné hrany křídla, na modelu tedy o cca 1,5 mm výše!
Nedostatek je možné napravit nalepením několika vrstev destiček
plastu a následnou úpravou do požadovaného tvaru tmelem. Jedná se o
poměrně nepříjemnou záležitost. Samotná gondola ke křídlu také
nepasuje právě nejlépe a tmelu je zapotřebí i po obvodě spoje.
Vnitřní vztlakové klapky jsou o cca 1,5 mm kratší a po osazení
křídla na trup vznikne nežádoucí škvíra, kterou je bezpodmínečně
nutné zlikvidovat. Do vybrání na spodní části trupu, kde je umístěn pumový závěsník
Schloß 2000 nebo ETC 2000, je možné podvěsit jednu 1 000kg pumu SC
1000 „Hermann“. Pod motorové gondoly se dají ještě eventuelně
přilepit závěsníky ETC 503 A-1, na něž je možno zavěsit přídavné
nádrže o objemu 300 litrů. Škoda jen, že Hasegawa nepřidala větší
spektrum podvěšené výzbroje, jako např. kontejnery AB 250 nebo 500
či pumy ráže 250 nebo 500 kg. To by určitě přispělo k
atraktivnějšímu vzhledu postaveného „Blitze“. Pod křídlo je možno
podvěsit dva pomocné odhazovatelné raketové motory Walter HWK 500
A-1. Při nalepení je nutné dbát na to, aby motory nebyly vodorovně s
osou proudového motoru Jumo 004. Waltery musí být mírně zešikma,
přesně tak, jak je to vidět na fotografiích. Mezi díly najdete také
dvě kamery Rb 50/30, ty však můžete odložit do domácího vrakoviště,
neboť tento model umožňuje postavit pouze bombardovací verze Ar 234. Kamuflážní schémata jsou na výběr celkem tři. Jmenovitě se jedná o
F1 + AS (W.Nr. 140 342) a F1 + GS (W.Nr. 140 312) od 8./KG 76 a dále
o F1 + MT od 9./KG 76. Všechny letouny mají kamufláž tvořenou z
ostře lomených polí barev RLM 81 Braunviolett a RLM 82 Hellgrün na
horních plochách a RLM 76 Lichtblau zespodu. Nejzajímavějším z nich
je zřejmě F1 + MT, který má standardní kamufláž horních ploch v
polních podmínkách doplněnu ještě o pole RLM 76 (nebo zašlé bílé
barvy). V únoru 1945 s tímto strojem v Selgersdorfu nouzově přistál
a padl do amerického zajetí Hptm. Josef Regler. F1 + MT je jediný ze
tří uvedených „Blitzů“, na jehož podobu se lze spolehnout díky
dobovým fotografiím. Označení Arada F1 + GS je výplodem fantazie
amerických restaurátorů a F1 + AS je znám z jediné fotografie, na
níž není moc dobře zachycen.
|
|
|
|
|
|
|